پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۵۱ ق.ظ

۰

مساحبه با قدیری ابیانه در مرد ماجرای طبس

جمعه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۵۱ ق.ظ
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

طبق نقشه باید نیرو‌ها از طبس به سوی تهران حرکت کرده و در ورزشگاه امجدیه فرود می‌آمدند.

به گزارش خبرنگار حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ بود، روزی که از مدت‌ها قبل برای آن نقشه‌ها کشیده شده و قرار بود افتخاری بزرگ برای یانکی‌ها رقم بزنند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این واقعه به چشم می خورد،کشف ۱۱ "هزار" سند بود که هزارتوی توطئه‌ها علیه انقلاب را افشا کرد، اسنادی که نشان می‌داد آمریکا به دنبال نفوذ در مقامات جمهوری اسلامی است.

پنجه عقابی که شِکار شد/

شش ماه از روز سیزدهم آبان ماه گذشته بود، اما نقشه‌هایشان تاکنون برایشان عایده‌ای نداشته و جاسوس‌هایشان هنوز در دستان دانشجویان ایرانی اسیر بودند؛ ننگی که برای آمریکا قابل قبول نبود و وقت آن بود که اقدامی تاریخی را رقم بزند. جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا که هر لحظه بیش از پیش از جانب مردمش تحت فشار قرار می‌‌گرفت تصمیم داشت تا با یک عملیات نظامی اقدام به آزاد کردن جاسوس‌ها کند؛ عملیاتی موسوم به پنجه عقاب که نخستین تجربهٔ عملیاتی نیروی کارکشته آمریکایی به نام دلتا به فرماندهی سرهنگ چارلی بکویث بود؛ یکی از بهترین فرماندهان نظامی آمریکا که قرار بود داستانی به سبک فیلم‌های هالیودی برای کشور رقم بزند. 

پنجه عقابی که شِکار شد/

چارلی بکویث فرمانده نیرو‌های اعزامی به کویر طبس، خود از بنیانگذاران نیروی ویژه دلتا محسوب می‌شد؛ یک سرهنگ کارکشته ۵۳ ساله اهل جورجیا. او تمام عمر نظامی خود را در ارتش ایالات متحده در بخش‌های مختلف نیرو‌های ویژه گذرانده و تجربه جنگ در ویتنام و کره را هم داشت. او در جنگ ویتنام، فرماندهی قوی‌ترین واحد ضدچریکی ارتش آمریکا را برعهده داشت. کم‌تر کسی در ارتش ایالات متحده مانند او تجربه انواع و اقسام عملیات‌های نظامی و کماندویی را داشت.

پنجه عقابی که شِکار شد/ باز شدن دروازده جهنم برای یانکی‌ها از طبس

بکویث در جریان اعتراضات خیابانی مردم به حضور ارتش آمریکا در ویتنام به یک خبرنگار گفته بود هر کسی که معترض سیاست‌های آمریکاست می‌تواند از کشور برود. سرسختی، خشونت و علاقه بی‌حد و حصر به میلیتاریسم آمریکایی از ویژگی‌های چارلی بکویث بود. دلتا فورس، دارای یک فرماندهی مستقل بود و مستقیما زیرنظر فرماندهان بلندمرتبه ارتش عمل می‌کرد. ارتش کوچک نخبه ایالات متحده اما شاهد رخدادی بود که در هیچ یک از محاسباتشان جایی نداشت.

پنجه عقابی که در شن گرفتار شد / داستان یک رویای ناکام آمریکایی

همه چیز برای انجام یکی از بزرگترین عملیات‌های آمریکا فراهم بود

محمد حسن قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در گفت‌وگو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح این عملیات گفته است: آمریکا از مدت‌ ها قبل نقشه این عملیات را داشت حتی ساختمان مشابه لانه جاسوسی را ساخته بودند تا در آن دست به انجام عملیات نظامی بزنند؛ بار‌ها تمرین کرده بودند و سلاح‌هایی را متناسب با قد، اندام و دست برای راحتی عملیات کننده‌ها داشته و هلیکوپتر‌هایی را برای عملیات طراحی کرده بودند؛ روند حذف غذا در سربازان آمریکایی شروع شد تا در عملیات هیچ مشکلی برایشان ایجاد نشود؛ عناصر نفوذیشان هم در ایران رادارها را جابه جا کرده بودند تا نتوانند رهگیری را به درستی انجام دهند؛ حال همه چیز برای آن‌ها آماده بود و با ۸ هلیکوپتر و هواپیمای سوخت‌رسان وارد عملیات شدند.

