پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۱، ۰۶:۴۵ ق.ظ

۱

صادرات نفت ما به ازای هر ایرانی چقدر است؟

پنجشنبه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۱، ۰۶:۴۵ ق.ظ

قدیری ابیانه می گوید: اگر پیش بینی درآمد نفتی سال 96 که بیشترین رقم از ابتدای انقلاب اسلامی تا آن سال به شمار می رود و محقق نشده را بین تمامی مردم ایران تقسیم کنیم سهم هر ایرانی 100 هزار تومان در ماه می شود و این در حالی است که مردم تصوری بیش از این را دارند و می گویند دولت باید هزینه های مردم را تامین کند.

۲۶ مرداد ۱۴۰۱

محمد حسن قدیری ابیانه تحلیلگری سیاسی و دیپلمات و سفیر اسبق وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با گلستان ما می گوید: اگر درآمد نفت را به جمعیت کشور تقسیم کنید می توانیم به یک عدد برسیم که براساس آن می توانیم مطالبه گری داشته باشیم.

تحلیل گر مسائل سیاسی ادامه داد: مطالباتی که مردم دارند مسکن، معیشت و اشتغال و غیره است و مردم اعتقاد دارند که دولت می تواند این اقدامات را انجام دهد، فرض کنید دولت بخواهد همه درآمدهای نفتی را به صورت نقدی به مردم تحویل دهد، اگر اوج درآمد نفت بین مردم به صورت مساوی بین مردم تقسیم شود به هر ایرانی چقدر می رسد؟.

قدیری ابیانه ابراز داشت: طبیعتا هر کسی رقم بزرگتری بیان می کند نسبت به مسائل کشور بدبین تر است و در جلساتی که امروز در جمع خبرنگاران داشتم تصورات این بود که با این اعتبار نیازهای مردم برطرف می شد و عدادی بیش از 20 میلیون و حتی 100 میلیون تومان در ماه نیز عنوان شد.

وی افزود: ما اعدادی که می شنویم براساس این عداد سوپر نجومی تصور از بودجه دولت داریم، سال 96 فرض را بر آن گذاشتند که تحریم ها برطرف شود و براساس آن بتوانیم نفت را با درآمد قابل توجه ای صادر کنیم و لذا رقمی که برای سال 97 در نظر گرفته شد برای صادرات نفت در نظر گرفتند بیشترین رقم از اول انقلاب اسلامی تا سال ۹۷ به شمار می رفت، در سال ۹۶ برای سال 97 دولت 96 هزار میلیارد تومان درآمد در نظر گرفته بود و اگر این عدد را بین مردم ایران تقسیم کنید به هر ایرانی مبلغ 100 هزار تومان در هر ماه می رسید.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: چه تفاوتی دارد که اینکه بدانیم درآمد نفت ما در ماه به ازای هر ایرانی 100 هزار تومان است و یا آنکه تصور کنیم که این عدد ده ها یا صدها برابر است؟، عموم مردم تصور بیشتری از درآمد نفتی به ازای هر ایرانی دارند و این درآمد هم محقق نشده است، در بودجه سال دولت پیش بینی کرده که یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز صادرات داشته باشد که عملا کمتر از یک میلیون بشکه است و اگر این میزان فروش نفت هم بین هر ایرانی تقسیم کنیم کمتر از نیمی از یک بشکه نفت سهم هر ایرانی در هر ماه می شود.

قدیری ابیانه افزود: در بودجه پیش بینی شده که نفت را به قیمت 70 دلار بفروشیم و کمتر از یک نصف بشکه 34 دلار می شود و نصف آن سهم شرکت نفت و صدوق توسعه و مناطق محروم و نفت خیز می شود و نیمه دیگر آن نزدیک 17 دلار به ازای هر ایرانی در هر ماه می شود که به خزانه واریز می شود.

وی گفت: دولت به این دلایل است که بدهکار است. بودجه عمومی دولت شامل وام‌های داخلی و خارجی نیز می شود مثل اوراق مشارکت است که دولت باید ماهی 12 هزار میلیارد تومان سود اوراق مشارکتی را بپردازد که در دولت های گذشته این پرداخت شده است.

وی یادآور شد: در سال های گذشت حدودا ماهی 400 هزار تومان درآمد عمومی به ازای هر ایرانی داشتیم و امسال دلار را 23 هزار تومان در نظر گرفتند امسال سهم هر ایرانی در صورت فروش یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت به 300 هزار تومان می رسد که این رقم اتفاق نیفتاده است و تصور مردم تصور غلطی است.

قدیری ابیانه ابراز داشت: این ضعف تبلیغاتی صدا و سیما و رسانه ها است که چنین مسئله ای که مخاطب ما نیاز ندارد ریاضی دان باشد تا آن را درک کند ارائه کنند، این برداشت غلط آثار مخرب زیادی دارد، از یک سو براساس برداشت غلط دولت باید هزینه های مردم را تامین کند و این در حالی است که در آمریکا این مسئل که دولت باید نیازهای مردم را تامین کند یک جک تلقی می‌شود.

http://golestanema.com/s/13/81234

۰۱/۰۵/۲۷

نظرات  (۱)

سلام و خدا قوت به استاد قدیری  عزیز بنده در جلسه خدمت ایشون بودم این موضوع(به ازای هر ایرانی ۱۰۰ هزار تومان می شود ) را مطرح نمودند اما فرمول محاسبه ش رو بیان نکردند زحمت فرمولش رو بیان کنید تا در جلسات بین مردم مطرحش کنیم 

پاسخ:
ردیف بودجه صادرات نفت و میعانات گازی در بودجه سال ۱۳۹۶ رقم ۹۶ هزار میلیارد تومان بود که البته محقق نشد.
اگر محقق می شد با تقسیم آن بر جمعیت آن زمان ایران یعنی ۸۰ میلیون نفر و تقسیم بر ۱۲ ماه می شود به ازای هر ایرانی در هرماه حدود ۱۰۰ هزار تومان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">