پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۰۶:۴۷ ق.ظ

۰

با فرارسیدن فصل سرما و شروع چالش‌ها در اروپا و آمریکا از سویی و کاهش تولید نفت عربستان از سوی دیگر این تحولات موجب اختلال در روابط این کشورها، اعتراضات مردم آمریکا شده و بر انتخابات آینده آمریکا اثرگذار بوده است.

 ۱۴۰۱/۰۸/۲۲📆

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، بایدن و تهدیدهایش بعد از کاهش تولید نفت توسط عربستان ادامه دارد؛ ولی عربستان تأکید دارد این تصمیمات اقتصادی است و ادعای آمریکا که ریاض را متهم به جانب‌داری از روسیه می‌کند را رد کرد، از سوی دیگر نمایندگان دموکرات خواهان خارج‌کردن سامانه‌های دفاع هوایی از عربستان شدند؛ چراکه عربستان مراقب منافع آمریکایی‌ها نیست و این روابط دستخوش تنش شده است.

اعضای گروه اوپک پلاس روز پنجم اکتبر توافق کردند تا دو درصد از تولید نفت خود را کاهش دهند، مطابق این توافق روزانه دو میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار می‌شود. سیاستی که موجب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهد شد و این افزایش قیمت نفت که منجر به افزایش قیمت بنزین می‌شود موجب اعتراض دولت آمریکا به تصمیم اوپک پلاس شد.

آمریکایی‌ها این اقدام را قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره این کشور، کارشکنی و دشمنی عربستان سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک با دولت بایدن تفسیر کرد و به همین دلیل سیاست‌مداران امریکایی و بایدن لب به انتقاد از عربستان سعودی گشودند.

دولت بایدن با فشار زیادی از سوی اعضای دموکرات کنگره آمریکا برای پاسخگویی سریع مواجه است همچنین تعدادی از اعضای کنگره آمریکا خواهان پایان فروش تسلیحات به عربستان و خروج نظامیان از این کشور و کاهش ارتباط سیاسی با آن شدند و باید منتظر اقدامات تلافی‌جویانه امریکا به این رفتار عربستان سعودی بود.

🔎 * کاهش تولید نفت عربستان برای آمریکا غیرمنتظره بود*

محمدحسن قدیری ابیانه، عضو نجمن علمی علوم راهبردی پیرامون بررسی چالش‌های نفتی میان آمریکا و عربستان و علل وابستگی سیاسی آمریکا به قیمت نفت گفت: این اقدام عربستان برای آمریکا غیرمنتظره بود؛ چراکه همواره عربستان در پی منافع امریکا بوده؛ ولی وقتی بایدن روی کار می‌آید اعلام می‌کند ارتباط ما فقط با پادشاه خواهد بود و بعد قضیه خاشقجی خبرنگار را مطرح کرد و به‌نوعی بن سلمان را تحقیر کردند.

وی با اشاره به اینکه بن سلمان در دولت گذشته آمریکا با ترامپ رابطه ویژه داشت و داماد ترامپ عامل ارتباط عربستان با ترامپ بود افزود: پادشاه عملاً کارکردی در عربستان نداشت؛ لذا بن سلمان در پی این بود که جایی تلافی کند؛ در آستانه انتخابات در آمریکا هستیم و جمهوری خواهان در انتخابات کنگره احتمال پیروزی دارند و در این صورت بایدن بسیار تضعیف خواهد شد و در شرایط فعلی به دلیل بحران روسیه و اوکراین در جهان و از جمله آمریک قیمت‌ها بالا رفته و موجب نارضایتی در مردم آمریکا شده که می‌تواند به منجر به شکست دموکرات‌ها شود.

🔎 * ارتباط قیمت سوخت با انتخابات آمریکا*

کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: بایدن سفری به عربستان داشت که ارتباطی مانند گذشته با بن سلمان ایجاد نکرد و از عربستان خواست تولید سوخت را افزایش دهد؛ چراکه صادرات سوخت موجب کاهش قیمت می‌شود و این کاهش قیمت بنزین در انتخابات به نفع بایدن و دموکرات‌ها است؛ ولی عربستان خلاف این موضوع عمل کرد.