پنجه عقابی که در شن گرفتار شد / داستان یک رویای ناکام آمریکایی

فرودگاه‌های نظامی مصر، عمان و عرشه ناو هواپیمابر آمریکا در دریای عمان از مراکز عمده برخاستن هواپیماها و هلی‌کوپترهای متجاوز آمریکا برای فرود در منطقه طبس بود. طبق نقشه می‌بایست نیرو‌ها از طبس با هلی‌کوپتر به سوی تهران حرکت کرده و در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی) فرود آیند و سپس، به سفارت آمریکا در تهران حمله کرده و گروگان‌ها را آزاد کنند. آنان پس از پایان فعالیتشان، از همین راه به طبس رفته و از آنجا با هواپیما از ایران خارج می‌شدند.

لحظه شروع عملیات نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد و بالگرد‌ها به ترتیب فرود می‌آیند. برای ادامه عملیات باید بالگرد‌ها به هواپیما‌های سوخت رسان هرکولِس نزدیک شده و سوخت‌گیری کنند. نسیم حالا به باد تبدیل شده و ماسه‌بادی‌های کویر را هم به حرکت درآورده و وضعیت آشفته‌ای خلق کرده بود. خلبان‌ها کلافه و مضطرب بودند.

پنجه عقابی که شِکار شد/

ساعت ۲ و ۴۵ دقیقه بامداد بود که سومین بالگرد هم در هنگام سوخت‌گیری دچار نقص فنی می‌شود و تمام برنامه‌ها به‌هم می‌ریزد؛ دو فروند ابتدا دچار مشکل شدند و حالا سومین بالگرد هم از سرویس خارج شده. با سه فروند باقیمانده هم نمی‌شود کاری از پیش برد.

یا عیسی مسیح؛ تو می‌دانی چه افتضاحی به بار آمده! ما باعث شرمساری کشور بزرگمان شده‌ایم

سرهنگ بکویث دستور لغو عملیات را می‌دهد. اما نسیم و کویر و شن و توفان دست‌بردار نیست و فاجعه بعدی رقم می‌خورد. سی‌استالیون به هرکولسِ حامل سوخت برخورد کرده و انفجاری بزرگ، کویرِ تاریک و توفانی را روشن می‌کند. باد و شن و توفان همچنان در حال کارند.

پنجه عقابی که شِکار شد/

تا اینجای کار که هنوز عملیات انجام نشده هشت قربانی روی دست سرهنگ بکویث باقی گذاشته؛ سرگرد هارولد ال‌لوئیس (خلبان و فرمانده سی-۱۳۰)، سروان لین مکین تاش (خلبان سی-۱۳۰)، سرگرد ریچارد ال باک (سرناوبر سی-۱۳۰)، سروان چارلز مک میلان (ناوبر دوم سی-۱۳۰)، استوار ارشد جول مایو (مهندس پرواز سی-۱۳۰)، ناو استوار دوم دوئی جانسون (خدمه پرواز بالگرد)، مهناوی یکم جان دی هاروی (خدمه پروازی بالگرد)، مهناوی جورج ان هولمز (خدمه پروازی بالگرد). نیرو‌های ویژه دلتا با از دست دادن یک فروند سوخت‌رسان سی-۱۳۰ و کشته شدن هشت خلبان و کروی پروازی، بدون درگیری با نیرو‌های نظامی ایران، آسمان و زمین کشور را ترک کرده و راهی جزیره مصیره در دریای عمان می‌شوند. سرهنگ بکویث، احساس خود را در مسیر بازگشت به مصیره چنین توصیف کرده: «احساس پوچی و درماندگی می‌کردم. گریه‌ام گرفت؛ با تمام وجود گفتم یا عیسی مسیح! تو می‌دانی چه افتضاحی به بار آمده! ما باعث شرمساری کشور بزرگمان شده‌ایم!»

محمد حسن قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران می‌گوید که مطابق برنامه ریزی قبلی آمریکایی‌ها قرار بود حتی اگر ۶ تا هلیکوپتر بتوانند عملیات کنند این عملیات را ادامه دهند، اما زمانی که به ۵ فروند کاهش یابد دیگر امکان موفقیت برای آنها وجود نداشت؛ لذا وقتی سرهنگ بکویث گزارش کرد که ۵ هلیکوپتر بیشتر برای ما نمانده طبق همان نقشه از قبل تعیین شده عملیات را لغو کرده و قصد فرار داشتند، اما  تصادف هلیکوپتر آن‌ها با هواپیمای سوخت رسان درست در زمانی اتفاق افتاد که در حال فرار از ایران بوده و این یک شکست مفتضحانه برای آمریکا بود.

