پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۱۴ فروردين ۱۴۰۲، ۰۴:۳۶ ق.ظ

۰

📰این روزها در حوزه جهانی اتفاقات جدیدی در حال رخ دادن و ائتلاف‌های تازه‌ای در حال شکل‌گیری است. ویژگی بسیاری از این اتحادها بی‌تفاوتی آن‌ها در برابر دنیای غرب است.

در فلسطین اشغالی ماه‌هاست آشوب و هیاهوی عمومی برپا شده تا جایی که برخی، سخن از فروپاشی درونی این رژیم به میان آورده‌اند. توجه به آرمان فلسطین به‌ویژه در حوزه مردمی روز به روز در حال گسترش است. در حوزه عمومی هم بسیاری از کشورها به‌راحتی رژیم صهیونیستی را زیرسؤال می‌برند و دیگر آن هیمنه نظامی گذشته صهیونیست‌ها وجود ندارد. هژمونی آمریکا نیز رو به افول است و سقوط دنیای تک‌قطبی به‌طوررسمی توسط برخی استراتژیست‌های غربی تئوری‌پردازی شده و در این میان، جمهوری اسلامی ایران در پی سربرآوردن در میان قدرت‌های جدید است. حال به بهانه ۱۲ فروردین ماه که در تقویم، روز جمهوری اسلامی ایران نام‌گذاری شده تأثیرات جهانی انقلاب اسلامی را در گفت‌وگو با 

دکتر محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا به بحث گذاشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

🌍انقلاب اسلامی از ابتدای شکل‌گیری، آرمان فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی را به عنوان اصلی مهم مطرح و دنبال کرده بود و این در حالی است که اکنون صدای شکستن استخوان‌های این رژیم به گوش می‌رسد. تحلیل شما از این اتفاقات چیست؟

✅ باید توجه داشت تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هر نهضت عدالت‌خواهی، حتی در کشورهای اسلامی تحت لوای کمونیسم انجام می‌شد. اما با پیروزی انقلاب ما، روند تغییر کرد. برای نخستین بار حکومتی شکل گرفت که شعارش نه شرقی و نه غربی بود و نظم موجود را به چالش کشید. در جنگ با اسرائیل تا زمانی که مبارزان پرچم عرب‌گرایی در دست داشتند همواره شکست می‌خوردند اما با پیروزی انقلاب اسلامی پرچم اسلام‌گرایی برافراشته شد و از آن پس اسرائیل در تمامی صحنه‌ها شکست خورد. اسلامی که امام خمینی(ره) مطرح کرد از جذابیت بالایی برخوردار شد. حتی در بین مسیحیان که پذیرش ظلم را نشانه ایمان به خدا می‌دانستند نیز لرزه‌هایی به وقوع پیوست. اسلام انقلابی با تأکید بر حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالم توانست بسیاری از حوادث جدید را رقم بزند. با پیروزی انقلاب اسلامی، دین‌گرایی که حتی در میان سایر ادیان رو به افول بود روند صعودی پیدا کرد. همان‌طور که اطلاع دارید پرچم رژیم صهیونیستی دو نوار آبی دارد که نماد دو رودخانه نیل و فرات است یعنی کل سرزمین‌های بین این دو رود که شامل بخش‌هایی از ۲۰ کشور است. تصرف این محدوده از سوی صهیونیست‌ها جزو حقوق مسلم آن‌ها قلمداد شده است. اما ایران اسلامی با حمایت از مبارزان و روحیه جهادی که در روح و جان ملت‌ها نفوذ کرد سبب شد این رژیم مجبور شود به دور خود دیوار بکشد و حتی از درون هم احساس امنیت نکند و کار به جایی رسیده که سیدحسن نصرالله تهدید کرده چنانچه تعرضی به لبنان صورت گیرد این بار جوابش فقط موشک و گلوله نخواهد بود بلکه حزب‌الله با نیروهایش به سرزمین‌های اشغالی ورود خواهد کرد و دشمن، این تهدید را بسیار جدی گرفت. در داخل خود اسرائیل هم میل به مهاجرت معکوس به وجود آمده است. ان‌شاءالله فرمایش رهبری که اسرائیل ۲۵سال آینده را نخواهد دید زودتر محقق خواهد شد. 

