پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۴۳ ب.ظ

۰

تهران - یک دیپلمات سابق کشورمان می گوید: غربی ها بر این باوراند که با توهین به مقدسات اسلامی می توانند منافع مختلفی برای خود تعریف کنند.

باید مراقب اقدامات عامدانه غرب در آینده برای تحریک جهان اسلام بود

خبرگزاری رضوی-ساحل عباسی؛ بعد از جند هفته خیزش و اعتراضات گسترده و محکومیت اقدام فرانسه در توهین به مقدسات اسلامی این کشور در برابر واکنش کم سابقه ای از ناحیه جوامع مسلمان روبرو شد و اکنون تلاش می کند با اعزام نمایندگانی به کشورهای اسلامی به ترمیم روابط خود با جهان اسلام، منافع از دست رفته خود را بازیابد. اما تحلیلگران اروپایی معتقدتد رئیس جمهور فرانسه جبهه ای را بر ضد اسلام گشود که روابط اسلام با غرب را در آینده تغییر خواهد داد. برای بررسی این موضوع با آقای محمد حسن قدیری ابیانه سفیر اسبق کشورمان در کشورهای اروپایی و آمریکای مرکزی گفتگو کرده ایم.

✅چرا ناگهان در فرانسه و اروپا یک رسانه ضد اسلام تحریک شده و به مقدسات اسلامی توهین می کند تا در پی آن اتفاقاتی خشونت بار برای غرب رخ دهد؟

باید گفت اقدام نشریه شارلی ابدو در توهین به مقدسات اسلامی و کشیدن کاریکاتورهای اهانت آمیز مسبوق به سابقه است یا به عبارت دیگر مسوولان این رسانه عامدانه توهین می‌کنند، با این که آنها به خوبی می دانند که با چنین رفتارهایی عکس‌العمل های زیادی در جهان اسلام ایجاد می کنند اما همچنان دست به چنین حماقت ها و اهانت هایی می زنند.

در مساله کتاب آیات شیطانی سلمان رشدی هم همین موضوع مصداق داشت. سلمان رشدی و دولت انگلیس به خوبی می‌دانستند که اهانت به مقدسات اسلامی عکس‌العمل‌های مختلفی را در جهان اسلام به دنبال خواهد داشت بنحوی که در اعتراضات خیابانی مردم پاکستان ۲۰ نفر کشته شدند. دشمن از نظر روانشناسی ارزیابی کرده بود که اگر به به مقدسات جهان اسلام یا ملت های مسلمان توهین کنند، آنها چند صباحی به موضوع اهمیت می دهند و به اعتراض می پردازند اما بعد از بروز اعتراض و داد و فریادها چون به نتیجه ای نمی رسند در نهایت به مرور زمان تسلیم می‌شوند، به عبارت دیگر شبیه رام کردن اسب.

برای رام کردن اسب، وقتی اسب وحشی است تمام تقلای خود را به کار می گیرد تا سوار کار را به زمین بیاندازد، اما اگر سوارکار طاقت بیاورد و به زمین نخورد اسب تسلیم و رام می شود! در رابطه با کتاب سلمان رشدی هم همین مسئله مورد نظر دشمنان اسلام بود که با صدور حکم تاریخی حضرت امام خمینی مبنی بر اعدام سلمان رشدی این مساله کارکرد خود را از دست داد و دشمن نتوانست مسلمانان را زیر دست و پای خود بگیرد و اسیر کند. با حکم امام خمینی تمام توطئه‌های غرب علیه اسلام در آن موضوع خنثی شد. بی شک غربی ها بر این باورند که با توهین به مقدسات اسلامی هم شهرت کسب می کنند و هم احیاناً درآمد کسب می کنند، بنابراین جرات جسارت و توهین به مقدسات اسلامی را پیدا می کنند، ضمن اینکه دیگران را هم ترغیب می‌ کنند که از طریق اهانت به مقدسات اسلامی، شهرت و درآمدی برای خود کسب کنند.

✅آیا موج واکنش ها و اعتراضات کم سابقه در جهان اسلام می تواند به این اقدامات موهن پایان دهد؟

ببینید دقیقا از زمان صدور حکم امام(ره) درباره سلمان رشدی به بعد زندگی برای او به قدری سخت شد که دیگر هیچ جا بدون محافظ نمی توانست برود، حتی خلبان ها از ترس خطر بمب گذاری و ایجاد تلاطم امنیتی در هواپیما به او اجازه سوار شدن نمی دادند. زندگی سلمان رشدی آنقدر تنگ و ترسناک شده بود که محافظان اجازه نمی دادند به تنهایی به سرویس بهداشتی را برود چون می ترسیدند خودکشی کند. ماموران امنیتی کشورهای غربی نگران خودکشی او بودند.

