پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۴:۴۸ ق.ظ

۰

قدیری ابیانه: مردم از واقعیت های درآمدهای کشور مطلع باشند/ مطالعه کتاب درآمدهای نفتی، واقعیت برخی وعده ها و سخنان را مشخص می کند

آکاایران: سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک و استرالیا گفت: کتاب "درآمدهای نفتی از توهم تا واقعیت" را با این هدف نوشتم که مردم از واقعیت های درآمدهای کشور مطلع باشند، هر اقدامی را که انجام می دهند و هر مطالبه‌ای می‌کنند و ساختن آینده خود را بر اساس واقعیات تنظیم کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدحسن قدیری‌ابیانه کارشناس عالی امور استراتژیک و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک و استرالیا و نویسنده کتاب‌ "درآمدهای نفتی، از توهم تا واقعیت" در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: کتاب "درآمدهای نفتی از توهم تا واقعیت" را با این هدف نوشتم که مردم از واقعیت‌های درآمدهای کشور مطلع باشند، هر اقدامی را که انجام می‌دهند و هر مطالبه‌ای را که می‌کنند و ساختن آینده خود را بر اساس واقعیات تنظیم کنند. 

 

تصور مردم از ثروت به خصوص در زمینه نفت و گاز ده‌ها، صدها و گاه هزاران برابر واقعیت است

وی با بیان این‌که ایران کشور ثروتمندی محسوب می‌شود که در آن تردیدی نیست، افزود: کشور ما هم ثروتمند، هم بزرگ، هم وسیع و هم از منابع وسیع نفت و گاز و منابع دیگر برخوردار است و همچنین از موقعیت خوب استراتژیکی برخوردار است اما تصور مردم از این ثروت به خصوص در زمینه نفت و گاز ده‌ها، صدها و گاه هزاران برابر واقعیت است و این را در عرصه میدانی و با حضور در جلسات و مراوده با اقشار مختلف به آن رسیده‌ام. 

 

نویسنده کتاب‌ "درآمدهای نفتی از توهم تا واقعیت" با بیان این‌که کشور ما روزانه حدود 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کند که به ازای هر نفر ماهیانه کمتر از یک بشکه است، گفت: مردم تصورشان این است که درآمد نفت به ازای هر ایرانی ماهانه از یک میلیون تا حتی بیش از یک میلیارد تومان است و بر این تصور هستند که با اتکای به درآمد نفتی می‌شود نیازهای مردم را برآورده کرد.

 

قدیری ابیانه تصریح کرد: یکی از دلایل این تصور آن است که وقتی نجومی‌بودن درآمدهای نفتی را می‌بینند، نمی‌توانند اندازه آن را تشخیص دهند و فکر می‌کنند این مبلغ خیلی زیاد است.

 

وی افزود: به عنوان مثال، در سال 1397 پیش‌بینی شده حدود 96 هزار میلیارد تومان ایران از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی درآمد خواهد داشت، مردم این رقم را یک رقم خیلی بالایی می‌بینند و فکر می‌کنند با این درآمد می‌توان نیازهای آن‌ها را از قبیل مسکن، معیشت، اشتغال، درمان و رفاه برآورده کرد.

 

نویسنده کتاب‌ "درآمدهای نفتی از توهم تا واقعیت" گفت: برای این‌که مردم متوجه اندازه این اعداد شوند در این کتاب آن را با حقوق و درآمد ماهیانه مردم مقایسه کردم، چیزی که با آن سروکار دارند و اندازه آن را به خوبی تشخیص می‌دهند و این مقایسه کمک می‌کند به این‌که درکشان از اندازه درآمدهای نفتی و سایر درآمدهای نفتی واقعی شود. 

 

قدیری‌ابیانه خاطرنشان کرد: نحوه رسیدن به این رقم این است که آن رقم درشت را بر جمعیت کشور که بیش از 80 میلیون نفر است، تقسیم کنیم و میزان صادرات نفت به ازای هر نفر در سال مشخص می‌شود و باز اگر عدد به دست آمده را تقسیم بر 12 ماه کنیم میزان صادرات نفت به ازای هر ایرانی در هر ماه حدود 100 هزار تومان پیش‌بینی شده است و نه صدها و میلیون‌ها تومان.