پنجه عقابی که شِکار شد/

در پی حادثه صحرای طبس و فرار باقی‌مانده هواپیما‌ها و هلی‌کوپتر‌های آمریکایی به سوی ناو «نیمیتس»، جیمی کار‌تر رئیس‌جمهور آمریکا شکست این عملیات مداخله‌جویانه را اعلام کرد و وزیر امور خارجه آمریکا که از ابتدا با عملیات دلتا مخالفت کرده بود از سمت خود استعفا داد و بکویث کارکشته هم بعد از این ماجرا کلا از ارتش این کشور استعفا داد.

از هواپیما‌های سی‌۱۳۰  جز تل خاکستر و آلومینیوم‌های ذوب شده چیزی باقی نمانده بود

متن زیر گزارش حسن باقری از حادثه  طبس که در روزنامه جمهوری اسلامی به چاپ رسیده است:

منطقه فرود هواپیما‌ها و هلیکوپتر‌ها محلی است در فاصله حدود ۲۷۰ کیلومتری یزد و ۱۶۰ کیلومتری طبس. در حوزه هنگ ژاندارمری بیرجند ، پاسگاه رباط‌خان در ۴۰ کیلومتری این نقطه واقع است. فرمانده حفاظت منطقه توضیح داد که این نقطه جزء نقشه‌ای بوده که در زمان رژیم طاغوت قرار بوده فرودگاه شود و چون این نقشه‌ها توسط این آمریکایی‌ها طرح‌ریزی می‌شده، لذا مختصات این منطقه را داشته‌اند. قبلاً هم از این محل برای صدور اورانیوم‌های استخراج شده از منطقه به آمریکا استفاده می‌کردند. باید متذکر شد که منطقه برای فرود هلیکوپتر‌ها منطقه‌ای از کویر به صورت دشت باز و گسترده به وسعت بیش از ۱۰ کیلومتر مربع با میدان دید وسیع است، که گنجایش فرود هواپیما و هلیکوپتر زیادی را دارد.

پنجه عقابی که شِکار شد/

سرگرد فرمانده نظارت منطقه ادامه داد که آمریکایی‌ها حساب همه چیز را کرده بودند، اما از آنجا که پشتیبان ملت خداوند متعال می‌باشد، سطح شنی کویر، تمام نقشه‌های آن‌ها را به هم ریخت. هلیکوپتر مربوط به نیروی دریایی آمریکا در منطقه بود که هنوز منفجر و یا منهدم نشده و فقط بعضی از چرخ‌هایش در شن فرو رفته بود. این دو هلیکوپتر یکی در سمت راست جاده و دیگری در سمت چپ قرار داشتند. هلیکوپتر دیگری در سمت چپ جاده سوخته و متلاشی شده بود. علاوه بر هلیکوپتر‌های سالم یک هلیکوپتر هم با هواپیمای سی‌۱۳۰ آمریکایی تصادف کرده بود و هر دو آتش گرفته بودند.

از هواپیما‌های سی‌۱۳۰ که ۴ موتور می‌باشد، جز تل خاکستر و آلومینیوم‌های ذوب شده که در سطح کویر پخش شده بود، چیزی باقی نمانده بود. ۵ جسد سوخته در لابه‌لای لاشه هواپیما مشاهده می‌شد که عبارتند از خلبان و خدمه هواپیمای سی‌۱۳۰ بودند. هلیکوپتری هم که به این هواپیما برخورد کرده متلاشی شده بود، که مسلماً خلبانانش کشته شده‌اند. نکته قابل توجه این که جعبه سیاه هواپیمای سی‌۱۳۰ که حافظه مختصات پرواز و جهت و مسیر پرواز است در محل بین سوخته‌های لاشه هواپیما موجود بود. از این جعبه می‌توان کاملا مطمئن شد که این مزدوران از کدام‌یک از پایگاه کشور‌های مزدور آمریکا در منطقه پرواز کرده‌اند.

پنجه عقابی که شِکار شد/

مقدار زیادی پوکه‌های شلیک شده M۱۶ را مشاهده کردیم و فانوسقه‌های زیادی روی زمین پخش بود. در هر کدام از این فانوسقه‌ها دو جافشنگی M۱۶ و در هر کدام ۳ خشاب ۲۰ تری M۱۶ وجود داشته است. آمریکایی‌ها حتی وقت نکردند که این فشنگ‌ها را همراه خود ببرند و در محل رها کرده و فرار کرده‌اند. کنار هر وسیله مقداری مواد منفجره گذاشته بودند. من دوربین‌های زاویه‌سنج سنگین را دیدم که کنار آن‌ها جعبه مواد منفجره آماده انفجار قرار داشت و این بسیار خطرناک بود. (روزنامه جمهوری اسلامی ۷ اردیبهشت ۱۳۵۹ صفحه ۲)

