پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۹، ۰۲:۳۱ ق.ظ

۰

محمدحسن قدیری‌ابیانه، دیپلمات ارشد، کارشناس امور استراتژیک و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک در موردتوافق بلندمدت ایران-چین در گفت‌وگو با «رسالت» گفت: تنظیم سند استراتژیک بین ایران و چین باعث برافروخته شدن دشمنان به‌ویژه آمریکا شده است. مسئله مهم این است که این توافق باید طوری حاصل شود که منافع دو طرف را دربرگیرد، حتی اگر بتوان این سند همکاری بین ایران و چین و قراردادهای مشابه را چندجانبه کرد، منابع بیشتری برای کشورمان به‌دست‌ می‌آید.

وی افزود: در شرایط‌ فعلی جهان که آمریکا سیاست فشار حداکثری را پیش‌گرفته و تحریم‌ها همه‌جانبه شده است، باید بتوانیم متحدانی با تهدیدات مشترک و قراردادهایی بادرنظرگرفتن منافع ملی به دست آوریم چراکه این اقدام باعث تقویت جایگاه جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی خواهد بود.

قدیری‌ابیانه ادامه داد: نکته قابل‌توجه این است که در قراردادهای این‌چنینی هر کشوری به دنبال منافع خودش است و این مسئله طبیعی است. اما باید با علم به این موضوع بندها و مفاد این قرارداد را بررسی و تنظیم کرد. ازآنجاکه دولت عملکرد مثبتی در تنظیم بندهای قراردادهای این‌چنینی نداشته است، لازم است که بیشتر به آن توجه شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان تأکید کرد: اکنون چین مورد هجوم و تحت تحریم‌های آمریکاست و مایک پمپئو به‌صورت رسمی اعلام کرده است که "اگر چین را تغییر ندهیم، چین ما را تغییر خواهد داد." به همین دلیل برخی از کارشناسان احتمال برخورد نظامی را نیز بین این دوکشور پیش‌بینی کردند. اما در رویارویی چین و آمریکا به نظر می‌رسد که چین به‌زودی درجایگاه‌های اقتصادی و حتی نظامی در سطح جهان به‌زودی رشد و جایگاه اول را به خود اختصاص می‌دهد و این‌ درحالی‌ است که آمریکا نمی‌خواهد موقعیت خود را از دست بدهد. 

وی گفت: باوجود احتمال تبدیل‌شدن چین به قدرت برتر اقتصادی در جهان، اما این کشور به نفت نیاز دارد و کشورهایی مانند عربستان، امارات و قطر که نفت موردنیاز این کشور را تأمین می‌کنند که به دلیل رابطه نزدیک با آمریکا، ممکن است در آینده آمریکا این کشورها را از فروش نفت به چین منع کند.

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک ادامه داد: دراین‌موقعیت چین با مشکل بزرگی روبه‌رو می‌شود. به‌همین‌دلیل هم منافع چینی‌ها اقتضاء می‌کند که ضمانتی برای تأمین نفت خود در آینده داشته باشند و ایران هم به‌عنوان کشوری نفت‌خیز و مستقل از آمریکا که خودش هم تحت تحریم قرار گرفته است می‌تواند ضامن نفت موردنیاز چین باشد. ازطرف دیگر چین منافع استراتژیکی در رابطه با ایران دارد. با وجود اینکه این کشور درآمد مازاد دارد و خودش سرمایه‌گذاری‌های داخلی را جذب می‌کند، اما به‌دنبال سرمایه‌گذاری خارجی نیز هست.

این کارشناس امور استراتژیک در انتها خاطرنشان کرد: منافع و تهدیدهای مشترک زمینه‌ساز امضای این توافق بلندمدت شده است. چراکه ما نیز به دنبال سرمایه‌های خارجی و جذب متحد در برابر تهدیدات مشترک هستیم.

۹۹/۰۵/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">