وی افزود: این اقدام روسیه را نیز غافلگیر کرد؛ چراکه روسیه خواستار کاهش یک میلیون بشکه در روز شده بود؛ ولی عربستان دو میلیون را پیشنهاد کرد، البته این اقدام به‌خاطر ضربه‌زدن به دموکرات‌ها در انتخابات به نفع جمهوری‌خواهان عمل کرد و موجب عصبانیت دموکرات‌ها گردید؛ بنابراین رفتار عربستان که در انتخابات آمریکا می‌تواند تأثیرگذار باشد نشانه افول آمریکا است و گاو شیرده امریکا خلاف خواسته‌های آمریکا عمل می‌کند.

قدیری ابیانه با بیان اینکه کاهش تولید سوخت و افزایش قیمت بنزین در آمریکا می‌تواند منجر به شکست دموکرات‌ها شود و بعید نیست جمهوری خواهان به دلیل وجود ارتباطات، از عربستان خواسته باشند که این رفتار را داشته باشند ادامه داد: جالب است آمریکا حاضر نبود تولید نفت خود را افزایش دهد که بایدن مجبور شد بخواهد تولید را افزایش دهد و هم از ذخایر استراتژیک نفت استفاده کنند و کم‌شدن ذخایر استراتژیک نفت آمریکا باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد؛ ولی این هفته‌های منتهی به انتخابات برای بایدن دارای اهمیت دوچندان است.

🔎 * احتمال فروش نفت به چین ضربه به اقتصاد آمریکا است*

وی ضمن اشاره به ماجرای ضربه دیگری به دلار آمریکا از سوی عربستان افزود: روزی طلا به‌عنوان پشتوانه پول آمریکا بود؛ ولی این اقدام را لغو کرد و یکی از پشتوانه‌های دلار، معاملات نفتی در نقاط مختلف شد؛ عربستان نیز به این قضیه متعهد شد و نفت را فقط به دلار به فروش می‌رساند؛ ولی صحبت از این کرده که احتمال فروش نفت به چین با ارز کشور چین وجود دارد که خبر خوبی برای دلار امریکا نیست و ضربه به اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود.

سفیر اسبق ایران در کشورهای مکزیک و استرالیا تصریح کرد: اگر دلار اهمیت خودش را به‌عنوان ارز انحصاری تجارت بین‌المللی از دست بدهد برای آمریکا خطرناک‌تر از انفجار بمب اتم در این کشور است؛ چراکه اکنون تورم خودش را به کشورهای دیگر منتقل می‌کند.

وی افزود: انتشار یورو به‌عنوان پول مراودات اروپایی‌ها یک ضربه به پول آمریکا بود و موقعی که یورو انتشار یافت قیمت آن کمتر از دلار بود که خیلی زود رشد داشت. امروز در بحران وضع اقتصادی غرب ارزش یورو به‌شدت افت داشته است.

 وضع آلمان در پی جنگ اوکراین و تحریم‌ها و مصکل سوخت بسیار وخیم است و احتمالاً ۶۰ درصد کارخانه‌های این کشور تعطیل می‌شود.

🔎 * افول اقتصاد آمریکا با گسترش بازار چین*

قدیری ابیانه با اشاره به این مطلب که در سازمان تجارت جهانی قرار است کشورها به محصولات یارانه ندهند و هر چیزی قیمت خودش را داشته باشد تا بین این کشورها، مزیت‌ها رشد پیدا کند خاطرنشان کرد: چین به‌عنوان عضو سازمان تجارت جهانی نباید یارانه بدهد ولی با ترفند کاهش ارزش پول خودش و پایین نگه‌داشتن مصنوعی این ارز باعث شده اجناس چینی ارزان عرضه شود و بازار را به دست بگیرد و یک نگرانی آمریکا کسب بازار و اشتغال جهانی توسط چینی‌ها است که به بازار آمریکا نیز صادر می‌شود. آمریکا می‌گوید چین حق دارد پیشرفتی بیش از آمریکا داشته باشد! این اتفاقات نشان‌دهنده افول آمریکا است.