پنجه عقابی که در شن گرفتار شد / داستان یک رویای ناکام آمریکایی

خدای آنها از تکنولوژی ما قوی تر است

قدیری ابیانه به نقل از شهید ادواردو آنیلی (فرزند سناتور جیانی آنیلی، میلیاردر ایتالیایی که به وسیله شناخت امام خمینی (ره) شیعه شد ) در این باره گفته است: زمانی که در حال بازدید از کارخانه هلیکوپترسازی آمریکا در جمع هیات های عالی رتبه نظامی بوده یکی از فرماندهان یک هلیکوپتر را نشان داده و می‌گوید که این حاصل تمام توانایی ها و پیشرفت های آمریکاست که تمام توانایی سایر هلیکوپترهای آمریکایی را نیز دارد و زمانی که شهید آنیلی در جواب می گوید اما این هلیکوپتر ها در طبس شکست خوردند، آن ژنرال می گوید این به این سبب است که خدای آنها از تکنولوژی ما قوی تر است.

پنجه عقابی که شِکار شد/

امام خمینی (ره) در پیامی در تاریخ ۵ اردیبهشت فرمودند: "آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی کوپتر‌های آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مامور خدا بودند، باد مامور خداست. "

محمد مهدی عبدخدایی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفته است: من با یکی از رهبران چپ در آن روزها ملاقات کرده و به او گفتم که شما در توجیه حادثه طبس علیرغم تمام معادلات، با آگاهی جامعه جهانی از علوم و تحقیقات لازم درباره هواشناسی خیلی راحت می‌توانید بگویید که محاسبات آمریکا اشتباه شده؛ اما ما راحت تر از شما می توانیم بگوییم که دست خدا در کار بود تا آمریکا شکست بخورد و بازهم شکست خواهد خورد.

پنجه عقابی که در شن گرفتار شد / داستان یک رویای ناکام آمریکایی

حادثه پنجم اردیبهشت ۵۹، یادآور معجزه قرن در صحرای طبس است که مصداقی دیگر از سوره فیل را به رخ جهانیان و از خدا بی خبران کشاند، تا آن ملحدان از خدا بی خبر به خود آیند و دست از شرارت ها و خباثت های خـود بردارند. زمانی دور، سپاه ابرهه با فیل های بزرگ برای تخریب کعبه راهی مکه شدند، تا در این سرزمین امن، جنایتی وحشتناک را رقم بزنند. مردم شهر که توان مقابله با این سپاه را نداشتند برای حفظ جان خـود شـهرها را خالی کردند و به کوه ها پناه بردند و اراده خداوند به گونه دیگری محقق شد. انبوه پرندگان در آسمان ظاهر شدند و با سنگ هایی ریز، ابرهه و سپاهش و نیز فیل های بزرگ را از پای درآوردند: «مکروا و مکر اللّه و اللّه خیر الماکرین»

حادثه زمین‌گیر شدن ارتش آمریکا در طبس با وجود همه تشکیلات پیش رفته و برنامه ریزی های دقیق تبدیل به شکست دردناکی برای بزرگترین قدرت جهان شد و این یکی از نمونه های بارز این آیه از قران است که «ید اللّه فوق ایدیهم ».

پنجه عقابی که شِکار شد/

کمااینکه نه اولین باری است که خداوند لشکر طاغوت را به وسیله نیروهای خود در زمین و آسمان نابود می‌کند و نه آخرین بار آن خواهد بود ، همانگونه که در قرآن آمده است«و خداوند سربازانی از شن دارد و لشکریانی از باد. و در هر ذره زمین، حکمتی پنهان است و قدرتی لا یزال. 

و قطعا هیچ چشم بینا و گوش شنوایی نیست که وقتی به صفحات تاریخ نگاه می‌اندازد نمونه‌ای از این معجزات را درباره کشورمان ندیده باشد زمانی که در جنگ تحمیلی، ایران یک تنه در برابر ابر قدرت‌های جهان ایستاد، زمانی که در برابر ظالمانه ترین تحریم ها کمر خم نکرد و از نفوذی های داخلی و خارجی گزندی به او نرسید می‌توان گفت که خداوند حجت‌های بسیاری را برای درامان ماندن ما تمام کرده و  غرب را در درون خود گرفتار ساخته، زیرا این وعده خداست  «مکروا و مکر اللّه و اللّه خیر الماکرین» . حال اما شاید نوبت ماست که آنگونه که شایسته است سپاسگزار چنین نعمت‌هایی باشیم.

گزارش از فاطمه تورانلو

۹۹/۰۲/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">