 

وی افزود: نوع انتظارات و عملکرد مردم در حالی که بدانند درآمد نفت در اوج آن ماهیانه حدود 100 هزار تومان است فرق می‌کند با اینکه تصورشان از درآمد نفت به ازای هر ایرانی صدها یا هزاران میلیون تومان باشد، این تصور عواقبی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است. 

 

نویسنده کتاب‌ "درآمدهای نفتی از توهم تا واقعیت" گفت: همه و تقریبا همه بر این تصور هستند که با درآمدهای نفتی اگر درست هزینه و مدیریت شود، می‌شود نیازهایی از قبیل درمان، معیشت، اشتغال، مسکن و رفاه را تأمین کرد، در صورتی که با چنین درآمدی امکان تأمین این نیازها موجود نیست و همین تصور باعث شده که همه فکر کنند به حق و سهم خودشان از نفت نمی‌رسند.

 

قدیری‌ابیانه خاطرنشان کرد: قومیت‌ها فکر می‌کنند به دلیل قومیت بودن به سهمشان نمی‌رسند، اهل سنت بر این باور هستند که چون اهل سنت هستند به سهمشان نمی‌رسند و مردم جنوب کشور هم به خصوص مناطق نفت‌خیز خودشان را با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس مانند امارات مقایسه می‌کنند. 

 

وی با اشاره به این‌که یارانه‌ای که امارات به مردمش می‌دهد بسیار بیشتر از یارانه نقدی است که به مردم کشور ما داده می‌شود، افزود: یک سال صادرات نفت یک تبعه امارات مساوی است با بیش از 80 سال صادرات نفت یک ایرانی است، آن‌ها بیش از ما نفت را صادر می کنند در حالی که جمعیت بومی این کشور یک میلیون نفر و جمعیت ما 80 برابر و وسعت ما حدود 20 برابر وسعت امارات است.

 

✔همه اقشار در ایران فکر می‌کنند سهمشان از نفت به آنها نمی‌رسد

کارشناس عالی امور استراتژیک با بیان این‌که همه اقشار در ایران فکر می‌کنند سهمشان از نفت به آنها نمی‌رسد، گفت: مثلا دانشجویان دانشگاه‌های دولتی مانند بقیه جوانان بر این باورند که چیزی از سهم نفت نصیبشان نشده است، در حالی که کمترین هزینه یک دانشجوی دانشگاه دولتی، برای دولت سالانه حدود 5 میلیون تومان است، یعنی به اندازه سهم 4 نفر از نفت، هزینه تحصیل آن‌ها می‌شود و آن‌ها فکر می‌کنند چیزی از سهم نفت به آن‌ها نرسیده است.

 

قدیری‌ابیانه یادآور شد: معمولا همه از حقوق و مزایایی که دریافت می‌کنند ناراضی هستند در حالی که اگر کسی یک میلیون تومان در ماه حقوق بگیرد یعنی معادل سهم 10 نفر از نفت به او حقوق داده می‌شود.

 

وی افزود: دانستن این مطالب برای مردم مفید و راه‌گشا است چراکه این تصور غلط از درآمدهای نفتی موجب شده که تمام بحث‌های اجتماعی و اقتصادی پیرامون توزیع ثروت باشد نه تولید ثروت.

 

نویسنده کتاب‌ "درآمدهای نفتی از توهم تا واقعیت" گفت: تصور غلط از درآمدهای نفتی باعث شده اقشار مختلف تأمین نیازهای خود را در تلاش مدیریت و حکومت بدانند نه در تلاش و عملکرد خودشان. 

