پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۶:۵۷ ب.ظ

۰

قدیری‌ابیانه گفت: برای فعال کردن اقتصاد در وزارت خارجه باید فراتر از دستگاه دیپلماسی عمل کنیم و از افراد مجرب بهره بگیریم نه اینکه تنها به ماموریت فرستادن کارمندان وزارت خارجه بسنده کنیم.

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (الزامات و بایسته‌های تسریع دیپلماسی اقتصادی با تمرکز بر ظرفیت ها و اولویت‌های ج.ا.ایران) در ادامه با حضور دکتر محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا روانه آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد. 

محمدحسن قدیری‌ابیانه در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو اظهار کرد: سفیر در خارج از کشور نماینده کل نظام محسوب می‌شود، لذا افرادی که کادر سفارت‌خانه هستند یا از سایر دستگاه‌ها در هر کشوری حضور دارند باید با سفیر هماهنگ باشند. به نوعی می‌توانیم بگوییم سفیر، نماینده‌ای فراتر از قوه مجریه است. بنابراین وقتی یک نماینده نظامی هم به خارج از کشور می‌رود باید با سفیر هماهنگ باشد و این به معنای آن نیست که همه اطلاعات نظامی را در اختیار سفیر قرار بدهد. اما سفیر مسئول است و همان‌طور که مقام معظم رهبری بارها فرمودند سفیر نماینده کل نظام محسوب می‌شود. لذا مبحث اقتصادی نیز یکی از بخش‌های مهم سفارت است و ما در روابط اقتصادی با کشورهای دیگر قصد داریم منافعی را برای خودمان تامین کنیم و سفارتخانه نیز باید در این مسیر گام بردارد.

وی افزود: برای فعال شدن دیپلماسی اقتصادی در دستگاه وزارت خارجه تغییراتی حاصل شد که یک معاونت اقتصادی به آن اضافه شد که نظرم به نتیجه نمی‌رسد. زیرا دستگاه وزارت خارجه از کارمند جزء آن تا رده‌های بالاتر دوست دارند که ماموریت‌های خارجی به آنها محول شود و پای افراد سایر دستگاه‌ها به ماموریت‌های خارجی باز نشود. برای مثال من در مکزیک سفیر بودم و در سفارتخانه چند کارشناس اقتصادی تغییر کردند بدون اینکه تجربه‌ای در این زمینه اقتصادی داشته باشند. 

سفیر سابق ایران در مکزیک ادامه داد: در حالی که برای فعال شدن دیپلماسی اقتصادی باید از افراد مجرب و زبده که در زمینه اقتصادی دانش، تجربه و مسئولیت دارند در ماموریت‌های خارج از کشور استفاده کرد. در حالی که ما افرادی را برای ماموریت‌های اقتصادی به خارج از کشور می‌فرستیم که تجربه ای در حوزه اقتصاد ندارند و از طرفی به نقاط ضعف و قوت کشور خودمان هم واقف نیستند و شیوه‌های کار اقتصادی را نمی‌دانند و اطلاعات درستی نیز از کشور هدف ندارند. 

محمدحسن قدیری‌ابیانه گفت: لذا معتقدم خوب است که بخشی برای فعالیت اقتصادی در وزارت خارجه داشته باشیم اما باید فراتر از دستگاه دیپلماسی عمل کنیم و از افراد مجرب کشور بهره بگیریم نه اینکه تنها به ماموریت فرستادن کارمندان وزارت خارجه بسنده کنیم چون با این رویکرد، دیپلماسی اقتصادی محقق نمی‌شود. از طرفی وقتی به سایر دستگاه‌های اقتصادی نیز نگاه می‌کنیم، می‌بینیم آنها نیز به دنبال فرستادن نیروهای مجرب و کارآمد کشور برای فعال کردن اقتصاد در بخش بین‌الملل نیستند و تنها برخی افراد دستگاه خود را می‌خواهند به ماموریت‌های خارجی بفرستند برای همین تا وقتی نگاه ما به فعالیت‌های اقتصادی در سطح بین‌الملل تغییر نکند، دیپلماسی اقتصادی شکل نمی‌گیرد. 

۹۷/۰۶/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">