پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۲۰ ب.ظ

۰

✌️قدیری ابیانه: *شکست آمریکا در کلمبیا/ زمینه های همکاری میان تهران و بوگوتا*

محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک در خصوص پیروزی نخستین سیاستمدار چپ گرا در تاریخ کلمبیا و فرصت های ایران برای ارتقا سطح همکاری ها گفت: آمریکا برای شکست گوستاوو پترو سرمایه گذاری زیادی کرده است، اما باید به این موضوع واقف باشیم که آمریکایی ها به توطئه های خود علیه کلمبیا پایان نمی دهند، چرا که کلمبیا نقش محوری برای آمریکا در حوزه آمریکای لاتین بوده است. با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در توسعه تعامل با کشورهای مستقل، *ایران و کلمبیا می توانند در حوزه صنعت و کشاورزی به یکدیگر کمک کنند.*

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در تازه ترین تحولات آمریکای لاتین، یک چریک سابق، رئیس جمهور کلمبیا شد. گوستاوو پترو، عضو سابق گروه چریکی ۱۹ آوریل که وعده تغییرات عمیق اقتصادی و اجتماعی داده است، یکشنبه در انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا به پیروزی دست یافت تا نخستین سیاست‌مدار چپ‌گرا در تاریخ این کشور باشد که بر مسند ریاست جمهوری می نشیند.

هرچند کلمبیا یکی از متحدان آمریکا در منطقه محسوب می‌شود، ولی پترو قول داده است در روابط تجاری میان دو کشور تغییراتی ایجاد خواهد کرد و همکاری دو کشور در مبارزه با مواد مخدر را به کلی تغییر خواهد داد.

 

محمّدحسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» درباره تحولات کلمبیا و دست یافتن به نتیجه مثبتی که به نفع مردم این کشور و خنثی کننده توطئه های آمریکا در آمریکای لاتین باشد، گفت: با توجه به اینکه کلمبیا نقطه اتصال آمریکای مرکزی به آمریکای جنوبی است، مرز مشترک طولانی با ونزوئلا دارد تحولات سیاسی این کشور از جهت مبارزه با هژمونی آمریکا بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: تاریخ کلمبیا در دهه های اخیر آکنده از دخالت آمریکا در تمامی ابعاد زندگی مردم این کشور بوده است؛ به گونه ای که گزارش ها نشان می دهد آمریکایی ها برای پیشبرد اهداف خصمانه خود علیه سایر کشورها امکانات کلمبیا را به کار می گرفتند تا توطئه های شوم خود را به ویژه علیه ونزوئلا اجرا کنند. به جرئت می توان گفت، بسیاری از توطئه های شکل گرفته علیه ونزوئلا که در عرصه میدانی به وقوع پیوسته به وسیله عوامل آمریکا مستقر در مرزهای کلمبیا بوده است.

این کارشناس امور بین الملل روی کار آمدن «گوستاوو پترو»، رئیس جمهور چپ گرا در کلمبیا را مهم خواند و تصریح کرد: برای نخستین بار است در کلمبیا نامزد چپ گرا به ریاست جمهوری می رسد و اختیار دولت را در دست می گیرد. قطعاً آمریکایی ها برای محق نشدن این پیروزی سرمایه گذاری و کوشش بسیاری کرده اند، اما ناکام ماندند و نامزدی از حزب چپ گرا پیروز شد.

وی پیروزی رئیس جمهور چپ گرا در مکزیک را موفقیت دیگر آمریکای لاتین خواند و با شگفت انگیز توصیف کردن آن، عنوان کرد: مکزیک و کلمبیا همواره رؤسای جمهور و دولت های راست گرا داشته اند، اما این بار هم در کلمبیا و هم مکزیک شاهد رئیس جمهور چپ‌گرا هستیم. پیروزی جبهه چپ گرا به افزایش امنیت در ونزوئلا منجر می شود.

قدیری ابیانه تصریح کرد: این موضوع به دلیل خصومت دولت راستگرای پیشین حائز اهمیت است، زیرا دولت پیشین کلمبیا با دولت چپ گرای ونزوئلا خصومت داشت؛ طبعاً پیروزی کنونی به نفع ونزوئلاست و درنهایت به دوستی و پیوند قابل توجه میان دو کشور منجر می شود، زیرا امنیت دو طرف به ویژه ونزوئلا را تأمین می کند.

این کارشناس امور بین الملل درباره دخالت ها و سیاست های مورد نظر آمریکا در کلمبیا گفت: آمریکا برای شکست گوستاوو پترو سرمایه گذاری زیادی کرده است، اما باید به این موضوع واقف باشیم که آمریکایی ها به توطئه های خود علیه کلمبیا پایان نمی دهند، همانگونه که در زمان پیروزی هوگو چاوز توطئه و کودتاهای مختلفی علیه وی طراحی کردند و علیه دولت فعلی کلمبیا نیز توطئه هایی طراحی می شود، زیرا پیروزی مردم کلمبیا شکست آمریکای در حال افول است.

قدیری ابیانه عنوان کرد: این پیروزی در حالی شکل گرفته است که آمریکا در اوج مشکلات اقتصادی قرار دارد، جهان در حال عبور از مشکلات کنونی است، هژمونی اقتصادی غرب به سمت رشد اقتصادی شرق در حال حرکت است، جهان از تک قطبی بودن به سمت نظام چندقطبی در حال پیشروی است و مردم کلمبیا برخلاف خواست آمریکا پیروز شدند؛ موفقیتی که حق آنها و تمامی آزادی خواهان جهان است.

وی بر افزایش ارتباط و تعامل جمهوری اسلامی ایران در مسائل اقتصادی و سیاسی با دولت جدید کلمبیا تأکید کرد و گفت: به نظر می آید دولت سیزدهم باید در راستای افزایش تعامل با رئیس جمهور چپ گرای مستقل از آمریکا در کلمبیا ارتباط بیشتری برقرار کند و بر روابط سیاسی و اقتصادی با کلمبیا تأکید شود.

قدیری ابیانه درباره اهمیت افزایش مراودات سیاسی با کلمبیا گفت: باتوجه به اینکه یکی از سیاست های آمریکا در آمریکای لاتین از جمله کلمبیا مانع تراشی در برابر رشد صنعتی این کشورها و اجازه ندادن تولید ثروت با ایجاد محدودیت های مختلف است تا همواره وابسته آمریکا باشند، به نظر می آید جمهوری اسلامی ایران باید باب همکاری و تعاملات سیاسی و اقتصادی را برای توسعه اقتصاد دو کشور باز کند.

وی افزود: باید در کاهش نفوذ آمریکا در این کشور مثمرثمر باشیم؛ به ویژه اینکه کلمبیا کشوری سر سبز و حاصلخیز است که بخش خصوصی با سرمایه گذاری در آن می تواند در زمینه صادرات و واردات تعاملات قابل توجهی داشته باشد.

https://www.google.com/amp/s/rahbordemoaser.ir/fa/amp/news/139216

۰۱/۰۳/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">