پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۵۸ ق.ظ

۰

توان دفاعی ایران به فرانسه ربطی ندارد

دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۵۸ ق.ظ

پس از آنکه پرونده هسته‌ای ایران با توافق همراه شد، کشورهای عربی، رژیم صهیونیستی و غرب به رهبری آمریکا و با همراهی اتحادیه اروپا تلاش دارند، تا موضوعات جدیدی را در تقابل با جمهوری اسلامی ایران دنبال کند. در این بین کشورهای عربی، اروپا و آمریکا با بهانه تقویت برنامه موشکی ایران مناقشه جدیدی را به راه انداخته اند. هر چند که پیش از این نیز برنامه موشکی ایران همواره باعث نگرانی واهی کشورهای عربی شده بود و آمریکا نیز با استفاده از این نگرانی، حجم زیادی از سلاح را به خاورمیانه صادر کرد، اما فشارهای جدید به ایران برای محدود کردن برنامه موشکی اش وارد مرحله تازه ای شده است. در این میان، باید به فشار فرانسه برای مذاکره بر روی برنامه موشکی ایران پس از سفر رییس‌جمهور این کشور به امارات و عربستان نیز اشاره کرد. «امانوئل ماکرون» رییس‌جمهور فرانسه که ایده «حفظ برجام به شرط محدودیت برنامه موشکی ایران» را نخستین‌بار مطرح کرده بود، حالا بسیار صریح‌تر از گذشته این ایده را دنبال می‌کند. رئیس‌جمهور فرانسه در تازه‌ترین اظهارات خود علیه برنامه توان دفاع موشکی ایران، از تحریم‌های موشکی علیه ایران دفاع کرد و به گونه‌ای سخن گفت که نشان می‌دهد او تحریم‌های موشکی کنگره آمریکا علیه ایران را پشتوانه خودش برای مذاکرات موشکی می‌داند. 

برای بررسی یاوه‌گویی‌های اخیر رییس‌جمهور فرانسه علیه کشورمان، روزنامه «حمایت» با دکتر محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل بین‌الملل به گفت‌وگو نشسته که در ادامه می‌خوانید.

قدیری ابیانه در ابتدا از خصومت ریشه‌دار فرانسوی‌ها علیه ایران سخن گفت و اظهار داشت: فرانسه در دوران جنگ سلاح‌های زیادی در اختیار عراق قرار داد یکی از آن سلاح‌ها هواپیماهای جنگی پیشرفته بود که این امکان را به عراق می‌داد، کشتی‌های ما را از راه دور مورد هدف قرار دهد و در ابعاد دیگر هم به عراق و تجاوزش به ایران کمک کرد. همچنین فرانسه به پایگاه تروریسم علیه ایران تبدیل شد به نحوی که منافقین فرانسه را به پایگاه تروریستی علیه ایران تبدیل کردند. در طول مذاکرات با 1+5 هم وزیر خارجه فرانسه کارشکنی‌های زیادی در رسیدن به توافق انجام داد، بنابراین فرانسه جزو کشورهایی است که به هیچ وجه حق صحبت از توان دفاعی ایران را ندارد.

وی در ادامه به حربه غرب برای تحت فشار قرار دادن کشورهای مستقل اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهایی که غربی‌ها در رابطه با کشورهای دیگر به کار می‌گیرند، یک تقسیم کار است. ترامپ در ایام اخیر دائما طبل تهدید را به صدا در آورده است در حالی که خود می‌داند که این طبل توخالی است و توان برخورد نظامی با ایران را ندارد اما تاکتیکی که آمریکایی‌ها به کار می‌گیرند این است که به مرگ می‌گیرند که طرف مقابل به تب راضی شود. آنها دم از عملیات نظامی علیه ایران می‌زنند تا بقیه دولت‌ها را به این منطق نزدیک کنند که برای جلوگیری از جنگ وارد عرصه تحریم‌های بیشتر شوند، یعنی تحریم‌های اقتصادی بیشتر با هدف جلوگیری از ایجاد جنگ. در حقیقت یک نوع توجیه‌پردازی برای کشورهایی فراهم می‌کنند که قصد مقابله با ایران را دارند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه افزود: امروز فرانسه اینگونه توجیه می‌کند که برای جلوگیری از تندروی‌های «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا، فشار علیه ایران را افزایش می‌دهیم. در حال حاضر انگلیس، فرانسه و آلمان سه عضو 1+5 به توافق رسیده‌اند که تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کنند اما بهانه آنها توان موشکی، حمایت از تروریسم و نقض حقوق‌بشر است.

