پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۷ ب.ظ

۰

مناظره «اقتصاد و جهانی شدن»

مناظره سیاسی اقتصادی که بسیج دانشجویی دانشگاه نوشیروانی بابل با حضور قدیری ابیانه و شکوهی از فعالین سیاسی کشور برگزار کرد با استقبال خوب دانشجویان همراه و در آن انتقاداتی به عملکرد دولت توسط سخنرانان وارد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، به مناسبت روز دانشجو مناظره‌ای تحت عنوان "اقتصاد و جهانی شدن" بعد از ظهر امروز با حضور قدیری ابیانه استراتژیست، سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک و علی شکوهی روزنامه نگار و فعال سیاسی در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه فنی مهندسی نوشیروانی بابل از سوی بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این مناظره که با روش پرسش و پاسخ از سوی دانشجویان همراه شد سوال اول یکی از دانشجویان اینگونه مطرح شد:

*با توجه به وجود دو رویکرد در کشور که از یک سو مشکلات را با امضای قراردادهای خارجی قابل حل می‌دانند و دیگری توجه به ظرفیت‌های داخلی را مدنظر قرار دارد، پذیرش قراردادهای بین‌المللی مثل برجام و FATF چقدر می‌تواند به بهبود و جهانی شدن اقتصاد ما اثر بگذارد؟

   

✔اگر اعضای FATF با پولشویی مخالف هستند چرا خاوری را تحویل نمی‌دهند.

قدیری‌ابیانه در پاسخ به این سوال اظهار کرد: قراردادهای مثل CTF ،NPT، FATF و سایر موارد در متن نوشته‌شان چیزهای مثبتی قراردارد مانند NPT که در آن ذکر شده کشورها اجازه گسترش سلاح هسته‌ای را ندارند و جهت اطمینان از این عدم گسترش اجازه بازدید به آژانس بدهند و در ازای این اجازه، سازمان انرژی اتمی ضمانت می‌کند که در موارد صلح‌آمیز هسته‌ای از آن‌ها حمایت کند، اما در واقع با اینکه ما عضو NPT هستیم نه تنها حمایت‌مان نکردند بلکه تحریم هم شدیم. بنابراین ما چه سودی از آن بردیم؟ در صورتی که اسرائیل که اعلام کرد سلاح هسته‌ای دارد اما بازدیدی از آن انجام نمی‌شود چون عضو این NPT نیست و برای او این عدم عضویت امتیازی است.

   

وی افزود: در برجام نیز فشار آوردند و دولت با دادن امتیازات بسیاری آن را امضا کردند، در مقابل آن‌ها تعهداتی دادند، دولت پیشاپیش به تعهدات خود عمل کرد اما آن‌ها عمل نکردند و تحریم‌ها برداشته نشد، هنوز نمی‌توان بودجه سفارت‌خانه‌های مان را از طریق بانک ارسال کنیم و از امتیازات برجام خبری نیست.

   

سفیر سابق ایران در استرالیا ادامه داد: در FATF که فعلاً ما را در لیست خاکستری قرار دادند تا اگر امور بانکی‌مان شفاف باشد معاملات بانکی با ما اشکال نداشته باشد اما اولا مسئولان FATF که مسئول شفافیت بانک‌ها هستند آمریکایی بوده و مسئول مستقیماً تحریم ایران هستند؛ این‌ها به‌دنبال مبارزه با پولشویی نیستند بلکه دنبال این هستند که ببینند ما چگونه تحریم‌ها را دور می‌زنیم تا فشار بیشتری وارد کنند.

   

قدیری تصریح کرد: اگر به مقرارات FATF هم عمل کنیم، اگر آن‌ها ما را در لیست سفید هم قرار دهند و مانعی برای تبادلات بانکی اعلام.نکنند اما آمریکا به بانکها اجازه ندهد، به‌نظر شما بانکها به حرف چه کسی عمل می‌کنند، مسلماً حرف آمریکا را گوش می‌دهند، آقای ظریف هم گفتند که "هیچ تعهدی ندارند که تحریم‌ها برداشته شود" و آن‌ها اگر با پولشویی مخالف هستند خاوری را تحویل دهند، ما اگر عضو کنوانسیون.پالرمو شویم می‌گویند ما به‌هیچ وجه نباید به تروریست‌ها کمک کنیم و حماس و حزب‌الله را تروریست می‌دانند اما منافقین را خیر.

   

این استراژیست با اشاره به نگاه غربی و متخاصم آمریکا به ایران اسلامی گفت: غربی‌ها آن‌هایی که در اهواز مردم را به تیر بستند را تروریست نمی‌دانند. چگونه ممکن است آن‌ها سلاح داعش را تامین کنند اما آن‌ها را تروریست هم بخوانند. بنابراین این کنفوانسیون‌ها حتی در صورتی حق تحفظ برای خود قائل شویم قابل اعتماد نیستند اما آن‌ها راهی برای حق تحفظ نیز باقی نگذاشتند، اگر قرار است بهانه را از دشمن بگیریم خوب اگر به خواست آنها عمل کنیم و آن‌ها چیز دیگری را بهانه کردند چه؟ این روش غلط است، باید اعلام کنیم ما عضو کنوانسیونی نمی‌شویم مگر اینکه برای ما منفعتی داشته باشد.

