پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۰۹:۳۶ ق.ظ

۰

فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع نخبگان کشور در خصوص تبعات سنگین «وابستگی به غرب» و تأکید ایشان بر لزوم پیشرفت علمی، صورت‌مسئله و راه‌حل برون‌رفت از معضلی است که باوجود شواهد مکرر تاریخی، هنوز طرفدارانی دارد که تنها راه پیشرفت کشور را سرسپردگی و تمکین به کشورهای اروپایی و آمریکا می‌دانند. خوشبختانه امروز ایران اسلامی در سایه پیشرفت‌های علمی کم‌نظیر، خود در مورد سرنوشت آینده خویش تصمیم می‌گیرد و دورانی که سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس برای کشورمان تعیین تکلیف می‌کردند، گذشته است. کمتر کشوری در جهان است که این حد از استقلال سیاسی را داشته باشد و این‌یک دستاورد بزرگ برای جمهوری اسلامی به شمار می‌آید.

به فرموده رهبر حکیم انقلاب؛ «عده‌ای از ۱۰۰ سال پیش می‌گفتند اگر می‌خواهید پیشرفت کنید باید بروید ذیل غرب و امروز هم تفاله‌های آن‌ها همین را ترویج می‌کنند. ۵۰ سال در دوره‌ پهلوی ذیل غرب بودیم؛ چه پیشرفتی کردیم؟ وابستگی سیاسی به برکت انقلاب از بین رفت اما رفع وابستگی‌های دیگر سخت است. وابستگی بیچارگی می‌آورد. یکی از عناصر اصلی نجات از وابستگی همین پیشرفت علمی است.» 

توجه به نکات ذیل در این خصوص ضروری به نظر می‌رسند.

1. ایران یک کشور نفت‌خیز و ثروتمند ازنظر منابع طبیعی محسوب می‌شود و وسعت سرزمینی آن از مجموع مساحت کشورهای انگلستان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و آلمان بیشتر است. نفت و گاز ایران به‌عنوان یک منبع مهم انرژی که موردنیاز همه کشورها ازجمله کشورهای بزرگ و صنعتی است، می‌توانست و می‌تواند به سکویی برای رهایی از وابستگی و رشد اقتصادی تبدیل شود اما استعمارگران،‌ راهبردی را دستور کار خود قرار داده‌اند تا این فاکتور مهم، اثربخشی خود را از دست بدهد. استراتژی غرب برای کشورهای نفت‌خیز به‌این‌ترتیب است که این کشورها برای اداره امور جاری خود، نیازمند فروش نفت خام باشند و به‌منظور دستیابی به این هدف، لازم است که کشورهای صاحب نفت، تولید ثروت را کنار گذاشته و برای عدم تولید ثروت، ضروری است که کار کردن و فرهنگ تلاش و کوشش به ضدفرهنگ تبدیل شود. از سوی دیگر، می‌کوشند که علم‌آموزی را امری بیهوده و بی‌صرفه جلوه دهند و در مقابل، تن‌پروری و کسب درآمد از طرق فعالیت‌های غیرتولیدی را به فرهنگ غالب تبدیل کنند.

«حسنین هیکل»، نویسنده معروف مصری در کتابی که به نام «میان مطبوعات و سیاست» به رشته تحریر درآورده، به یکی از این سیاست‌ها اشاره می‌کند که عبارت است از ترویج فرهنگ «اعتقاد به شانس» به‌عنوان عامل موفقیت. این در حالی است که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها مرتباً در کشورهای خود بر ارزش کار و کارآفرینی تأکید می‌کنند. مسئولین این کشورها چون می‌دانند که کار، عامل پیشرفت است، مردم خود را به کار تشویق می‌کنند اما کشورهای جهان سوم به‌خصوص کشورهای نفت‌خیز را به تن‌آسایی و مصرف‌گرایی فرامی‌خوانند. یکی از کارکردهای رژیم‌هایی مانند پهلوی، پیاده کردن همین سیاست‌ بوده است. ازاین‌روست که می‌بینیم کار کردن درغرب، افتخار و امتیاز محسوب می‌شود ولی در کشورهایی که زمانی جولانگاه سلطه استعمارگران بوده است، از عبارات منفی همچون «جان کندن» برای سخت‌کوشی استفاده می‌شود و میانگین ساعت مفید کاری در آن کشورها، در انتهای رتبه‌بندی‌های جهانی قرار دارد.

2. بعد دوم استراتژی استعمارگران این بوده است که درآمد حاصل از فروش نفت (پترو دلارها) صرف امور عمرانی، ایجاد اشتغال و تولید ثروت نشده و تفاخر به مصرف برندهای خارجی و انگاره «ما نمی‌توانیم» ترویج شود،‌ چراکه تنها راه بازگشت دلارهای نفتی به جیب استعمارگران عصر حاضر، ایجاد حرص و ولع نسبت به کالاهای خارجی است. به این منظور،‌ در تبلیغات این قبیل کالاها، ترفندهایی مبتنی بر اصول روانشناسی بکار گرفته می‌شود تا به خریداران القاء کنند که مصرف محصولات غربی مساوی است با تشخص و پرستیژ اجتماعی.