وی افزود: روزگاری معاون سفارت آمریکا در کشورهای عربی چیزی اعلام می‌کرد پادشاه اطاعت می‌کرد؛ ولی امروز رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سفر می‌کند؛ ولی این کشور عکس فرمان بایدن عمل کرده و آمریکا تحقیر شده است؛ بدهی‌های آمریکا کمرشکن است و با وجود اقتصاد بزرگ ۹۰ تریلیون دلار بدهی دارد و این میزان به‌اندازه ۱۸۰۰ سال درآمد نفتی ایران خواهد بود و برای مثال آمریکا به چین بیش از هزار میلیارد دلار بدهی دارد که سنگین است.

🔎 *رابطه اروپا و آمریکا نیز در حال تخریب است*

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در آمریکا بحران اقتصادی وجود دارد و رسانه‌های آنها نیز صحبت از بروز رکود در اقتصاد آمریکا بدتر از رکود ۲۰۰۷ می‌کنند. تورم و نارضایتی افزایش داشته و در نقاطی این شکاف به اقدامات مسلحانه منجر شده که بر همین اساس بحث از کودتای نظامی و تجزیه در آمریکا جدی شده است؛ لذا بحث تجزیه آمریکا و اقدامات مسلحانه و کشتار افزایش یافته و آمریکا سعی می‌کند از موقعیت خود حتی علیه اروپا استفاده کند و رابطه اروپا و آمریکا نیز در حال تخریب است.

وی با اعلام این خبر که آمریکا با انفجار خط لوله گاز روسیه به اروپا موجب شد گاز به این منطقه نرسد و باتوجه‌به سرما و نیاز پیش روی اروپا آمریکا اعلام کرده گاز را به ۴ برابر قیمت به اروپا به فروش می‌رساند افزود: رئیس سیاست خارجی اروپا اخیراً اعلام کرده جهان تک‌قطبی تمام شده و امروز جهان چندقطبی شده است و آمریکا نمی‌تواند برای دنیا تصمیم‌گیری داشته باشد از سوی دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز از تصمیمات عربستان علیه منافع آمریکا دفاع کردند و اعلام شده این تصمیمات اقتصادی است و مطابق با منافع این کشور است و این موضع حکومت‌های منطقه هم نشان‌دهنده ضعف و افول قدرت آمریکا می‌باشد.

🔎 * ۲۲ کشور خواستار پهپادهای ایرانی هستند*

قدیری ابیانه اظهار کرد: ارزیابی آمریکا در سال ۲۰۰۳ این بود که اگر با ایران وارد جنگ شوند در همان روز اول تمام ناوگان آمریکا از جمله ناو هواپیمابر غرق می‌شوند و ۲۰ هزار آمریکایی کشته خواهند شد؛ لذا در پی موشک‌باران پایگاه آمریکایی عین الاسد هیچ عکس‌العملی نداشتند؛ هم‌پیمانان آمریکا هم تحریم علیه ایران داشتند و اینکه کسی نباید به ایران حتی سیم‌خاردار بفروشد؛ ولی امروز طرح‌هایشان برای جلوگیری از صادرات سلاح‌های پیشرفته ایرانی است و ادعا دارند که ایران به روسیه سلاح فروخته که البته تکذیب شد؛ ولی نفس تبلیغاتی این موضوع بسیار دارای اهمیت است و در باطن به نفع ایران است.

وی با اعلام این مطلب که ایران در اوج تحریم‌های کمرشکن دشمن که بر تسلیحات نظامی هم متمرکز بوده، بسیار پیشرفت داشته است افزود: ۲۲ کشور خواستار پهپادهای ایرانی هستند، تحریم سلاح که دولت قبل پذیرفت به پایان رسیده و می‌توانیم خریدوفروش داشته باشیم و درآمد خوبی نیز کسب کنیم.

