پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۱، ۱۲:۴۱ ب.ظ

۰

ایران در شرایط "اقتصاد استراحتی" به سر می برد.

بشار اسد حق ندارد در چنین شرایطی ملت خویش را رها کند.

اگر ضوابط در استخدام حاکم نباشد جریان انحرافی همه عوامل خود را به استخدام در خواهد آورد.

امیدوارم رئیس جمهور بتواند خود را از شر شیاطینی که وی را احاطه کرده اند رهایی یابد.

گفت وگو با دکتر محمد حسن قدیری ابیانه؛ دکترای علوم استراتژیک

در حاشیه برگزاری کرسی آزاد اندیشی ویژه اساتید گفت و گویی با دکتر قدیری ابیانه؛ دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، سفیر سابق در مکزیک و استرالیا، کارشناس عالی وزارت امور خارجه، انجام داده ایم. جهت آشنایی بیشتر با زندگینامه، نظرات، تألیفات، دانلود سخنرانی ها و کتاب های ایشان می توانید به سایت www.ghadiri.ir مراجعه نمایید.

در ابتدا از آقای دکتر خواستیم کمی در مورد مسائل اقتصادی کشور برایمان صحبت کنند.

ایشان صحبت های خود را با این جمله که «ما در کشورمان با یک توهم بزرگ روبه رو هستیم به نام توهم نفتی» آغاز کردند و ادامه دادند که اکثر مردم تصور می کنند درآمد نفت و سایر منابع آن قدر زیاد است که اگر عادلانه توزیع شود، مشکلی به نام معیشت، مسکن، اشتغال، رفاه، درمان و... نخواهیم داشت. وقتی از مردم سؤال می کنیم که به نظر شما، صادرات نفت ایران به ازاء هر ایرانی چقدر است؟ رقم های ده ها و صدها میلیونی مطرح می کنند. در حالی که کل صادرات نفت ایران به ازاء هر نفر در هر ماه کمتر از یک بشکه است. در بودجه امسال (سال 91) که بیشتر از سالهای قبل در نظر گرفته شده است و البته به خاطر تحریم ها محقق نخواهد شد بیش از 610 هزار میلیارد ریال است که اگر این پول را به 75 میلیون جمعیت و 12 ماه تقسیم کنیم، مشخص می شود به ازاء هر نفر مطابق با بودجه سال 91 فقط 67000 تومان در هر ماه به ازای هر ایرانی است که از این 67000 تومان، 42000 تومان به عمران اختصاص دارد و بقیه آن به سایر موارد بر می گردد. سال قبل این رقم 63000 تومان و دو سال قبل 48000 تومان بوده است. البته اگر تورم را در نظر بگیریم امسال کمتر از سال قبل است.                                                                                                    

« توزیع عادلانه ثروت واجب است. جلوگیری و برخورد با سوء استفاده کنندگان از بیت المال، حتی یک ریال واجب است اما کافی نیست و ما باید به سمت تولید ثروت در کشور برویم

