پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۹، ۰۷:۲۱ ب.ظ

۰

قدیری ابیانه: سعد الحریری به نوعی مسوول کوتاهی و قصوری است که به چنین فاجعه ای ختم شد چرا که دولت آقای حسان دیاب هشت ماه است که روی کار آمده در حالی که آقای الحریری از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ نخست وزیر لبنان بوده است، بنابراین بر طبق این مساله وی مسئول این انفجار به شمار می رود، چرا که در طول این سال ها اقدامی برای تخلیه مواد منفجره نکرده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس بین الملل و استراتژیست در گفت و گوی مفصل با راهبر معاصر با بیان این نکته که هنوز نمی توان درباره تروریستی بودن انفجار لبنان صد درصد اظهار نظر کرد گفت: اینکه عامل انفجار بیروت، تروریستی، تهاجمی یا ناخواسته بوده در روزهای آینده توسط مسئولین امنیتی و مقامات لبنانی مشخص می شود، اما بر طبق اطلاعات موجود مقدار زیادی مواد قابل اشتعال و انفجار سال ها در انبارهای بندر بیروت نگهداری می شده که با جرقه و انفجار این آتش سوزی از آن بندر آغاز شد و به انبار اصلی مواد اشتعالزا و انفجار زا سرایت کرد و چنین فاجعه دردناکی را رقم زد. اما اینکه جرقه اولیه بر اثر اشتباه انسانی زده شده یا احتمال خرابکاری و روشن کردن آتش در آن وجود داشته باشد هنوز توسط مقامات لبنانی مشخص نشده و در دست بررسی است.

کارشناس مسائل بین المل درباره این موضوع خاطر نشان کرد: رژیم صهیونیستی تا این لحظه مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است لذا اظهار نظر در این باره هنوز زود است، اما انفجار بیروت خسارت های جبران ناپذیری حداقل در کوتاه مدت به مردم این کشور وارد می کند، چرا که لبنان در وضعیت بد اقتصادی به سر می برد، ارزش پول ملی این کشور کاهش یافته، لذا انفجار اثرات اقتصادی نامطلوبی بر اقتصاد لبنان به جا می گذارد. از سوی دیگر آلام ناشی از تعداد زیاد افراد کشته شده و مجروحان و ساختمان های ویران شده و مردم آوار شده ای که دیگر نمی توانند در منازل خود زندگی کنند، هم دامنه مشکلات را افزایش داده است. زمانی که انفجارهایی در این حد و اندازه رخ می دهد حتی ساختمان هایی که به ظاهر سرپا هستند نیز ممکن است در روزهای بعد دچار فروپاشی شوند چرا که استقامت خود را بر اثر انفجار از دست داده اند، بنابراین خسارت ها نباید فقط به ساختمان های ویران شده محدود شود چرا که ساختمان های اطراف نیز می تواند با کوچکترین فشاری خطرآفرین باشد.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا گفت: انفجاری که در لبنان به وقوع پیوست ضربه ای بزرگ به این کشور بود، انفجار به قدری مهیب بود که ساختمان های بسیار دور از محل انفجار هم دچار آسیب شدند بنحوی که فرماندار بیروت این انفجار را با انفجار بمب اتمی آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی ژاپن یکسان دانسته است، لذا باید منتظر نتیجه بررسی ها باشیم که مشخص شود این انفجار ناشی از چه چیزی بوده است.

کارشناس مسائل بین الملل درباره گمانه زنی آتش افروزی رژیم صهیونیستی بیان داشت: اگر این انفجار توسط رژیم صهیونیستی انجام شده باشد، حتماً مراکز حساس و مهم اسرائیل مورد حمله حزب الله قرار می گیرد اما هنوز مشخص نیست که آنها در این فاجعه دست داشته باشند، اما به دنبال ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله در سوریه توسط رژیم صهیونیستی حزب‌الله لبنان اعلام کرد، از اسرائیل انتقام می گیریم، مقامات اسرائیل بلافاصله اعلام کردند، اگر حزب الله دست به انتقام بزنند مراکز حساس بیروت را مورد حمله قرار خواهند داد، یعنی آنها این جمله که توسط مسئول وزارت جنگ رژیم صهیونیستی بیان شد را چند روز پیش از این انفجار عنوان کردند، یعنی این انفجار چند روز بعد از تهدید رژیم صهیونیستی به انفجار مراکز حساس لبنان بیان شده بود، اما با این وجود حتما باید منتظر اعلام رسمی مقامات لبنان باشیم.

قدیری ابیانه در پاسخ به این سوال که چه کسانی از این انفجار منفعت می برند بیان داشت: قطعاً آمریکا و رژیم صهیونیستی از هر خسارتی که به لبنان وارد شود سود می برند، آنها خواستار تضعیف اقتصاد کشورهای اسلامی و همسایگان آنها هستند و قطعاً تمام لبنانی ها از هر حزب و گروهی از این انفجار لطمه دیده اند، و دشمنان لبنان‌ یعنی آمریکا و اسرائیل از این انفجار سود برده اند.

