پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۱، ۰۹:۵۹ ب.ظ

۰

استراتژی اشتباه در مصرف انرژی

دوشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۱، ۰۹:۵۹ ب.ظ

یارانه بنزین روزانه بیشتر از یک تن طلاست

۲۵ دی ۱۳۹۱

جوان آن لاین

محمدحسن قدیری ابیانه: افزایش بهبود وضعیت استاندارد تولید هم خودرو و هم سوخت امری ضروری است و باید در این زمینه تلاش همه جانبه ای صورت بگیرد؛ از سوی دیگر وضعیت آلودگی هوا و خسارات سنگین مالی و جانی تاثیرات مکرر ناشی از این آلودگی موید این ضرورت است اما این امور کافی نیست و باید اصلاحات اساسی ساختاری در اقتصاد کشور صورت پذیرد تا روند اصلاح امور سرعت گیرد.

متاسفانه یارانه‌های سنگین به بنزین و گازوئیل و نفت سفید از مبانی مشکلات عدیده اقتصادی و صنعتی ایران است؛ یارانه بنزین به تنهایی روزانه معادل بیش از یک تن طلاست که این امر موجب تقاضای خودروهای پرمصرف و با استاندارد پایین شده است؛ در حالی که بازار تولید خودرو بر مبنای چنین تقاضای کاذبی شکل گرفت به نحوی که مردم خودروهای غیراستاندارد اما ارزان تر را بر ماشین های استاندارد اما گران تر ترجیح می دهند و این بزرگترین مانع در ارتقای کیفیت تولید خودروهای داخلی است.

این در حالی ست که قیمت نفت خام براساس بشکه ۱۱۰ دلار لیتری ۷۰ سنت یعنی حدود دو هزار تومان و در نتیجه قیمت تمام شده بنزین در پمپ بنزین‌ها حدود سه هزار تومان می‌شود که دولت با یارانه سنگینی آن را تحویل مردم می‌دهد.

اخیرا به دلیل ارزان‌تر عرضه‌شدن گازوئیل، میل مردم به خرید ماشین های گازوئیلی افزایش یافته است. حال آنکه قیمت گازوئیل بیش از بنزین است و همین میل کاذب در بازار موجب تمایل صنایع خودروسازی به تولید خودروهایی با مصرف گازوئیل است که این امر یک استراتژی غلط است که مشکلات عدیده ای را در آینده برای اقتصاد کشور و مردم به وجود می آورد.

هدفمندسازی یارانه های سوخت یک امر اجتناب ناپذیر است و در صورت واقعی شدن قیمت سوخت میل به استفاده از خودروهای شخصی کاهش خواهد یافت و صنایع خودروسازی ما دچار بحران خواهند شد زیرا مبنای توسعه صنایع خودروسازی ایران بر اساس تقاضایی در بازار است که براساس سوخت ارزان شکل گرفته است.

در صورت هدفمندسازی یارانه ها میل به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و خودروهای کم مصرف و استاندارد هرچند گرانتر افزایش خواهد یافت و مناسب است صنایع خودروسازی خود را با وضعیتی که در پیش است وفق دهند در غیر این صورت با مشکل بزرگی مواجه خواهند شد.

گاز هم به قیمت های شدیدا یارانه ای به خودروها پرداخت می شود و این هم یک اشتباه بزرگی است. قیمت ها باید به قیمت واقعی عرضه شود؛ قیمت های یارانه ای هم به مردم هم به صنایع مان آدرس های غلط می دهند و تشخیص مزیت ها و منافع ملی را مشکل می سازد.

این سرمایه عظیمی که در سوخت یارانه ای هزینه می شود باید در جای بهتری هزینه گردد که منافع مردم و مصالح کشور در آن باشد.

۹۱/۱۰/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">