پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۰۶ ب.ظ

۰

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با جوان:

تهدید تحریم در سایه انقلاب اسلامی به فرصت تبدیل شد

با گذشت بیش از 4 دهه از انقلاب اسلامی ایران، غرب اقتصاد ایران را پیوسته در وضعیت تحریم قرار داد تا حقوق اقتصادی ملت ایران تضیع شود اما با این وجود اقتصاد ایران به زعم یک کارشناس اقتصادی تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کرد و در حوزه هایی ورود که انحصار تولید در این حوزه ها صرفا در اختیار کمپانی های بزرگ غربی می باشد از این رو شاید اقتصاد ایران در حوزه هایی کاستی داشته باشد اما بطور کل اینده روشنی برای آن متصور است آینده ای که تحقق آن عاری از وابستگی به غرب و شرق می باشد و صرفا با تکیه بر توان تولید داخلی می توان آنرا محقق کرد.

امروزه پیشرفت های ایران اسلامی درچهلمین و سومین سالگرد پیروزی انقلاب بر کسی پوشیده نیست. پیشرفت هایی که در زمینه های داخلی و عرصه های بین المللی زبانزد کشورهای غرب و شرق است. دستاوردهایی که در زمینه های اقتصادی و توان تولیدات داخلی باعث کاهش وابستگی ها، علی رغم هجمه های استکبار جهانی و تحریم های ناجوانمردانه در بسیاری از زمینه ها شده است از این رو مقام معظم رهبری به درستی تاکید داشته اند که "رفع تحریم ها دست دشمن است اما خنثی کردن دست ماست " فلذا ایشان در دیدار اخیر خود نیز با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، با بیان اینکه تولید جهاد است، کارآفرینان و فعالان اقتصادی را افسران و کارگران را رزمندگان با اخلاص و با صفای دفاع مقدس در مقابل جنگ اقتصادی با امریکا خواندند .

در چهل و سومین سالگرد انقلاب اسلامی ایران گفتگویی با محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس اقتصادی انجام داده ایم که در ذیل می خوانید:

📰 با گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی ایران، همواره کشورهای غربی، ایران را در سخت ترین شرایط تحریمی قرار دادند، با این وجود اقتصاد ایران دچار فروپاشی نشد، درابتدا توضیح دهید که اگر تحریم ها مانع توسعه در ایران نبودند هم اکنون اقتصاد ایران در چه جایگاهی قرار داشت؟

✅به قول شهید سلیمانی گاهی در تهدیدات فرصت هایی وجود دارد که این فرصت ها حتی در فرصت ها هم وجود ندارد. بطور نمونه منافقین یک حماقتی کردند و عملیات فروغ جاویدان را اجرا کردند و چند هزار نفر وارد خاک ما شدند که تهدید باشند و جنایتهایی هم مرتکب شدند اما این فرصتی برای ما ایجاد کرد و ما هزاران نفر از انها را تارو مار کردیم که اگر این حماقت را نمی کردند امکان وارد کردن ضربات به انها در این وسعت نبود. در حقیقت ما در این شرایط تهدید را به یک فرصت تبدیل کردیم که نه تنها در عرصه نظامی بلکه در هر عرصه ای امکان پذیر است از جمله عرصه اقتصادی.

مثلا با تحریم بنزین در ایران که باعث شد ما در ساخت پالایشگاه و تولید بنزین با شدت بیشتری عمل کنیم به نحوی که ما از واردات بنزین بی نیاز شدیم و توطئه دشمن را که می خواست حمل و نقل در ایران زمین گیر شود با شکست مواجه شد بلکه ما از واردات بنزین رهایی یافتیم و قدرت صادراتمان را هم به نرخ جهانی بدست اوردیم و توانستیم فرآورده‌های نفتی را به ونزوئلا صادر کنیم و پولش را دریافت کنیم و به لبنان هم صادرات داشته باشیم.

در زمینه موشکی و هسته ای هم که بیشترین تحریم ها را شاهد بودیم در حالیکه بیشترین پیشرفتها را در همین حوزه هسته ای و موشکی داشتیم بعبارتی بازهم تهدیدات و تحریم را تبدیل به فرصت کردیم به نحوی که اگر امروز تمام راهها را بروی ایران ببندند ایران بطور خودکفا می تواند امور دفاعی و موشک سازی خود را پیش ببرد اما این بدان معنی نیست که ما خواستار تحریم هستیم و یا اینکه تحریم برای ما مشکلات ایجاد نکرده است.

اگر تحریم ها نبود شاید این انگیزه ها برای خودکفایی ایجاد نمی شد مثلا هواپیمای اف 14 یک هواپیمای فوق پیشرفته و بسیار گران است، گاهی به خاطر یک قطعه 1000 دلاری این هواپیما زمین گیر می شد امریکا هم حاضر نبود قطعات را به ما بدهد لذا این ریسک را مسئولین پذیرفتند که متخصصین خودمان کار را شروع کنند ، روی این هواپیما کار کردند تا جایی که امروز قطعات این هواپیماها را نیز تولید می کنیم، اگر تحریم نبود ممکن بود به خرید ان قطعات ادامه بدهیم اما ما وارد ساخت شدیم و این ریسک را پذیرفتیم و دانشمندان و متخصصان ما هم به خوبی توانستد وسایل یدکی حساس را تولید کنند و هواپیما را اماده پرواز و عملیات نگه دارند.

