پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۵۸ ب.ظ

۰

محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک با بیان اینکه انتخاب داسیلوا به‌عنوان رئیس‌جمهور برزیل موجب تقویت روحیه نیروهای ضدآمریکایی و استقلال‌طلب در کشورهای آمریکای لاتین خواهد شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود با روی کار آمدن دولت جدید چپ‌گرا در این کشور روابط میان ایران و برزیل به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین ازنظر وسعت، جمعیت و ثروت رو به رشد باشد.

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ با برگزاری دور دوم انتخابات ریاست ‌جمهوری برزیل و شمارش آرا، سرانجام لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا که پیش تر رئیس جمهور این کشور بود، توانست رقیب خود ژائیر بولسونارو را شکست دهد؛ نتیجه‌ای که پس از چند دهه به حکومت راست‌گرایان در برزیل پایان داد.

داسیلوا در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل توانست با اختلافی اندک و مویرگی بر بولسونارو، رقیب راستگرای خود پیروز شود. نتیجه شمارش آرا حاکی از کسب 50.9 درصد از آرای رأی دهندگان برزیلی از سوی نامزد چپگراست. در مقابل، بولسونارو توانست 49.1 درصد از آرای رأی دهندگان را کسب کند. داسیلوا در واقع پیروز نهایی قطبی‌ترین انتخابات تاریخ مدرن این کشور بزرگ آمریکای جنوبی شد که با وجود رقابت بسیار فشرده میان دو کارزار انتخاباتی، به نفع وی پایان یافت.

در دوره قبلی ریاست جمهوری داسیلوا در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ اقتصاد برزیل توسعه یافت و سیاست های دولت وی میلیون‌ها نفر را از فقر نجات داد. داسیلوا با وجود محبوبیت 80 درصدی از سمت خود کناره گیری کرد. پس از آن در دام اتهامات سیاسی افتاد و تحقیقات گسترده ای درباره رشوه‌گیری مقام های دولتی به محکومیت و زندانی‌شدن وی به اتهام فساد در سال ۲۰۱۸ منجر شد؛ هرچند از ابتدای تحقیقات اعلام کرده بود اتهامات علیه وی سیاسی است. داسیلوا ۱۸ ماه بعد از سوی دادگاه عالی برزیل آزاد و سال گذشته محکومیتش لغو شد، در نتیجه به وی اجازه داده شد دوباره برای ریاست جمهوری نامزد شود.

محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک درباره ارزیابی خود از انتخابات ریاست جمهوری برزیل به «راهبرد معاصر» گفت: پیروزی داسیلوا هر چند در رقابتی نزدیک با بولسونارو به دست آمد، اما موفقیتی برای کشورها و ملت هایی است که به دنبال استقلال خود هستند. روی کار آمدن و ظهور حکومت های چپ گرا در کشورهای آمریکای لاتین سابقه دارد؛ به عنوان نمونه چند سال گذشته در مکزیک برای نخستین بار حکومتی چپ گرا به قدرت دست یافت.

وی افزود: در کلمبیا مورد مشابهی رخ داد و رئیس جمهور چپ گرا به قدرت دست یافت. در این کشور همواره قدرت در دست جناح های راست بود و حال شاهدیم در برزیل داسیلوا توانست در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، هر چند در سال های گذشته رئیس جمهور این کشور بود.

سفیر سابق ایران در مکزیک در تشریح ویژگی های رئیس جمهور جدید برزیل و آینده فراروی این کشور عنوان کرد: داسیلوا مواضع مستقل تری نسبت به رئیس جمهور سابق برزیل دارد. بولسونارو خود را «ترامپ برزیل» می خواند و مناسبات نزدیکی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا داشت. طبعاً دولت سابق برزیل سیاست های آمریکا را در عرصه های مختلف دنبال می کرد، در حالی که با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید انتظار می رود این کشور سیاست های مستقل تری را در پیش بگیرد.

این کارشناس سیاست خارجی در پاسخ به این سؤال که پیروزی داسیلوا چه تأثیری بر روابط میان ایران و برزیل خواهد داشت، گفت: در دوره سابق ریاست جمهوری داسیلوا روابط ایران با برزیل گسترش بیشتری داشت. پیش بینی می شود با روی کار آمدن دولت جدید چپ گرا در این کشور روابط میان جمهوری اسلامی ایران و برزیل به عنوان بزرگترین کشور آمریکای لاتین از نظر وسعت، جمعیت و ثروت رو به رشد باشد.

سفیر سابق ایران در مکزیک درباره تأثیر روی کار آمدن حزب جدید در برزیل بر باقی کشورهای آمریکای لاتین گفت: انتخاب داسیلوا به عنوان رئیس جمهور در برزیل به دنبال پیروزی عوامل چپ یا به عبارتی ضد آمریکایی و استقلال طلب در کشورهای مختلف آمریکای لاتین رخ داد و موجب تقویت روحیه نیروهای استقلال طلب در کشورهای آمریکای لاتین خواهد شد. پیش بینی می شود از این پس شاهد پیروزی های جناح استقلال طلب چپ گرا در کشورهای دیگر آمریکای لاتین باشیم.

https://rahbordemoaser.ir/fa/news/157102

۰۱/۰۸/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">