پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۲ آبان ۱۳۹۱، ۰۲:۰۹ ق.ظ

۰

سفیر سابق در مکزیک و استرالیا گفت: همه باید بدانند که صرفا با بخشنامه های دولتی وضع اقتصاد کشور حل نمی شود.

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از قزوین، قدیری ابیانه عصر روز گذشته در همایش کرسی آزاد اندیشی با موضوع «منشأ مشکلات اقتصادی» در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین گفت: تفکرات مردم عامل اصلی آشفتگی اقتصادی کشور است.

وی افزود: من موافقم که نباید سازمان برنامه بودجه منحل می شد و توجه به علم اقتصاد و نظر اقتصاد دانان مهم است؛ ولی قبول ندارم که نظر اقتصاددانان همیشه مورد قبول و درست است و باید به آن عمل کرد؛ زیرا نظر نظر علماست و نه الزاما نظر علمی و در آن اختلاف وجود دارد و ممکن است اشتباه هم باشد و عملی کردن بی چون و چرای آن درست نیست.

 سفیر سابق در مکزیک و استرالیا درباره اختصاص یارانه ها گفت: یکی از اشتباهات بزرگی که ما در اختصاص یارانه ها کردیم در بحث بنزین بود؛ چرا که در فرآیند پرداخت یارانه بنزین فقط کسانی که خودرو دارند حق استفاده از این یارانه را دارند و این یعنی اینکه ما از جیب فقیران جامعه پول بر می داریم تا پول بنزین اقشار متوسط و یا حتی مرفه جامعه را بدهیم.

 قدیری ابیانه ادامه داد: هرکجا یارانه مصرف شود، آنجا رشد می کند، چه در تولید باشد و چه در مصرف و این اجتناب ناپذیر است؛ لذا با اختصاص یارانه به مصرف بنزین موجی تشدید در مصرف بنزین شدیم.

وی در مورد هدفمند سازی یارانه هاگفت: من با اصل هدفمندی یارانه ها مخالف نیستم، بلکه مشکل در نوع هدفمند کردن است.

وی اظهار داشت: اگر ما ابتدا برای مردم آگاه سازی می کردیم و سپس از این یارانه ها در صنعت، سدسازی و کارهای عمرانی استفاده می کردیم، سرعت پیشرفت کشور روزافزون می شد.

کارشناس عالی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در بحث بنزین و حامل های انرژی هم ما اگر بدانیم که قبل از هدفمند سازی اخبر سوخت، یارانه یک سال بنزین وارداتی بیش از کل ارزش معادن شناخته شده کشور بود، اگر معادن طلا به شمش طلا تبدیل شده بودند، به افزایش قیمت بنزین اعتراض وارد نمی کردیم .

قدیری ابیانه در ادامه فرهنگ مردم را در تصمیم گیری های مسئولان به شدت تأثیرگذار دانست و افزود: هنگامی که مجلس هفتم پس از مجلس ششم با بحث تثبیت قیمت ها در بین مردم برای خود محبوبیت ایجاد کرد، مردم نمی دانستند که مجلس هفتم دارد خیانتی با نیت خدمت در حق مردم می کند و هنوز هم این تأثیرگیری مسئولان از مردم ادامه دارد.

وی افزود: همه باید از این توهم و اشتباه بیرون بیاید که می تواند وضع اقتصاد کشور را با بخشنامه های دولتی حل کرد،

بیات، استاد دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین هم در این جلسه منشأ مشکلات اقتصادی کشور را بی تدبیری دولت و بی توجهی مجموعه دولت به استراتژی و علم اقتصاد دانست و گفت دولت نباید فکر کند که بدون سازمان برنامه و بودجه می توان کشور را اداره کرد.

وی افزود: این عقاید احمدی نژاد در دورانی که ایشان استاندار اردبیل بود، هم وجود داشت و احمدی نژاد در طی نامه ای به  هاشمی رئیس جمهور وقت وجود سازمان برنامه و بودجه را بیهوده دانست.

بیات با بیان اینکه در ایران بحران علم اقتصاد وجود دارد، بیان داشت: احمدی نژاد نه به علم اقتصاد نه به استراتژی و نه به سند چشم انداز اعتقادی ندارد. علم اقتصاد در ایران قدر و منزلتش را از دست داده و همین بی توجهی ها و بی تدبیری ها ما را دچار بحران کرده است .

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد قیمت واقعی دلار گفت: تا وقتی که خزانه دولت و بانک مرکزی از دلار تأمین شود این دولت و بانک مرکزی بودند که قیمت دلار را اعلام می کردند؛ ولی از زمانی که خود دولت و بانک مرکزی فرصت را برای عرض اندام سوداگران بازار ارز فراهم کردند ما مجبوریم به همان سوداگران مراجعه کنیم و قیمت ارز را از آنها بپرسیم.

بیات در ادامه با یادآوری از اشتباهات بحث هدفمندی یارانه ها، پرداخت نقدی و همچنین افزایش یکباره همه حامل های انرژی، به نوعی بحث هدفمندی را با توجه به شرایط ایران کاری اشتباه تلقی کرد.

 استاد دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین خاطرنشان کرد: اقتصاد دولتی ایران که در آن نفت وجود دارد، دچار بیماری هلندی است؛ چرا که پول نفت به اقتصاد دولتی و بودجه کشور تزریق می شود.

وی یادآور شد: ما اگر به نروژ نگاه کنیم با وجود نفت در این کشور پول نفت به هیچ وجه در اقتصاد دولتی و بودجه این کشور حضور ندارد.

۹۱/۰۸/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">