پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۰۲:۰۰ ق.ظ

۰

مناظره قدیری ابیانه با یک اصلاح.طلب + فیلم مناظره

چهارشنبه, ۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۰۲:۰۰ ق.ظ

هفتمین برنامه «شش در دو» بررسی شد؛

جایگاه اخلاق سیاسی در انتخابات اسفند ۱۴۰۲

📆 ۹ اسفند ۱۴۰۲

فعال سیاسی اصولگرا گفت: اگر مردم دقت نکنند و داوطلبان فاسد را به مجلس بفرستند فساد همه جا را خواهد گرفت و مردم باید پای خربزه‌ای که می خورند بنشینند.

 فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم گفت: ناکارآمدی افراد را نباید پای نظام گذاشت. شما مردم را عامل انتخاب نمایندگان فاسد می‌دانید پس مرجعی که صلاحیت داوطلبان را تایید می‌کند چه مسوولیتی دارد؟

لینک فیلم کامل مناظره👇

🔺 http://www.radiogoftogoo.ir/videodetails/?m=172113&n=1329406

به گزارش ایسنا، هفتمین ویژه برنامه انتخاباتی «شش در دو» ویژه برنامه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان میزبان محمدحسن قدیری ابیانه فعال سیاسی و سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا و عباس معینی فعال سیاسی و رئیس شورای مرکزی حزب راه ملت بود.

این برنامه برای بررسی جایگاه اخلاق سیاسی در انتخابات شروع شد اما در میانه مناظره مناظره کنندگان جهت صحبتهایشان را به مسوولیتهایی که شورای نگهبان در بررسی صلاحیتها دارد سوق دادند.

امین صبحی مجری، برنامه را با این سوال آغاز کرد که ارزیابی‌تان از مشارکت مردم در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ چیست؟

🔎شرکت نکردن مردم در انتخابات به معنای مخالفت با نظام نیست

محمدحسن قدیری ابیانه پاسخ داد: باید این را بدانیم که هر آنچه در این کشور است متعلق به مردم است. مردم با انتخاب نمایندگان‌شان در مجلس، ریاست جمهوری، شورای شهر و روستا و خبرگان رهبری به آنان اختیار می‌دهند به نمایندگی از خودشان، تصمیم‌گیری کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه بنده در انتخابات شرکت می‌کنم تا بتوانم در سرنوشت کشور مشارکت داشته باشم، گفت: شرکت در انتخابات حق و وظیفه دینی و ملی ماست. هر چه تعداد شرکت کنندگان در انتخابات اسفند ماه بیشتر باشد دشمن از این که بخواهد علیه ما کاری انجام دهد، ناامیدتر می‌شود. وقتی دشمن امیدی نداشته باشد هزینه‌های کشور کمتر می‌شود.

وی تاکید کرد: باید برای این مناصب صالح‌ترین افراد را انتخاب کنیم. طی ۴۵ سال گذشته دشمنان هر سال گفتند این آخرین سال جمهوری اسلامی است اما دیدیم که این طور نشد. در هر انتخاباتی هر حزب و تشکل سیاسی تلاش می‌کند بگوید بیشترین آرا را در اختیار دارد یا اگر نزد مردم جایگاه و رای‌ایی نداشته باشند، منافع‌شان ایجاب می‌کند که بگویند در انتخابات شرکت نمی‌کنند و مردم را از مشارکت، منصرف کنند.

قدیری ابیانه گفت: آقایان اصلاح‌طلب عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور هستند. برخی نیز با گرفتن پول از دشمنان سعی در ناامید کردن مردم دارند. آنان سعی می‌کنند پول‌هایی از دشمنان ایران دریافت کنند و بگویند ما می‌توانیم این نظام را بر بیندازیم اما مردم کشور و تمامیت‌ارضی‌شان را دوست دارند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: مردم گاهی از رای‌هایی که به داوطلبان انتخابات‌های گذشته دادند، پشیمان شده‌اند اما از رای به نظام هرگز پشیمان نیستند. برخی سعی دارند مشارکت نکردن مردم در انتخابات را به مخالفت با اسلام یا نظام تعبیر کنند در حالی که این طور نیست. انتخابات نیز مثل ازدواج است که برای جوامع بشری لازم است اما ممکن است اشتباهاتی هم در انتخاب افراد اتفاق بیفتد اما آیا به خاطر این اشتباهات دیگر کسی ازدواج نمی‌کند. شرکت نکردن در انتخابات اشتباه است اما این شرکت نکردن در انتخابات به معنای مخالفت با نظام و اسلام نیست.

