پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۹، ۰۳:۲۵ ق.ظ

۰

📆 ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ : انفجار مهیبی عصر روز گذشته(سه شنبه) بیروت پایتخت لبنان را به لرزه درآورد. وزیر بهداشت لبنان اعلام کرد که تاکنون ۱۰۰نفر کشته و بیش از ۴ هزار نفر دیگر نیز مجروح شده اند. دبیرکل صلیب سرخ لبنان هم شمار کشته شدگان را بیش از ۱۰۰ نفر و مجروحان را بیش از ۴ هزار نفر اعلام کرد.

ترجمان صبح، فاطمه داداشی: خبر به خودی خود تلخ و بسیار دلخراش است. به مدد فضای مجازی در کمتراز چند دقیقه تصاویر این اتفاق هولناک در معرض دید مردم جهان قرار میگیرد و تاسف و ناراحتی همگان را برمی انگیزد.

 و اما بیروت کجاست؟بزرگترین شهر و پایتخت لبنان، از بندرهای برجسته شرق دریای مدیترانه که در شبه جزیره‌ای از کوه‌پایه‌های لبنان در میانگاه کشور جای گرفته. بیروت از مراکز مهم فرهنگی در شرق جهان عربی است، شهری کهن و باستانی که نامش در لوحه‌های عمارنه یاد شده و از سده ی پنجم پیش از میلاد سکونت‌پذیر است.این شهر که روزگاری پاریس خاورمیانه خوانده می‌شد، در خلال جنگ‌های داخلی لبنان صدمات بسیاری دید. دولت پس از جنگ با بازسازی زیربنایی کشور روبرو بود.

پس از پیروزی نخست‌وزیر رفیق حریری در انتخابات ۱۹۹۲، وی برنامه ی ۱۴ میلیارد دلاری بازسازی کشور، هوریزون ۲۰۰۰، را آغاز کرد.این برنامه بر بازسازی بیروت تا تبدیل آن به مرکز اقتصادی خاورمیانه استوار است.

و اما پاریس خاورمیانه دیروز در میان دود وآتش لحظات تلخی را تجربه کرد. اجسادی که پس از این انفجارها هنوز پیدا نشده اند و تصاویری دلخراش از پرواز تلخ اجساد هنگام انفجار،در آسمان دل هر بینننده ای را به درد آورده است.

به این بهانه مصاحبه ای را با دکتر محمدحسن قدیری ابیانه سفیراسبق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک، گواتمالا، بلیز و استرالیا انجام داده ایم که در ادامه میخوانید.

وی با اشاره به این حادثه می گوید: اینطورکه در اخبار درج شده است، یک سری مواد قابل اشتعال وجود داشته است. حالا آیا این مواد خود به خود منفجر شده است یا خرابکاری صورت گرفته است این بستگی به نتیجه بررسی‌ها دارد.

قدیری ابیانه در ادامه با بیان اینکه اگر ثابت شود این حمله از سوی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است می‌افزاید” در اینصورت قطعا” در مسائل منطقه‌ای اثرمی‌گذارد و ازسوی حزب‌الله لبنان ضربه سختی خواهد خورد. اگر گمانه‌زنی شود که انفجار عمدی بوده متهم ردیف اول رژیم صهیونیستی و در حقیقت امر خود آمریکا خواهد بود. لذا می‌بایست منتظر باشیم و ببینیم آیا اتفاقی بوده است یا یک حادثه تروریستی و جنگی است؟

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در ادامه می‌افزاید: چند روز قبل مقامات رژیم صهیونیستی به دنبال ترور نیروی حزب الله در سوریه گفته بودند اگز حزب‌الله دست به اقدام تلافی‌جویانه بزند زیرساخت‌های لبنان را از بین خواهند برد.

وی گفت : باید منتظر نتیجه تحقیقات باشیم و تا آنزمان نمی‌توان اظهارنظری کرد.

قدیری ابیانه با انتقاد از نگهداری آن حجم از مواد اشتعال‌زا در مرکز شهر و شریان اصلی آن می افزاید: اداره گمرک بندر بیروت کار غیرعاقلانه‌ای انجام داده است و نگهداری این حجم از مواد قابل اشتعال در مهمترین قسمت شهر از هیچ نظر قابل توجیه نیست .

وی به مسئولین گمرک و بنادر کشورمان نیز پیشنهاد می‌دهد در مورد مواد اشتعال‌زا و جایگاه نگهداری آن در بنادر دقت‌های لازم را بکاربندند.

قدیری ابیانه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران اقتصادی چند ماه اخیر لبنان می‌افزاید: لبنان چندماهی است که دچار بحران اقتصادی می‌باشد و شاهد افزایش تشنج‌ها و اغتشاشات در این کشور بوده‌ایم . بنظرم با ملاحظه این حجم از انفجار و تخریب بندر بیروت ضربه سخت اقتصادی به این کشور وارد شده است و سیلوهای موجود در بندر آسیب صد درصدی دیده‌اند و مطمئنا این حادثه برای اقتصاد لبنان یک فاجعه است، چنانکه ۹۰درصد واردات گندم از طریق این بندر صورت می‌گرفت و دراین بندر تخلیه می‌شد. همچنین سالانه حدود ۳هزار کشتی در این بندر لنگر می انداخت و از این بابت لبنان ضرر زیادی متحمل شده است .

وی در ادامه صحبت‌های خود بااشاره به تاثیر این اتفاق در روحیه حزب‌الله نیز می‌گوید: این اتفاق در روحیه مقاومتی حزب‌الله تاثیر منفی ندارد ولی طبعا از این فاجعه متاثر شده‌اند و تلاش خواهند کرد برای جبران این فاجعه در کنار مردم باشند زیرا حزب‌الله همیشه و در هر شرایطی کمک حال مردم لبنان بوده است.

 tarjomansobh.ir/?p=178275 

۹۹/۰۵/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">