قدیری ابیانه در باره سود این رژیم ها از انفجار بیروت گفت: آنها به دنبال این موضوع هستند که دولت آقای حسان دیاب را تحت فشار قرار دهند تا با مقاومت هیچ گونه همکاری نداشته باشد، این کشورها سال هاست بر دولت های لبنان‌ چنین فشارهایی وارد می کنند، آنها هرگونه همکاری با حزب الله لبنان را توسط دولت لبنان بر نمی تابند، در حالی که هرگونه همکاری با حزب الله لبنان موجب تقویت دولت لبنان می شود، آنها به این دلیل از همکاری حزب‌الله با دولت لبنان ناراضی هستند چرا که حزب الله توان مقابله با رژیم صهیونیستی را دارد و رژیم صهیونیستی جرئت تعرض علنی به لبنان را ندارد در حالی که قبل از شکل گیری حزب الله لبنان، اسرائیل همیشه پیروز میدان بود اما بعد از تشکیل حزب الله رژیم صهیونیستی وادار به فرار از لبنان شد، بنابراین این موضوع برای رژیمی که شعارش سلطه از نیل تا فرات هست این عقب‌نشینی بسیار رنج آور بوده است.

وی در این باره اعلام کرد: در حقیقت با پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال آن شکل گیری حزب الله و حماس اسرائیل در هر جنگی شکست خورده در حالیکه تا قبل از آن زمان در همه جنگ ها پیروز میدان بود، لذا به دنبال شکست حزب الله و از صحنه سیاسی خارج کردن این گروه مقاومت است تا لبنان و کشورهای منطقه را به مناطق اشغالی و رسیدن به همان سلطه از نیل تا فرات اضافه کند. آمریکایی ها دائما عدم کمک خود به دولت لبنان را ناشی از همکاری این دولت با حزب الله عنوان می کنند. از جمله موضوعات جالب این است که آمریکا اعلام کرده چون وزیر بهداشت لبنان از طرفداران حزب الله به شمار می‌رود، کمک بهداشتی به لبنان نخواهم داشت، این در حالی است که آمریکا خود نیازمند کمک بهداشتی است و کارشان به جایی رسیده که ایالت ها نسبت ها به دولت فدرال و ایالت ها نسبت به ایالت ها حتی تجهیزات پزشکی را از هم می ربایند، بنابراین این کشور در موقعیتی نیست که بتواند به لبنان کمک کند، اما سعی می کند با وعده‌ ی کمک، دولت ها را بر طبق خواسته خود تسلیم کند.

محمدحسن قدیری ابیانه در خصوص جایگاه حزب الله لبنان در بین مردم این کشور گفت: حزب الله یک گروه سیاسی و جهادی صرف نیست، بلکه بخش بزرگی از ملت لبنان به شمار می رود و بخش قابل توجهی از پارلمان لبنان را تشکیل می‌دهد که مردم لبنان به آنها رای داده اند چرا که مردم به حزب الله گرایش دارند، حتی رئیس‌جمهور مسیحی لبنان با حزب‌الله رابطه بسیار خوبی دارد و هم پیمان است.

وی در ادامه تصریح کرد: بنده از همین فرصت استفاده می کنم از مسوولان بنادر و مراکز گمرکی کشور می خواهم که وضعیت مواد اشتعال زا در مراکز خود را مورد بررسی قرار دهند که آیا در این مناطق و در نزدیک مناطق شهری مواد اشتعال زا وجود دارد یا خیر؟ چقدر امکان بروز چنین حادثه ای در کشور وجود دارد، چرا که دشمن اگر بتواند در ایران توطئه ای صورت دهد که خسارتی شبیه لبنان به ما وارد کند قطعا کوتاهی نمی کند، لذا انفجار بیروت می تواند برای ما یک هشدار باشد، پس خوب است به آن دقت شود تا از چنین فجایعی پیشگیری به عمل آید.

وی در پاسخ به ادعای آقای سعد الحریری که عنوان کرده بود دولت لبنان مقصر این انفجار است گفت: خود آقای سعد الحریری به نوعی مسوول کوتاهی و قصوری است که به چنین فاجعه ای ختم شد چرا که دولت آقای حسان دیاب هشت ماه است که روی کار آمده در حالی که آقای الحریری از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ نخست وزیر لبنان بوده است، بنابراین بر طبق منطق خودش، وی مسئول این انفجار به شمار می رود، چرا که در طول این سال ها اقدامی برای تخلیه مواد منفجره نکرده است. از سوی دیگر یک احتمال را هم باید در نظر داشت که شاید کسانی سعی داشتند تا با این ترفند دولت را مجبور به پذیرش خواسته خود کنند، منتها احتمال این حجم از خسارت را نمی‌دادند، به هر حال دولت آقای سعد الحریری از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ نخست وزیر این کشور بوده است مسئولیت با وی است.

rahbordemoaser.ir/fa/news/53844

۹۹/۰۵/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">