وی در پیشنهادی خواستار کمک و آموزش به مردم شد تا فریب کاندیداهای غیراصلح را نخورند.

در ادامه مجری مناظره انتخاباتی پرسید: چرا اخلاق انتخاباتی از سوی برخی احزاب زیر پا گذاشته می‌شود؟

🔎 امیدوارم مردم از حق قانونی‌شان برای مشارکت استفاده کنند

عباس معینی پاسخ داد: نگران از دست رفتن آخرین فرصت‌ها و تلاش‌ها برای حفظ جمهوریتی که ابتدای انقلاب وعده‌اش داده شد، هستم. در ابتدای انقلاب انتخابات آزادانه مردم ملاک عمل بود. امیدوارم مردم بتوانند از این آخرین فرصت مشارکت و حق قانونی‌شان استفاده کنند تا بتوانند حاکمیت خود بر سرنوشت‌شان را با امید و نشاط و به دور از ناامیدی و نگرانی‌های موجود، محقق کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: رقابت و مسابقه بین دو جناح سیاسی در شرایط برابر و عادلانه بسیار زیبا و سازنده است اما رقابت وقتی تبدیل به منازعه و تقابل شود و در شرایط نابرابر و ناعادلانه برگزار شود اتفاق خوبی نمی‌افتد و منجر به منازعه و تخریب یکدیگر می‌شود. باید برگردیم ببینیم منازعه از کجا شروع می‌شود. ابتدا باید اخلاق سیاسی در انتخابات شامل ما قبل از انتخابات و ما بعد از انتخابات شود. اخلاق سیاسی نباید فقط در دوران انتخابات مورد اهمیت قرار گیرد و رعایت شود.

رییس شورای مرکزی حزب راه ملت با بیان اینکه اخلاق سیاسی باید هر دو طرف سیاسی را شامل شود، گفت: باید ببینیم قبل از انتخابات جناحی که تصمیم‌گیری می‌کند و قدرت دستش است، آیا اخلاق سیاسی را رعایت کرده است و حتی مهم است که بعد از انتخابات هم اخلاق سیاسی و وعده‌هایی که داوطلبان منتصب‌شان به مردم داده ارزیابی شود که آیا وعده‌های داوطلب مورد حمایت‌شان قابل انجام بود؟ آیا داوطلبان انتخابات که برای پیروزی شعارهای دهن پر کن می‌دهند آیا بعد از انتخاب نیز پای شعارهای‌شان می‌ایستند و مسوولیتش را قبول می‌کنند؟

وی ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا همین لحظه هر رییس‌جمهوری به جز رهبری و شهید رجایی سر کار آمد موجب ناامیدی مردم شدند چون وعده‌هایی به مردم دادند و بعد از جمع کردن رای‌ها نتوانستند شعارها و وعده‌های‌شان را اجرایی کنند. در چنین وضعیتی آیا باز مردم امیدوارم می‌مانند و در انتخابات شرکت خواهند کرد؟ وقتی مردم نمی‌توانند از حق انتخاب‌شان استفاده کنند، ناامید می‌شوند. وعده یک میلیون ساخت مسکن یا ایجاد یک میلیون شغل در سال یا کاهش قیمت دلار که داوطلب ریاست جمهوری جریان اصولگرا در انتخابات گذشته داد، عملی شد؟

معینی برای روشن‌تر شدن منظورش درباره جمله «آخرین مشارکت مردم» گفت: منظور بنده از آخرین مشارکت مردم، نگرانی از آثار عمل نکردن به وعده‌هایی است که داوطلبان انتخابات در فصل انتخابات در بوق و کرنا می‌کنند اما بعد از انتخاب شدن و نشست بر صندلی مسوولیت‌ها از اجرایی کردن وعده‌های‌شان عاجز می‌مانند.

