پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۱، ۰۷:۰۲ ب.ظ

۰

9 بهمن 1391

محمدحسن قدیری ابیانه، مولف کتاب «کلیدهای پیشرفت» معتقد است دانشجویان و دانشگاهیان راه‌حلی برای مشکلات موجود کشورند و این گروه‌ها باید بکوشند پژوهش‌های علمی خود را به سمتی پیش ببرند که ضعف‌های کشور را شناسایی و آن‌ها را برطرف کنند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر محمدحسن قدیری ابیانه، به‌تازگی کتابی را با عنوان «کلیدهای پیشرفت» منتشر کرده که در آن از زوایای گوناگون به مشکلات مدیریتی و اقتصادی کشور پرداخته است.

وی که دانش‌آموخته رشته مدیریت استراتژیک است با بیان این نکته که اقتصاد کشور ایران تا حد زیادی وابسته به نفت است افزود: دلسوزان کشور در صددند راهکارهایی را برگزینند که به این وابستگی پایان دهند اما مشکل بزرگتری که اکنون با آن درگیریم این است که به دلیل وجود منابع نفتی، دچار «توهم نفتی» شده‌ایم،به این معنا که تصور مردم از درآمد نفت بسیار بیشتر از واقعیت است و مردم گمان می‌کنند با توزیع عادلانه درآمد نفتی به آن‌ها بخش زیادی از مشکلات اقتصادی‌شان برطرف می‌شود.

قدیری ابیانه افزود: درآمد نفت به تنهایی نمی‌تواند سبب برطرف شدن مشکلات اقتصادی کشور شود. با در نظر گرفتن این نکته سعی کرده‌ایم در این کتاب به این موضوع بپردازیم که «توهم نفتی» و انتظار بیش از واقع سبب شده مردم همه مشکلات را از ضعف مدیریتی و دولتی بدانند و نقش عملکرد خود را در پیشرفت کشور نادیده بگیرند.

بنیانگذار نخستین انجمن اسلامی دانشجویی در سال 1353، توجه به تولید داخلی را یکی از راه‌های برطرف شدن مشکل دانست و ادامه داد: امکان برآورده کردن توقعات موجود وجود ندارد و چون این خواسته‌ها برآورده‌شدنی نیستند برخی نارضایتی در کشور به وجود آمده است. همین مساله زمینه‌ساز مسایل سیاسی کشور می‌شود که در کتاب به چگونگی آن پرداخته شده است.

مقایسه وضعیت ایران با سایر کشورهای نفت‌خیز و همچنین مقایسه با کشورهایی که از این منبع برخوردار نیستند از جمله مسایلی است که به گفته قدیری ابیانه در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

وی افزود: برای پیشبرد بهتر کشور باید در کنار ایده‌آل‌گرایی واقع‌بین باشیم. از همین رو در کتاب «کلیدهای پیشرفت» با نگاهی به مباحث مدیریت استراتژیک، به نقاط قوت و ضعف کشور پرداختیم و فرصت‌ها و تهدیدهای موجود را شناسایی کردیم.

این پژوهشگر و مولف ادامه داد: هدف اصلی نگارش کتاب «کلیدهای پیشرفت» این بود که بر اساس تحلیل‌های انجام شده راهبردها و راهکارهای مطلوب پیشرفت را ارایه دهیم. متاسفانه نویسندگان کمی هستند که بر اساس مشکلات موجود کشور کتابی را تالیف کنند و در آن راهکارهایی علمی برای برطرف شدن مشکلات ارایه می‌دهند در حالی که کشور به انتشار چنین آثاری نیاز دارد.

به گفته سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران، در مکزیک و استرالیا، در بخشی از این کتاب ضرب‌المثل‌ها، اشعار و جملات شخصیت‌های مطرح درباره اهمیت کار و تلاش گردآوری شده که می‌تواند تاکیدی بر مباحث علمی مطرح شده در کتاب باشد.

