پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۰۶ ق.ظ

۰

قدیری ابیانه کارشناس مسائل استراتژیک گفت: قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین می‌تواند طلیعه یا نشانه‌ای از جهان جدید باشد در دورانی که غربی‌ها موقعیت سابق خودشان را از دست داده‌اند و چندقطبی شدن جهان رو به شکل‌گیری است.

محمّدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل سیاسی و سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به پیش‌نویس قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت: جهان در حال تغییر از تک‌قطبی به چندقطبی است و آمریکا و اروپا موقعیت سابق خودشان را به نفع شرق از دست داده و می‌دهند. میزان بدهی‌ آمریکا و اروپا و سایر مسائلی که پیش آمده این را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: غربی‌ها در موارد مختلفی نشان داده‌اند که نسبت به کشورهای به اصطلاح جهان سوم و از جمله کشور ما حُسن نیت ندارد و همواره درصدد تضعیف این کشورها بوده‌اند و راه‌های مختلفی را برای جلوگیری از پیشرفت این کشورها به کار گرفته‌اند.

✅حذف دلار آمریکا خطرناک‌تر از فرودآمدن بمب اتم در این کشور است

قدیری ابیانه با بیان اینکه کشورهایی مثل روسیه و چین که آن‌ها هم اکنون مورد هجوم آمریکا هستند، مواضع خیلی بهتری درباره کشور ما دارند، اظهار داشت: اگرچه چین و روسیه هم در دورانی به تحریم ایران در قطعنامه سازمان ملل رأی دادند امّا با تغییر شرایط موضع‌شان تغییر کرد و اکنون مخالف تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستند و خودشان هم مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: اینکه دلار پول انحصاری بین‌المللی بوده و آمریکا از این اهرم به کرّات استفاده کرده باعث شده کشورها به فکر رهایی از دلار به عنوان پول تجارت بین‌المللی باشند و این برای آمریکا بسیار خطرناک است. اگر دلار حذف بشود خسارت آن برای آمریکا بیش از این است که چندین بمب اتم در این کشور فرود آید.

کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه تحریم‌ها باعث شده کشورها به فکر چاره باشند و روز به روز دلار در حال از دست دادن موقعیت سابق خودش است، اظهار داشت: شاهد این هستیم که برخی کشورها از جمله چین و روسیه مقرر کرده‌اند که تجارت بین خودشان را با پول خودشان انجام دهند.

✅قرارداد ۲۵ ساله به نفع هر دو کشور است

قدیری ابیانه، توافق ۲۵ ساله ایران و چین را اتفاقی مثبت ارزیابی کرد و افزود: هم چین کشور مقتدری است و موقعیتش رو به افزایش است، هم ایران به قدرت فرامنطقه‌ای تبدیل شده و موقعیت آن روبه بهبود است. بنابراین به نفع دو کشور است که از این موقعیت و توانشان برای روابط بین خودشان استفاده کنند و روابط را گسترش دهند.

وی با بیان اینکه در روابط بین‌الملل هر کشوری به دنبال منافع خودش است، تصریح کرد: موقعی این منافع شکل می‌گیرد که دوطرف از یک رابطه، سود ببرند. قطعاً هم ایران و هم چین از این روابط سود خواهند برد.

✅ایران می‌تواند ضامن تأمین سوخت چین در درازمدت باشد

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا ادامه داد: چین بیشترین نیاز را به واردات نفت دارد و اگرچه عربستان و کشورهای دیگر در تأمین نفت آن‌ها مشارکت دارند، امّا این‌ها برای چین قابل اعتماد نیستند، چرا که این‌ها به دلایل مختلفی گوش به فرمان آمریکا هستند و ممکن است یک روزی بخواهند چین را تحت فشار قرار دهند و چین که نیازمند سوخت است دچار مشکل شود. اینکه ایران کشوری مستقل است و تحت تأثیر غرب نیست می‌تواند ضامن تأمین سوخت چین برای درازمدت باشد و البته این تجارتی است بین دو کشور و هر دو سود خود را می‌برند.

قدیری ابیانه ادامه داد: دشمن که از انعقاد چنین قراردادی بسیار منفعل و ناراحت است به شایعه پراکنی روی آورده است. اینکه قرار است ایران جزایرش را به چین واگذار کند یا تحت سلطه چین دربیاید این‌ها سخنان بی‌اساسی است که می‌خواهد افکار عمومی را با آن تحت تأثیر قرار دهند.

✅در دفاع از قرارداد ۲۵ ساله، صرفاً نیاز خود را مطرح نکنیم

وی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که در دفاع از این توافق، صرفاً از موضع منافع خودمان نگاه نکنیم و نیاز چین را هم مطرح کنیم، اظهار داشت: اگر خودمان را خیلی نیازمند این قرارداد معرفی کنیم، ممکن است طرف چینی به فکر گرفتن امتیاز بیشتر باشد. در حالی که چین به شدت نیازمند این قرارداد است.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین می‌تواند طلیعه یا نشانه‌ای از جهان جدید باشد در دورانی که غربی‌ها موقعیت سابق خودشان را از دست داده‌اند و چندقطبی شدن جهان رو به شکل‌گیری است.

قدیری ابیانه با بیان اینکه در توافق با هر کشوری باید مراقب باشیم که بتوانیم روابط را کنترل کنیم، گفت: به‌عنوان مثال در موافقتی که با استفاده از کشتی‌های چینی از ماهی‌های خلیج فارس شد، سوءاستفاده‌هایی انجام شد و روشی که به کار گرفته شد باعث متضرر شدن ماهیگیران خودمان شد. این موضوع باید مورد مراقبت قرار گیرد که خوشبخنانه مجلس و سایر نهادها دقت‌های لازم را دارند.

کارشناس مسائل استراتژیک با تأکید بر اهمیت جذب سرمایه‌گذار خارجی، گفت: چین در موقعیتی قرار دارد که بیش از هزار میلیارد دلار از آمریکا طلبکار است و چنین سرمایه‌ای را دارد. البته این سرمایه‌گذاری باید در مواردی باشد که منافع ملت هم در آن حفظ شود که حتماً همین‌طور خواهد بود.

fna.ir/eye3fd

۹۹/۰۴/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">