در ادامه مجری این مناظره انتخاباتی با بیان دو واژه «رحم اجاره‌ای» و «طلاق سیاسی» و تاثیر این الفاظ بر رد صلاحیت داوطلبان انتخابات توسط شورای نگهبان پرسید.

🔎ایام انتخابات ایام دروغ و فریب است

قدیری ابیانه در جواب، گفت: وعده کاهش قیمت دلار به ۵ هزار تومان را رییسی نداد بلکه اصلاح‌طلبان گفتند اگر رییسی انتخاب شود قیمت دلار به ۵۰۰۰ تومان می‌شود. در خصوص ساخت یک میلیون مسکن یا ایجاد یک میلیون فرصت شغلی نیز همین طور. رییسی گفت یک میلیون خانه در سال باید ساخته شود اما نگفت که این تعداد مسکن توسط دولت و با بودجه‌های دولتی ساخته خواهد شد. تا الان که با شما صحبت می‌کنم بخش خصوصی صدها هزار مسکن ساخته است.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: سازمان‌های تبلیغاتی هستند که به داوطلبان مشورت می‌دهند چگونه تیپ بزنند و چگونه صحبت کنند تا بتوانند رای مردم را در شمال یا جنوب شهر تهران جمع کنند. در طراحی تبلیغاتی به‌نحوی حرف زده می‌شود که گویا رییسی این وعده‌ها را داد. البته ترفندهای سیاسی هم در این قبیل مسائل به کار برده می‌شود.

وی ادامه داد: آقای معینی چرا درباره وعده رفع مشکلات در ۱۰۰ روزه توسط روحانی و حل مشکلات یک روزه برجام که در دوره روحانی بیان شد صحبت نمی‌کنید؟ حالا که مردم ناراضیند آقایان اصلاح‌طلب زیر حرف‌های‌شان زدند و روحانی را در شمار اصولگرایان معرفی کردند.

قدیری ابیانه گفت:: در ایام انتخابات برخی داوطلبان برای رای آوردن هزار نوع دروغ می‌گویند. مردم باید حواس‌شان جمع باشد که گول دروغ‌ها را نخورند. ایام انتخابات، ایام فریب است و نباید فریب وعده‌ها را خورد.

🔎چرا شورای نگهبان داوطلبانی را تایید صلاحیت می‌کنند که از عمل به وعده‌های‌شان عاجزند؟

در ادامه عباس معینی در تایید این قسمت از سخنان قدیری ابیانه گفت: من هم با ایشان موافقم ایام انتخابات، ایام فریب است. در کشوری که ۴۴ سال از انقلابش می‌گذرد چرا نظام و شورای نگهبان داوطلبانی را تایید صلاحیت می‌کنند که وعده رفع مشکلات کشور در ۱۰۰ روز را می‌دهند یا وعده ساخت یک میلیون مسکن و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در یک سال را می‌دهند؟ مگر چه ساختاری ساخته‌ایم که داوطلبان در زمان انتخابات وعده‌های فریبا و جذاب می‌دهند و مردم را امیدوار می‌کنند اما بعد از جمع کردن رای مردم از انجام وعده‌های‌شان عاجز می‌مانند؟

این فعال اصلاح‌طلب متذکر شد: شما چطور وعده رییسی درباره ساخت یک میلیون مسکن در سال یا ایجاد یک میلیون شغل در سال را که در یک برنامه تلویزیونی گفت را منکر می‌شوی؟ نتیجه صحبت‌های دو پهلو و مبهم همین می‌شود که شما امروز زیر وعده‌های داده شده توسط داوطلب منتصب به خود می‌شوید. چطور است که شما مدعی می‌شوید به داوطلبان جناح مقابلِ شما یاد می‌دهد تا دروغ بگویند اما به داوطلبان موافق جناح شما یاد نمی‌دهد، دروغ بگوید؟

وی ادامه داد: داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در زمانی که هنوز رییس‌جمهور نشده نمی‌تواند «دستور ساخت» بدهد اما وقتی وعده می‌دهد باید برایش تدبیر کند. چرا رییسی نتوانست یک میلیون مسکن وعده داده را بسازد؟ اگر فیلم رییسی را که این وعده را داد، بیاورم حاضر به عذرخواهی هستید؟ آقای قدیری ابیانه دوره اطلاعات و هوش مصنوعی است. اگر راست می‌گویید یک میلیون مسکن ساخته شده در سال ۱۴۰۱ را با آدرس در یک سایت اینترنتی منتشر کنید.

