اصل حکومت اسلامی هیچ گاه با رأی مردم تغییر نمی کند/ تفسیر مغرضانه از نهج البلاغه مردود است
قدیری ابیانه در واکنش به سخنان اخیر رییس جمهور درمورد نقش مردم در حکومت اسلامی گفت: نه در زمان تعیین خلفا و نه در انتخاب جانشینی حضرت امام خمینی (ره) موضوع انتخاب این نبوده که آیا حکومت اسلامی باشد یا نه، بلکه موضوع انتخاب این بوده که چه کسی در رأس حکومت مستقر اسلامی قرار بگیرد.
۱۳۹۶/۰۳/۳۱
به گزارش یزدرسا، در پی طرح برخی شبهات پیرامون «مشروعیت» و «مقبولیت» و تصدی ولایت و حاکمیت مبتنی بر آراء مردم با استناد به کلمات امیرالمؤمنین(ع) در سخنان اخیر حسن روحانی با واکنش علما، روحانیون و نخبگان جامعه نسبت به طرح اینگونه مسائل تفرقه افکنانه روبرو شد که گرچه نقش و جایگاه مردم در استقرار و استمرار حکومت اسلامی برکسی پوشیده نیست ولی جایگاه رفیع امامت، ولایت و رهبری امت اسلامی، منشاء مشروعیت نظام اسلامی است و امروز در ولایت فقیه تجلی یافته و مردم سالاری دینی را به ارمغان آورده است.
دکتر محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس عالی امور استراتژیک و عضو انجمن علمی علوم راهبری در گفتگو با خبرنگار صبح تفت در واکنش به سخنان اخیر رییس جمهور در خصوص نقش مردم در حکومت اسلامی اظهار کرد: حسن روحانی هفته گذشته در ضیافت افطار اساتید دانشگاه با استناد به نهج البلاغه مدعی شد که «امیرالمؤمنین مبانی حکومت و مبنای ولایت را نظر مردم و انتخاب مردم می دانست » و نیز با استناد به خطبه 92 نهج البلاغه که «لِمَن وَلَّیتُموا اَمرَکُم» ادامه داد: علی (ع) گفت: هرکسی که شماها بروید و برگزینید او را به عنوان ولی خودتان و به عنوان رهبر جامعه من هم اطاعت می کنم، من هم می شنوم و حکم او را اجرا می کنم».
وی در پاسخ به شبهه مطرح شده فوق از سوی رییس جمهور بیان کرد: خطبه 92 نهج البلاغه بعد از قتل عثمان (خلیفه سوم) و در زمان تقاضای انصار و مهاجرین برای خلافت علی (ع) ایراد شده است و این در حالی است که امام علی (ع) مطابق با این خطبه فرمودند: «مرا رها کنید و به سراغ دیگری بروید که ما به کاری روی آورده ایم که دارای رنگ های گوناگون است. دلها بر آن قرار نمی گیرد و عقل ها برآن پایدار نمی ماند. به راستی که همه جا را ابر فتنه پر کرده و راه راست ناشناخته مانده است. بدانید اگر من درخواست شما را پذیرا باشم با شما آن گونه که خود می دانم رفتار خواهم کرد و به حرف ملامت گرها و این و آن گوش نمی دهم و اگر دست از من بردارید من همانند یکی از شما خواهم بود و در میان کسانی که ولایت امور را به او می سپارید من شنواتر و فرمانبردارتر می باشم و من اگر وزیر شما باشم بهتر است از آنکه امیر شما باشم.»
*عملکرد رهبر انقلاب پس از ارتحال امام(ره) مطابق با عملکرد امام علی(ع)
وی تصریح کرد: نظرات مختلفی این روزها در این رابطه ایراد شده است ولی عملکرد رهبر معظم انقلاب در مجلس خبرگان رهبری پس از ارتحال امام (ره) درست مطابق با عملکرد امام علی (ع) بوده است.
