پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۰۵:۳۸ ب.ظ

۰

✅ظریف از البرادعی کمک خواست تا اصلاح‌طلبان در انتخابات پیروز شوند

✅ظریف که ماهیت دشمن را نمی‌شناسد فرد مناسبی برای مذاکره نیست

✅ظریف نشان داده‌ است که از بده‌بستان در مذاکرات فقط امتیاز دادن را یاد گرفته است

✅ظریف نمی‌تواند کدخدابودن آمریکا را از ذهن خود پاک کند

📆۲۸ آبان ۱۳۹۹

محمدحسن قدیری ابیانه گفت: ظریف نشان داده‌ است که از بده‌بستان مذاکرات فقط دادن امتیاز را یاد گرفته و موضع اخیرش نشان می‌دهد که هنوز درس عبرت نگرفته است و نمی‌تواند کدخدابودن آمریکا را از ذهن خود پاک کند.

گروه سیاسی فردا: محمدجواد ظریف به‌تازگی در گفت‌وگویی با روزنامه ایران گفته است که بایدن بعد از آنکه دولت را از ترامپ تحویل گرفت به راحتی و با صدور سه فرمان می‌تواند تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران را رفع کند و به برجام برگردد تا در آن صورت ایران هم به تعهدات برجامی‌اش پایبند باشد. اما پرسش این است که این نگاه تا چه حد واقعی است؟ و آیا در چنین چراغ‌سبز نشان ندادنی رنگ و بوی اعتماد زودهنگام و بیش از انداره به آمریکا مشاهده نمی‌شود؟

محمدحسن قدیری ابیانه، استراتژیست و سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا درباره موضع اخیر ظریف به «فردا» گفت: «بایدن می‌تواند تحریم‌ها را رفع کند و در اینجا حق با آقای ظریف است اما بایدن این کار نخواهد کرد بلکه سعی می‌کند از اهرم فشاری که ترامپ به وسیله تحریم‌ها ایجاد کرده است شروط جدیدی به ایران تحمیل کند. ظریف اشتباه می‌کند که بین بایدن و ترامپ تفاوت قائل می‌شود زیرا آنها در دشمنی با انقلاب اسلامی، تلاش برای سرنگونی نظام، تصاحب نفت ایران و ضربه زدن به معیشت مردم هم‌سو و هم‌هدف هستند اما در تاکتیک‌ها تفاوت دارند؛ یعنی دموکرات‌ها معتقدند راه‌های بهتری برای ضربه‌زدن به معیشت ایران و تسلیم ایران وجود دارد. این نوع استقبال از پیروزی بایدن و نشان‌دادن اشتیاق برای مذاکره با آمریکا نشان می‌دهد آقای ظریف از خباثت‌هایی که چه در دوران دموکرات‌ها به ریاست‌جمهوری اوباما و چه در دوران ترامپ علیه ایران اِعمال شد درس عبرت نگرفته‌ است و نمی‌خواهد یا نمی‌تواند ماهیت آمریکا را بشناسد و کسی که ماهیت دشمن، اهداف و استراتژی‌های دشمن را نشناسد، فرد مناسبی برای نمایندگی ایران در مذاکره با دشمن نیست. وقتی او می‌گوید بایدن با ترامپ فرق دارد مخاطب را به یاد جمله‌ای که گفته بود امضای کری تضمین است، می‌اندازد. او با صدای بلند می‌گفت هر توافقی بهتر از عدم توافق است و با ذکر این عبارت عملا به دشمن پیام داد که ما مایل یا مجبوریم به توافقیم حتی ذلیلانه‌ترین توافق و این در حالی است که جان‌کری می‌گفت عدم توافق بهتر از توافق بد است».

او ادامه داد: «ذوق‌زدگی ظریف، دولت و اصلاح‌طلبان حتی اگر بنا به مذاکرات باشد به ضرر ماست. این ذوق‌زدگی مثل اثر مخرب پایکوبی عده‌ای برای توافقات اولیه قبل از برجام است. این پایکوبی‌ها و این اشتیاق‌ نشان‌دادن‌ها اثر بسیار منفی بر مذاکرات داشت. اولا بایدن اگر حسن نیت دارد که ندارد باید تمام تحریم‌های اِعمالی خلاف برجام و خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل را ملغی کند و برای این کار مذاکره لازم نیست؛ از طرفی آمریکا ضمن ملغی‌کردن این تحریم‌ها باید عذرخواهی هم بکند و خسارات وارده را جبران هم بکند. در ایران هم نباید بدون حذف امکان استفاده آمریکا از مکانیزم ماشه عضویت مجدد این کشور در برجام پذیرفته شود زیرا برای بازگشت آمریکا به برجام نیاز به موافقت ایران است».

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره ضرورت عدم مذاکره در دولت روحانی اظهار کرد: «دولت نباید تعهداتی را بپذیرد که دولت بعد هم درگیر آن شود زیرا مدت کوتاهی تا پایان دوره آقای روحانی مانده است و نباید برای دولت بعدی تعهد ایجاد شود لذا باید در این مدت تلاش صورت گیرد تا بدون مذاکره با آمریکا تحریم‌های آمریکا ملغی شود و همان‌طور که گفتم لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکا نیاز به مذاکره ندارد. دولت می‌داند که هیچ محبوبیتی در بین ملت ندارد و عمده کسانی که به آقای روحانی رأی داده‌اند خود را برای رأی به روحانی لعن می‌کنند و لذا این دولت فاقد پایگاه مردمی است».

قدیری‌ابیانه درباره رویکرد شخص ظریف تصریح کرد: «شخص ظریف نشان داده‌ است که از بده‌بستان مذاکرات فقط دادن امتیاز را یاد گرفته و موضع اخیرش نشان می‌دهد که هنوز درس عبرت نگرفته است و نمی‌تواند کدخدابودن آمریکا را از ذهن خود پاک کند و ما هنوز یادمان نرفته است که ظریف در ملاقات با البرادعی، مدیر کل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که فیلم‌برداری مخفی آن از رسانه‌ها پخش شد، خواسته بود که او یعنی البرادعی کمک کند تا اصلاح‌طلبان در انتخابات داخلی ایران پیروز شوند که این یک جرم قابل محاکمه است و می‌دانیم دعوت از بیگانگان برای اثرگذاری در انتخابات داخلی یک جرم مشهود و برخلاف استقلال کشور است. حالا هم ظریف و اصلاح‌طلبان می‌کوشند تا از مذاکره با آمریکا امتیازاتی برای جناح خود در انتخابات1400 به وجود آورند. البته بایدن نیز ترجیح می دهد که دولتی تسلیم، واداده، مرعوب و مدهوش و مجذوب غرب سر کار بیاید. اگر بر فرض اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شوند، آنگاه تحریم‌های هوشمندانه‌ای که بایدن وعده آن را داده است آغاز خواهد شد؛ به نحوی که فشارهای ترامپ در برابر آن ناچیز جلوه کند. متاسفانه وادادگی تحت عنوان بهانه‌زدایی بخشی از ذهنیت ظریف و همفکرانش در دولت است. در نهایت باید دعا کنیم مملکت به سلامت از این چندماه باقی‌مانده دولت آقای روحانی عبور کند تا انشالله مردم رئیس‌جمهوری جهادی، دشمن‌شناس، باورمند نسبت به توانایی‌های ملت، انقلابی و ولایت‌مدار را انتخاب کنندکه در پی آن کسانی در صدر دستگاه دیپلماسی ما قرار بگیرند که سیاست خارجی ایران را از انفعال بیرون آورند».

farda.fr/004Kr8

۹۹/۰۸/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">