در ادامه قدیری ابیانه در پاسخ به این بخش از سخنان معینی، گفت: بنده به عنوان یک معمار می‌گویم ساخت مسکن حداقل سه سال زمان نیاز دارد و یک ساله نمی‌شود خانه‌ای ساخت.

معینی در واکنش به تایید این قسمت از سخنانش از سوی قدیری ابیانه، گفت: خب این را هم در دوره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به رییسی می‌گفتید. بنده هم مثل شما می‌دانم ساخت یک میلیون مسکن در یک سال شدنی نیست. البته آقای مخبر معاون اول رییس‌جمهور هم بعد برای درست کردن صحبت‌های رییسی گفت «گفتیم به طور متوسط سالی یک میلیون مسکن می‌سازیم.» که البته به اذعان خودِ شما هنوز هم نیمی از وعده‌های دولت در بخش مسکن محقق نشده است.

این فعال اصلاح‌طلب ابراز تاسف کرد: این خیلی بد دست است که ایشان یا دانش و آگاهی ساخت یک میلیون مسکن را ندارد یا با وعده‌های دو پهلو قصد و نیت دیگری را دنبال می‌کرد.

وی گفت: عملکرد روحانی اصلا قابل دفاع نبود و کسانی که از ایشان حمایت کردند پشیمان هستند و چه خوب که بنده توفیق رای دادن به ایشان را پیدا نکردم.

رییس شورای مرکزی حزب راه ملت مدعی شد: حزب ما عضو جبهه اصلاحات نیست و از روحانی هم حمایت نکرد.

🔎جایگاه اخلاق سیاسی در انتخابات اسفند ۱۴۰۲

در ادامه این مناظره انتخاباتی، مجری برنامه پرسید: حامیان مردد، رای اولی‌ها و قشر خاکستری را چطور می‌توان پای صندوق‌های رای آورد؟

🔎رفع مشکلات تورمی و معیشتی با درآمدهای نفتی امکان ناپذیر است

قدیری ابیانه در پاسخ به این پرسش گفت: تورم و مشکلات اقتصادی و معیشتی از عوامل نارضایتی مردم است. مردم تصور می‌کنند دولت با اتکا به درآمدهای نفتی و معدنی می‌تواند مشکلات را رفع کند در حالی که این تصور غیرواقعی و اشتباه است. ضعف از رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و دولت‌ها و مدارس و آموزش و پرورش است که به درستی مسائل را تبیین نمی‌کنند.

وی گفت: درآمد ناشی از صدور یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز با تقسیم بین ۸۵ میلیون ایرانی و ۱۲ ماه سال نشان میدهد که این مقدار صادرات معادل کمتر از نیم بشکه در ماه به ازلی هر ایرانی است که رقم ناچیزی است اما تصور مردم غیر از این است. آنان تصور میدرکنند درآمد کشور صدها و هزاران برابر این ارقام است. پیش‌بینی درآمد صادرات نفت در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودکه با تقسیم بر ۸۰ میلیون نفر جمعیت آن روز و تقسیم عدد نهایی به ۱۲ ماهِ سال عدد ۱۰۴ هزار تومان درآمد ماهانه نفت به ازای هر ایرانی می‌شد که تازه محقق هم نشد. این درآمد در سال ۱۴۰۱ به ماهیانه ۳۷۰ هزار تومان به ازای هر ایرانی پیش‌بینی شد که یعنی سالی ۴ و نیم میلیون.تومان و قردنی ۴۵۰ میلیون تومان.

این فعال اصولگرا گفت: یک آپارتمان ۳۰ متری در جنوب شهر تهران را با ۴۵۰ میلیون تومان هم نمی‌توان خرید. ولی این حقایق برای مردم تشریح نمی شود.