 

‌✔نقش مدیریت در اذهان مردم چندین برابر واقعیت جلوه می‌کند

قدیری‌ابیانه با بیان این‌که نقش مدیریت در اذهان مردم چندین برابر واقعیت جلوه می‌کند، تصریح کرد: همین مسئله موجب تنبلی اجتماعی شده است به نحوی که ارزیابی‌هایی که با معیارهای جهانی تنبلی اجتماعی انجام گرفته است، رتبه اول تنبلی اجتماعی در جهان را مردم چند تا از کشورهای عرب نفت‌خیز حوزه خلیج فارس تشکیل می‌دهند. بعد از آن‌ها ایرانی‌ها سپس آفریقایی‌ها و بعد سایر ملل هستند یعنی ما جزو تنبل‌ترین‌ها در دنیا هستیم.

 

وی افزود: تعطیلات مناسبتی ما جزو بالاترین تعطیلات است، ساعت مفید کاری ما جزو پایین‌ترین‌ها است ضمن این‌که جزو متوقع‌ترین مردم نیز هستیم.

 

نویسنده کتاب‌ "درآمدهای نفتی از توهم تا واقعیت" با بیان این‌که فقط به بیان درآمدهای نفتی نپرداخته‌ام بلکه سایر درآمدها را هم مورد اشاره قرار دادم، افزود: با این درآمدها نیازهای مردم و کشور برآورده نمی‌شود به نحوی که دولت برای این‌که حقوق کارکنان چه شاغل و چه بازنشسته عقب نیفتد مجبور شده به قرض گرفتن روی بیاورد.

 

قدیری‌ابیانه یادآور شد: بدهی دولت تا اول سال 1396 مبلغ 700 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم بیش از 7 سال درآمد نفتی که برای امسال پیش‌بینی شده، است یعنی به ازای هر خانواده 4 نفری دولت تا اول سال 1396 مبلغ 35 میلیون تومان بدهی به بار آورده و از اول سال 1396 تاکنون بر میزان این بدهی افزوده شده است.

 

وی افزود: این واقعیت‌ها نشان می‌دهد که نمی‌توان با درآمدهای نفتی و منابع طبیعی نیازهای کشور را برآورده کرد.

 

کارشناس عالی امور استراتژیک با بیان این‌که ما ضمن این‌که از نظر فرهنگ کار ضعیف هستیم و جزو تنبل‌‌ترین‌ها در دنیا محسوب می‌شویم، گفت: ما جزو مسرف‌ترین ملت‌های دنیا هستیم و میزان اسراف در کشور ما عجیب و خیره‌کننده است به نحوی که حتی متوجه مسرف‌بودن خودمان نیستیم، آمارهایی در این کتاب به زبان ساده، مستند و قابل بررسی ذکر شده که مطالعه آن برای افراد می‌تواند کارگشا باشد. 

 

قدیری‌ابیانه با اشاره به این‌که معتقد هستم یکی از دلایل تصور ناکارآمدی نظام که دشمن هم به آن دامن می‌زند، وجود همین تصور غیر واقعی درباره ثروت کشور است، عنوان کرد: سعی کردم این واقعیت را برای مخاطبان روشن کنم و فکر می‌کنم اگر این واقعیت‌ها روشن شود، زمینه برای پیشرفت همه‌جانبه کشور از طریق کار، تلاش و سایر اقداماتی که لازم است مردم و مدیران اتخاذ کنند، فراهم می‌شود.

 

وی افزود: معتقدم این آگاهی زمینه بسیاری از کار و تلاش را در افراد بیشتر می‌کند.

 

با روشن شدن واقعیت‌ها ارزیابی عملکرد دولت‌ها و نقد آن‌ها منصفانه و واقعی‌تر خواهد شد

کارشناس عالی امور استراتژیک گفت: من فکر می‌کنم همگان باید در جهت روشن‌کردن این واقعیت‌ها برای مردم برنامه‌ریزی و تلاش کنند و به مردم با این روشنگری کمک کنند، چراکه توهم به هیچ‌کس کمک نمی‌کند در این صورت ارزیابی عملکرد دولت‌ها و نقد آن‌ها منصفانه و واقعی‌تر خواهد شد. 