3. مشکل دیگری که در این میان خودنمایی می‌کند،‌ منفک بودنس فعالیت‌های صنعتی و دانشگاهی از یکدیگر است، به‌نحوی‌که هر کدام، راه خود را می‌روند، همچنان که رهبر معظم انقلاب نیز تصریح کردند؛ «صنعت کشور دچار آفت مونتاژکاری است و این باعث عدم تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه می‌شود. باید در یک بازه‌ زمانی ۱۰ ساله، رویکرد صنعتی کشور از مونتاژ به نوآوری تغییر پیدا کند.»

«آنتونی پارسونز»، آخرین سفیر انگلیس در رژیم شاه که پس از 5 سال سفارت و فقط 5 روز قبل از فرار شاه مخلوع از کشور، ایران را ترک کرد، در کتاب خود تحت عنوان «غرور و سقوط»، متن اظهاراتش را در سال 1974 میلادی (1352 شمسی) خطاب به بازرگانان انگلیسی و کسانی که دست‌اندرکار تجارت و معامله با ایران بودند، چنین به رشته تحریر درآورده است: «نخستین کاری که در اینجا (ایران)‌ می‏کنید این است که تا می‏توانید کالاهایتان را بفروشید و فقط در صورتی سرمایه‏‌گذاری کنید که برای فروش کالایتان چاره‌‏ای جز این کار نداشته باشید. اما اگر مجبور باشید در اینجا سرمایه‏‌گذاری کنید، به میزان حداقل ممکن، سرمایه‏‌گذاری کنید و صنایعی را انتخاب کنید که قطعات و لوازم آن از انگلستان وارد شود، مانند صنایع مونتاژ که درواقع سوار کردن قطعات صادراتی انگلیسی در ایران است. در این محدوده و با توجه به این نکات، من معتقدم که ایران، یکی از بهترین بازارهایی است که شما می‏توانید برای مصرف کالاهای خود در جهان سوم پیدا کنید.» 

اینکه «هویدا»، نخست‌وزیر رژیم پهلوی تأکید می‌کرد «هر ایرانی باید یک پیکان داشته باشد»، منطبق با این سیاست انگلیسی بود تا سرمایه‌هایی مردمی به‌جای هزینه شدن در عمران و آبادانی کشور، در خرید کالاهای مصرفی مونتاژ و مستهلک شدنی از دست برود.

گفتنی است که هرچند در زمان سلطنت شاهان خائن پهلوی، اثری از علم در کشور نبود، ولی تداوم مونتاژکاری از آن زمان تاکنون، نشان می‌دهد که باید این ضعف تاریخی به‌سرعت جبران شده و حضور دانشمندان در واحدهای صنعتی، به یک‌رویه و سنت بدل گردد.

4. اظهارات «جرالد سگال» مدیر مطالعات انستیتو بین‏المللی استراتژیک لندن که در هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک در فروردین‌ماه 1377 منتشرشده است، عمق و وجه دیگری از سیاست غرب در قبال ایران برای تقویت وابستگی به آن‌ها را نشان می‌دهد. وی می‏گوید: «غرب باید به شیوه‏‌ای که کمونیسم را مهار و آلوده کرد با سایر دشمنان خود عمل کند ... آلوده سازی، شیوه‌‏های فراوانی دارد که تجارت با دشمن از راه‌های اصلی آلوده‏سازی جوامع است. اکنون نیز باید یک استراتژی دوگانه مهار و آلوده‌‏سازی در دستور کار باشد، مهار کافی نیست و آلوده‌‏سازی مهم‌تر است. خوشبختانه آلوده‌‏سازی شیوه‏‌های فراوانی دارد که تجارت با دشمن در کالاهای غیراستراتژیک ازجمله آن‌هاست.»

 همچنین، انستیتو سیاست خاورمیانه واشنگتن، نتیجه مطالعات سال 2000 خود را به این صورت منتشر و تأکید کرده بود که: «صادرات کالاهای مصرفی به ایران باید از سر گرفته شود، این کار باعث کم شدن ارز خارجی موجود در ایران خواهد شد.»

آلوده‌سازی موردنظر غربی‌ها، خطرناک‌تر از مهار، محاصره و تحریم است؛ ازاین‌رو شاهدیم که وقتی انگلیس، فرانسه، آلمان و ... به دنبال تجارت با ایران هستند و به این منظور صف می‌کشند، در حقیقت، باهدف آلوده‌سازی یعنی فروش کالاهای مصرفی و حداکثر، صدور مجوز مونتاژکاری محصولاتشان درصدد فتح باب مراوده با کشورمان هستند تا به خیال خود، از این رهگذر، وابستگی جمهوری اسلامی را به خود افزایش دهند.

طرفه آنکه باوجود همه ترفندها و توطئه‌ها، ایران اسلامی به مدد روحیه جهادی جوانان جویای علم، در باشگاه فناور‌های پیشرفته (های‌تک) قدم گذاشته و اگر گام‌های استوار دانشمندان این مرزوبوم با چاشنی همت مسئولین و همراهی مردم همراه شود، در مدت کوتاهی به نتایجی شگفت‌انگیز و در تراز انقلاب اسلامی دست‌ خواهیم یافت و از قیدوبند وابستگی که ثمره‌ای جز «بیچارگی» ندارد، آزاد خواهیم شد، ان‌شاءالله.

www.tnews.ir/روزنامه-حمایت/63bf97032055.html

۹۶/۰۷/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">