پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۷ ب.ظ

۰

هفته گذشته نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد با ارائه نمایشی که حتی مخاطبان آمریکایی را هم راضی نکرد با نشان دادن چندتکه آهن مدعی شد که این قطعات بخش‌هایی از موشک‌های شلیک‌شده به عربستان سعودی از سوی یمن است و فراتر از آن هم ادعا کرد که این موشک‌ها از سوی ایران به انصارالله یمن برای شلیک به هدف‌هایی در خاک سعودی تحویل شده است.

این روایت واژگون از سوی یک مقام رسمی دستگاه دیپلماسی ایالات متحده آمریکا از چنان منطق سستی برخوردار بود که حتی بسیاری از ناظران داخلی آمریکا و کارشناسان بین‌المللی و حتی مقامات سازمان ملل متحد یا از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری یا به صراحت این اظهارات را تکذیب کردند.

این ادعاهای بی مبنا در حالی از سوی مقامات آمریکایی عنوان می‌شود که عربستان و برخی کشورهای عضو ائتلاف علیه انقلابیون یمن از بزرگ‌ترین خریداران تسلیحات نظامی از ایالات متحده آمریکا و انگلیس هستند. علاوه بر این، در جریان حملات جنایتکارانه عربستان علیه مردم ستمدیده یمن، عمده تخریب‌ها و کشتار نیروی انسانی به‌واسطه اصابت بمب‌های خوشه‌ای است که از سوی آمریکا به عربستان داده شده است. جنایت حاکمان سعودی علیه مردم بی دفاع یمن در حالی صورت می‌گیرد که طی این تهاجمات، مردم یمن در بدترین وضعیت ممکن قرار دارند. میزان تلفات انسانی، قحطی، گرسنگی و شیوع بیماری‌های خطرناک و واگیردار در این کشور به حدی است که بسیاری از ناظران خارجی آن را یکی از کم نظیرترین فجایع انسانی علیه بشریت می‌دانند. در چنین وضعیتی مقامات سیاسی ایالات متحده آمریکا در یک فرافکنی آشکار و صرفا با نشان دادن تکه‌های آهن درصدد تشویش اذهان عمومی و بین‌المللی علیه ایران هستند.

محمدجواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان در واکنش به این ادعاها در گفت‌وگویی با خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت: طرف ایرانی علیه ادعای مطرح شده از سوی آمریکا در مورد تحویل تسلیحات به یمن به سازمان ملل شکایت می‌کند.

همچنین وی در حاشیه همایش تخصصی انعکاس موازین حقوق بشر در قوانین کیفری ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: اهداف این صحبت‌ها بیشتر برای فراموشی حضور آمریکا در جنایاتی است که در منطقه ما بخصوص در یمن صورت می‌گیرد و همین‌طور به فراموشی سپردن حرکت بسیار خطرناک واشنگتن و ترامپ در رابطه با به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و پشت پا زدن به آن ادعاهایی بود که در زمینه حقوق مردم فلسطین داشتند.

اقدام دیپلماتیک

در چنین شرایطی طرح شکایت ایران از آمریکا به سازمان ملل متحد به‌واسطه بیان ادعاهای بی‌اساس تا چه اندازه می‌تواند گامی موثر باشد؟

دکتر محمدحسن قدیری‌ابیانه، استراتژیست و تحلیلگر مسائل بین‌المللی در این باره به جام‌‌‌جم گفت: اظهارات خانم نیکی هیلی، آن‌قدر بی‌اساس است که نه‌تنها سازمان ملل ادعای او را درباره ایرانی بودن موشک‌های انصارالله رد کرد بلکه حتی پنتاگون هم بر دو موضوع تاکید داشت ؛ یکی این که دلیلی برای ایرانی بودن این موشک‌ها وجود ندارد و دوم این که اگر ثابت شود که این موشک ساخت ایران بوده نمی‌توان ثابت کرد بعد از قطعنامه سازمان ملل به یمن صادر شده است؛ چرا که اگر موشک‌ها قبل از آن قطعنامه در اختیار یمن قرار گرفته باشد نقض قطعنامه محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به طرح ادعایی مشابه در سال‌های گذشته از سوی کالین پاول، وزیر خارجه پیشین آمریکا خاطرنشان کرد: وی در یک شوی تبلیغاتی در سازمان ملل و بعد از بازرسی‌های صورت گرفته مدعی شده بود صدام سلاح‌های شیمیایی دارد و برای مستند نشان دادن سخنانش لوله‌ای آزمایشگاهی نشان داد و مدعی شد در این لوله آزمایشگاهی مواد شیمیایی است. بعدها هم خود او اعتراف کرد او در سازمان ملل دروغ گفته و از کار خود اظهار پشیمانی کرد. هم کالین پاول و هم نیکی هیلی دروغ گفتند اما یکی با نشان دادن یک لوله کوچک و دیگری با نمایش یک لوله بزرگ.

قدیری ابیانه با اشاره به این که ایران در واکنش به این ادعاها می‌تواند به سازمان ملل یادداشت بدهد و این ادعاها را رد کند، تصریح کرد: طرح شکایت از آمریکا به‌خاطر فریبکاری و دروغگویی دولت آمریکا اقدامی مثبت از نظر تبلیغاتی و سیاسی است اما در نهایت شورای امنیت نمی‌تواند قطعنامه‌ای علیه دروغگویی دولت آمریکا صادر کند؛ چون آمریکا دارای حق وتوست. با وجود این هر گونه اقدمات دیپلماتیک و سیاسی و تبلیغاتی علیه دروغگویی و فریبکاری آمریکایی‌ها اقدامی مفید و بجاست.

www.press.jamejamonline.ir/Newspreview/3109851695826811394

۹۶/۰۹/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">