 منظور این متخاصمین از حمایت از تروریسم، یعنی حمایت ایران از گروه‌های مقاومت در مقابل اشغالگران و تجاوزات رژیم صهیونیستی است.

قدیری ابیانه همچنین به ضرورت برخورد قاطع مسئولین کشور در مقابل زیاده‌خواهی غربی‌ها علی‌الخصوص فرانسوی‌ها علیه کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: ما باید محکم بر موضع خود بایستیم و باب هرگونه مذاکره در مورد توان موشکی خود را ببندیم. البته در صورت سفر رییس‌جمهور و وزیر خارجه فرانسه به ایران آنها این موضوع را مطرح خواهند کرد و باید پاسخ قاطع ایران را بشنوند یعنی در رد مواضع فرانسه استدلالات خود را بیان کنیم. اینکه ما توان دفاعی خود را چگونه تقویت کنیم بستگی به قانع شدن یا نشدن فرانسه ندارد، زیرا ایران یک کشور مستقل است و مردم ما حمایت‌های فرانسه از صدام درجنگ را فراموش نکرده‌اند.

  تهدیدات ایجاب می‌کند توان دفاعی ایران افزایش یابد

وی ادامه داد: تمامیت ارضی و توان دفاعی ایران قابل مذاکره نیست. توان دفاعی ما، در حقیقت برای حفظ تمامیت ارضی در مقابل تعرضات احتمالی است. اتفاقا با توجه به جنگ هشت ساله با ایران که با حمایت‌های همه کشورهای غربی صورت گرفت، مسلح شدن هرچه بیشتر عربستان و امارات و کشورهایی که دم از تهدید ایران می‌زنند و تهدید‌‌های مکرر رژیم صهیونیستی و حتی تهدید فرانسه و آمریکا در به کارگیری سلاح هسته‌ای علی ایران که در دولت‌های گذشته هاین کشورها انجام شد ایجاب می‌کند که ایران همواره توان دفاعی خود را افزایش دهد.

قدیری ابیانه موضوع برجام را کاملا جدای از توان موشکی و مسائل نفوذ منطقه‌ای دانست و افزود: ما هیچ مذاکره‌ای به عنوان موشکی و یا توان دفاعی با غرب نخواهیم داشت. برجام بر این اساس بود که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت چیزی که منطبق بر سیاست ایران بوده، هرگز ایران دنبال سلاح هسته‌ای نبوده زیرا برخورداری از سلاح هسته‌ای و به کارگیری آن مخالف دیدگاه‌های اسلامی ماست. قرآن می‌فرماید کشتن یک انسان بی‌گناه مثل کشتن همه بشریت است، سلاح هسته‌ای بین باگناه و بی‌گناه و بین انسان، حیوان و گیاه و حتی این نسل با نسل‌های بعدی تفاوتی قائل نمی‌شود. لذا نمی‌توانیم سلاح هسته‌ای به کار ببریم و وقتی نمی‌توانیم به کار بگیریم داشتن آن هم فایده‌ای ندارد. ضمن اینکه ما هرگز دنبال سلاح هسته‌ای نبوده‌ایم. البته غربی‌ها خود می‌دانستند که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و ادعای آنها ادعای کذب سیاسی بود. اما مذاکره برای توان دفاعی ایران بی‌منطق است البته ما می‌توانیم با فرانسه در مورد نوعی سلاح مذاکره کنیم و آن سلاح هسته‌ای که فرانسه دارد و نباید داشته باشد. ما می‌توانیم از فرانسه بخواهیم دست از سلاح هسته‌ای بردارد و زرادخانه‌های خود را خالی کرده و آنها را آزمایش نکند و بپذیرد که نباید سلاح هسته‌ای به کار گیرد و نه حتی داشته باشد، با یک مکانیسم نظارتی برای اطمینان از نبود سلاح هسته‌ای در فرانسه ایجاد شود.

www.yon.ir/i6SbG 

۹۶/۰۸/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">