🌍 در حال حاضر قدرت و هژمونی آمریکا رو به افول است. آیا ایران اسلامی در مقوله استکبارستیزی هم توانسته کارکردهای لازم را داشته باشد؟ 

✅به اذعان استراتژیست‌های مطرح آمریکا امروزه هژمونی آمریکا به‌شدت کاهش پیدا کرده و جهان به سمت چندقطبی شدن حرکت می‌کند. یکی از قطب‌های رو به شکل‌گیری، قطب اسلامی است که رهبری آن با جمهوری اسلامی ایران است. کشورهایی که زمانی به تحریم‌ها علیه ایران رأی داده‌اند امروز خود در کنار ایران تحت تحریم واقع شده‌اند. آمریکا با استفاده از قدرت دلار تلاش کرده کشورها را زیرفشار قرار دهد و همین فشارها سبب شده کشورها به دنبال رهایی از سلطه دلار باشند. رهایی کشورها از سلطه دلار و از دست رفتن هژمونی دلار در جهان، ضربه بسیار مهلکی به ایالات متحده وارد می‌کند. از طرفی نفوذ ایران از سواحل مدیترانه تا سواحل کارائیب – حیاط خلوت آمریکا – گسترده شده که این‌ها زنگ خطری برای آمریکا محسوب می‌شود، چرا که آمریکا می‌داند نفوذ ایران بیش از حضورش در کشورهای مختلف است. چندی پیش یکی از مراکز پژوهشی آمریکا اعلام کرد اگر در هر کشوری انتخابات آزاد برگزار شود مسلمانان ضدآمریکایی پیروز خواهند شد. این نشان‌دهنده جهت روند تحولات است.

🌍ما در صدور آرمان‌های خود در برخی نقاط مسلمان‌خیز جهان توفیق چندانی نداشته‌ایم، از مالزی و اندونزی گرفته تا آسیای میانه و جمهوری آذربایجان. مشکل اصلی در کجاست؟

✅ نخست، ما در مالزی و اندونزی و کشورهای یاد شده نفوذ معنوی زیادی داریم اما بحث تغییر مواضع کشورهای غرب‌گرا برعهده خود ملت‌هاست که باید انجام دهند. ما در دستگاه‌های مختلف از جمله فرهنگی ضعیف هستیم اما انقلاب پیام خود را صادر کرده و البته طبیعی است دولت‌های دست‌نشانده به‌درستی عمل نمی‌کنند. در مالزی و اندونزی شاهد تقابل با رژیم صهیونیستی بوده‌ایم. اندونزی حتی حاضر شد میزبانی مسابقات ورزشی را از دست دهد اما از این آرمان خود دست نکشید. آرمان مبارزه با صهیونیست با امام(ره) اوج گرفت. مالزی هم سال گذشته این کار را کرده است. البته ضعف اصلی ما کار رسانه‌ای ماست که هم در انتقال مفاهیم به خارج از کشور و هم در انعکاس توفیقات جهانی خود به داخل کشور ضعیف بوده‌ایم.

🌍 آیا دلیل اصلی برخی رویگردانی‌ها از ایران انفعال دستگاه سیاست خارجی ما نبود؟

 برخی کشورهای آسیای میانه و جمهوری آذربایجان پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را در دل خاک خود جای داده‌اند!

✅ البته در دولت‌های مختلف اشکالاتی بوده است، مثلاً قضیه برجام ضربه‌ای به ما وارد کرد اما در کلیت، انقلاب اسلامی رو به جلو حرکت می‌کند. حتی عربستان و کشورهای مرتجع عربی که با ما دشمنی دیرینه دارند، ناچار شدند به سمت تعامل با ایران حرکت کنند. بحث نفوذ رژیم صهیونیستی را نمی‌توان تقصیر جمهوری اسلامی دانست. ما همیشه می‌توانیم بگوییم وضع می‌توانست بهتر از این باشد اما اینکه الهام علی‌اف یا ترامپ یا بن‌سلمان روی کار بیایند در اختیار ایران نبوده است با وجود این ما با قدرت سیاست خود را اعمال خواهیم کرد.

خبرنگار: زینب اصغریان

https://qudsonline.ir/x9kzJ 

۰۲/۰۱/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">