پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۸ ق.ظ

۱

الزامات اصلاح نظام بانکی / محمدحسن قدیری ابیانه

يكشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۸ ق.ظ

روزنامه حمایت ۹۷/۶/۱۱: در تعاریفی که از بانک‌ها و بانکداری شده است، از آن‌ها به‌عنوان نهادهای اقتصادی یاد می‌شود که وظایفی همچون تخصیص منابع به واحدهای تولیدی، عملیات اعتباری – مالی، نقل‌وانتقال وجوه، خریدوفروش ارز و ... را بر عهده‌دارند. در طول سالیان گذشته، بانک‌ها وظیفه‌ای جدید به نام «بنگاه‌داری» هم برای خود تراشیده‌اند؛ به این مفهوم که تعداد بسیاری زیادی از املاک، مستغلات، شرکت‌ها و واحدهای تولیدی را تحت مالکیت خود درآورده‌اند. بنگاه‌داری این مؤسسات مالی در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با مسئولان ارشد دستگاه اجرایی نیز موردانتقاد بی‌سابقه‌ای قرار گرفت، چراکه ورود بانک‌ها به این حوزه، کارکردهای کلیدی آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

جالب اینجاست که باوجود تجهیز بانک‌ها به سیستم‌های الکترونیکی و اینترنتی که قاعدتاً باید به کاهش پرسنل و شعبات منجر شود، شاهد سر برآوردن قارچ‌گونه شعب متعدد بانکی در سراسر کشور هستیم. این اتفاق، چراغ خطری است برای پوشش موجه بنگاه‌داری و شانه خالی‌کردن بانک‌ها از ارائه تسهیلات به بخش تولید. مأموریت بانک چه در ایران و چه در جهان، گردآوری سپرده‌ها و پمپاژ آن‌ها به صنعت و کشاورزی است، درحالی‌که اگر نگوییم تمام بانک‌ها، قطعاً اکثر آن‌ها اکنون از این مدار خارج، وارد بنگاه‌داری شده‌اند و باری به دوش اقتصاد کشور اضافه کرده‌اند.

از سوی دیگر، بانک‌محوری تسهیلات، امروز به معضل بزرگی تبدیل‌شده که لزوم ساماندهی فعالیت‌ بانک‌ها و چاره‌جویی برای خروج آن‌ها از بنگاه‌داری را بیش از گذشته ملموس‌تر کرده است. عدم تناسب عقود بانکی با روح بانکداری اسلامی، اخذ بهره مرکب در محاسبه سود و عدم ایفای مسئولیت بانک‌ها در تأمین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی از عمده مشکلات کنونی نظام بانکی به شمار می‌آید که در رأس آن‌ها، ام‌المعضلاتی به نام بنگاه‌داری قرار دارد.

گفتنی است که بنگاه‌داری مثل هر معضلی، ریشه در برخی از قوانین و روال‌های به‌اصطلاح قانونی دارد و باید برای درمان، به اصلاح آن‌ها پرداخت. به‌عنوان نمونه در بند 3 ماده 34 قانون پولی و بانکی، اجازه «خرید سهام و مشارکت در سرمایه یک یا چند شرکت و یا خرید اوراق بهادار داخلی یا خارجی به‌حساب خود، به میزانی بیش ازآنچه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌موجب دستورها یا آئین‌نامه‌های خاص تعیین خواهد کرد»، به بانک‌ها داده‌شده است. دلیل دیگر، به افزایش میزان بدهی سازمان‌ها و ارگان‌ها به بانک‌ها بازمی‌گردد که برای کاهش بدهی خود، سهام شرکت‌ها یا مالکیت برخی از واحدهای اقتصادی را به‌عنوان رد دیون به بانک‌ها واگذار کرده‌اند که این دو مورد، عامل اصلی بنگاه‌داری به شمار آمده و درنتیجه، ضرورت تنقیح قوانین در این حوزه را ایجاب می‌کند.

البته باید یادآور شد که با توجه به سیاق رهبر انقلاب از تعمیم برخی از اصول به سایر بخش‌ها، بنگاه‌داری تنها به بانک‌ها اختصاص ندارد و باید موردتوجه همه ارگان‌ها و بخش‌ها باشد.