     

- سوال دانشجویان: آیا پذیرش عهدنامه‌های بین‌المللی باعث ترقی جمهوری اسلامی می‌شود؟

قدیری‌ابیانه در پاسخ به این سوال بیان کرد: سنجیدن مصلحت، سود و زیان صحیح است اما سر این‌که مصلحت چیست اختلاف وجود دارد، آیا عمق مالی ما باید برای آمریکا شفاف باشد یا برای خودمان، آمریکایی‌هایی که به‌دنبال بستن راه‌ها بر ما هستند آیا لازم است امور مالی ما برای آنها شفاف شود.

   

وی افزود: تنها ۳۵ کشور عضو FATF هستند، کدام مصلحت از شفافیت مالی ما برای آمریکا می‌گوید، آیا شفافیت مالی آمریکا برای ما مشخص است، از کمک آنان به منافقان خبر داریم، در خصوص حضور در سازمان‌ملل نیز جمع‌بندی نظام این‌گونه بود که در مجموع منافع ما بیشتر از زیانش است اما FATF هم این‌گونه است؟ یا آن‌ها می‌خواهند تحریم خود موثرتر بکنند؟

     

سفیر سابق ایران در مکزیک ادامه داد: ارزیابی بنده به‌عنوان یک کارشناس این است که نباید وارد این کنوانسیون شویم. تازه اگر وارد لیست سفید شویم و آن‌ها بگویند از طرف ما بلامانع است اما کافی است آمریکا تشر بزند و بگوید نکنید، اروپایی‌ها تجارتشان با آمریکا بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار است و ما زیر ۲۰ میلیارد دلار. پس آن‌ها نمی‌آیند برای زیر ۲۰ میلیارد رابطه‌شان را با آمریکا خراب کنند.

     

✔چرا دولت پیشاپیش اعلام کرد اگر آمریکا از برجام خارج شود ما می‌مانیم؟!!

قدیری تصریح کرد: ما در اینجا از دولت انتقاد می‌کنیم که چرا پیشاپیش اعلام می‌کرد آمریکا از برجام خارج شود ما در برجام می‌مانیم، خوب می‌گویند ایران که می‌ماند. اینجوری دستمان برایشان رو شده است، از این اشتباهات متاسفانه دولت زیاد داشت، ما دنبال این نیستیم که بگوییم با غرب رابطه نداشته باشید یا دنبال جذب سرمایه‌ها نباشید که از خارج به ایران بیاید، ولی می‌گوییم اول خودمان را درست کنیم، سرمایه‌های ما سرگردان است، یک روز سراغ خرید طلا، یک روز خرید دلار و یک روز جای دیگر، این سرمایه دارد به ضرر اقتصاد کشور عمل می‌کند و آقایان نشسته‌اند سرمایه از خارج بیاید تا مشکل را حل بکند.

     

وی افزود: سرمایه‌ها باید بروند به سمت تولید، این تصور که دیگران برای ما کاری خواهند کرد غلط است. به شما بگویم همه کشورها، چه آمریکا و چه اروپا، چین و روسیه دنبال تحقق منافع ما نیستند، هر کشوری دنبال منافع خودش است، ما هم دنبال منافع خودمان هستیم، ممکن است در تعریف منافع دیدگاهمان فرق کند، شما که می‌روید نانوایی نان می‌خرید نمی‌روید آنجا که به نانوا کمک کرده باشید شما نیاز به نان دارید. نانوا هم برای کمک به شما نیست که نان می‌پزد. می‌خواهد خرج خودش را در بیاورد، موقعی که یک معامله‌ای جور می‌شود که هر دو طرف نفع ببرند. این‌جا توافق حاصل می‌شود. در مذاکره بین‌الملل هم همین است، باید فقط منافع خودمان را ببینیم. البته درچیستی و چگونگی تأمین منافع بین کارشناسان اختلاف دیدگاه است، اما در نهایت این نظام است که تصمیم نهایی را می‌گیرد.

    

این استراتژیست گفت: ما باید روی نیروهای خودمان تکیه کنیم، یکی از اشکالاتی که کمک کرد به این رکود وحشتناک، وعده‌هایی بود که آقای روحانی داد، بنده چون هم دکترای مدیریت دارم و هم در سیاست خارجی بودم و هم در مسایل اقتصادی سررشته دارم، بعضی‌ها می‌آمدند مراجعه می‌کردند، می‌گفتند می‌خواهم مثلا ساختمان بسازم؟ بسازم یا بگذارم برجام به نتیجه برسد؟ می‌گفتم بساز معطل برجام نشو، اما خیلی‌ها معطل برجام شدند به‌خاطر وعده‌هایی که آقای روحانی و دولت دادند و همین باعث شد خیلی از پروژه‌ها و سرمایه‌گزاری‌ها متوقف شد و همین باعث رکود شد.