 

قدیری‌ابیانه با بیان این‌که از دولت‌ها انتظاری را که در توان مالی و امکان دولت‌ها نیست، نمی‌شود داشت، تصریح کرد: اینجا نقدها به حقوق‌های نجومی و اختلاس‌ها جدی‌تر می‌شود چرا در چنین شرایطی چنین حیف و میل، اختلاس و رانت‌خواری و ریخت و پاش صورت بگیرد؟ اما به هر حال دانستن واقعیت‌ها به ارزیابی بهتر مردم و همچنین به فریب نخوردن در ایام انتخابات کمک می‌کند. 

 

وی افزود: معمولا نامزدها چه در انتخابات ریاست جمهوری و چه انتخابات مجلس شورای اسلامی بر اساس این باور که این‌قدر درآمدهایی است که می‌شود نیازها را برآورده کرد وعده‌هایی می‌دهند که این وعده‌ها شدنی نیست اما چون مردم در رابطه با درآمدهای نفتی و سایر درآمدها دچار توهم هستند این وعده‌ها برایشان باورپذیر جلوه می‌کند.

 

کارشناس عالی امور استراتژیک گفت: ضمن این‌که اعتقاد راسخ دارم که خیلی از نامزدها و مسئولان نیز دچار توهم هستند و یک دفعه اعداد این درآمد را ضرب و تقسیم نکردند تا اندازه واقعی این درآمد برایشان مشخص شود لذا همیشه برای فریب‌دادن مردم چنین ادعایی را مطرح نمی‌کنند بلکه خودشان هم متوهم هستند و فکر می‌کنند اگر آن‌ها مدیر شوند می‌توانند نیازهای مردم را برطرف کنند. 

 

قدیری‌ابیانه اظهار کرد: فرض بر این گذاشتم که مخاطب، این اعداد و ارقام را باور نمی‌کند چون یک عمر با تصور درآمدهای نفتی رای داده، زندگی کرده، مطالبه کرده و اعتراض کرده است لذا ملاک‌های محاسبه و مستندات آن را در کتاب آوردم.

 

وی افزود: حتی احتمال دادم که مخاطب به آماری که ایران درباره صادرات نفت منتشر می‌کند، اعتماد نداشته باشد و نحوه بررسی در منابع جهانی را هم آورده‌ام با نوشتن عبارت iran oil expo statistics در منابع جهانی می‌توانند راجع به میزان صادرات نفت ایران بررسی کنند و خودشان با ضرب و تقسیم سعی کنند این را به دست آورند که به ازای هر ایرانی ماهانه چه‌قدر نفت صادر می‌شود. 

 

کارشناس عالی امور استراتژیک گفت: معتقد هستم اگر کسی قلم به دست بگیرد این محاسبات را انجام بدهد به طور کل نگاهش نسبت به مسائل اصلاح خواهد شد و راحت‌تر می‌تواند تشخیص دهد که چه کاری باید انجام بگیرد و او چه کاری باید انجام دهد.  

 

قدیری‌ابیانه خاطرنشان کرد: این کتاب در حقیقت یک فصل از کتاب "سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی" است که توسط خودم تالیف شده است که البته بخش‌های متعددی دارد که یک فصل آن توهم نفتی است و در سال 1393 تالیف شده و 460 صفحه بود و من این فصل را به صورت یک کتاب جداگانه درآوردم و آمار و ارقام آن را به روز کردم و مطالعه آن را به همگان توصیه می‌کنم.

 

وی این کتاب را به کسانی که باور دارند با درآمدهای نفتی تامین نیازهای مردم مقدور می‌باشد، تقدیم کرده است.

 

گفتنی است؛ کتاب "سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی" در سایتwww.ghadiri.ir قابل دریافت رایگان است و یک شرطی وجود دارد که بابت دانلود آن یک پولی را به صندوق صدقات بیندازند یا به مسجد محل کمک کنند. 

 

کتاب "درآمدهای نفتی از توهم تا واقعیت" در 72 صفحه و قد پالتویی چاپ شده و قیمت پشت جلد آن 5 هزار و 400 تومان است. از این کتاب 5 هزار نسخه چاپ شده و در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران طی کنفرانسی رونمایی شد.

 www.akairan.com/hmm783ea3

انتهای پیام

۹۷/۰۲/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">