پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۱ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۳۹ ب.ظ

۰

یک اقتصاددان:

ثابت نگهداشتن قیمت بنزین نمی‌تواند مانع رشد تورم شود

خبرگزاری ایرنا - 8 دی 1383

یک اقتصاددان گفت: ثابت نگهداشتن قیمت بنزین نمی‌تواند مانع تورم شود، زیرا تورم عوامل متعددی‌ دارد که یکی‌ از آنها افزایش قیمت فرآورده‌های‌ نفتی‌ است.

"محمد حسن قدیری‌ ابیانه "، روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه یکی‌ از اهداف اعطای‌ "یارانه " بهره‌مند شدن اقشار کم درآمد جامعه از امکانات موجود می‌باشد، افزود: اختصاص حجم بالای‌ یارانه برای‌ بنزین خلاف عدالت اجتماعی‌ است. این اقتصاددان معتقد است که ارزانی‌ قیمت بنزین باعث شده تا سهم طبقات ثروتمند جامعه از محل یارانه این فرآورده، بیش از ۴۰ برابر فقیرترین طبقات جامعه باشد.

این اقتصاد دان اعتقاد دارد که دولت برای‌ برقراری‌ عدالت اجتماعی‌ ناگزیر است به سمت هدفمند کردن یارانه‌ها گام بردارد و از این اعتباری‌ که صرف یارانه‌ها می‌شود، به نحوی‌ شایسته‌تر استفاده کند.

به گفته وی‌، دولت امسال۵۰ تریلیون ریال یارانه به بنزین اختصاص داده، در حالی‌ که فقط ۱۱۰ میلیارد ریال برای‌ بخشهای‌ درمانی‌ و مسکن نیازمندان در نظر گرفته شده است.

قدیری‌ ابیانه در ادامه گفت: عرضه ارزان قیمت بنزین و فرآورده‌های‌ آن باعث شده تا دولت هر سال ناچار شود مبالغ بیشتری‌ را به یارانه بنزین اختصاص دهد.

این اقتصاددان معتقد است که در صورت افزایش مصرف بنزین، دولت در سالهای‌ آینده ناچار به واردات بیشتر این فرآورده نفتی‌ خواهد شد.

وی‌ با تاکید بر اینکه دولت در بودجه سال آینده به حدود چهار میلیارد دلار برای‌ واردات بنزین نیاز پیدا خواهد کرد، افزود: ثابت ماندن قیمت بنزین نمی تواند تورم در کشور را متوقف کند.

این اقتصاددان افزود: هم اکنون در بسیاری‌ از کشورها مردم باید برای‌ سوخت مصرفی‌ خود مالیات بپردازند و هر شهروندی‌ که سوخت بیشتری‌ مصرف کند، ملزم به پرداخت مالیات بیشتری‌ است.

قدیری‌ ابیانه می‌گوید: "برخی‌ نیز استدلال می‌کنند که با وجود بالا رفتن قیمت بنزین، اما مصرف آن کاهش نیافته و این افزایش قیمت بنزین تاثیری‌ در کنترل مصرف آن ندارد."

قدیری‌ ابیانه با تاکید براینکه افزایش قیمت بنزین با تورم متعادل نیست، گفت: اگر بخواهیم قیمت بنزین را با توجه به شاخص تورم در ۲۵ سال گذشته محاسبه کنیم، درمی‌یابیم که بنزین نه تنها گران نشده، بلکه ارزانتر هم شده است. به همین دلیل هم سال به سال بر مصرف آن افزوده شده است.

این اقتصاددان همچنین عرضه ارزان قیمت فرآورده‌های‌ نفتی‌ را موجب قاچاق بیشتر انها به کشورهای‌ همسایه دانست.

وی‌ گفت: قاچاقچیان با مشاهده تفاوت بالای‌ قیمت فرآورده‌های‌ نفتی‌ در داخل و خارج از کشور، حاضر به هرگونه خطرپذیری‌ برای‌ قاچاق آن هستند.

به گفته قدیری، در حالی‌ که دولت هم اکنون هر بشکه نفت خام صادراتی‌ را حدود ۳۵ دلار به فروش می‌رساند، ‌قاچاقچیان بنزین و نفت سفید را در مرزهای‌ کشور به قیمت بشکه‌ای‌۱۰ دلار و سه دلار خریداری‌ می‌کنند و به سهولت می‌توانند آن را در خارج از مرزها بشکه ای‌۵۰ دلار به فروش برسانند.

وی‌ افزود: وضعیت کنونی‌ به نحوی‌ است که سود قاچاق فرآورده‌های‌ نفتی‌ برای قاچاقچیان بیش از قاچاق مواد مخدر است.

قدیری‌ ابیانه، در باره طرح تثبیت قیمتها توسط مجلس هفتم گفت: هر چند که این طرح با نیت خوبی‌ به تصویب رسیده، اما باید توجه داشت که با وجود ثابت ماندن قیمت بنزین تورم همچنان ادامه خواهد داشت.

این اقتصاددان گفت: سال آینده باید مجلس تصمیم بگیرد که چه میزان اعتبار به یارانه بنزین اختصاص دهد یا اینکه این پول در جای‌ دیگری‌ و با اولویت بیشتری‌ که عدالت اجتماعی‌ را موجب می‌شود، هزینه کند. 

  

نویسنده : محمد حسن قدیری ابیانه ; ساعت ٦:۳۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٧ دی ،۱۳۸۳

http://ghadiri.persianblog.ir/tag/%D9%88%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF

۹۱/۰۷/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">