در رابطه با تحریم فروش نفت ما غفلت هایی داشتیم سالهاست که مقام معظم رهبری می فرمایند باید کاری کنیم که اقتصاد کشور وابسته به نفت نباشد که اگر ضرورت ایجاب کند که ما در چاههای نفت را ببندیم و ان را صادر نکنیم باید از نظر اقتصادی وابستگی به مسائل حیاتی نداشته باشیم و با خیال راحت بتوانیم این کار را انجام بدهیم که در این زمینه کوتاهی شده ولی تحریم می توانست در این زمینه ها هم بعنوان یک فرصت باشد چرا که مردم هم متوجه بودند که دشمن ما را تحریم کرده است.

هر چند اقداماتی برای کاهش وابستگی اقتصاد به نفت به ناچار صورت گرفته است اما هنوز آماده سازی ذهنی مردم برای اداره کشور بدون نفت انجام نگرفته است.

📰با توجه به اینکه رسانه های غربی برعلیه دستاوردهای انقلاب اسلامی جنگ رسانه ای تمام عیاری را با هدف سیاه نمایی به راه انداخته اند ، جنابعالی در رابطه با دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه رفاه و نیازهای اساسی و عدالت توضیح بفرمایید ؟

✅اگر مقایسه داشته باشیم با قبل از انقلاب میزان صادرات نفت به ازای هر ایرانی 5 برابر قبل تحریم بود .

امید به زندگی یا عمر متوسط هم بیش از 52 سال بود الان بطور متوسط 76 سال شده است.یعنی بطور متوسط 24 سال طول عمر افراد اضافه شده است.

از سویی دیگر ظرفیت دانشگاهها حدود 100 هزار نفر بود که 20 درصد از خانمها در دانشگاهها تحصیل می کردند الان این ظرفیت به 5 میلیون نفر رسیده و بیش از 60 درصد از دانشجوها خانم هستند که در بسیاری از امور کشور وارد عرصه فعالیت شده اند. هر ساله بیش از یک میلیون نفر از دانشگاه‌ها فارق التحصیل می شوند که این جزئی از موفقیت هاست.

در زمینه رفاه هم با قبل انقلاب قابل مقایسه نیست مثلا قبل انقلاب تعداد روستاهایی که آب آشامیدنی داشتند خیلی کم بودند. این در حالی است که الان کمتر روستایی هست که اب و برق نداشته باشد. رفاه هم در عرصه های مختلف گسترش داشته. مقایسه نسل جدید با نسل قبلی اصولا قابل مقانیست ولی این ما را راضی نمی کند و ما دوست داشتیم دستاوردهای بیشتری داشته باشیم. البته توقعات عمومی و مطالبات عمومی بیشتر از امکانات و پیشرفتهایی که داشتیم رشد کرده است و این یک چالشی است که ما با ان مواجه هستیم اما همه اینها را پشت سر می گذاریم و مسیر پیشرفت نسبت به قبل بسیار هموار خواهد شد که اگر کشورهای قدرتمند گوشه ای از این تحریم ها را داشتند نظام انها ساقط می شد .

ما مشکلات اقتصادی در اثرتحریم داشتیم اما انچه دشمن می خواست محقق نشد و انهم قحطی بود. انها بدنبال این بودند که مانند گذشته با ایجاد قحطی مثل کشور یمن طوری با ما رفتار کنند که کشته های زیادی داشته باشیم ولی ما توانستیم تحرم ها را پلکانی برای پیشرفت قرار دهیم.

📰برای اینکه با گذشت بیش از 4دهه از انقلاب اسلامی اقتصاد با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در برابر تحریم ها مقاوم سازی شود باید چه کارهایی انجام دهیم؟

✅اگر تحریم نبود در برخی از عرصه ها وضعیت بهتری داشتیم ولی در برخی از عرصه ها پیشرفتی که حاصل شده را نمی داشتیم در حقیقت فشار تحریم باعث شد در یکسری از عرصه ها تلاش کنیم تا به خودکفایی برسیم و در خیلی از عرصه ها به این قضیه رسیده ایم و البته رو به گسترش هستیم.

مقام معظم رهبری به درستی تاکید داشته اند که رفع تحریم ها دست دشمن است اما خنثی کردن دست ماست لذا ما همگی باید تلاش کنیم که تحریمهای دشمن را خنثی کنیم هرجا موفقیتی در این رابطه بدست می اید خود به خود تحریم ها منتفی یا ملغی می شود مثلا برای تولید رادیو داروها که سلامت یک میلیون نفر به این رادیو دارو ها بستگی دارد و ما به اینها محتاجیم غربی ها تلاش کردند در مذاکرات زندگی و سلامت این یک میلیون هموطن

که نیازمند این رادیو دارو ها هستند را به گروگان بگیرند و از دادن صفحات سوخت 20درصدی که خوراک راکتور هسته ای هست خودداری کنند و حاضر به فروش نبودند در صورتی که ما قبلا اینها را میخریدیم اگر تحریم نمی کردند بازهم ما خریدار این صفحات بودیم اما ما را تحریم کردند برای اینکه سلامت یک میلیون نفر را به گروگان بگیرند و بتوانند نظراتشان را به ما تحمیل کنند در چنین موقعیتی بود که شهید شهریاری این دانشمند هسته ای دست به کار شد و توانست صفحات سوخت 20درصدی را تولید کند و ما این توان را یافتیم که این صفحات سوخت 20 درصدی را به کشورهای دیگر با قیمت خیلی پایین تر از انچه که غربی ها به فروش می رساندند در اختیارشان قرار بدهیم .