سفیر اسبق ایران در کشورهای مکزیک و استرالیا ادامه داد: تصمیمات عربستان در قبال آمریکا سیاسی بوده البته عربستان به‌هیچ‌وجه طرف روس‌ها نمی‌رود و روزی که حزب بایدن در انتخابات آمریکا ضربه بخورد راه خود را به سمت آمریکا ادامه می‌دهد. وقتی قیمت نفت افزایش می‌یابد درآمد عربستان و سایر کشورها بالا می‌رود و این آمریکایی‌ها را عصبانی و مستأصل کرده است و از طرفی منافعی نیز برای روسیه به همراه خواهد داشت.

🔎 *۶۰ درصد صنایع آلمان در معرض تعطیلی هستند*

وی افزود: بعد از جنگ روسیه و اوکراین عده‌ای انتظار کاهش ارزش ارز روسیه را داشتند و اتفاقاً با تحریم‌های غرب و تحریم نفت و گاز باعث افزایش شدید قیمت گاز شد و با وجودی که روسیه کمتر گاز فروخت درآمد بیشتری پیدا کرد و ارزش پول روسیه هم افزایش پیدا کرد و مردم آمریکا و اروپا آسیب دیدند.

عضو انجمن علمی علوم راهبردی تصریح کرد: ۶۰ درصد صنایع آلمان در معرض تعطیلی هستند و دولت آلمان از مردم خواست دوش آب گرم نگیرند و بعد هم گفت فقط نقاطی از بدن که تعریق دارد با آب سرد شستشو داشته باشد و از سویی انگلستان مشکلاتی دارد و گفته مردم باید بین غذا و گرما یکی را انتخاب کنند؛ لذا افرادی که در شمال اروپا توانایی لازم را دارند قصد دارند زمستان به نقاط گرمسیر و جنوب اروپا نقل‌مکان کنند؛ در اروپا کار به جایی رسیده که از هر چیز برای سوزاندن و نجات از سرما استفاده می‌کنند و برخی اقلام را برای سوزاندن جمع‌آوری می‌کنند و در کشوری مانند فرانسه خودروها باک بنزین را کاملاً پر نمی‌کنند گرچه باتوجه‌به نرخ سوخت هزینه‌ها را نیز نمی‌توانند تأمین کنند.

وی افزود: تنبیه درنظرگرفتن برای عربستان از سوی آمریکا به نفع این کشور نیست؛ ولی یمن می‌تواند تأسیسات نفتی عربستان را مورد تهدید قرار بدهد و در این صورت بخش زیادی از صادرات عربستان به اروپا کاهش خواهد یافت؛ ولی آمریکا نمی‌تواند از نفت عربستان بگذرد و بن سلمان فرد قدرت‌طلبی است که هر احتمالی که گزینه جایگزین او باشد حذف می‌کند تا آمریکا نتواند روی جایگزین‌های او سرمایه‌گذاری کند.

🔎 *ایران در اولویت دشمنی و سلطه‌جویی آمریکا است*

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: آمریکا همواره ایران را به‌عنوان تهدید اعلام کرده است و سعی داشته در دل همسایگان وحشت ایجاد کند درحالی‌که ایران برای تغییرات عربستان تلاشی ندارد؛ لذا ایران تهدیدی برای عربستان از نوع براندازی و کودتا نیست گرچه باید دست از تجاوز در یمن بردارند.

وی افزود: آمریکا در پی تجزیه و تصاحب منابع نفتی ایران است و این سیاست را برای کشورهای عربی نیز البته فعلا هم محرمانه دنبال می‌کند؛ چراکه دنیا نیاز به نفت دارد و اگر بتواند بر نفت منطقه و آفریقا و آمریکای لاتین مسلط شود بقیه قدرت‌ها باید از آمریکا تمکین کنند و لذا ابتدا ایران در اولویت دشمنی‌ها و سلطه‌جویی آمریکا است، این عمق سیاست آمریکا نسبت به ایران و کشورهای منطقه است.