بنابراین، تردیدی نیست که بنگاه‌داری برای بانک‌ها، حکم سم خطرناک برای اقتصاد را دارد اما تخلفات بانک‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود، بلکه ابعاد دیگری نیز دارد. تعیین حقوق‌های بالا و اختصاص وام‌های چند صدمیلیونی و چندمیلیاردی با سود صفر، یک یا چهار درصد برای برخی ها از جمله این موارد است که متأسفانه شاهد پرونده‌هایی در مورد حقوق‌های نجومی برای برخی از رؤسای بانک‌ها بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که دریافتی آن‌ها، از حقوق رئیس‌جمهور برخی از کشورها نیز بیشتر بوده است !

این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که برخی مجموعه‌ها و دستگاه‌هایی که باید از سرچشمه، مانع گل‌آلود شدن اوضاع مالی – بانکی شوند، در پاره‌ای از موارد، درگیر زد و بند و رانت شده‌اند و برای خود و دیگران، سفارش دریافت وام کرده‌اند. تعدادی از بانک‌ها حتی پا را فراتر گذاشته و با قرار دادن بخشی مخصوص در سامانه‌های رایانه‌ای و تلفنی برای پیگیری مکاتبات بین بعضی از دستگاه‌ها برای دریافت وام، به این شائبه عینیت بخشیده‌اند!! به همین دلیل، لابی‌گری در برخی از بانک‌ها به امری متداول و مرسوم تبدیل‌شده و نظارت‌ها در مبدأ، تقریباً ناچیز و تشریفاتی است.

یکی از راه‌حل‌هایی که برای جلوگیری از فساد به طور کلی و فساد بانکی به صورت اختصاصی متصور است، این است که تمام حقوق، پاداش و مزایای دریافتی توسط مقامات و کارکنان از منابع عمومی و بانک‌ها، شفاف و در دسترس همگان قرار داشته باشد و میزان برداشت به صورت وام و ویژگی‌های آن از جمله نوع تسهیلات، دوره بازگشت، سود بانکی، ضمانت ارائه‌شده، پرداخت مالیات و دیرکردها بدون محدودیت، برای عموم مردم قابل رؤیت باشد. درنتیجه، شاهد کاهش پرونده‌هایی خواهیم بود که یک پای آن، بانک‌ها هستند.

افزون بر این، بانک مرکزی در جلوگیری از متضرر شدن مردم از طریق فعالیت‌های غیرقانونی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. برخی مؤسساتی که تحت عناوین فریبنده و بدون تودیع سپرده‌های قانونی نزد بانک مرکزی فعالیت کرده و می‌کنند و در برابر نرخ‌ها و ضوابط این بانک پاسخگو نیستند، بیشترین لطمه را به اعتماد مردم می‌زنند و مشکلاتی را که می‌تواند تا مرز تهدید امنیت ملی پیش رود، ایجاد می‌کنند. لذا بانک مرکزی به‌عنوان دیدبان نظام بانکی، مسئول نظارت و اعمال نظر در خصوص تخلفات بانک‌ها و مؤسسات مالی – اعتباری است که با تعقیب و پایش دائمی می‌تواند نقشی کلیدی در اصلاح نواقص موجود و کاهش مفاسد داشته باشد.

goo.gl/K6bSuY

۹۷/۰۶/۱۱

نظرات  (۱)

سلام آقای دکتر.می خواستم ازتون خواهش کنم راجع به نزولی بودن پول هایی که بانک ها می گیرند توضیح بیشتری دهید این پست خیلی عالی بود و در مورد بنگاه داری کاملا روشن شدم  البته من این مطلب رو با ذکر منبع در وبلاگم کپی کردم .راجع به نزولی بودن در کتاب قضاوت ها و معجزات امام علی (ع) در یکی از داستان هایش می خواندم که چون ارزش پول پایین آمد حضرت امیر(ع) نیز معادل پول روز را طلب کردند آیا بانک ها نیز بهره ای که می گیرند به این دلیل است؟
پاسخ:
سلام مطلبی رو که نقل کردید از امام علی علیه السلام لطفا برام.بفرستید.
در غرب سود وام کمتر است و البته چندین برابر تورم.
اسکناس اعتبار است و سکه طلا فی نفسه ارزش دارد.
در کتاب زیر در مورد تورم توضیح مفصل داده ام.
👈دانلود کتاب " #سبک_اقتصادی_و_فرهنگی_زندگی؛ از خود تحریمی در اقتصاد معتاد به نفت تا عزم ملی و مدیریت جهادی دراقتصاد مقاومتی (فرهنگ کارآفرینی)
✍️نوشته دکتر محمد حسن قدیری ابیانه
📥 yon.ir/Nc4mL