قدیری ابیانه به کارگیری روش علمی مدیریت استراتژیک در تحقیق و تدوین این کتاب را از ویژگی‌های آن دانست و اظهار کرد: با این روش‌ اهداف و سیاست‌ها مشخص و راهبردها و استراتژی‌هایی تعیین شده است. در نهایت نیز راهکارهایی در حوزه‌های مختلف در کتاب مطرح شده که می‌تواند برای دانشجویان، جوانان، استادان دانشگاه، روحانیون، فرهنگ‌سازها و معلمان مفید باشد.

وی با بیان این نکته که کتاب در مدت کوتاه بعد از انتشارش با استقبال خوبی مواجه شده افزود: یک ماه بعد از انتشار کتاب «کلیدهای پیشرفت» چاپ دوم آن نیز راهی بازار کتاب شد که این نشان از اهمیت کتاب‌هایی دارد که در صددند مشکلی از مشکلات کشور را برطرف کنند. تلاش من در زمان نگارش کتاب این بود که اثری ارایه دهم که نه تنها بر معلومات افراد بیفزاید، بلکه نگاه‌ به وضعیت موجود را نیز تغییر دهد. در واقع این کتاب مشخص می‌کند که هر فردی چه تاثیری در شکل‌دهی وضعیت کلان کشور دارد.

در این کتاب یک فصل به مطالبات مردم و راهکارهای تحقق آن با ترسیم نمودار پرداخته است.

نویسنده کتاب «کلیدهای پیشرفت، عوامل و موانع فرهنگی کار،‌تولید و سرمایه» درباره چگونگی انتخاب این موضوع برای تالیف کتاب توضیح داد: در سال 1377 که تحصیل در دوره دکترای مدیریت استراتژیک را آغاز کردم بر این موضوعات تمرکز داشتم و کارهای تحقیقاتی مختلفی هم درباره آن انجام دادم. در رساله دکترای خود با عنوان «استراتژی مدیریت اطلاع‌رسانی دستگاه‌های دولتی از نگاه توسعه و امنیت ملی» نیز به این موضوع پرداختم. در واقع می‌توان گفت کتاب «کلیدهای پیشرفت» حاصل حدود 10 سال مطالعه، و تلاش علمی و یک عمر تجربه من است.

مدیر تاسیس انجمن نخبگان جهان اسلام در پاسخ به این سوال که «رساله‌های دانشجویی در چه حد می‌توانند به برطرف‌شدن مشکلات کشور کمک کنند و وضعیت دانشگاه‌های کشور در پرداختن به موضوعات کاربردی در چه حد است؟» توضیح داد: هدف نگارش رساله دانشگاهی باید رفع نقاط ضعف کشور و رسیدن به پیشرفت در حوزه‌های مختلف باشد. متاسفانه سیستم آموزشی کشورمان دارای ضعف‌هایی است و به همین دلیل کتابها و مقاله‌های کاربردی زیادی هم تالیف نمی‌شود. در حالی که به عقیده من پرداختن به موضوع کارآفرینی و تولید داخلی از جمله مواردی است که کشور در حال حاضر بیش از هر زمانی به آن احتیاج دارد.

قدیری ابیانه افزود: متاسفانه دانشجویان خود را بخشی از صورت مساله می‌دانند در حالی که جوان، دانشجو و دانشگاه قسمت بزرگی از راه حل برای مشکلات موجود است و برای برطرف شدن این مشکل باید کوشید.

کتاب «کلیدهای پیشرفت، عوامل و موانع فرهنگی کار، تولید و سرمایه» اثر دکتر محمدحسن قدیری ابیانه جدیدترین کتاب وی است که در 333 صفحه توسط انتشارات بنیاد بعثت منتشر شده و شمارگان این کتاب در دو نوبت چاپ به 10 هزار نسخه رسیده است. 

مشاهد مقدمه و فهرست کتاب کلیدهای پیشرفت

۹۱/۱۱/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">