پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۰۹:۵۶ ب.ظ

۰

اقتصاد دنیا از غرب به شرق در حال عبور است

سه شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۰۹:۵۶ ب.ظ

تهران- ایرنا- سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا در گفت و گویی که در رادیو بین‌المللی چین نیز پخش شد گفت: اقتصاد دنیا از غرب به شرق در حال عبور است و جهان از حالت تک‌ قطبی به سمت جهان چندقطبی در حرکت است.

به گزارش ایرنا، محمد حسن قدیری ابیانه در این مصاحبه که امروز سه شنبه منتشر شد گفته است: بر اساس گزارش های سازمان‌های بین‌المللی، تولیدات داخلی چین در مقایسه با آمریکا از فراوانی بیشتری برخوردار است، به عبارت دیگر اقتصاد چین هم اکنون در مقایسه با اقتصاد امریکا یک ششم بزرگتر شده است و این رشد ادامه دارد، در حالی‌که شرایط اقتصادی آمریکا رو به افول است.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشورهایی مانند هند، چین، ژاپن، روسیه و به نوعی ایران نیز در حال شکل گیری به صورت قطب جهانی هستند افزود: با این تفاوت که اقتصاد ایران به عنوان محور قطب اسلامی در حال شکل گیری است.

قدیری ابیانه در ادامه رشد اقتصادی چین را تهدیدی برای آمریکا عنوان کرد و گفته است که به همین دلیل آمریکا درصدد است تا مانع پیشرفت چین شود.

این کارشناس استراتژیک یادآور شد: رشد اقتصادی دنیا در حیطه اهداف چین نیست، بلکه پکن به دنبال راهی برای پیشرفت روزافزون خود است و شاید در مسیر توسعه در چین، کشورهای دیگری نیز منتفع شده و رشد اقتصادی در برخی از کشورهای دیگر نیز حاصل شود، اما در نهایت هدف اصلی چین تنها توسعه و پیشرفت خودش است و دراین چارچوب مصالح کشور را در جهت رشد اقتصادی و یا سرمایه‌گذاری در سایر کشورها نیز قرار خواهد داد.

وی با اشاره به همکاری جهانی چین در زمینه کنترل کرونا اظهار داشت: در بعد سلامت و به‌خصوص بحران کرونا باید گفت که برای مهار این بیماری در تمامی کشورهای دنیا و به‌طور اخص مناطق فقیرنشین، لازم است همه کشورها دست در دست هم داه تا بر این بحران غلبه کرده و با حداقل آسیب ممکن از این مسیر عبور کنند.

قدیری ابیانه افزود: چین درصدد برچیدن و دفع این ویروس ویرانگر است، زیرا تبعات بحران در هر کجای دنیا باشد، آثار مخربی برای دیگر کشورها به همراه خواهد داشت، بنابراین چین نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بر آن است تا این مشکل عظیم هر چه سریعتر از کره زمین پاک شود. عقل سلیم حکم می‌کند هر کشوری با حفظ سلامت در منطقه خود و حتی با کمک به دیگران به مشارکت پرداخته و با این بیماری مبارزه کند. حمایت های کشورهای مختلف به‌طور قطع تاثیرات مثبتی در رفع این بحران و رکود اقتصادی ناشی از بحران مورد نظر خواهد داشت.

این کارشناس ایرانی در رابطه با رشد چشمگیر اقتصاد چین و اشتراک گذاری الگوهای اقتصادی که از جمله فاکتورهای اساسی در رشد و پیشرفت چین است، گفت: نکته مهمی که عامل اصلی پیشرفت هر نظام اقتصادی می‌شود «فرهنگ، وجدان کاری و الگوهای مصرف» است. ساعات مفید کاری و فرهنگ‌سازی اولویت گذاری کار و وجدان کاری از جمله عوامل مهم و کارساز در جهت رشد و توسعه اقتصادی در هر کشور است.

وی به بررسی رابطه بهبود اقتصاد جهان و استفاده از ظرفیت‌های چین پرداخت و گفت: در مرحله اول هر کشوری باید به فکر بهبود وضعیت اقتصادی کشور خود باشد. هر کشوری به‌طور طبیعی به دنبال منافع و رشد کشور خود است، چین نیز ابتدا برای کشور خود هدفگذاری کرده و در جهت پیشرفت هر چه بیشتر کشور خود گام برمی‌دارد.

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک در ادامه روابط کشورها را بر اساس منافع متقابل تعریف کرد و گفت: برای مثال، هدف چین از معامله و یا سرمایه گذاری در ایران، رسیدن به خواسته ها و اهداف خود است. پکن برای پیشرفت خود نیازمند تضمین واردات نفت و گاز است؛ ایران هم دارای منابع نفت و گاز مهمی در منطقه است در نتیجه زمانی معامله انجام می‌شود که هر دو طرف مورد معامله به سود مورد نظر خود دست یابند. این مثال برای ارتباط چین با کشورهای دیگر هم صدق می‌کند.

قدیری ابیانه افزود: راه رسیدن به اقتصاد جهانی برتر، عبور از بهبود وضعیت اقتصادی در هر کشور است. از آنجایی که راه پیشرفت جهان و بهبود اقتصاد بین المللی از پیشرفت کشورها صورت می‌گیرد، چین نیز از ظرفیت کشورهای دیگر برای منافع خود استفاده می کند. منافع هر کشوری در استفاده از ظرفیت کشور خود و سپس از دیگر اقتصادها برای رسیدن به یک اقتصاد پویای جهانی است.

irna.ir/news/84207838/

۹۹/۱۱/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">