کل بودجه عمومی دولت شامل درآمدهای نفت، گاز، برق، پتروشیمی، مس و سایر درآمدهای کشور در بودجه عمومی امسال(ماهانه)  182000 تومان است. دولت و مجلس نشسته اند که چطور این 182000 تومان در هر ماه به ازای هر ایرانی را چطور تقسیم کنند. آقای رئیس جمهور اخیراً گفته اند، بودجه سال آینده را بر اساس 950000 میلیارد ریال ببندند یعنی به ازاء هر نفر 105 هزار تومان یعنی بودجه سال آینده به ازاء هر نفر به نسبت امسال 77000 تومان کاهش یافته است و این واقعیتی است که مردم باید با آن آشنا شوند. این 105 هزار تومان صرف تمام امور کشور می شود و اگر بودجه تقسیم شود همه می گویند کم است و اگر بودجه بیشتری باشد خدمات بهتری ارائه می دهند ولی نمی پرسند که این پول را از کجا باید آورد.  لذا در انتخابات شاهد این هستیم که نامزدها برای جلب آراء عمومی صحبت از خدماتی خواهند کرد که در صورت پیروزی ارائه خواهند داد، بدون اینکه بگویند منابعش از کجا تأمین خواهد شد. الآن هم در انتخابات ریاست جمهوری شاهد هستیم که نامزدهای احتمالی سعی می کنند نسبت به دیگری پیشی بگیرند، یکی از نامزدها گفته باید ماهانه نفری 110 هزار تومان باید داد، دیگری گفته اگر من انتخاب شوم نفری 200 هزار تومان می دهم در حالی که کل بودجه عمومی پیش بینی شده برای سال آینده، ماهی 105 هزار تومان است. البته می شود مبلغ یارانه را اضافه کرد. اگر بخواهیم سوخت به قیمت واقعی ارائه شود. بنزین، نفت سفید، گازوئیل حدوداً لیتری 3000 تومان است. با احتساب قیمت نفت خام بر اساس بشکه ای 110 دلار، یعنی اگر نفت سفید قیمتش 30 برابر، گازوئیل 20 برابر و بنزین حدود 5 برابر شود قطعاً می شود میزان یارانه ها را افزایش داد ولی کاندیداها این را نمی گویند. در حالی که صداقت حکم می کند صورت مسئله را کامل برای مردم بیان کنند و البته باید روزی برسد که مصرف کنندگان قیمت واقعی را پرداخت کنند و این پول به نحو بهتری به نفع مردم هزینه شود اما الزاماً پرداخت نقدی بهترین راه نیست. در حال حاضر شاهد این هستیم که برخی ها که اعتیاد دارند، این پول را صرف اعتیاد خود می کنند نه زن و فرزند.

 

«هدف بهتر هزینه کردن بودجه هایی است که متعلق به همه مردم است. »

 ما باید بدانیم که بودجه عمومی متعلق به همه ملت است و کسی حق ندارد آن را خلاف مصلحت مردم هزینه کند. اخیراً دولت به آقای بقائی اختیار استخدام 1500 پرسنل رسمی ریاست جمهوری را داده است حال آنکه بسیاری از کسانی که جذب ریاست جمهوری به صورت غیر رسمی شده اند. بر اساس ملاک های شایسته سالاری نبوده، بلکه رابطه با مسئولین نهاد ریاست جمهوری نقش مهمی در انتخاب آنها داشته است. در حالی که پرسنل ریاست جمهوری باید از بین نخبه ترین افراد جامعه انتخاب شوند و البته اسلام گرا بودن آنها شرط مقدماتی است، در حالی که متأسفانه رئیس محترم جمهور اخیراً این اصل را زیر سؤال برده اند، گویی که نظام ایران اسلامی نیست. رئیس جمهور نباید شرایطی را به رئیس جمهور بعدی تحمیل نماید. استخدام 1500 نیرو بدون ضوابط شایسته سالاری تحمیل وضعیت به رئیس جمهور آینده است و باید تجدید نظر اساسی شود. شنیده شده که به هر استان اجازه داده شده 4000 نیرو را بر همین روال استخدام کنند که امیدوارم صحت نداشته باشد به هر حال اگر ضوابط در استخدام حاکم نباشد جریان انحرافی همه عوامل خود را به استخدام در خواهد آورد.

