پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۱۹ ق.ظ

۰

قدیری ابیانه کارشناس سیاسی گفت: در مورد برجام نیز ایران بدون اعلام خروج از آن عمل به برجام را معلق کنند و تهدید کنند اگر غربی‌ها بخواهند قطعنامه‌ها را بازگردنند ایران کلا از NPT نیز خارج خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، محمدحسن قدیری‌ابیانه در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به سالروز خروج آمریکا از برجام گفت: برای کسانی که از ماهیت آمریکا آگاهی داشتند و واقع‌بین بودند مشخص بود که مذاکره با آمریکا به نتیجه دلخواه نخواهد رسید و بر فرض هم اگر آمریکایی‌ها تعهداتی بدهند و توافقی حاصل بشود به آن پایبند نخواهند بود چرا که ماهیت آمریکا به گونه‌ای است که نمی‌تواند به حقوق سایر ملت‌ها پایبند باشد و به عهد خود وفا کند.

 وی افزود: متأسفانه آقایان روحانی و ظریف فکر می‌کردند اگر دیگران به توافق نرسیدند بخاطر این بود که بلد نبودند و حالا این‌ها بلدند و آنقدر برای تعامل با آمریکا ارزش قائل بودند که حاضر شدند امتیازات گسترده‌ای را حتی خلاف خطوط قرمز تعیین شده توسط رهبری به آمریکایی‌ها بدهند و آنقدر از اینکه دارند به نتیجه و برجام می‌رسند ذوق‌زده بودند که بجای اخذ ضمانت، امضای کری را تضمین دانستند حال آنکه مشخص بود حتی اگر شخص رئیس‌جمهور آمریکا پای آن را امضا می‌کرد و مصوبه کنگره را هم به دست می‌آورد باز هم ضمانتی برای آن وجود نداشت؛ اما متأسفانه آقایان از هول حلیم در دیگ افتادند و همه امتیازات را یکجا تقدیم کردند و حتی دادن و گرفتن امتیازات را گام به گام تنظیم نکردند.

 

بعد از برجام در همان دوران اوباما تحریم‌ها تشدید شد

 

این تحلیلگر سیاسی اظهار داشت: تیم مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی می‌خواستند -به زعم خودشان- افتخار تعامل با آمریکا از نظر تاریخی نصیب آن‌ها شود لذا تا آنجا که توانستند سعی کردند تیم‌شان محدود باشد و این –به زعم خودشان- افتخار بین افراد بیشتری تقسیم نگردد! اما در حالی که شخص آقای روحانی و ظریف فکر می‌کردند که از روز اول اجرای برجام، تحریم‌ها لغو می‌گردد نه تنها لغو نگردید بلکه در همان دوران اوباما تحریم‌ها تشدید شد و ترامپ نیز کلا از برجام خارج شد.

 

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه مواضع روحانی و ظریف در این خسارت عظیم ویژه و عجیب بود، یادآور شد: وقتی آقای روحانی وسط مذاکرات می‌گوید ما برای آب خوردن هم نیاز به این مذاکرات داریم و وزیر خارجه سفارش پوستری می‌دهد که کارگردانان آن را امضا کنند با این عنوان که «هر توافقی بهتر از عدم توافق است»، دیگر سرنوشت برجام مشخص است و برداشت دولت آمریکا هم این بود که ایران نیازمند رسیدن به توافق است آن هم هر توافقی هرچند در این توافق امتیازی نصیب ایران نشود.

 

وی اضافه کرد: آقای ظریف در مجلس می‌گوید که همه تحریم‌ها لغو شده و یک کلمه در مورد تعلیق به کار نرفته اما وقتی از متن انگلیسی چند بار کلمه تعلیق تحریم‌ها را برای او می‌خوانند، می‌گوید من این‌ها را ندیده بودم؛ یعنی ندیده و نخوانده آن را امضا کرده‌اند! البته اگر راست گفته باشد که ندیده است، چرا که مواردی مشاهده شد که برای تصویب برخی از لوایح، ترجمه غلط را تحویل مجلس دادند و نوعی عمد نیز در این ترجمه غلط احساس می‌شد.