قدیری ابیانه بیان کرد: اوباما تحریم‌ها را به بهانه دروغ دفاع از مردم علیه ایران اعمال کرد و ترامپ نیز همین تحریم‌ها را ادامه داد؛ ولی صراحتاً اعلام کرد که علیه مردم و معیشت ایرانیان تحریم‌ها ادامه دارد و کمتر نفاق به خرج داد، البته اعتراف کرد که داعش را اوباما ایجاد کرده است و امروز نیز همان سیاست ادامه دارد و تفاوتی وجود ندارد؛ ولی دموکرات‌ها توطئه‌ها و تحریم‌ها را در قالب‌های زیبا مانند دموکراسی تزیین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر جمهوری اسلامی نباشد کشورهای منطقه مانعی در مسیر سلطه‌طلبی آمریکایی‌ها نیستند و قطعاً مورد تجزیه قرار خواهند گرفت افزود: رضاخان زمانی مسئول نظافت اسطبل سفارت هلند بوده و بعدها در نظامی‌گری رشد می‌کند و انگلستان برای پادشاهی ایران او را انتخاب می‌کند و موظف به اطاعت بوده است؛ لذا مناطق مهمی را به ترکیه و افغانستان و عراق بدون جنگ بخشید؛ در مقطعی که رضاخان احساس کرد آلمان ممکن است پیروز شود به سمت قدرت جدید متمایل شد؛ لذا انگلستان نیز او را برداشت و پسرش محمدرضا را به‌شرط ترجیح دادن منافع انگلستان بر منافع ایران بر پادشاهی گمارد و امروز این برای عربستان صدق می‌کند.

🔎 *فرار آمریکا از افغانستان پس از ۲۰ سال نشانه‌ای از افول آمریکا بود*

سفیر اسبق ایران در کشورهای مکزیک و استرالیا گفت: اگر عربستان بداند که آمریکا رو به افول است در جایی دیگر در پی قدرت خواهد بود؛ چراکه آنها نوکر قدرت هستند و الان نیز طلیعه شکست آمریکا در جهان پیش‌آمده است؛ مانند ماجرای فرار آمریکا از افغانستان پس از ۲۰ سال که نشانه‌ای از افول آمریکا بود؛ لذا روزی که عربستان احساس کند قدرت در جایی دیگر است به آن سمت متمایل می‌شود.

وی با بیان اینکه سرنگونی جمهوری اسلامی انجام نشدنی است و فشارهای رسانه‌ای در اینترنشنال جزو آخرین نقشه‌های عربستان است و به سمت ترمیم رابطه با ایران حرکت خواهند داشت افزود: ابتدای انقلاب بیدارشدن سایر ملت‌ها را آرزو می‌کردیم و امروز شاهد نگاه مثبت مردم عراق، سوریه و حزب‌الله، یمن و سایر نقاط هستیم گرچه در پی اشغال سرزمینی نیستیم؛ ولی در سواحل مدیترانه و آمریکای لاتین نفوذ داریم. دنیا رو به تغییرات مثبت به نفع ایران است.

عضو انجمن علمی علوم راهبردی اظهار کرد: قطعنامه‌های علیه ایران در مقاطع مختلف مانند تحریم‌های اعمال شده دارای امضای چین و روسیه هم بود؛ ولی این دو کشور نیز تحت تحریم قرار گرفتند و مواضع این کشورها به نفع ایران تغییر داشته است.

گفتنی است؛ برنامه رادیویی خداحافظ آمریکا پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹ به مدت ۶۰ دقیقه از رادیو گفت‌و‌گو روی موج FM ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می‌شود. تکرار این برنامه روز جمعه همین ساعت خواهد بود.

انتهای پیام/

خبرنگار : وحید فکری

http://radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=170113&n=1112395

۰۱/۰۸/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">