پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۲۷ مهر ۱۳۹۷، ۰۷:۱۹ ب.ظ

۰

محمد حسن قدیری ابیانه روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ادامه داد: نقش همه اقشار مردم، جمعیت 80 میلیونی، دین و کتاب الهی مشترک و ظرفیت نظام ولایی از دیگر عوامل موثر در محقق شدن آرمان های این سند است. 

وی افزود: الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت و وضعیت 50 ساله کشور باید مورد مطالعه، پیش بینی و بررسی دانشجویان و مراکز پژوهشی قرار گرفته و نتیجه به جامعه اطلاع داده شود.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه هر دانشگاه باید طبق الگو، چشم اندازی اختصاصی برای خود تدوین کند، اظهار کرد: مراکز آموزش عالی باید بدانند چه تعداد نیرو با کیفیت و کارآمد تربیت کنند تا این دانشجویان در زمان تحصیل و پس از آن برای تحقق هدف چشم‌انداز نقش اساسی برای خود قائل باشند. 

وی ادامه داد: ضروری است در این زمینه روحیه خودباوری و مهارت های شغلی در جوانان رشد و دانشجویان به دور از مدرک گرایی به دنبال کسب مهارت و ایجاد اشتغال بروند.

قدیری ابیانه افزود: کمتر دانشگاهی در حال حاضر سندی اختصاصی تدوین کرده است، این الگو محملی شده تا دانشگاهیان در چارچوب هدفی مشترک چشم انداز چند ساله آینده خود را تنظیم کنند.

✔** الگوی پیشرفت مستلزم انعطاف است.

عضو شورای بین المللی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: اخوت مسلمانان، مقابله مقتدرانه با دشمنان، بهره برداری کار آمد و عادلانه از طبیعت، انضباط اجتماعی و قانون مداری و عدالت همه جانبه از عمده ترین آرمان های این الگو است.

وی با توجه به تعریف صحیح نقش ها و نهادینه شدن این چشم انداز 50 ساله به عنوان هدف در بین مردم، اظهار کرد: باید از اتلاف منابع پرهیز و امکانات از بالقوه به بالفعل تبدیل و از راهبرد بهینه برای رسیدن به نقطه مطلوب در آینده استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه این الگوی پیشرفت مستلزم انعطاف است، افزود: اگر علی رغم برنامه ریزی های لازم شرایط مطلوب محقق نشد باید تدابیر و مبانی آن در طول زمان اصلاح شود و مرتبا نیاز به ارزیابی دارد.

✔** ضرورت واقع بینانه بودن اهداف 

قدیری ابیانه اظهار کرد: شناسایی مختصات زمان حال، امکانات، ظرفیت ، فرصت ها و تهدید ها، ارزیابی درست از تحولات پیش رو در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و علمی و ... در سطح کشور و جهان از جمله نکات مهم در زمینه هدف گذاری درست است. 

قدیری ابیانه افزود: نباید مشکلی بروز پیدا کرده و سپس برای حل آن اقدام شود. بلکه باید مشکلات و شرایط پیش بینی شده و پیشاپیش از بروز هرگونه مسئله جلوگیری شود. 

وی با توجه به زمینه های پیشرفت همه جانبه طبق این الگو، افزود: باید اهداف واقع بینانه و محقق شدنی در چشم انداز لحاظ شده و از آرمان گرایی غیرواقع‌بینانه دوری شود.

✔** رسانه های جمعی نقش موثری در معرفی الگو دارند

وی همچنین در مورد حمایت نهادهای مرتبط گفت: رسانه های جمعی، صدا و سیما و مطبوعات نقش موثری در معرفی و دغدغه مندی مردم نسبت به این الگو دارند. 

قدیری ابیانه افزود: نسبت حداکثری تحقق این هدف برخلاف باور عمومی به خود مردم بستگی دارد نه فقط به مسئولان کشوری، مردم در بروز مشکلات و حل مسائل اساسی کشور نقش مهمی دارند. 

قدیری ابیانه در خصوص راهکارهای هم‌سو شدن مردم با این الگو گفت: تبلیغات گسترده عامل مهمی در فرهنگ سازی اجتماعی و عمومی است.

✔** نگاه تحلیلگرانه به تجربیات غربی

وی در مورد الگوهای وارداتی، تصریح کرد: کشورهای مختلف تجربیات، سیاست، تکنولوژی و پیشرفت های متفاوتی دارند.

و در ادامه گفت: استفاده از این تجارب در صورت نگاه تحلیلگرانه و با توجه به فرهنگ و ارزش های ایرانی اسلامی مفید است. 

✔** فراخوان رهبری آینده نگرانه است

قدیری ابیانه در خصوص تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، اظهار کرد: پیش نویس این الگو انجام شده اما به دلیل اهمیت موضوع مقام معظم رهبری فراخوانی ابلاغ کردند که نوعی راهکار عملیاتی و آینده نگرانه است. و در فراخوانی از نخبگان و کارشناسان دعوت شده تا نقطه نظرات خود را در این زمینه اعلام کنند.

این دکترای مدیریت راهبردی افزود: البته نیاز نیست طرح ها فقط در سطح کلان مطرح شود و می توان این استراتژی در سطوح جزیی و منطقه ای نیز تدوین گردد.

قدیری ابیانه همچنین ادامه داد: کسانی که برای جمع بندی نظرات کارشناسان انتخاب می شوند باید از دقت نظر کافی بهره ببرند و بدانندمردم نقش اساسی در تحقق اهداف دارند. 

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا سپس گفت : تدوین چشم انداز سند ۵۰ ساله امری ضروری برای حرکت برنامه های پنج و یک ساله کشور است. این حرکت نباید با تغییر دولت ها دچار نوسان شود و همه انرژی دستگاه های حکومتی باید در راستای تحقق این الگو قرار بگیرد.

irna.ir/fa/News/83071036

۹۷/۰۷/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">