 

سفیر اسبق ایران در استرالیا با بیان اینکه نه اوباما به برجام عمل کرد و نه ترامپ؛ عنوان کرد: خطا در اتخاذ مواضع جایی است که وقتی ترامپ می‌گوید ما از برجام خارج می‌شویم و قصد خروج داریم، آقای روحانی می‌گوید «آمریکا هم خارج شود ما در برجام می‌مانیم» یعنی اینکه خیالتان راحت باشد به تعهداتتان پایبند نباشید هم باز ما پایبندیم.

 

اروپا هم به وعده‌هایش در برجام عمل نکرد

 

قدیری‌ابیانه خاطرنشان کرد: آقای سیف راست گفته بود که آنچه نصیب ایران در برجام شده «هیچ» است، آقای ظریف هم که اخیرا گفته است اروپا تنها به یک درصد تعهدات برجامی‌اش عمل کرد؛ که البته آن مقدار هم به ضرر ایران بوده است مثلا با توتال قرارداد بستند، اطلاعات را در اختیار آن‌ها گذاشتند، مدت زمان سپری شده و آن‌ها با اطلاعات محرمانه دریافتی کار را رها کرده و رفتند که زیان آن برای ما بیش از آن بود که اصلا ورود پیدا نمی‌کردند.

 

وی ادامه داد: بعد از برجام هم منتظر وعده‌های اروپا ماندند در حالی که یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که اروپا هم به وعده‌های خود عمل نخواهد کرد و اگر از برجام دفاع می‌کنند خواستار انجام تعهدات ما مطابق برجام هستند اما خود به آن عمل نمی‌کنند و شاهدیم که اروپا هم بر تحریم‌های خود افزود.

 

این کارشناس امور استراتژیک تأکید کرد: اینک در سالگرد خروج امریکا از برجام مشخص شده است که وعده‌های اروپا نیز پوچ از آب در آمده است؛ دولت در این ایام تلاش کرد FATF و CFT و پالرمو را نیز به تصویب برساند که نتوانست و اگر اینگونه می‌شد اوضاع بدتر می‌شد و راه‌های دور زدن تحریم‌ها هم مسدود می‌گردید.

 

قدیری‌ابیانه تصریح کرد: آقای روحانی گفته است که آمریکا نمی‌داند که ایران از شش طریق دیگر تحریم‌ها را دور می‌زند؛ این عبارت بیش از آنکه تهدید محسوب شود گرا دادن به دشمن ارزیابی می‌گردد که آن‌ها به دنبال پیدا کردن این شش راه و مسدود کردن آن باشند، کما اینکه آمریکا از اروپا خواسته است که حتی روابط بانکی محدود قول داده شده تحت عنوان اینستکس که برای مبادله دارو و غذا است –که البته آن هم عملی نشده- به تصویب FATF موکول کنند و این خود نشان می‌دهد که امریکا برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها چقدر محتاج تصویب FATF است.

 

امضای برجام خیانتی به کشور بود که به قصد خدمت انجام شد

 

وی با بیان اینکه طرف غربی به وعده خود عمل نکرد، اظهار داشت: متأسفانه در برجام بندی وجود دارد که از آن به عنوان مکانیزم ماشه یاد می‌کنند، مطابق این بند هر یک از 5 کشور عضو شورای امنیت حتی بدون هیچ بهانه‌ای اراده کنند می‌توانند تمام قطعنامه‌های شورای امنیت را که معلق و نه رد شده بود را به وضعیت سابق در بیاورند، حتی اگر ما به تمام تعهدات‌مان عمل کرده باشیم و آن‌ها کاملا بر خلاف تعهدات‌شان عمل کرده باشند.

 

این تحلیلگر سیاسی گفت: حال که زمزمه آن پیش آمده که ایران به تلافی عدم انجام تعهدات آمریکا بعضی اموری را که حتی داوطلبانه به آن عمل می‌کرده کنار بگذارد، رئیس‌جمهور فرانسه گفته است که این امر به معنی بازگرداندن همه تحریم‌های شورای امنیت خواهد بود، این یعنی دولت مفادی را امضا کرده است که مطابق آن هریک از این 5 عضو شورای امنیت می‌توانند به سرعت و به دلخواه تمام تحریم‌های معلق شده را مجددا بازگرداند.

