پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۷، ۰۹:۰۶ ب.ظ

۰

خبانت بهفلسطین در سودای رسیدن به پادشاهی

يكشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۷، ۰۹:۰۶ ب.ظ

رویکرد اخیر ولیعهد عربستان، حکایت از چرخش سیاست های عربستان به سمت غرب و رژیم صهیونیستی دارد.

به گزارش خبر نگار ایمنا، بیانیه پایانی هجدهمین اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای غیر متعهد، که با حضور هشتصد نماینده از یکصدو بیست کشور در باکو آذربایجان صادر شد؛ به وضوح، بیانگر محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، در سرزمین های غصبی است. از طرفی رویکرد اخیر ولیعهد عربستان، حکایت از چرخش سیاست های عربستان به سمت غرب و رژیم صهیونیستی دارد. موضع گیری های محمد بن سلمان در قبال ایران و رژیم صهیونیستی تغییر مواضع آشکار این کشور عربی در قبال آرمان های فلسطین و به نوعی باز تعریف نقش سیاسی و استراتژیک عربستان سعودی در منطقه غرب آسیا است. این امر می تواند تاثیرات چشمگیری بر آینده مناسبات منطقه و روابط بین کشورهای غرب آسیا داشته باشد. از این رو خبرگزاری ایمنا گفت‌و گویی با محمد حسن قدیری ابیانه، تحلیلگر سیاسی، کارشناس عالی امور استراتژیک و سفیراسبق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک، گواتمالا، بلیز و استرالیا انجام داده و نظر وی را پیرامون تأثیرات سیاستهای عربستان بر منطقه جویا شده است.

✔با توجه به بیانیه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عدم تعهد و سخنان  نسنجیده ولیعهد عربستان در قبال سیاست های رژیم صهیونیستی،  به نظر شما چشم انداز سیاستهای آینده عربستان چگونه خواهد بود؟  

ما در تاریخ شاهد این موضوع بودیم که فرزندان پادشاهان برای تصاحب  حکومت پدر و رسیدن به مسند قدرت، دست به کشتار حتی برادران خودشان زده اند و به قدرت های خارجی و بیگانگان متوسل شده اند. حتی برای جلب حمایت قدرت های خارجی و رضایتمندی این کشورها  به مملکت و آرمان های کشور خود نیز خیانت کرده اند. این داستان را به خوبی در ماجرای بن سلمان نیز می بینیم.

وی در قبال، جلب حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی وانگلیس از به حکومت رسیدن خود، امتیازات بسیاری به آنها واگذار کرده است. از شروط آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال حمایت از محمد بن سلمان؛ موضوع منتفی بودن بازگشت مهاجرین و به رسمیت شناختن اسرائیل بوده، ضمن اینکه؛  باید بخشی از ثروت و منابع نفتی عربستان به کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی واگذار شود. محمد بن سلمان جاه طلب برای رسیدن به قدرت همه این تعهدات را برعهده گرفت و جنایات مختلفی را مرتکب شد، از جمله جنایات محمد بن سلمان علیه بستگان خود بود. او ولیعهد قبلی را برکنار کرد و البته به این کار نیز بسنده نکرده و مجازات حبس برای وی در نظر گرفت. وی تعداد زیادی از آل سعود را دستگیر و شکنجه و بخشی از اموالشان را مصادره کرد و حتی تعدادی از اعضای خاندان آل سعود را کشت.  

بن سلمان، حمله به یمن و کشتار مردم این کشور را با این انگیزه انجام داد که بتواند برای خود وجهه بیافریند و گمان می کرد با فتح یک هفته ای یمن می تواند به خواسته خود برسد، اما عدم توانایی حفظ وضعیت موجود، جنایت حمله و کشتار مردم یمن، برای عربستان به یک تراژدی تبدیل شد. به این ترتیب، شکست سیاستهای محمد بن سلمان در یمن برای عموم آشکار و واضح  شد، اما وی نمی تواند دست از این جنایات بردارد.

حال، اظهارات او مبنی بر اینکه «صهیونیستها هم باید سرزمینی را در اختیار داشته باشند» در حقیقت جزو شرایطی است که رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس برای حمایت از ولیعهدی کنونی و پادشاهی وی در آینده قرار داده اند؛ در واقع محمد بن سلمان حاضر شده است، به فلسطین خیانت کند. برای رسیدن به این موقعیت! محمد بن سلمان پذیرفته است؛ گاو شیرده باشد و نفت و ثروت عربستان را در اختیار آمریکا و هم پیمان وی قرار بدهد، در حالی که نمی داند آل سعود فی نفسه هیچ ارزش و جایگاهی  برای آمریکا ندارد و زمانی  که از توان شیردهی نداشته باشد، ذبح خواهد شد.