وی گفت: متأسفانه در ایران ساعت کار مفید بسیار پایین است، تعطیلات مناسبتی و اسراف در مصرف بسیار بالاست و بار تکفل نیز یک به چهار است یعنی یک نفر کار می کند و چهار نفر مصرف می کنند. در حالی که در کشورهای پیشرفته و در حال رشد یک به دو است با این وضعیت باید گفت: ایران در شرایط "اقتصاد استراحتی" به سر می برد و اگر تغییری در این شرایط ایجاد نشود به زودی وارد مرحله اقتصاد ریاضتی خواهیم شد. اگر شعار همت مضاعف و کار مضاعف مربوط به سال 89 عمل می شد، نیازی به طرح شعار جهاد اقتصادی نبود. اگر به شعار جهاد اقتصادی عمل می شد نیازی به طرح اقتصاد مقاومتی نبود و اگر به اقتصاد مقاومتی عمل نشود، چاره ای جز اقتصاد ریاضتی نخواهیم داشت و کسانی که مخاطب این شعارهای سال هستند نه تنها مسئولین بلکه همه مردم هستند و همه باید در رفتارهای خود تجدید نظر کنند. بهتر است با کار بیشتر، پرهیز از اسراف، ترجیح کالای ایرانی به کالای خارجی و همت و کار مضاعف در این راستا و حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی از ورود به مرحله ریاضت اقتصادی پیش گیری کنیم. رهنمودهای مقام معظم رهبری کلید پیشرفت کشور است و همگان باید خود را مخاطب آن بدانند و نسبت به آن متعهد باشند وگر نه باید خود را ملامت کنند و ملامت چاره کار نیست.

 همه مردم باید بر کار و تلاش و اصلاح فرهنگ کار و مصرف خویش هم گمارند و تصور نکنند که دولت ها می توانند بدون مشارکت و همت مردم به اهداف مورد نظر نائل آیند حتی اگر به جای مسئولین فعلی کشور معصومین علیه السلام امور را خود در دست گیرند، اما مردم به وظیفه خود عمل نکنند به اهداف مورد نظر خواهیم رسید کما اینکه در دوران حکومت امام علی علیه السلام مردم آن دوران به وظایف خود عمل نکردند و آن شد که نباید می شد. البته مدیریت صحیح، لازمه کار است و مردم، رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، اعضاء مجلس خبرگان رهبری و اعضاء شورای شهر و روستا را خود انتخاب می کنند و همه مسئولین کشور از رهبری تا پایین مستقیم یا به واسطه توسط مردم انتخاب می شوند. قرار نیست کشور با معجزه اداره شود بلکه باید با کار و تلاش آحاد مردم به اهداف رسید. فعلاً هدف چشم انداز 1404 به عنوان هدفی مطلوب در نظر گرفته شده است. باید برای تدوین چشم اندار 1450 نیز از هم اکنون برنامه ریزی نمائیم و همه آحاد مردم در تحقق چشم انداز نقش دارند و هر کس باید به دنبال شناخت نقشی که می تواند در تحقق چشم انداز ایفا کند، باشد و به آن عمل کند. متأسفانه توهم نفتی باعث شده است مردم همه چیز را از مدیریت طلب کنند و نقش خویش را نادیده بگیرند، هر جا مردم مشارکت کردند پیروزی حاصل می شود و هر جا مردم مشارکت نکنند به اهداف مورد نظر نخواهند رسید.

در ادامه نظر آقای دکتر را در مورد مسائل سیاسی روز و انتخابات آینده جویا شدیم.

ایشان بیان داشتند که: انتخابات 88 دشمن را امیدوار کرد و تحریم هایی که اعمال می کنند ناشی از این امید است و با همین امید دشمنان ملت ما، تحریم ها را تا انتخابات 92 تشدید خواهند کرد. با این امید که مردم را از وضعیت معیشتی ناراضی و عاصی نمایند و از آن علیه نظام استفاده کنند و بتوانند فتنه دیگری را در سال 92 ساماندهی نمایند. از سوی دیگر اینگونه وانمود می کنند که با روی کار آمدن سازشکاران، تحریم ها برداشته خواهد شد حال آنکه در چنین فرضی تحریم ها تشدید خواهد گردید، زیرا دولت مرعوب یا سازشکار یا دست نشانده در مقابل فشارها عقب نشینی خواهد کرد و عقب نشینی این پیام را با خود دارد که ما فشار پذیریم و اگر فشار تأثیر داشته باشد پس نباید آن را قطع کنند بلکه باید تا آخر ادامه داد.