 

قدیری‌ابیانه ادامه داد: یعنی مکانیزم ماشه به‌گونه‌ای است که حتی اگر ما کاملا مطابق برجام عمل کنیم و از غرب هم انتظار عمل به وعده‌های خود نداشته باشیم بازهم آن‌ها می‌توانند قطعنامه‌ها را برگردانند. نه تنها در این صورت بلکه حتی اگر ما به خواسته آن‌ها FATF و پالرمو و CFT عمل کنیم و موشک‌های خود همه را منهدم کنیم، اگر به نهضت‌های آزادی‌بخش کمک نکنیم و اگر جاسوسی علیه ایران را از جرم بودن خارج کنیم باز هم می‌توانند این قطعنامه‌ها را به میل خود هر آن که اراده کنند از حالت تعلیق خاج کنند.

 

هدف آمریکا و غرب تجزیه ایران است

 

وی با بیان اینکه امضای برجام خیانتی به کشور بود که اگر با حسن‌نیت نگاه کنیم به قصد خدمت انجام شد، بیان کرد: قعطنامه‌های شورای امنیت علیه ما باز خواهد گشت، غربی‌ها به تعهدات خود عمل نخواهند کرد، آن‌ها تا ایران را تجزیه نکنند و منابع نفتی کشور را به تصاحب آمریکا در نیاورند و تا ملت ما را به بردگی نگیرند دست از سر ملت ما برنخواهند داشت، این هدف آن‌ها است اما در اهداف‌شان شکست خواهند خورد.

 

سفیر اسبق ایران در مکزیک افزود: نرمش قهرمانانه که به دنبال اصرار دولت با آن موافقت شد دستاورد بزرگی داشت و آن این بود که آن‌ها که تصور می‌کردند که با نرمش مقابل آمریکا می‌توان با آن‌ها به تعامل رسید و دشمنی‌ها را به دوستی تبدیل کرد به خام و واهی بودن خیال خویش پی بردند و این آگاهی موجب انسجام صفوف ملت در مقابل دشمنان می‌شود.

 

قدیری‌ابیانه خاطرنشان کرد: برجام نشان داد نگاه رهبر معظم انقلاب نگاهی واقع‌بینانه بوده که مبتنی بر شناخت عمیق از ماهیت آمریکا است، شناختی که آقای ظریف با وجود سال‌ها زندگی در امریکا و آقای روحانی با وجود ادعاهایش از آن غافل و بی‌جهت به دشمن و پایان دشمنی امریکا خوشبین بودند؛ البته متاسفانه هنوز آقای روحانی و ظریف نمی‌خواهند اشتباهات خود را بپذیرند و به اشتباهات خود اذعان کنند تا افکار عمومی در این رابطه آگاه‌تر و منسجم‌تر شود.

 

وی تصریح کرد: در شرایط حاضر دولت اصرار بر تصویب FATF، پالرمو و CFT دارد و موضوع در دست بررسی در مجمع تشخیص مصلت نظام است و ما در یک مصاف تبلیغاتی در سطح افکار عمومی جهان نیز هستیم؛ قرائن نشان می‌دهد که اعضای مجمع تشخیص مصلت نظام بحق با تصویب این لوایح مخالفند اما پیشنهاد من این است که در این مصاف تبلیغاتی مجمع این‌ها را نه تصویب کند و نه رد اما موکول به محال کند یعنی بگوید بررسی آن‌ها -تأکید می‌کنم بررسی نه تصویب آن- موکول به عمل طرف‌های خارجی در برجام باشد و از دولت بخواهند هرگاه غربی‌ها به وعده‌های خود عمل کنند بررسی این موارد را در دستور کار قرار خواهند داد.

 

ایران عمل به برجام را معلق کند

 

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: در مورد برجام نیز ایران بدون اعلام خروج از آن عمل به برجام را معلق کنند و تهدید کنند اگر غربی‌ها بخواهند قطعنامه‌ها را بازگردنند ایران کلا از NPT نیز خارج خواهد شد، البته باید قبلا با روسیه و چین رایزنی کنند که در اینصورت قطعنامه‌های جدیدی علیه ایران صادر نشود.

 

قدیری‌ابیانه یادآور شد: مردم کشورمان باید بدانند که در یک پیچ تاریخی حساس قرار گرفته‌ایم که انسجام ملی هم توسط همه مسئولین و هم مردم حول محور ولایت و آگاهی از وجود جنگی همه جانبه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و تبلیغاتی علیه ایران در اوج خود است و همه باید در همه امور آرایش جنگی بگیرند و همه باید به وظیفه خود عمل کنند.

