پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۲ آذر ۱۴۰۲، ۰۷:۲۶ ق.ظ

۰

پاسخ به چند شایعه ماندگار و عجیب اقتصادی در ایران!

یک کارشناس امور استراتژیک به تشریح برخی شایعه‌های اقتصادی و پاسخ به آنها پرداخت.

محمدحسن قدیری ابیانه در نشست خبری امروز (اول آذر) در کرمانشاه، با اشاره به مشکلات اقتصادی امروز کشور، گفت: کسی مشکلات را منکر نمی‌شود، اما این میان حقایقی هست که باید به آن توجه شود و قطعا با درک این حقایق بهتر می توان شرایط امروز و علت آن را درک کرد.

وی افزود: سال‌هاست صحبت‌هایی در میان مردم رد و بدل می‌شود که از طریق فضای مجازی و رسانه‌های غربی مدام در جامعه پمپاژ می‌شود، اما یکبار رسانه‌های داخل کشور نیامدند حقایق را تبیین کنند و دنبال صحت و سقم این حرف‌ها بروند.

قدیری ابیانه گفت: از جمله این صحبت‌ها این است که ما این همه نفت داریم چرا اوضاع کشور این است و اگر سهم هر ایرانی را از فروش نفت بدهند و اختلاس نشود کلی پول گیر مردم ایران می‌آید. سوال من این است مگر ما چقدر نفت می‌فروشیم و چقدر از این محل درآمد داریم.

تصور مردم از درآمدهای نفتی کشور حتی گاهی هزاران برابر واقعیت موجود است/ سال‌ها صادرات نفت به ازای هر ایرانی ماهانه حدود صد هزار تومان بوده است.

وی افزود: اگر فرض کنیم که تحریمی وجود ندارد و ما بتوانیم مانند شرایط غیرتحریم ۲.۳ میلیون بشکه نفتمان را کامل بفروشیم می‌شود ۸۲ صدم بشکه در هر ماه به ازای هر ایرانی که باید هزینه های تولید را هم از آن کم کرد.

وی ادامه داد: آیا مردم راضی می شوند این پول را بگیرند و هیچ چیز دیگر نخواهند، یعنی هم حقوق نگیرند و هم تمام مایحتاج و زیرساخت و راه و مدرسه و آب و گاز و بیمارستان و ... را هم خودشان تامین کنند.

وی افزود: این تصور در خصوص معادن هم وجود دارد، بطور مثال ذخیره معدن "زره شوران" آذربایجان غربی بعنوان غنی ترین و بزرگترین معدن طلای ایران ۴۲ میلیون تن است و مردم اینطور حساب می‌کنند که سهم هر ایرانی از این معدن می شود نیم تن طلا، درحالیکه ذخیره این معدن، طلای خالص که نیست و سنگ طلا است و از هرتُن سنگ طلا، در بهترین حالت تنها پنج گرم طلا استخراج می‌شود، که در این صورت مجموعا ۲۱۰ تن طلا از این معدن قابل استخراج است که به ازای هر ایرانی می شود ۲.۵ گرم. علاوه بر این سالانه فقط امکان استخراج دو تن طلا را از این معدن داریم که با این حساب ۱۰۰ سال طول می کشد تمام ذخیره طلای معدن (۲۱۰ تن طلای خالص) استخراج شود، یعنی به ازای هر ایرانی از این معدن همان ۲.۵ گرم است طی بیش از ۱۰۰ سال به دست می‌آید.

قدیری ابیانه گفت: متاسفانه تصور مردم ما از درآمدهای نفتی و سایر منابع انرژی و معدن و ... هزاران برابر واقعیات موجود است.

چرا سطح زندگی ما از قطری‌ها و اماراتی‌ها پایین‌تر است؟

وی افزود: صحبت دیگری که خیلی هم رواج دارد مقایسه زندگی ایرانی‌ها با کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات و قطر است و برخی عنوان می‌کنند که دهها سال پیش این کشورها بیابان بوده و الان در چه وضعی هستند و مردمشان ماشین های آنچنانی سوار می شوند که در پاسخ هر کس باید این سوال را از خود بپرسد که این کشورها چقدر جمعیت دارند؟

وی افزود: جمعیت بومی کشوری مانند قطر ۴۰۰ هزار نفر و جمعیت بومی امارات ۱.۴ میلیون نفر است و این درحالیست که ایران ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد، میزان صادرات نفت بر حسب بشکه در یک سال صادرات نفت به ازای هر قطری برابر صادرات ۱۵۰ سال صادرات نفت به ازای هر ایرانی است و صادرات هرسال نفت به ازای هر اماراتی معادل بیش از یک قرن یک ایرانی است و قطعا نمی‌شود این دو را مقایسه کرد.