قدیری ابیانه با مقایسه درآمدهای نفتی ایران و با برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، گفت: یک سال درآمد ناشی از صادرات نفت یک تبعه کویت معادل ۹۵ سال درآمد یک ایرانی و یک سال درآمد ناشی از صادرات نفت یک تبعه قطر معادل یک قرن و نیم درآمد یک ایرانی است.

وی با بیان اینکه جای درآمدهای نفتی سر سفره مردم نیست، گفت: جای درآمدهای نفتی به جای سفره مردم در امور زیربنایی، عمرانی، تولیدی و اشتغال کشور است. باید با این درآمدها کار و سرمایه‌گذاری کنیم و متاسفانه ساعت کار در ایران جزو پایین‌ترین‌ها در دنیاست. در حالی که امام علی (ع) بهترین تفریح را کار می‌دانستند ما مردم بهترین کار را تفریح کردن می‌دانیم. کاری که اعضای شورای شهر در ۴ سال حضور در شورا انجام می‌دهند این است که برای گرفتن بودجه و جمع کردن زباله و امور شهر مطالبه بودجه از دولت کنند در حالی که هزینه امور شهر باید توسط شهروندان آن شهر تامین و پرداخت شود.

این فعال اصولگرا گفت: نمایندگان مجلس قانونگذاری می‌کنند و نمی‌توان از قانون مجلس فرار کرد. نمایندگان همچنین وزرا را انتخاب می‌کنند. مجلس در مبارزه با فساد نقش دارد. حالا اگر مردم دقت نکنند و نامزد فاسد را به مجلس بفرستند فساد همه جا را خواهد گرفت. باید معیارهای درست را بکار بگیریم و افراد صالح را انتخاب کنیم. اگر انتخاب‌مان خوب نبود مثل خربزه‌ای است که خورده‌ایم و حالا باید پای لرزش بنشینم

🔎برخی نمایندگان متوسل به رانت و فساد می‌شوند

در ادامه قدیری ابیانه با بیان اینکه شورای نگهبان سعی می‌کند داوطلبان فاسد را رد صلاحیت کند اما ممکن است برخی داوطلبان از فیلتر این شورا هم رد شوند.

وی ادامه داد: نمایندگان طی چهار سال، حود یک میلیارد تومان حقوق می‌گیرند اما برخی نامزدها برای آوردن چند میلیارد تومان خرج می‌کنند. هیچ نماینده نمی‌تواند از راه سالم این هزینه را برگرداند بنابراین متوسل به رانت و فساد می‌شوند. اگر به کسی رای دادیم که صلاحیت نداشت و رفت مجلس کارش را درست انجام نمی‌دهد و شریک فساد می‌شود. این قبیل داوطلبان بعد از عبور از فیلتر شورای نگهبان، رفتارهای فسادزا می‌کنند. دولت نمی‌تواند به تنهایی تغییرات را پیش ببرد بلکه مردم باید بعد از انتخاب نیز در کنارش بمانند.

🔎اگر مردم اشتباه کنند چوبش را می‌خورند

این فعال اصولگرا ادامه داد: پیروزی انقلاب با مشارکت مردم به سرانجام رسید. همین شرایط در جبهه‌های جنگ هم حاکم بود. انتخاب مدیران مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم انجام می‌شود، اگر اشتباه کنند چوبش را هم می‌خورند.

قدیری ابیانه تاکیدکرد: شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها حداقل‌ها را در نظر می‌گیرد.

در ادامه این مناظره رادیویی، مجری برنامه پرسید: مردم می‌گویند ما فریب می‌خوریم حتی زمانی که شورای نگهبان که مرجع تشخیص صلاحیت‌هاست حالا که این طور است چرا افراد دیگری که ما به آنان اقبال داریم، تایید صلاحیت نمی‌شوند؟

این فعال اصولگرا در پاسخ گفت: برای استخدام یک حسابدار بررسی سابقه اهمیت دارد. شورای نگهبان هم صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند. ممکن است مردم به یک نفر اقبال داشته باشند اما آن فرد صلاحیت نداشته باشد مثل علی کریمی. این فرد در آخرین توییتش که درباره حادثه کرمان زد موجب شد بقیه محبوبیت نداشته‌اش نزد مردم را از دست بدهد. او مدت‌ها قبل از این توییت اصل نظام را زیر سوال برده بود.