 

وی اظهار داشت: در حال حاضر دشمن جرأت ورود به عرصه جنگ نظامی را ندارد اما در تدارک فتنه بزرگی ناشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی تحمیل شده از سوی دشمن است. با انسجام حول محور ولایت هم توسط مسئولین و هم توسط مردم و عمل تک تک مردم به وظایف خویش، ما می‌توانیم توطئه‌ها را خنثی و از وضعیت موجود به سلامت عبور کنیم.

 

سفیر اسبق ایران در استرالیا ادامه داد: اما اگر فتنه دشمن کارساز درآید و بتواند در صفوف ملت اختلاف ایجاد کند و ابعاد وسیعی به فتنه بدهد، آن‌گاه تهدید جنگی نیز به تهدیدهای دیگر اضافه خواهد شد؛ البته در صورتی که دشمن در زمینه آغاز جنگ حماقت کند قطعا به شدت شکست خواهد خورد و هرچند جنگ خسارات خود را دارد اما خسارات دشمن بیش از خساراتی خواهد بود که آن‌ها بتوانند به ما وارد آورند.

 

قدیری‌ابیانه عنوان کرد: اما ما باید تلاش کنیم که دشمن از خواب غفلت بیدار شود و به تصور پیروزی وارد عرصه جنگ نشود، تقویت نیروهای نظامی و حفظ آمادگی برای ضربه زدن به دشمن در این زمینه ضروری است که البته نیروهای مسلح به وظایف خود در این زمینه آشنا هستند.

 

جمهوری اسلامی نباشد حفظ تمامیت ارضی ایران غیرممکن است

 

وی تأکید کرد: امروزه دشمنان جمهوری اسلامی و اسلام، آن‌هایی که با نظام اسلامی مخالفند اما خواستار حفظ تمامیت ارضی ایران هستند هم به این نتیحه رسیده‌اند که اگر جمهوری اسلامی نباشد حفظ تمامیت ارضی ایران غیرممکن است که نمونه آن‌ها اردشیر زاهدی از سران رژیم سلطنتی است.

 

این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: رسانه‌های ما هم باید این را تفهیم کنند که این مشکلات اقتصادی گذرا است و راه‌حل آن تحقق اقتصاد مقاومتی است که برعهده همه مسئولین و دستگاه‌ها و تک تک مردم است.

 

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه عمل به شعارهای سال که رهبر انقلاب طی سال‌های گذشته عنوان کرده بودند کلید رفع مشکلات و تحقق پیشرفت همه‌جانبه است، بیان کرد: حمایت از تولید، تقویت فرهنگ و وجدان کاری، انضباط اجتماعی و اقتصادی، همت مضاعف، رونق تولید، ترجیح خرید کالای ایرانی به کالای خارجی، رعایت الگوهای مصرف و پرهیز از اسراف و تلاش برای رهایی اقتصاد کشور از وابستگی به صادرات نفت خام، هوشیاری نسبت به توطئه‌های دشمن و دقت در زمان انتخاب مسئولین، همه و همه راه‌های تقویت جبهه ایران در مقابل دشمنان و زمینه‌سازی برای پیروزی بزرگی است که در انتظار ملت ما است و شکست عظیم دشمن در توطئه‌هایش که سرعت بخشیدن به افول موقعیت ابرقدرتی آمریکا را در پی دارد.

 

وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات آینده ریاست جمهوری، تأکید کرد: باید مراقب باشیم و به توصیه‌های امام عمل کنیم، امام فرمودند مبادا لیبرال‌ها و مرفهین بر کشور حاکم شوند، اما متأسفانه کسانی امروز دولت و مجلس را فتح کرده‌اند که جز لیبرال‌ترین و مرفه‌ترین افراد در طول 40 سال گذشته هستند. ضمن اینکه از نظر فرهنگی نیز نسبت به غرب وادادگی دارند که تلاش برای تصویب سند 2030 نمونه آن است؛ با این وجود اگر ملت به وظیفه خود حول محور ولایت عمل کند از هم اکنون می‌توان خود را برای سرودن سرود "این پیروزی مبارک باد" آماده کرد.

yon.ir/tlgLE

۹۸/۰۲/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">