پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۱۷ ب.ظ

۰

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس اقتصادی، متخصص مدیریت استراتژیک و سفیر اسبق ایران در مکزیک در مصاحبه "انعکاس" گفت: گاهی نفت سفید و گازوئیل را دو دلار می خرند و بالای 100 دلار می فروشند و این یعنی سود قاچاق مواد مخدر کمتر از سود قاچاق سوخت است. 

وی در پاسخ به اینکه آیا با حذف سه دهک اصلی مشکلات مربوط به یارانه ها برطرف یا اصلاح می شود، گفت: یکی از صحبت ها در کشور این است که ایران مزیت انرژی نسبت به کشورهای دیگر دارد و تفاوت ما با ترکیه و ژاپن این است که آن ها باید بیایند نفت ببرند، اما مزیت ما این نیست که بنزین را لیتری هزارتومان و نفت سفید را بشکه ای دو دلار می دهیم، چون قیمت نفت خام بشکه ای 80 دلار است و فروش دو دلاری مزیت ما نیست، بلکه عین حماقت ماست. 

قدیری ابیانه در خصوص عواقب سنگین ارزانی حامل های انرژی و سوخت توضیح داد: یکی از عواقب سنگین این است که مردم قدر انرژی را به دلیل قیمت کم سوخت نمی دانند و لذا اسراف می‌کنند. گفته می شود که میزان مصرف سوخت در ایران به اندازه چین با آن همه جمعیت و تولیدات است. 

این کارشناس اقتصادی، متخصص مدیریت استراتژیک درباره نفت سفید و گازوئیل یادآوری کرد: اینها گرانتر از بنزین است و آن را دو دلار در بشکه می خرند و بالای 100 دلار می فروشند و این یعنی؛ سود قاچاق مواد مخدر کمتر از سود قاچاق سوخت است. به دلیل این وضعیت هیچ سوختی با نفت بشکه ای دو دلار نمی تواند رقابت کند و با وجود اینکه ایران آفتاب خیز است از انرژی خورشیدی استفاده نمی کند. 

او ادامه داد: وقتی کسی می خواهد پروژه ای را شروع کند، در مزیت اقتصادی نفت سفید که بشکه‌ای ۱۰۰ دلار است را که قیمتش بشکه ای 100 دلار است بشکه ای ۲ دلهر محاسبه می کند و معتقد است این کارخانه دارای مزیت است، در صورتی که برای اقتصاد ما مفید نیست. 

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: ما جایی سرمایه گذاری می کنیم که عملا فاقد مزیت اقتصادی است و زمانی که دولت لیتری 150 تومان نفت سفید را می خواهد 300 تومان کند، فریاد اعتراض بلند می شود که ما ورشکست می شویم. ما دارای مزیت ترانزیتی هستیم و به صورت میدانی بررسی کردم که حق ترانزیت پرداختی کمتر از یارانه ی غیر مستقیمی است که بابت مصرف سوختشان دریافت می دارند.

صادرات نفت خام یعنی۵۰ سنت یعنی لیتری ۷۰۰۰ تومان است و بنزین دستکم لیتری.۹۰۰۰ تومان.می شود ولی ما بنزین را لیتری ۱۰۰۰ تومان می‌دهیم.  

 اگر الآن کسی 50 لیتر بنزین بزند چهارصد هزارتومان از بیت المال برداشت کرده است. 

۹۷/۰۷/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">