در صورت شرکت گسترده مردم و خنثی شدن فتنه و انتخاب شخص ولایت مداری که پایدار در ولایت مداری خود باشد و مرعوب دشمن نباشد می تواند آغازی بر کاهش تحریم ها باشد. چرا که اگر دشمن حس کند که تحریم ها اثری ندارد ادامه آن را بی فایده خواهد یافت.

متأسفانه باید بگوییم که این بار جریان انحرافی که نفوذ زیادی در دولت دارد سردمداری فتنه را بر عهده خواهد داشت و سعی می کند رئیس جمهور را به ورطه سقوط بکشاند و غرور و خودمحوری را در وی تقویت کرده و ولایت گریزی را در وی تشدید کند. به او القاء می کنند که تو تنها نماینده همه ملت هستی، حتی آرائ تو از مجلسی ها هم بیشتر است، پس تو باید تعیین کننده باشی و چند نفر در شورای نگهبان نباید در مورد نامزدها تصمیم بگیرند. تو عصاره ملت هستی و همه چیز را تو باید تعیین کنی. به او می گویند برای جلب افراد بد حجاب یا فاسد با اشاعه حجاب مخالفت کن. به او می گویند وعده های ناشدنی و پرداخت وجوه نقدی را وعده بده تا با روی کار آمدن وی یا افراد مطیع وی به خواسته مردم تبدیل شود.

رئیس محترم جمهور باید مراقب باشد که فریب این ترفندها را نخورد. اما متأسفانه در مواردی مشاهده می شود که ایشان این القائات را تکرار می نماید. امیدوارم بتواند خود را از شر شیاطینی که وی را احاطه کرده و خود را فرشته می نمایانند رهایی یابد.

در پایان گفت گو، نظر آقای دکتر را در مورد تحولات سوریه پرسیدیم.

ایشان گفتند: سوریه، حماس و حزب ا... به عمق اسرائیل دسترسی دارند و خط مقدم جبهه محسوب می شوند و وجودشان از موانع حمله نظامی به ایران است به همین لحاظ برای نجات اسرائیل و دشمنی با ایران، سوریه مورد هدف قرار گرفته است. تروریست ها، جنایتکاران و زندانیان محکوم به اعدام در سوریه جمع شده اند تا نظام بشار اسد در سوریه را ساقط کنند و در این راستا دست به هر جنایتی زده اند و اگر دستشان برسد و بر سوریه مسلط شوند به نسل کشی شیعیان و علوی ها خواهند پرداخت و چنان خونریری به پا کنند که تصورش آسان نیست.

بشار اسد حق ندارد در چنین شرایطی ملت خویش را رها کرده و گلیم خود را از آب بکشد بلکه باید تا آخرین لحظه از ملتش در شرایط سخت حمایت کند و اگر تروریست ها، کشورهای مرتجع و اربابان آنها یعنی اسرائیل، آمریکا و انگلیس و کلاً غربی ها و عمده حکومت های عربی نتوانستند او را ساقط کنند به خاطر حمایت های مردمی از وی است این حمایت با آغاز فعالیت های تروریست ها تشدید شده است زیرا تروریست ها با جنایاتی که مرتکب شده اند تنفر عمومی را علیه خود بر انگیخته اند. حتی بسیاری از مخالفین بشار اسد او را بر تروریست ها ترجیح می دهند. تحولات سوریه، خاورمیانه را دگرگون خواهد کرد اگر بشار اسد بماند و تروریستها سرکوب شوند شکست بزرگ دیگری برای استکبار خواهد بود و اگر او سرنگون شود پیروزی بزرگی به نفع صهیونیست ها و استکبار رقم خواهد خورد. ما به نوبه خود باید نهایت تلاش خویش را بنمائیم که تروریست ها در اهداف خود موفق نشوند.

۹۱/۱۰/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">