پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۱، ۱۰:۳۲ ق.ظ

۰

قدرت های بزرگ جهان در سال 2030

شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۱، ۱۰:۳۲ ق.ظ
رقبایی که در برابر آمریکا قد علم خواهند کرد
هر چهار سال یکبار،یکی از زیر مجموعه های جامعه اطلاعاتی ایالات متحده به نام شورای اطلاعات ملی، گزارشی ویژه را منتشر می کند که در آن تغییرات جهان و این که این تغییرات چه تأثیری بر ایالات متحده می گذارد را پیش بینی می کند.
دپلماسی ایرانی: هر چهار سال یکبار،یکی از زیر مجموعه های جامعه اطلاعاتی ایالات متحده به نام شورای اطلاعات ملی، گزارشی ویژه را منتشر می کند که در آن تغییرات جهان و این که این تغییرات چه تأثیری بر ایالات متحده می گذارد را پیش بینی می کند.گزارش امسال «نظام جهانی 2030 : جهان جایگزین» نام دارد و در آن تعدادی پیش بینی برجسته (و تعدادی غیر شگفت انگیز) از این که دهه ی آینده چه چیزهایی را خواهد آورد، انجام داده است.

مانند هر پیش بینی دیگری این پیش بینی هم دارای نواقصی است.چون براساس فهم کنونی ما از نظام جهانی معاصر و این که چگونه کار می کند استوار است.شورای اطلاعات ملی شوخی نمی کند و ارزش دارد که این گزارش را بررسی کنیم،به ویژه این که  احتمال تغییر وضعیت قدرت های بزرگ جهان را بررسی می کند.

در این جا نمودارهایی از متن اصلی گزارش استخراج شده است که در آن شورای اطلاعات ملی از تغییر وضعیت قدرت های بزرگ جهان خبر می دهد. این گزارش ارزش به خاطر سپردن را دارد ولی این را باید دانست که این فقط یک پیش بینی است.

پیشی گرفتن چین از ایالات متحده به عنوان ابر قدرت در حدود سال های 2030 یا 2040 :

این مورد براساس دو روش مختلف در سنجش قدرت کشورها در جهان انجام شده است.طبق یک روش تا سال 2050، ایالات متحده بعد از هند در مکان سوم قرار می گیرد «در سال 2030، آسیا از آمریکای شمالی و اروپا که در دور های مختلف ابرقدرت بودند،پیشی می گیرد» گزارش همچنین می افزاید «تا حد زیادی روند ظهور تاریخی کشورهای غربی که از سال 1750 تاکنون شکل گرفته است ،معکوس می شود»

DNI-power-forcast 1.jpg

شاخص های قدرت در سال 2030 همچنان در اختیار ایالات متحده است و چین و هند در رده های بعدی قرار دارند :

نمودار زیر با معیارهای متفاوتی نسبت به نمودار بالا ترسیم شده است.این نمودار در رده های مختلفی، قدرت کشورهای بزرگ جهان را بررسی کرده است.در این طبقه بندی آمریکا در سال 2030، براساس قدرت نظامی،تجارت و کمک به دیگر کشورها و تحقیقات تکنولوژیکی که شاید مهمترین باشد، قدرت اول جهان می باشد.در رابطه با سرمایه انسانی و تولید ناخالص داخلی،چین و هند روندی صعودی دارند و این میزان به طور قابل توجهی از ایالات متحده بیشتر است.از چهار قدرت برتر جهان، سه کشور آسیایی می باشند و هیچ کدام  اروپایی نیستند.

DNI-elements-of-power.jpg

میزان مصرف طبقه متوسط چین و هند به طور چشمگیری رشد می کند و از غرب پیشی می گیرد :

این گزارش پیش بینی می کند که طبقه متوسط جهان در سال 2030، از یک میلیارد به سه میلیارد نفر افزایش پیدا می کند که بیشتر آن  در چین،هند و دیگر کشورهای آسیایی رخ می دهد.این به این معنا است که میزان مصرف طبقه متوسط (نیروی محرکه ی اصلی اقتصاد جهانی) در آسیا نسبت به غرب رشد خواهد داشت.

DNI-global-middle-class-consumption.jpg

دارایی های مالی به سمت اقتصادهای نوظهور تغییر جهت می دهد :

این نمودار نشان می دهد که چگونه دارایی های مالی جهانی در میان اقتصاد های جهان تقسیم شده است. در سال 2000، ایالات متحده و اروپای غربی هرکدام یک سوم را در اختیار داشتند،که این نسبت به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است و به چین و دیگر اقتصادهای نوظهور منتقل شده است.طبق این گزارش این روند ادامه دارد و ژاپن فقیرتر می شود همان طور که جمعیتش کاهش می یابد.

DNI-share-of-financial-assets.jpg

ظهور چین و هند سریع تر و به طور چشمگیری از غرب بیشتر است :

این جدول شاید بهتر از هر  چیز دیگر نشان می دهد که چگونه شاخص رشد چین و هند تاریخی می باشد.جدول نشان می دهد که میانگین افزایش تولید ناخالص داخلی هر کشور زمانی که ابر قدرت بوده است چه میزان بوده است.ظهور ایالات متحده به عنوان قدرت جهانی در بین سال های 1900 تا 1950 سهمش از اقتصاد جهانی در حال تغییر 2.2 درصد در یک دهه بوده است.چین همچنان در حال ظهور است و طبق این معیار دو برابر سریع تر رشد می کند.این شگفت آور است و هند پیش بینی می کند در همین حدود بتواند رقابت کند.

DNI-gdp-per-decade.jpg

نتیجه این که ظهور اقتصادی غول های آسیا یعنی چین و هند معانی مهمی برای توازن قوای جهانی و جایگاه ایالات متحده دارد.

نویسنده : مکس فیشر / منبع : واشینگتن پست

 

۹۱/۰۹/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">