پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۸، ۰۵:۱۳ ق.ظ

۰

 ۷ اسفند ۹۸

پیروزی بزرگ نیروهای انقلاب و شکست کسانی که مسؤول اوضاع ۶ سال گذشته هستند را به ملت ایران و همه کسانی که به مجلس شورای اسلامی راه یافتند تبریک می‌گویم.

مجلس یکی از مراکز مهم ضدفساد است و اهمیت آن در این است که فساد در درون خودش رخنه نکند، چرا که در غیر این صورت خاصیت ضدفساد خود را از دست خواهد داد. بنابراین زمینه مهم‌ترین کار مجلس که مبارزه با فساد خواهد بود، سالم ماندن خود مجلس و برخورد با هرگونه فساد در درون مجلس است.

شفافیت یکی دیگر از عوامل مهم ممانعت از فساد در همه زمینه‌هاست. خوب است رای نمایندگان شفاف باشد؛ مجلس باید این حق را برای مردم قائل باشد که بدانند نمایندگان‌شان چه رایی داده‌اند.

باید میزان حقوق، درآمد، دارایی‌ها و در مجموع میزان برداشت‌ها از بیت‌المال توسط نمایندگان و همه کسانی که از بیت‌المال حقوق می‌گیرند شفاف باشد. اگر این شفافیت وجود داشت نمی‌توانستند حقوق چند صد میلیونی برای برخی در نظر بگیرند. شفاف بودن نه فقط برای قوه‌ مقننه بلکه برای همه مدیران، مسؤولان و مردم باید اعمال شود، چرا که مردم صاحب بیت‌المال هستند و حق دارند بدانند. این شفافیت در بسیاری از کشورها اعمال شده و البته برخی استثنائات را برای نیروهای امنیتی و نظامی قائل شدند. 

شفافیت بودجه هم باید در دستور کار مجلس آینده قرار گیرد. گفته می‌شود بیش از هزار هزار میلیارد تومان از بودجه غیرشفاف است که عمده آن مربوط به یارانه‌هاست، این عدم شفافیت به ضرر کشور است، این معنی ندارد که فقط یک‌سوم بودجه عمومی کشور شفاف باشد. هزار هزار میلیارد تومان یعنی اگر برای هر شغل 100 میلیون تومان بلاعوض اختصاص پیدا کند، می‌توان امکان ایجاد ۱۰ میلیون شغل را فراهم کرد، پس این عدم شفافیت می‌تواند فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر به دنبال داشته باشد بویژه مطابق آمار، جمعیت ثروتمندتر کشور ۲۰ تا ۳۰ برابر بیشتر از جمعیت فقیرتر کشور از این بودجه پنهان سهم می‌برد.

مسأله اشتغال در کشور، برنامه‌های عمرانی و طرح‌های نیمه‌تمام نیز باید از اولویت‌های دیگر مجلس باشد. اتکا به نیروهای داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی بویژه در شرایط تحریم از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است که نمایندگان راه‌یافته به مجلس باید به دنبال راهکارهای تحقق آن باشند‌. اینها بخشی از کارهایی است که مجلس یازدهم باید به سرعت بعد از تشکیل و تصویب اعتبارنامه‌ها دنبال کند. در مجلس جدید قوانینی تصویب شود که اگر نماینده‌ای تخلف کرد به سرعت با او برخورد شود، مصونیت قضایی باید از نمایندگان برداشته شود. بسیاری از مردم از نمایندگان توقع دارند به اموری بپردازند که مربوط به حوزه شورای شهر و شهرداری‌هاست، این امر باعث شده که وقت زیادی از نمایندگان در امور غیرنمایندگی گرفته شود.

باید جلوی سفارشات نمایندگان برای ایجاد اشتغال یا گرفتن وام و سفارش‌هایی از این دست گرفته شود. علنی هم اعلام شده و سفارش افراد برای تصدی پست و مقام فساد تلقی شود. متاسفانه در بسیاری از نقاط توقعاتی که از یک نماینده می‌رود این است که چنین کارها و سفارشاتی را انجام دهد. دولت باید کوچک شود، ساعت مفید کار در ادارات در روز ۲۲ دقیقه است باید این مسأله با وضع قوانین درست، مورد توجه قرار گیرد. مجلس بررسی کند وزرا برای گرفتن رای اعتماد یا لغو استیضاح چه هزینه‌هایی را از بیت‌المال متقبل شدند. بستگان آنها در چه سمت‌هایی هستند و از چه رانت‌هایی استفاده کردند که تحقیق و تفحص مجلس در این زمینه کمک بسیاری در امر شفاف‌سازی خواهد کرد.

مجلسی‌ها باید بدانند که تمام هم و غم خود را باید صرف وظایف نمایندگی کنند تا آنچه بر عهده مجلس است بخوبی انجام شود تا در دوره بعدی انتخابات مردم بیش از گذشته به آنها اقبال داشته باشند.

*کارشناس اقتصاد و امور استراتژیک/ سفیر پیشین ایران در ایتالیا، مکزیک و استرالیا

۹۸/۱۲/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">