وی افزود: اگر تحریم را در نظر نگیریم، باز هم یک سال صادرات نفت به ازای هر قطری به اندازه درآمد ۱۰۰ سال صادرات نفت به ازای هر ایرانی است.

هر کره‌ای معادل ۲۴ ایرانی کار می‌کند/ رفاه بیشتر می‌خواهیم باید بیشتر هم کار کنیم

وی افزود: برخی هم کره جنوبی را مثال می زنند که ذخایر ما را ندارند و با هم خودروسازی را شروع کردیم، اما آنها کجا هستند و ما کجا هستیم؟ و در پاسخ سوال من این است یک کره‌ای چقدر کار می کند و یک ایرانی چقدر؟

قدیری ابیانه گفت: ساعت مفید کار روزانه در کره جنوبی ۹.۵ ساعت و در ادارات دولتی ایران متوسط ۲۲ دقیقه است و این یعنی یک کره‌ای معادل ۲۴ ایرانی کار می‌کند. علاوه بر این کار سخت، بسیار کم توقع هم هستند و بسیاری در آپارتمان‌های ۱۵ متری و ۱۷ متری سکونت دارند.

وی افزود: همه می‌خواهیم ایرانیان بالاترین رفاه را داشته باشند اما باید توقعمان مطابق داشته‌ها و شرایطمان باشد و نباید خودمان را با کشورهایی که GDP آنها در رده یک تا ۱۰ جهان است مقایسه کنیم، چرا که GDP ما رتبه ۹۶ دنیا است و باید با کشورهای در همین سطح، زندگی خود را مقایسه کنیم. برای پیشرفت و رسیدن به این کشورهای ثروتمند باید فرهنگ کار و تلاش را در کشور ارتقا دهیم.

وی افزود: در حال حاضر اگر دولت به صندوق‌های بازنشستگی سالانه حدکد ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کمک نکند، آنها از عهده پرداخت حقوق بازنشستگان برنمی‌آیند و همین ها فشار بر دولت‌ها را افزایش داده است. 

درباره اختلاس‌ها اغراق می‌شود

او به اختلاس های صورت گرفته هم اشاره کرد و افزود: برخی به صورت اغراق آمیز عنوان می کنند که تمام اموال کشور اختلاس شده و اگر این مبالغ به هر ایرانی داده می شد ایران گلستان می‌شد و شعار می‌دهند " اگه اختلاس ها کم بشه، مشکل ما حل میشه" درحالیکه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی یعنی به ازآی هر ایرانی فقط ۳۷ هزار تومان می‌شود و تازه عامل اصلی اختلاس مذکور اعدام شد و خیلی بیش از آن مصادره شد.

وی افزود: قطعا این اختلاس‌ها نباید رخ دهد، اما نباید در خصوص آنها اغراق هم صورت گیرد.

قدیری ابیانه گفت: ازطرفی برخی عنوان میکنند که با اختلاس‌گران برخورد نمی‌شود که صحت ندارد و خیلی از آنها دادگاهی و اعدام شده‌اند اما رسانه ها آنچنان که باید اینها را بازتاب نمی دهند.

وی به پول‌های بلوکه شده آزاد شده هم اشاره کرد و افزود: در دولت قبل پول بدون پشتوانه چاپ شد و آقای جهانگیری معاون اول و همتی رئیس بانک مرکزی دولت سابق عنوان کرد که پشتوانه ما برای چاپ پول همین پولهای بلوکه شده است و این یعنی اینکه این پول ها از قبل خرج شده است و دولت آقای رییسی فقط صندوق خالی تحویل نگرفته بلکه صندوق بدهکار تحویل گرفته است که در حال حاضر فقط سود اوراق قرضه منتشره در دولت‌های قبل که باید این دولت پرداخت کند، ماهانه ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

isna.ir/xdQ2Zp 

۰۲/۰۹/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">