✍️این کتاب وضعیت موجود کشور را به زبان ساده تشریح کرده و استراتژی‌ها و راهکارهای پیشرفت را مشخص می‌سازد و نقش هر فرد و سازمان و ... را مشخص می‌سازد
👇Download 📥📗دانلود کتاب
yon.ir/L9CWl

👈📔در این کتاب عوامل و موانع فرهنگی اجتماعی #پیشرفت، #تولید، #سرمایه و #اشتغال مورد بررسی قرار گرفته است. 
📔در نسخه دیجیتال کتاب به منابع لینک اینترنتی داد شده است و کافی است روی منبع کلیک شود تا صفحه اصلی باز و قابل بررسی باشد.
امیدوارم نگارنده را از نظرات خویش از طریق ایمیل زیر مطلع فرمایید.

👈📔برای مشاهده #فهرست_مطالب و #مقدمه کتاب سبک زندگی اینجا را کلیک کنید.👇
ghadiri.ir/post/3778
👈 #مقدمه_کتاب: 
مقام معظم رهبری: 🌹«فرهنگ سازی و ایجاد گفتمان رایج و فراگیر برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ضروری است و باید محورهای اصلی این سیاستها با استدلال صحیح و منطقی برای مردم بیان شوند تا به تدریج در بخش‌های مختلف جامعه رسوخ پیدا کند و به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. گفتمان‌سازی در خصوص اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به یک گفتمان عمومی، بسیاری از مشکلات را بر طرف و کارها را تسهیل خواهد کرد.» 🌹
✅... گفتمان‌سازی در خصوص اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به یک گفتمان عمومی، بسیاری از مشکلات را بر طرف و کارها را تسهیل خواهد کرد."  
✅پیشرفت همه‎جانبه کشور آرزوی هر ایرانی است. دستیابی به این مهم، بدون اصلاح سبک زندگی و از جمله حل مشکل اشتغال ممکن نخواهد شد. به عبارتی دیگر پیشرفت و اصلاح سبک زندگی لازم و ملزوم یکدیگر هستند. معضل بیکاری و اصلاح سبک زندگی که در فرهنگ کار و مصرف نیز نمود می‌یابد، از مهم‌ترین چالش‌هایی است که جمهوری اسلامی ایرانی با آن مواجه می‌باشد و در آینده چنانچه این امر اصلاح نگردد و معضل اشتغال حل نگردد، به مهم‌ترین تهدید اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی تبدیل خواهد گردید و اقتدار ملی را تضعیف خواهد کرد. بدون برنامه‌ریزی برای اصلاح سبک زندگی و حل مشکل اشتغال، نمی‌توان به پیشرفت و توسعة مطلوب دست یافت. از طرف دیگر، حل معضل اشتغال با تحقق پیشرفت همه‌جانبه امکان‌پذیر می‌باشد. به عبارت دیگر در برنامه‌ریزی جامع برای اصلاح سبک زندگی است که پیشرفت حاصل می‌گردد و حل مشکل اشتغال و تقویت اقتدار ملی ممکن می‌شود.
✅عامل فرهنگ عمومی، از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر سبک زندگی و توسعه و پیشرفت، اقتدار ملی و اشتغال است که در کنار سایر عوامل، نقشی تعیین‌کننده در موفقیت یا عدم موفقیت هر برنامه‌ای دارد.
✅.. برای رسیدن به یک نگاه صحیح و واقعی از وضعیت کشور باید شرایط فعلی منطقه و جهان را نیز در نظر گرفت. ...
----------
دکتر محمدحسن قدیری ابیانه
سایت:
Ghadiri.ir
شبکه‌های اجتماعی:
@Ghadiri1404

اینستاگرام:
Instagram.com/ghadiri.ir

ایمیل:
Mh.ghadiri@gmail.com

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">