گفتگو با ادیان با محوریت حرم رضوی موجب شناخت جهان از تشیع و ایران می شود
قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک می گوید: با الگوگیری از سیره امام رضا علیه السلام می توان در مشهد با ارتباط و گفتگو با ادیان شناخت متقابل پرداخت.
گفتگو با ادیان با محوریت حرم رضوی موجب شناخت جهان از تشیع و ایران می شود
محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل فرهنگی و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک در گفتگو با سرویس جهان اسلام خبرگزاری رضوی، به تبیین هر چه بیشتر چرایی اهمیت ارتباط و افزایش گفتگوی مسلمانان با سایر ادیان پرداخته است.
با توجه به اینکه در ایام سال نو میلادی و میلاد حضرت عیسی علیه السلام قرار داریم نوع نگاه مسلمانان به دین مسیحیت و پیامبر این دین و نوع نگاه صهیونیستها به دین مسیحیت را تشریح بفرمایید که متوجه تفاوت دیدگاه ها شویم؟
حضرت مسیح علیه السلام از نظر دین اسلام و مسلمانان پیامبری اولوالعزم به شمار می روند که مادر ایشان یکی از برترین زنان جهان هستند. حضرت عیسی علیه السلام دارای معجزات زیاد است و مسلمانان به یکایک این معجزات قائل هستند، لذا اگر فردی خود را مسلمان بداند قطعا حضرت عیسی وحضرت موسی را به عنوان پیامبران الهی مورد حرمت قرار می دهد. قرآن کریم حتی بیشتر از انجیل معجزاتی برای حضرت عیسی علیه السلام عنوان کرده است؛ اینکه حضرت که بدون پدر متولد شده؛ در گهواره سخن گفته و قرآن تاکید دارد که غذای شام آخر یا همان عید پاک مسیحیان از بهشت آمده است. مسلمانان احترام قابل توجهی برای مسیحیان قائل هستند؛ هر چند معتقدیم در انجیل موجود و باورهای کلیساها تحریفاتی وجود دارد؛ و این تحریف را از آن جهت طبیعی می دانیم چرا که انجیل چندین سال بعد از عروج حضرت عیسی علیه السلام نوشته شده است اما معتقد به انجیل اصلی هستیم. مسیحیان در ایران اسلامی از احترام و مقبولیت خوبی برخوردار هستند؛ هر چند مسیحیان در هیچ یک از شهرهای ایران دارای اکثریت جمعیتی نیستند اما انتخابات مجزای آنها در مجلس شورای اسلامی و حضور نمایندگان مسیحیان اعم از ارامنه و حتی سایر ادیانی چون یهودی و زرتشتی نشان دهنده آزادی دینی آنها در کشور است.
خوشبختانه مسیحیان ایرانی مواضع خوبی نسبت به نظام جمهوری اسلامی دارند و آنها نیز مورد حمایت نظام قرار دارند؛ شهدای گرانقدر مسیحیان در هشت سال دفاع مقدس نمونه ای از تلاش های آنها در حفظ کشور و وطن و دوری از دست یابی دشمن به خاک ایران است. بی تردید ما به عنوان مسلمان بین مسیحیت و کسانی که خود را به صورت ظاهری مسیحی می دانند؛ افراد جنایتکاری چون هیتلر و موسولینی فرق می گذاریم؛ افرادی که با عنوان مسیحیت به دنبال ترویج فاشیست و نازیسم بودند از نظر ما مسیحی واقعی به شمار نمی روند؛همانگونه که ما مسلمانان صهیونیسم را هر چند ادعای یکی بودن با یهودیت را دارند یهودی نمی دانیم؛ چرا که صهیونیست های صاحب رسانه در دنیای غرب در تلاش هستند تا خودشان را دوست مسیحیان و مسلمانان را دشمن مسیحیان معرفی کنند؛ در حالی که تفاوت مسلمانان با یهودیان نسبت به مسیحیان این است که ما برای حضرت مسیح و مریم معجزات زیادی قائل هستیم اما یهودیان حضرت عیسی را به عنوان پیامبر و دارای معجزه نمی دانند؛ بنابراین مسلمانان نزدیکی بیشتری به مسیحیان دارند.
وظیفه ما به عنوان مسلمانانی که خواستار گفت و گوی بین ادیان توحیدی هستیم چیست؟
ما باید این واقعیت را برای جهان مسیحیت و البته برای یهودیان روشن کنیم که ما صهیونیست و یهودیان را یکسان نمی دانیم بلکه بین انها تفاوت قائل هستیم. طبیعتا ما به عنوان مسلمانان ایرانی مایل به برقراری ارتباط با پیروان سایر ادیان توحیدی و ابراهیمی و تمرکز بر نقاط مشترک برای همکاری بیشتر هستیم؛ ملاک گفت وگوی بین ادیان می تواند نقاط مشترک ادیان باشد؛ تا از این جهت بتوانند در جهان تاثیرگذار باشند؛ مشترکا کار کنند؛ مثلا مسلمانان، مسیحیان و یهودیان می توانند اگر قرار باشد تعطیلات به سه روز در هفته برسد، آن سه روز را روزهای جمعه؛ شنبه و یکشنبه به صورت بین المللی تعطیل باشند تا همکاری بین ادیان از قدم های کوچک آغاز شود و به گام های بزرگ و توسعه ای برسد.
از کدام یک از آموزه های مناظراتی امام رضا علیه السلام برای گفت و گوی بین ادیان باید درس آموخت؟
ما شاهد هستیم امام رضا علیه السلام با برقراری گفتگوی بین ادیان پاسخگوی بسیاری از سوالات و ابهامات پیروان سایر ادیان بودند؛ مسلط بودن امام رضا علیه السلام به متون و کتب آسمانی ادیان مورد توجه پیروانشان قرار گرفته بود و گفت و گو را به جلسات بحث وتبادل نظر تبدیل کرده بود. این جلسات با الگوگیری از روش های امام رضا علیه السلام می تواند در مشهد مقدس به عنوان یکی از مراکز مهم تشیع مورد استفاده قرار بگیرد تا با برقراری ارتباط با پیروان سایر ادیان و گفتگو و تبادل نظر بین آنها بتوانیم ضمن شناخت متقابل هم گفت و گوی درون جهان ادیان را تقویت کنیم و هم گفتگوی بین ادیان توحیدی را با تلاش مضاعف به سمت همکاریهای بیشتر در دست یابی به اهداف مشترک سوق دهیم.
از نظر شما رسیدن به این مهم باید از چه طریقی دنبال شود؟
به نظر می رسد ایجاد مرکز مطالعاتی در آستان قدس یا خارج از آن به می تواند به راه اندازی گفتگوی بین ادیان کمک کند؛ اداره مرکز تحقیقاتی که گفتگوی بین ادیان را دنبال می کند و به صورت متمرکز برای آن فعالیت می کند با همکاری نهادهایی همچون مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی می تواند در روند گفتگوی هر چه بهتر بین ادیان توحیدی و مذاهب اسلامی تاثیرات نیکویی به جای بگذارد.
razavi.news/fa/interview/50009