      

✔مردم و مسئولین باید طبق اقتصاد مقاومتی جلو بروند.

قدیری‌ابیانه یادآور شد: هی وعده دادند رابطه با خارج فلان می‌شود، آن زمان هم برای من روشن بود که این اتفاقات نخواهد افتاد. الان هم می‌گویند بایستید ببینیم اروپا چه می‌کند، ما نباید بایستیم، ما باید کار خودمان را بکنیم، باید هم مردم و هم مسئولین طبق اقتصاد مقاومتی جلو برویم، فقط هم به مسئولین حوزه‌های مختلف بستگی ندارد، من و شما هم موثریم، اگر این مسئله حل شد که چه بهتر اما اگر نشد خودمان را معطل نکرده باشیم.

      

وی اظهار کرد: مثلا همین چشم‌انداز ۱۴۰۴ که قرار است یک چشم‌انداز پنجاه ساله هم تدوین شود، چشم‌انداز که تدوین می‌شود در دنیا به این معنی است که می‌خواهی در فلان سال به‌کجا برسید، همه باید تلاش کنند به آن چشم‌انداز برسیم، مثلا شما دانشجویان در حوزه تحصیلی خود، تا سال ۱۴۰۴ ببینید مثلا در بحث کشاورزی قرار است به کجا برسیم، چقدر گندم تولید کنیم، چقدر گوشت، این مقدار تولید چقدر دانشجو و فارغ‌التحصیل نیاز دارد و برنامه‌ریزی کنیم.

     

این فعال سیاسی افزود: سوال من این است که در این دانشگاه و یا دقگر دانشگاه‌ها یک‌بار به دانشجویان معرفی شده که چشم‌انداز چیست؟ جایی نوشته‌اند؟ مطمئنم نه در اینجا و نه در نقاط دیگر کشور انجام نشده و این اشکال بزرگ است، کسی خود را مسئول تحقق این چشم‌انداز نمی‌داند در صورتی که همه باید خود را مسئول بدانند.

   

✔سوال دانشجوی دیگری این‌گونه مطرح می‌شود که: امروز مهمترین مشکل جامعه ما اقتصاد است، اگر به عملکرد اقتصادی دولت که شعار پیگیری وضعیت اقتصادی را سر می‌داد نگاه کنیم و اقداماتی که در زمینه سیاست خارجی انجام داد زمینه را برای تحریم بیشتر آماده کرد و امروز شاهد سه برابری ارزش دلار هستیم، عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان را چه باید کرد؟ 

سوال: در برجام در برابر تعطیلی صنعت هسته‌ای چه چیزی گرفتیم؟

    

قدیری ابیانه در پاسخ به این سوال اظهار کرد: دوستان امروز در اینجا گفتند آقای روحانی در جایی به رهبری گفتند مگر آمریکایی‌ها اجیر ما هستند که هرچه بگوییم عمل کنند سوال من این است مگر ما اجیر آمریکایی‌ها هستیم که هرچه آن‌ها بگویند عمل کنیم.

   

وی افزود: مذاکره نوعی بده بستان است ما در برجام فقط بده‌اش را دیده‌ایم و بستانش را ندیدیم، چطور می‌شود شورای نگهبان که دستگاه نظارتی است حق قضاوت ندارد ولی آقای شکوهی که عضو ستاد فلان فرد در انتخابات بود خودش حق قضاوت دارد و می‌گوید انتخابات باطل است.

  

این استراتژیست ادامه داد: در مورد آقای احمدی‌نژاد و مشایی صحبت شد. باید بگویم زمانی که احمدی‌نژاد پیروزی تیم بیسبال آمریکا را تبریک گفت, چرا هیچ کدامتان اعتراض نکردید، زمانی که احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور بود مقدار هنگفتی بودجه گذاشت برای آقای مشایی که در امورات فرهنگی هزینه کنند. این پول‌ها کجا رفت؟ چرا توضیح نمی‌دهند و از پاسخ فرار می‌کنند؟

  

قدیری‌ابیانه در بخش پایانی صحبت‌های خود با جمع بندی موارد مطروحه گفت: این کارهایی که این افراد کردند خلاف مصلحت است و من شخصاً الان معتقدم آقای روحانی دارد لطمه می‌زند به انقلاب، چون لباس روحانیت بر تنش است و اینگونه عمل می‌کند و احمدی‌نژاد هم زیر شعار و پرچم امام زمان(عج) علیه منافع کشور عمل می‌کند و همه آن‌ها دارند ضربه می‌زنند، وی در پایان.گفت بهتر است توقع‌مان را بر اساس درآمدهای کشور تنظیم کنیم.

  1. dana.ir/news/1435599.html

۹۷/۰۹/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">