وی با بیان اینکه داوطلبان باید به اسلام و مبانی اسلام اعتقاد عملی داشته باشند، گفت: بهایی‌ها و هم‌جنس‌بازها و دشمنان و معاندان نظام را نمی‌توان تایید صلاحیت کرد. حجاریان گفته بود باید همجنس بازی را از نظر حقدقی به رسمیت بشناسیم. برخی، اصل حجاب را منکر شدند و به چالش کشیدند. مسعود پزشکیان که مهسا امینی را کشته شده خواند و به یک نهاد داخلی اتهام قتل زد هم تایید صلاحیت شد که اگر من بودم رد صلاحیتش می‌کردم.

قدیری ابیانه ادامه داد: آیا این افراد که ممکن است محبوب هم باشند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند؟ حداقل صلاحیت‌هایی برای این سمت‌ها لازم است.

وی ادامه داد: شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها هم ممکن است خطا داشته باشد. خب برای انتخابات مجلس بیش از ۲۰ هزار نفر را تایید صلاحیت کردند.

این فعال اصولگرا ادامه داد: به نظر بنده از یک سال قبل از انتخابات باید ثبت‌نام داوطلبان را داشت تا شورای نگهبان هم حداقل ۶ ماه فرصت داشته باشد صلاحیت‌ها را بررسی کند.

🔎شورای نگهبان با معیارهای حداکثری صلاحیت‌ها را بررسی نمی‌کند؟

در ادامه عباس معینی گفت: برداشتم از سخنان قدیری چیزی جز این نیست که مردم نباید خیلی امیدوارم به این ساختار باشند. ایشان می‌گوید از کوزه همان برون طراود که در اوست. می‌فرمایند شورای نگهبان حداقل‌هایی را در نظر می‌گیرد. یعنی شما می‌فرمایید در ایران که جمهوری اسلامی شد و حاکمیت به دست صالحان افتاد حالا بعد از ۴۴ سال شما می‌گویید کشور به افرادی سپرده شد که نتوانستند کادرسازی کرده و نیرو تربیت کنند که حالا شورای نگهبان نمی‌تواند به جای معیارهای حداقلی با شرایط حداکثری صلاحیت‌ها را بررسی و تایید کند؟

قدیری ابیانه در واکنش به معینی گفت: عده‌ای از دانش‌آموزان و دانشجویان در مدرسه و دانشگاه ۲۰ می‌گیرند و عده‌ای هم ۱۰ می‌گیرند اما هر دو گروه نمره قبولی را گرفته‌اند.

در ادامه معینی، گفت: شورای نگهبان باید تدبیر کند و مسوولیت پذیرد. این شورا وقتی وظیفه‌ای را می‌گیرد باید مسوولیتش را هم بپذیرد. به عقیده بنده دو راه وجود دارد یا شورای نگهبان مسوولیت خطاهایش در تایید صلاحیت‌ها را باید بپذیرد و رویه‌هایش را اصلاح کند و در عین حال اگر لازم است از یک یا دو سال قبل صلاحیت داوطلبان را بررسی کند یا اختیار تشخیص خوب و بد صلاحیت‌ها را به خودِ مردم بسپارد. مردم تشخیص خوبی برای رای دادن یا ندادن به داوطلبان دارند.

🔎مشاجره قدیری ابیانه و معینی

قدیری ابیانه که در طول صحبت معینی مرتب بین سخنان او آمد، گفت: پس مردم زنازاده‌ها و دوجنسه‌ها و هم‌جنس‌بازان را باید انتخاب کنند.

معینی در واکنش گفت: بنده تشخیص دو جنسه بودن و نبودن افراد را نداریم اما تا جایی که می‌دانم مردم ایران اخلاق تحمیل خواسته از سوی دیگران را نمی‌پذیرند. به نظر بنده اشکالی ندارد که افرادی که شما می‌گوید را هم در برابر انتخاب مردم بگذاریم.

