شیخالاسلام قاسم سلیمانی دستگاه دیپلماسی ایران بود/پیگیری سیاست عزت، حکمت، مصلحت در سیاست خارجه
سه شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ خبرگزاری آنا ، بین الملل/ غرب آسیا و محور مقاومت
قدیری ابیانه کارشناس امور راهبردی با بیان اینکه مرحوم شیخالاسلام سیاست عزت، حکمت، مصلحت را در سیاست خارجه دنبال میکرد، گفت: وی قاسم سلیمانی دستگاه دیپلماسی ایران بود.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری آنا، در چهلمین روز درگذشت حسین شیخالاسلام، دیپلمات برجسته و از بنیانگذاران وزارت امور خارجه عهد انقلاب اسلامی قرار داریم؛ شخصیتی که به باور بسیاری از مسئولان نظام جمهوری اسلامی دیپلماتی پایبند به اصول و آرمانهای انقلاب اسلامی بود.
محمدحسن قدیری ابیانه، دیپلمات اسبق کشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بینالملل خبرگزاری آنا گفت: آشنایی من با مرحوم حسین شیخالاسلام به سال ۱۳۶۱ بازمیگردد، زمانی که مأموریتم در ایتالیا به عنوان رایزن مطبوعاتی سفارت ایران پایان یافت و به کشور بازگشتم و در ایران معاون اداره کل روابط عمومی وزارت امور خارجه شدم. حسین شیخالاسلام درباره موضوعات مختلف مداوم جلسه میگذاشت و نظرات اشخاص مختلف را جویا میشد. در این جلسات به دلیل فضای بحث و نقد افراد ساخته میشدند و به مباحث مختلف اشراف پیدا میکردند.
الگوی مدیریتی مرحوم شیخالاسلام
وی افزود: مرحوم شیخالاسلام از همه نیروها کمک میگرفت و همزمان باعث ارتقای نیروها میشد؛ فرد بسیار متشرعی بود و به نظام جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی و ولایت اعتقاد قلبی داشت. وی جزو دانشجویانی بود که در تسخیر لانه جاسوسی نقش داشت و مانند برخیها نبود که از عمل خود پشیمان باشد و تحولات نتوانست او را از مواضع انقلابی دور کند؛ کما اینکه شاهد بودیم برخیها بعد از مدتی پشیمان و به ادعای خود «تواب» شدند.
این تحلیلگر امور راهبردی تصریح کرد: مرحوم شیخالاسلام در خارج از کشور و زمان تحصیل فردی خلاق و مبارز بود، زمان پیروزی انقلاب به کشور بازگشت تا بتواند به نظام کمک کند و بعد از تسخیر لانه جاسوسی به سمت معاون سیاسی وزارت امور خارجه منصوب شد که در آن زمان دکتر علیاکبر ولایتی وزیر امور خارجه بود.
اعتقاد قلبی به آرمانهای انقلاب اسلامی
قدیری ابیانه تأکید کرد: شیخالاسلام بسیار به گسترش اسلام، انقلاب اسلامی و مبارزه با آمریکا اعتقاد و در شکلگیری حزبالله و مبارزات مختلف نقش داشت. پیروی از ولایت را چه در زمان امام خمینی(ره) و چه در زمان آیتالله خامنهای(حفظه الله) بر خود واجب میدانست و به آن افتخار میکرد.
وی افزود: یکی از ویژگیهای جالب مدیریت مرحوم شیخالاسلام این بود که وقتی از نیرویی بد گفته میشد، آن فرد را به همراه فرد غیبت کننده احضار میکرد و از دو طرف میخواست تا روبروی یکدیگر درباره موضوع صحبت کنند تا حق فرد سعایت شونده ضایع نشود. وی معتقد بود باید به فردی که مورد تهمت و اعتراض قرار میگیرد فرصت داده شود تا از خود دفاع کند.
قدیری ابیانه درباره دیگر ویژگیهای شخصیتی مرحوم شیخ الاسلام گفت: وی تحت تأثیر فضاسازیها قرار نمیگرفت، منطقی، اسلامی و جهانی فکر میکرد و به پیروزی و وصل شدن انقلاب اسلامی به ظهور امام زمان(عج) ایمان داشت. حاج حسین در راستای حفظ جمهوری اسلامی تلاش میکرد، میخواست ملتهای مسلمان به آگاهی دست یابند و روزی تمدن اسلامی و قطب اسلامی شکل بگیرد.
این دیپلمات اسبق کشورمان عنوان کرد: مرحوم شیخالاسلام دشمن را دستکم نمیگرفت، ولی از دشمن نیز نمیترسید. قدرت ایران را دستکم نمیگرفت و جایی که لازم بود با دیگر کشورها از موضع قدرت سخن میگفت و جای دیگر از موضع رأفت. از تهدید کردن حامیان دشمن ابایی نداشت.
شیخ الاسلام در ملاقاتی که با امیر کویت داشت، گفته بود «اگر فاو را در اختیار عراق قرار دهید و آن را پس بگیریم، به شما نمیدهیم تا فکر نکنید که دفاع از صدام هزینه ندارد».
قدیری ابیانه گفت: در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه است، از حسین شیخالاسلام استفاده نکردند، البته من شنیدم که قصد داشتند وی را به عنوان سفیر معرفی کنند، ولی روحانی مخالفت کرد. شیخالاسلام معاون سیاسی و قائم مقام وزارت امور خارجه بود، ولی در دوره روحانی نیروهای انقلابی به طور کلی مطلوب وی نبودند؛ به همین دلیل حاج حسین مدتی در مجلس، مدتی در مجمع تقریب مذاهب اسلامی مشغول فعالیت بود.
وی افزود: در سالهای اخیر که روحانی رئیسجمهور ایران شده است نهتنها از توانایی شیخالاسلام بلکه از توانایی بسیاری از نیروهای انقلابی استفاده نشد. خوشبختانه مرحوم شیخ الاسلام مصاحبههای زیادی انجام داد و مواضع انقلابی خود را مطرح میکرد.
قدیری ابیانه گفت: در یک جمله شیخالاسلام قاسم سلیمانی دستگاه دیپلماسی ایران بود. من او را خیلی دوست داشتم و حرف منطقی را خیلی راحت میپذیرفت. وی برخلاف دستگاه سیاست خارجه دولت روحانی که از موضع ضعف در برابر غرب برخورد میکند، چنین موضعی نداشت و سیاست عزت، حکمت، مصلحت را در سیاست خارجه دنبال میکرد.
ana.ir/fa/news/33/482731