به این دلیل دولتمردان غربی نگران خودکشی سلمان رشدی بودند که اگر وی دست به خودکشی می زد، از نظر جهانیان پرونده اهانت و جسارت بسته می شد و تیر آنها به هدف اصابت نکرده بود. اما او در نهایت دست به خودکشی زد، همسرش از او طلاق گرفت و احساس خطر جانی لحظه ای دست از سر وی برنداشت.

از همان زمان خیلی‌ها به این نتیجه رسیدند که اهانت به مقدسات اسلامی برای آنها هزینه زا است و انصراف دادند و در راه سلمان رشدی نیفتادند. اما این روزها در شرایطی که برخی از دولت‌های مرتجع عربی با رژیم صهیونیستی وارد سازش شدند و این موضوع برای کشورهای مرتجع عربی هزینه دارد لذا رژیم صهیونیستی قطعا پشت این اقدامات قرار گرفته تا با منتشر کردن دوباره کاریکاتورهای توهین‌آمیز ماجرای خیانت سران عرب را به امت اسلامی تحت الشعاع قرار دهند. سران رژیم صهیونیستی با چاپ این کاریکاتورها اهداف سیاسی خود را دنبا کردند که با عکس العمل‌های شدیدی در بین مسلمانان مواجه گردید.

✅به نظر جنابعالی ترتیب اعتراضات و مناسبات با جهان غرب برای مقابله در برابر توهین به مقدسات اسلامی باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا متهم به داعشی گری نشود؟

تا امروز بیشتر عکس العمل ها عاقلانه و مطابق با دستورات اسلامی بوده است مثل تظاهرات‌ها و اعتراض‌ها، برخی هم به نظر بنده هیچ تطبیقی با دیدگاه اسلامی ندارد مثلاً کسی به کلیسا حمله کند از نظر دین اسلام چنین واکنشی پذیرفتنی نیست چرا که مسلمانان با مسیحیان و با کلیسا دشمنی ندارند، در حالی که اسلام برای مسیحیان و برای اماکن مذهبی چون کلیسا احترام قائل است.

اما متقابلا آقای مکرون معقول برخورد نکرد، و از توهین به مقدسات اسلامی به عنوان آزادی بیان حمایت کرد. وی بیان داشت که من از آزادی بیان دفاع می کنم که پیرو او نیز دیگران هم این اهانت ها را ادامه دادند بنحوی که یکی از کاریکاتورها روی دیوارهای بلند یکی از ساختمان‌ های بلند دولتی کشیده شد که منجر به برافروختن خشم بیشتر جهان اسلام شد.

با اینکه دولت ارتجاعی مثل امارات تماسی با مکرون گرفت و عنوان کرد که این موضوع توهین به مسلمانان است اما تحریم هایی که در جهان اسلام علیه کالاهای فرانسوی صورت گرفته بهترین مجازات برای آنهاست. بنحوی که گفته می شود در همین مدت بیش از ۲۲ میلیارد دلار فرانسه زیان کرده است. زیان مالی و تحریم کالای فرانسوی یعنی بیکاری مردم فرانسه که برای این کشور موضوع بسیار مهمی است، از این جهت است که شاهد عقب‌نشینی آقای مکرون از مواضع خود بودیم که گفت من از آزادی بیان در فرانسه دفاع کردم ونه از توهین در حالی که اگر در همین فرانسه کسی وقایع تاریخی مثل هولوکاست را نقد کند با وی به شدت برخورد می کنند. نمونه آن آقای روژه گارودی دبیرکل حزب کمونیست فرانسه است وی کتابی می‌نویسد مستند به استناد مدارک اروپا در زمان جنگ ۶ میلیون یهودی نداشته چگونه می توان ۶ میلیون یهودی در هولوکاست کشته شده اند؟ وی این موضوع را با این ارقام زیر سوال برده است. اگر کسی این موضوع را زیر سوال ببرد ان هم با اسناد با وی برخورد می کنند، چگونه آزادی بیانی در فرانسه برقرار است که هیچ‌کس حق نقد کردن هلوکاست را ندارد؟ و اگر آزادی بیان وجود دارد چرا ارائه تصویر متفاوتی از آن چه صهیونیست ها می گویند جرم محسوب می‌شود؟ اگر آزادی وجود دارد چرا دختران محصل مسلمان فرانسوی باید برهنه در کلاس های مختلط شنا شرکت کنند وگرنه از ادامه تحصیل محروم می شوند؟ اگر آزادی وجود دارد چرا یکی از وزرای فرانسوی گفته از دیدن فروش گوشت حلال در فرانسه م ناراحت می شوم. چرا اینجا باید گوشت حلال فروخته شود؟! فرانسوی ها تا این حد آزادی را محدود می‌کنند. لذا جهان اسلام باید در برابر اهانت ها بایستد و هیچ اهانتی با ادعای آزادی بیان به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

razavi.news/fa/interview/63490

۹۹/۰۸/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">