✔رویکرد سایر کشورهای اسلامی به رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را چگونه ارزیابی می کنید؟

اقدامات رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینی های حاضر در راهپیمایی و زخمی کردن هزاران نفر از آنها موجب محکومیت این رژیم حتی توسط کشورهایی شده که حامی آن بوده اند، البته این کشورها ناچارند در ظاهر هم که شده این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کنند. در کنفرانس اخیر غیر متعهدها در آذربایجان، به اتفاق این جنایات، ویران کردن خانه‌های فلسطینی‌ها و شهرک سازی توسط رژیم صهیونیستی،  در این بخش از سرزمین های غصب شده محکوم شد.

در رابطه با عربستان هم باید گفت در راهپیمایی‌های مردم فلسطین معمولا پرچم رژیم صهیونیستی و عکس سران این رژیم از جمله نتانیاهو، توسط مبارزان فلسطینی به آتش کشیده می شد، اما این بار شاهد به آتش کشیده شدن تصاویر محمد بن سلمان نیز بودیم؛ کما این که در یمن نیز در کنار شعار مردمی مرگ بر آمریکا و اسرائیل، شعار لعن بر آل سعود هم اضافه شده است. جنایات رژیم صهیونیستی و خیانتها و جنایتهای محمد بن سلمان نمی تواند نه رژیم صهیونیستی و نه رژیم آل سعود را از سقوط حتمی  نجات دهد. همانطور که ترامپ گفته است این رژیم ها بدون حمایت آمریکا، حتی دو هفته نیز نمی توانند سرپا بایستند.

اقدام ترامپ در اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و تصمیم او برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس خشم مردم فلسطین و جهان اسلام را برانگیخته است، این اقدام به فلسطینی ها ثابت کرد که رژیم صهیونیستی و آمریکا دشمن اسلام و فلسطین است و راهی برای سازش با رژیم صهیونیستی باقی نمانده است. این آگاهی موجب افزایش «مبارزات» به جای «مذاکرات» در روند مبارزه فلسطینی ها برای آزادی قدس می شود.

✔با توجه به صدور بیانیه محکومیت رژیم صهیونیستی توسط کشورهای عدم تعهد، رویکرد اتحادیه عرب به مواضع جدید بن سلمان را چگونه ارزیابی می کنید ؟

همه کشورها اعم از متحد و غیرمتحد و حتی خود آمریکا می دانند که محمد بن سلمان برای رسیدن به قدرت راه خیانت به اسلام، ملت فلسطین و همچنین مردم عربستان سعودی را در پیش گرفته اند. این آگاهی مختص سران کشورها نیست.  

پرچم عربگرایی، پرچم مبارزه و مقاومت نیست و این اتحادیه راه به جایی نخواهد برد. تاکنون هر پیروزی که فلسطینی‌ها و حزب الله لبنان در مقابل تجاوزات اسرائیل  به دست آورده اند به خاطر این بوده که پرچم اسلام گرایی جایگزین پرچم عربگرایی شده است. در جنگ ۶ روزه رژیم صهیونیستی توانست ارتش چند کشور عربی را شکست داده و سرزمینهای آنها را فتح کند. ارتش این کشورهای عربی، مسلمان بودند، ولی مبارزه آنها  هویت اسلامی نداشت،  هویت عربی داشت.

اما امروز، در حالی که رژیم صهیونیستی سلاحهای خیلی پیشرفته تری دارد و حزب الله سلاحهای آن زمان کشورهای عربی را هم  ندارد، اما به دلیل به دست گرفتن پرچم اسلام گرایی توسط حزب الله،  همواره رژیم صهیونیستی در دو کشور شکست خورده و این شکستها ادامه خواهد داشت. هنری کیسینجر دیپلمات آمریکایی  و مشاور اسبق امنیت ملی ایالات متحده آمریکا پیش بینی کرده بود که تا سال ۲۰۲۵ رژیم صهیونیستی منزوی خواهد شد، اما آنها داعش را به راه انداختند و جنایاتی انجام دادند تا این سرنوشت را به تاخیر بیندازند. البته توانستند تا حدودی به تاخیر بیندازند، اما سقوط رژیم صهیونیستی و آزادی فلسطین حتمی است.

✔با نزدیک شدن سیاست‌های عربستان به غرب و رژیم صهیونیستی، آیا می توان گفت محمدبن سلمان در نظر دارد با الگوبرداری از ترکیه، سیاست های راهبردی کشورش را تغییر دهد و یک حکومت اسلامی سکولار در عربستان ایجاد کند؟

عربستان مانند دایناسور بزرگ جثه ای است که مغز کوچکی دارد. همین امر موجب شد در عصر یخبندان دایناسورها کلا از بین بروند. عربستان هوشمندی ترکیه را هم ندارد. هرچند سران ترکیه نیز اشتباهات فاحشی را مرتکب می شوند.

www.imna.ir/news/340955

۹۷/۰۱/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">