پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۱، ۱۲:۴۷ ب.ظ

۰

یارانه 140 دلاری هر بشکه گازوئیل!

شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۱، ۱۲:۴۷ ب.ظ

خبرگزاری موج - تبعات اقتصادی همچون قاچاق سوخت و علامت های نادرست در بازار تنها بخشی از زیان های ملی ناشی از عرضه سوخت یارانه ای است.

محمد حسن قدیری ابیانه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، با بیان این مطلب اظهار داشت: قیمت شدیدا یارانه ای گازوئیل، دوباره دارد به منشا تصمیم گیری هایی تبدیل می شود که تقاضا در بازار و تولید را شکل می دهد.  وی افزود: این عینا تکرار اشتباهات گذشته و تأثیر یارانه ای بودن سوخت در خطای تصمیم گیری است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید در نظر بگیرند که قیمت گازوئیل گران تر از بنزین است، گفت: دیر یا زود باید قیمت های یارانه ای سوخت از جمله گازوئیل کنار گذاشته شود بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در این مسئله دقت لازم را داشته باشد.

قدیری ابیانه تصریح کرد: همیشه قیمت های یارانه ای سوخت علامت های غلط به بازار می دهد هم در جهت ساخت منازل و ساختمان ها و هم در جهت حمل و نقل عمومی و هم کارخانجات این جهت دهی نادرست به چشم می خورد.

وی افزود: ما متوجه نیستیم که قیمت های یارانه ای چه فاجعه ای را بر سر اقتصاد کشور به وجود آورده است.

رونق قاچاق گازوئیل از یارانه سرشار آن ناشی می شود

کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به قیمت آزاد 350 تومانی هر لیتر گازوئیل اذعان داشت: در حال حاضر گازوئیل بشکه ای حدود 22 دلار به صورت آزاد به فروش می رسد درحالی که با درنظر گرفتن قیمت 110 دلاری هر بشکه نفت خام و با احتساب ارز مبادله ای، قیمت تمام شده گازوئیل برای دولت لیتری 2700 تومان و بشکه ای 165 دلار می شود.

وی ادامه داد: در واقع در حال حاضر در هر بشکه گازوئیل، دولت 140 دلار یارانه می پردازد و این یارانه زیاد است که موجب قاچاق گازوئیل شده است.

قدیری ابیانه با اعلام اینکه مجددا قاچاق گازوئیل گسترش یافته، ابراز داشت: تا زمانی که این یارانه پرداخت می شود نباید انتظار داشت که قاچاق کاهش یابد.

سوخت ارزان است؛ الزامی برای مصرف بهینه نیست!

این کارشناس اقتصادی هدررفت سرمایه های ملی را تنها مختص پدیده قاچاق ندانست و گفت: با پرداخت یارانه دولتی بسیار، ساختمانها استانداردهای لازم را رعایت نمی کنند و لزومی به افزایش سخت گیری ها برای خودداری از هدررفت انرژی نمی بینند، این مسئله در کارگاهها و کارخانجات نیز به همین صورت است.

وی ادامه داد: کارخانجات در محاسبات مزیت اقتصادی و سود و زیان واقعی دچار مشکل می شوند و سرمایه ها به سمت صنایع و تولیداتی می رود که صرفه اقتصادی حقیقی ندارد و دقت لازم برای صرفه جویی در مصرف سوخت اعمال نمی شود.

تقاضای خودروی گازوئیلی ناشی از گازوئیل 350 تومانی است!

قدیری ابیانه رویکرد خودروسازان برای تولید خودروهای گازوئیلی سبک را ناشی از قیمت یارانه ای گازوئیل و یک فاجعه و زیان ملی عنوان کرد و گفت: این علامت نادرستی است که سوخت یارانه ای به بازار عرضه و تقاضا داده و اگر قرار باشد گازوئیل یارانه ای به عنوان سوخت خودروهای جدید به سبد مصرف سوخت اضافه شود فاجعه ای ملی است.

وی افزود: اگر خودروهای گازوئیلی قرار است به سبد سوخت بیاید باید عرضه گازوئیل آن با نرخ واقعی گازوئیل یعنی 2700 تومان در هر لیتر صورت بگیرد، در آن صورت مطمئنا استقبال از خودروهای گازوئیلی آنطور که پیش بینی شده نخواهد بود.

مصرف یکسال برنج ایرانی 10 خانوار در باک خودرو

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه عرضه سوخت به خودرو با یارانه معنا ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر میزان یارانه سوخت یک خودرویی که از سهمیه بنزین استفاده می کند و سهمیه 60 لیتری دارد و هفته ای 40 لیتر نیز بنزین آزاد مصرف کند برابر است با مصرف یکسال برنج ایرانی کیلویی 4 هزار تومان 10 خانواده 4 نفری!

وی افزود: در خصوص گازوئیل به دلیل اینکه یارانه آن بیش از بنزین است این رقم به مراتب بیشتر می شود.

یارانه ماهانه 5 میلیون تومانی مصرف کنندگان گازوئیل

قدیری ابیانه در ادامه گفت: کسی که ماهیانه 2 هزار لیتر گازوئیل یا نفت سفید به عنوان مثال برای گرمایش منزلش مصرف کند، یعنی ماهیانه بیش از 5 میلیون تومان یارانه می گیرد!

وی خاطرنشان کرد: هرچه زودتر باید قیمت های سوخت واقعی شود و این به نفع کشور است که مابه التفاوتی که در قیمت یارانه ای سوخت وجود دارد، صرف محرومیت زدایی، ایجاد اشتغال و عمران و آبادانی کشور به ویژه در بهره مندی ایران از سهم خود در منابع مشترک نفت و گاز شود.

۹۱/۱۰/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">