قدیری ابیانه بار دیگر در بین سخنان معینی گفت: شما می‌گوی بهایی و زناکار و هم‌جنس‌باز برای انتخاب مردم مشارکت داشته باشند؟

معینی ضمن تایید پاسخ داد: یا باید تصمیم گیرندگان مسوولیت تایید کاری که در تایید صلاحیت‌ها را مرتکب شدند را بپذیرند یا اینکه شناخت و تشخیص را به مردم بسپارند.

قدیری ابیانه گفت: تشکر می‌کنم که ماهیت اصلاح‌طلبانه خودتان را این طور واضح نشان دادید.

معینی متذکر شد: بنده همانطور که تاکید کردم نماینده جریان اصلاح‌طلب نیستم.

وی گفت: شما با این سخنان به مردم توهین می‌کنید.

قدیری ابیانه بار دیگر گفت: طبیعی است که مردم به این افراد رای نمی‌دهند. ولی نباید بتوانند نامزد هم بشوند.

معینی با مشاهده حساسیت قدیری ابیانه بر نامزدی هم‌جنس‌بازان و بهایی‌ها، گفت: اصلا صحبت از انتخاب هم‌جنس‌گرا نیست. اجازه دهید با نامزدی همجنس‌گرایان دنیا بفهمد که مردم ایران اخلاق‌مدار هستند و این افراد را انتخاب نمی‌کنند. خصوصیات فردی افراد به خودشان مربوط است. اگر مراجعی هستند که صلاحیت‌ها را تشخیص می‌دهند باید مسوولیت کارشان را هم قبول کرده و پاسخگو باشند. مردم را نباید از اصلاح ساختار از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب، ناامید کرد.

این فعال اصلاح‌طلب با استناد به تعریف بنیانگذار جمهوری اسلامی از جمهوری، گفت: بنده همان تعریفی از جمهوری را قبول دارم که ایشان در فرانسته بیان کردند. جمهوری یعنی یک حاکمیت عرفی. در احکام اسلام جمهوری وجود ندارد. جمهوری یک نوع حکومت عرفی بر اساس اراده اکثریت است. در اسلام به جای جمهوری اسلامی، حکومت اسلامی داریم.

به دلیل اهمیت مسئله مجری مناظره این فراز از فرمایش بنیانگذار جمهوری اسلامی که در پاسخ به پرسشی از خبرنگار روزنامه لوموند فرانسه در صفحه ۴۷۹ از جلد چهارم صحیفه امام به چاپ رسیده است را به این شرح قرائت کرد: «اما جمهوری به همان معنایی که همه جا جمهوری است، اینکه ما جمهوری اسلامی می‌گوییم برای این است که هم شرایط منتخب و هم احکامی که در ایران جاری شده، اینها بر اسلام متکی است، لکن انتخاب با ملت است؛ طرز جمهوری هم همان جمهوری است که همه جا هست.»

🔎در جایی که اکثریت مردم مسلمانند می‌توان به جای حکومت اسلامی جمهوری اسلامی داشت

در ادامه قدیری ابیانه گفت: مردم ما رییس‌جمهور و نماینده هم‌جنس‌گرا نمی‌خواهند. مردم ما همانطور که دختر به فرد هم‌جنس‌گرا نمی‌دهند به افراد فاسد و ساواکی و جنایتکار و هم‌جنس‌گرا رای نمی‌دهد. ولی اجازه نامزدی این مفسدین را هم نمی دهیم.

این فعال اصولگرا در واکنش به صحبت معینی درباره «جمهوری» خاطرنشان کرد: اشتباه می‌کنید در جایی که اکثریت مردم مسلمان هستند می‌توان به جای حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی را پیاده کرد. طلحه و زبیر که در ابتدا سالم بودند و از یاران پیامبر بودند بعدا به روی حضرت علی (ع) شمشیر کشیدند. آدم‌ها عوض می‌شوند و شورای نگهبان از ابتدا نمی‌تواند این مسئله پیچیده را تشخیص دهد. شورا نمی‌تواند فساد داوطلبان نمایندگی را قبل از رفتن به مجلس و نشان دادن باطن‌شان تشخیص دهد.