وقتی ما این توانایی را کسب کردیم غربی ها این تحریم را منتفی اعلام کردند و برای اینکه ما خودمان برای تولید سرمایه گذاری نکنیم گفتند که این جنبه تحریم ها منتفی شده است در هر عرصه ای این مسئله می تواند در تمامی عرصه ها صادق باشد که اگر خودمان بتوانیم تولید کنیم دشمن راه های مختلف را برای مقابله با ان بر می گزیند .اولا اینکه نمی گذارد این اختراعات و اکتشافات اتفاق بیفتد دوم اینکه اگر به تولید رسید تحریم ها را بر می دارند بلکه حاضرند تخفیف بدهند به نسبت قیمت قبل از اکتشافات تا اینکه تولید این کالا درایران نباشد و کسانی که سرمایه گذاری کرده اند ورشکست شوندو ضربه اقتصادی بخورند تا زمینه برای سلطه بیگانکان فراهم شود. ما همگی باید تلاش کنیم که تحریم ها را خنثی کنیم و در این زمینه همگی نفش داریم.

توطئه های بزرگ و بی سابقه ای علیه انقلاب اسلامی صورت گرفته که هر کدام می توانست یک قدرت بزرگ را زمین گیر کند مثلا در جنگ و تجاوز 8 ساله عراق به ایران ، عراق مورد حمایت امریکا و هم پیمانانش و هم ارتجای عرب و هم چین و شوروی بود صلاح های پیشرفته زیادی توسط حتی چین و شوروی در اختیار انها قرار می گرفت. این اولین بار بود که ابر قدرتها با هم برعلیه یک کشور متوسط متحد می شدند در عملیات نظامی و یا در تسلیح نظامی یک کشور. ولی ایران از پس انها برامد و صدام نه تنها به هدفش نرسید بلکه اسیب های جدی دید که در نهایت منجر به شکستش شد.

📰با توجه به اینکه نمی توان به غرب برای بلند مدت اعتماد کرد، در صورت رفع تحریم ها چه سیاستی باید اعمال شود تا اقتصادایران مقاوم سازی شود و ساکنان ساختمان تحریم اقتصاد ایران نتوانند به سادگی همانند دهه اخیر اقتصاد را تحریم کنند ؟

📰باید به مسیر اقتصاد مقاومتی ادامه بدهیم از طرفی دستگاههای دیپلماسی هم هر اقدامی که ممکن است برای منافع کشور و پایان دادن به تحریم ها انجام دهد اما باید فرض را بر این بگذاریم که دشمن دست از دشمنی بر نخواهد داشت و ما باید کار خودمان را انجام دهیم. خیلی از کشورهای قدرتمند اگر با یک دهم از این فشارها و تحریم ها و اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی صورت گرفته مواجه می شدند حکومتشان سرنگون میشد.

رشد و توسعه طی این سالها در کشور اتفاق افتاده ولی با این حال از بعضی از کشورها در برخی از حوزه ها عقب هستیم برای اینکه این عقب ماندگی ها جبران شود و به شکل همه جانبه و متوازن دست برتر را در منطقه و جهان داشته باشیم، چه اقداماتی لازم است انجام دهیم ؟

✅جامعه را می شود به سه دسته تقسیم کرد مدیران حکومتی_ مجموعه نیروهای کار_ مصرف کنندگان که همه مردم هستند.

اگر هر کس در حوزه کاری خودش درست عمل کند خیلی به سرعت مشکلات اقتصادی حل می شود و مدیران هم با عملکرد درست می توانند تاثیر بسزایی در وضعیت اقصادی بگذراند.اما مدیران هم بطور مستقیم یا غیرمستقیم توسط خود مردم انتخاب می شوند. رئیس جمهور و نمایندگان و وزرا و بر نامه نویسان هم توسط مردم انتخاب می شوند. انتخاب درست می تواند مدیریت صحیح را بدنبال داشته باشد از سویی دیگر انتخاب اشتباه می تواند موجب خسران زیادی شود خوشبختانه در این دوره با پیروزی ابراهیم رییسی و شکل گیری یک مجلس انقلابی امتیاز بزرگی برای کشور رقم خورده است.

در حقیقت مدیرانی که مرغوب و مجذوب غرب بودندو بر اثر تهدیدات دچار رعب و وحشت می شدند جایشان را به مدیران با اعتماد به نفس می دهند.

۰۰/۱۱/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">