قدیری ابیانه ادامه داد: مجلس خبرگان رهبری پس از درگذشت حضرت امام خمینی (ره) خواستار رهبری حضرت آیت الله خامنهای شد ولی ایشان استنکاف کردند و خواستار انتخاب فرد دیگری برای رهبریت نظام شدند و تصریح کردند« اگر مجلس خبرگان رهبری فرد دیگری را انتخاب کنند معظمله نیز مثل دیگران از ایشان حمایت و از فرامینشان اطاعت خواهند کرد، چون اطاعت از ولی فقیه وظیفه همگان است».
وی افزود: امام علی (ع) در نهج البلاغه تأکید فرموهاند که: "اگر من درخواست شما را پذیرا شوم با شما آن گونه که خود می دانم رفتار خواهم کرد و به حرف ملامتگرها و این و آن گوش نمی دهم."
* انتخاب مردم درباره رأس هرم حکومت اسلامی است نه اصل آن
قدیری ابیانه اضافه کرد: مقام معظم رهبری هم که توسط اعضای مجلس خبرگان رهبری که حکم معادل مهاجرین و انصار و منتخب مردم و وظیفه عزل و نصب ولی فقیه را دارا هستند معظم له را به عنوان ولی امر انتخاب کردند و مطابق با فرمایش امام علی (ع) وقتی که به رهبری انتخاب شد مجازند که "با افراد تحت حکومت خود آنگونه رفتار کنند که خود تشخیص میدهند و به حرف ملامتگرها و این و آن گوش ندهند".
وی تأکید کرد: نه در زمان تعیین خلفا و نه در زمان جانشینی حضرت امام خمینی (ره) موضوع انتخاب این نبوده که آیا حکومت اسلامی باشد یا نه، بلکه موضوع انتخاب این بوده که چه کسی در رأس حکومت مستقر اسلامی قرار بگیرد.
*رأی گیری اصل حکومت اسلامی یک تفسیر مغرضانه از نهج البلاغه است
کارشناس عالی استراتژیک با ابراز گلایه از برداشت نادرست از نهج البلاغه اذعان کرد: برخی ها استنکاف امام علی (ع) در پذیرش خلافت را به این معنی تفسیر می کنند که گویی تشکیل اصل حکومت اسلامی و یا ادامه آن هم به رأی گذاشته شده است که تفسیری مغرضانه و غلط است و گرچه در جمهوری اسلامی مردم در رفراندوم جمهوری اسلامی به برقراری حکومت جمهوری اسلامی هم رأی دادند ولی نمی توان برداشت نادرست از آن در خصوص اصل حکومت اسلامی کرد.
قدیری ابیانه با استناد به نظر امام خمینی(ره) در کتاب البیع (صفحه 35)در باب شؤون و اختیارات ولی فقیه می فرمایند «کلیه امور مربوط به حکومت و سیاست که برای پیامبر و ائمه (ع) مقرر شده، در مورد فقیه عادل نیز مقرر است و عقلاً نمی توان فرقی میان این دو قائل شد.» و در کتاب ولایت فقیه هم این توهم را که حوزه اختیارات رسول اکرم(ص) بیش تر از حضرت علی(ع) و یا اختیارات حکومتی علی(ع) بیش تر از ولی فقیه بوده است مردود می شمارند و تأکید میکنند « البته فضایل حضرت رسول اکرم(ص) بیش از همه عالم است و بعد از ایشان، فضائل حضرت امیر(ع) از همه بیش تر است؛ لکن زیادی فضائل معنوی، اختیارات حکومتی را افزایش نمی دهد".
در حقیقت این حکومت و نیز رییس جمهور است که با تنفیذ رهبری مشروعیت میگیرد و نه بالعکس.
حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که:
"اگر رییس جمهور با نصب فقیه نباشد، غیر مشروع است. وقتی غیر مشروع شد، طاغوت است."