وی تاکید کرد: در انتخابات باید بهترین‌ها را انتخاب کرد. یکی از ایرادهایم به قانون اساسی این است که شورای نگهبان نمی‌تواند در وسط دوره نمایندگی نماینده ای را که صلاحیت نمایندگی را از دست ذه را عزل کند.

در ادامه معینی، گفت: وقتی از اخلاق سیاسی صحبت می‌کنیم یکی از اولین شروط آن رعایت انصاف است. اگر از دایره انصاف خارج شویم و جناحی و باندی اظهار نظر کنیم نمی‌توان از اخلاق سیاسی صحبت کنیم. در یک برنامه تخصصی با رفتار منصفانه سخن بگوییم. وقتی شخص اول مملکت تاکید بر مشارکت حداکثری و ایجاد شرایط و لوازم حضور مردم می‌کنند باید فضای لازم برای حضور مردم هم ایجاد شود. چه دایره‌ای برای حق انتخاب مردم و چه رقابت سازنده و پر شور و نشاطی برای انتخاب مردم ایجاد شده است؟ باید زمینه حضور دو نگرش و تفکر را به وجود آورد تا مشارکت حداکثری اتفاق بیفتد.

در ادامه مجری مناظره پرسید: الزامات انتخابات پرشور را چه می‌دانید؟ آیا شورای نگهبان می‌تواند شل کن و سفت کن رفتار کند؟

عباس معینی پاسخ داد: شرط انصاف و عدالت در انتخابات و سالم بودن آن این است که شل سفت کنی وجود نداشته باشد. فرزند دبیر شورای نگهبان که روزگاری در این کشور وزیر بود گفت روحانی به دلیل مغایرت با دیدگاه‌های سیاسی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. چرا کیهان علل رد صلاحیت روحانی را طوری منتشر کرد که گویا از پشت پرده‌ها خبر دارد. این روزنامه در عین حال نوشت به دلایل شرعی و اخلاقی نمی‌توان دلایل رد صلاحیت روحانی را بیان کرد.

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: به دلیل رفتار نادرست یک طیف سیاسی یا یک روزنامه یا افراد حاضر در نهادهای حاکمیتی و تصمیم‌گیر شائبه‌های مختلف را به وجود می‌آورند. همین جریان در یک استان نمی‌تواند ۵ نفر انسان شایسته برای معرفی به مردم انتخاب کنند. آقایان یا نتوانسته‌اند کادرسازی کنند یا اگر کادرسازی کرده‌اند انقدر برخورد حذفی می‌کنند که می‌ترسم روزگاری نوبت مرکز شود که از دایره آقایان بیرون بیفتد.

وی تاکید کرد: یا باید ساختار را تغییر داد و اصلاح کرد یا مسوولیت تصمیمات و اقدامات را پذیرفت.

در ادامه مجری مناظره پرسید: اگر کادرسازی شده چرا به تعداد در برخی استان‌ها به اندازه کافی داوطلب تایید صلاحیت نشده است؟

🔎با ورود مجتهد اَعلَم بقیه مراجع وارد میدان انتخابات نمی‌شوند

قدیری ابیانه در پاسخ گفت: در مجلس خبرگان به علما و مجتهد نیاز است. نه اینکه در کشور مجتهد به اندازه کافی نداریم، داریم اما مسئله این است که اگر یک مجتهد اصلح و معروف مثلا در قم آیت‌الله جوادی‌آملی شرکت کنند بقیه مجتهدان ثبت‌نام و شرکت نمی‌کنند. از نظر شرعی مجتهدان چنین نگرشی دارند به همین دلیل سایر علما وارد میدان انتخابات نمی‌شوند.

وی ادامه داد: از میان افراد رد صلاحیت شده نیز یک عده مجتهد نبودند و یک عده هم صلاحیت‌های لازم را نداشتند به همین دلیل رد صلاحیت شدند.

isna.ir/xdQtqM

متاسفانه خبرنگار در تنظیم مصاحبه دقت لازم را نداشته و در تنظیم.گزارش اشتباهاتی داشته که در متن فوق اصلاح شد.

۰۲/۱۱/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">