پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۹ ق.ظ

۰

منبع خبر: رادیو گفت‌و‌گو ۱۴ مهر ۹۷

محمدحسن قدیری‌ابیانه با بیان اینکه اعدام و حبس به تنهایی چاره مبارزه با مشکلات امروز نیست، گفت: هر دولتی خواست اصلاحاتی را در زمینه سوخت و قیمت ارز انجام دهد، مردم مانع شدند.

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع(بررسی علل ناکارآمدی واحدهای کنترلی و نظارتی چندگانه در مهار فساد اقتصادی) با حضور محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک و تحلیلگر مسائل سیاسی روانه آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو شد. 

محمدحسن قدیری‌ابیانه در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو بیان کرد: در شرایط امروز جامعه ما یک مساله مهم مبارزه با رانت است، زیرا اگر رانت را از میان ببریم، زمینه فساد تا حدودی از میان می‌رود. در میان هر آنچه به قیمت چند نرخی عرضه می‌شود، حال ارز یا وام‌های گوناگون با بهره‌های متفاوت باشد، زمینه ایجاد رانت را فراهم می‌کند. از طرفی هر آنچه زیرقیمت تمام شده، عرضه شود، مانند سوخت منشا فساد خواهد بود. 

وی افزود: در حال حاضر شرایطی در کشور ایجاد شده است که مردم نیز در خرید بی‌رویه برخی مواد غذایی و ارز زیاده‌روی می‌کنند، بدون اینکه به عواقب آن بیاندیشند یا بدانند که این رفتارها چه تاثیری در جامعه بر جا خواهد گذاشت. در میان دشمن شرایط روانی در کشور ایجاد کرد که مردم بدون اندیشه سراغ خرید و انبار یکسری کالاهای مصرفی رفتند. 

سفیر اسبق ایران در مکزیک ادامه داد: در حال حاضر کشور مانند بیماری می‌ماند که برای مداوای آن باید چند عمل جراحی را انجام داد. در گام نخست باید چند نرخی بودن ارز را از بین برد، ایران مانند ترکیه، پاکستان، آلمان و سایر کشورها دارای قیمت ارز شناور باشد و فروش آن مثل صرافی‌ها شناور و آزاد باشد تا هر گونه رانت و زمینه فسادی در این حوزه از بین برود. 

محمدحسن قدیری‌ابیانه گفت: یارانه سوخت برداشته و به قیمت واقعی عرضه شود. در میان انجام این موارد نیاز به حمایت و قدرت اجرایی مدیران است، زیرا آنها هر جا بخواهند اصلاحاتی انجام دهند، با مقاومت افکار عمومی و انتقاد رسانه‌ها مواجه می‌شوند. برای مثال وقتی که دولت تلاش کرد که قیمت سوخت را افزایش دهد با مقاومت و انتقاد افکار عمومی، رسانه‌ها و نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. 

وی افزود: عرضه سوخت یارانه‌ای در حالی است که از یک طرف به قاچاق ان می‌آنجامد و از طرف دیگر نفت سفید را به قیمت بشکه‌ای دو دلار عرضه می‌کنیم که زمینه قاچاق سوخت را فراهم می‌کند؛ نفتی که با در نظر گرفتن پالایش و حمل و نقل آن تا بشکه‌ای بیش از صد دلار تمام می‌شود. در این میان قدری از مسائلی که در حال حاضر جامعه با آن مواجه است به دلیل کوتاهی رسانه‌هاست که نتوانستند افکار عمومی را روشن کنند. 

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: لذا هر دولتی خواست در این زمینه وارد شود و اصلاحاتی را انجام دهد، مردم مانع شدند. برای همین اگر قیمت سوخت به شکل واقعی آن دربیاید، افکار عمومی مقاومت می‌کند یا اگر بخواهند از تعطیلات زیاد کشور کاهش بیابد، مردم واکنش نشان می‌دهند، در حالی که ما یکی از کشورهایی هستیم که بالاترین تعطیلات مناسبتی را در طول سال داریم، 27 روز در طی سال. در حالی که آمریکا ۷ روز، انگلستان، ۸ روز، فرانسه و آلمان ۱۰ روز. 

محمدحسن قدیری‌ابیانه گفت: از دیگر مسائلی که در کشور ما چندان شفاف نیست، تخصیص بودجه به سازمان‌ها و نهادهاست، اگرچه چند سالی است که در سایت مجلس لایحه بودجه قرار گرفته که در آن به ریز بودجه اشاره شده است. اما در این میان با نوسان قیمت ارز در چند ماه اخیر این سوال بسیار موردنظر افکار عمومی است که چه کسانی از ارز دولتی استفاده می‌کنند و این ارز در چه مواردی استفاده می‌شود. 

وی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو افزود: بنابراین همه مشکلات در حالی در جامعه نمایان شده است که نهادهای نظارتی چاره را فقط در اعدام و حبس و غیره می‌بینند اما این راه به تنهایی چاره نیست. زیرا اگر چنین روشی به تنهایی چاره ساز بود، باید با اعدام قاچاقچیان زمینه معاملات قاچاق برچیده می‌شد، در حالی که این طور نیست، سخت‌ترین مجازات‌ها در این زمینه اعمال شد، اما نتیجه آن چیزی نیست که انتظار می‌رفت. 

8tag.ir/news/3233252363748740107-18175675636217261122

۹۷/۰۷/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">