پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۵ ب.ظ

۰

کتاب "کلیدهای پیشرفت، عوامل و موانع فرهنگی کار، تولید و سرمایه" تالیف دکتر محمد حسن قدیری ابیانه جدیدترین کتاب وی است که در 333 صفحه توسط انتشارات بنیاد بعثت در 5000 نسخه منتشر شده است.

این کتاب در 9 فصل به ارزیابی همه جانبه موضوع پرداخته است. کتابی که نویسنده آن را به مقام معظم رهبری تقدیم نموده است.

فرهنگ و اشتغال، توطئه های استکبار برای تضعیف فرهنگ کار، ضعف ها و قوت ها،  مطالبات مردمی و راهکارهای تحقق آن همراه با نمودارهای متعددی که درک مطلب را آسان می کند، بحران در غرب، دیگاه اسلام، جملات قصار، اشعار و نیز ضرب المثل های ایرانی و خارجی در این ارتباط، فشارها و فرصت ها، ابعاد تحریم ها، مقدم ای لازم برای طراحی راهبردها است که با دقت و با استفاده از روش علمی مدیریت استراتژیک استخراج و به زبان ساده تنظیم و ارائه گردیده ا ست.

راهکارها و نیز پیشنهاداتی برای تحقیقات بعدی نیز در پایان کتاب درج شده است.

کتاب با این عبارات آغاز می گردد:

تقدیم به

" مقام معظم رهبری در بیانات خویش در تاریخ 18/8/1385  در دیدار دانشگاهیان سمنان فرمودند: درباره ى مشکلات اجتماعى اى که در کشور وجود دارد، تحقیق کنیم و راه ریشه‌کن کردن اینها را پیدا کنیم و به دنبال این برویم که راه مبارزه با اسراف چیست. اسراف یک بیمارى اجتماعى است. راه مبارزه با مصرف گرایى چیست؟ راه مبارزه با ترجیح کالاى خارجى بر کالاى ساخت داخل چیست؟ اینها تحقیق مى خواهد. در دانشگاهها پروژه هاى تحقیقى بگیرید، استاد و دانشجو کار کنید، نتیجه ى تحقیق را به مسئولان کشور بدهید؛ به رسانه ها بدهید تا سرریز شود و فرهنگ سازى شود. این، مى شود پیشرفت.

این کتاب، در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله العظمی خامنه ای  که همواره بر نقش فرهنگ در پیشرفت همه جانبه کشور و بر ضرورت اصلاح فرهنگ عمومی و تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف تاکید فرموده اند تقدیم میگردد."

مقدمه کتاب به شرح زیر است:

مقام معظم رهبری سال 1389 را سال همت مضاعف و کار مضاعف، سال 1390 را سال جهاد اقتصادی و سال 1391 را سال تولیدملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام نهادند. با توجه به این اقدام و نیز تاکیدات معظم له در جمع مسئولان نظام در ماه مبارک رمضان سال 1390، مبنی بر ضرورت مشاهده همزمان نقاط ضعف و قوت، بازبینی ای در این تحقیق انجام دادم و با افزودن داده های جدید و به روز رسانی آن را به صورت حاضر تنظیم و منتشر نمودم.

پیشرفت همه جانبه کشور آرزوی هر ایرانی است. دستیابی به این مهم بدون حل مشکل اشتغال ممکن نخواهد شد. به عبارتی پیشرفت و اشتغال لازمه یکدیگر هستند.  معضل بیکاری یکی از مهمترین چالشهایی است که جمهوری اسلامی ایران با آن مواجه می‏باشد و در آینده چنانچه این معضل حل نگردد، به مهمترین تهدید اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی تبدیل خواهد گردید و اقتدار ملی را تضعیف خواهد کرد. بدون برنامه‏ریزی برای حل مشکل اشتغال، نمی‏توان به پیشرفت توسعه‏ مطلوب دست یافت. از طرف دیگر، حل معضل اشتغال با تحقق پیشرفت همه جانبه امکان‏پذیر می‏باشد. به عبارت دیگر در برنامه ریزی جامع برای تحقق پیشرفت است که حل مشکل اشتغال و تقویت اقتدار ملی ممکن می‏گردد.

    عامل فرهنگ عمومی، یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر توسعه و پیشرفت، اقتدار ملی و اشتغال است که در کنار سایر عوامل، نقشی تعیین کننده در موفقیت یا عدم موفقیت هر برنامه‏ای دارد.

مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... خامنه ای در فرمایشات خویش در ماه مبارک رمضان سال 1390 در مورد نقاط ضعف و قوت در راه پیشرفت کشور فرمودند: اولین نقطه‌ مثبت و قوت نظام اینکه نظام ثابت کرده که توانایی غلبه بر تهدیدها را دارد. پیشرفت در شرایط تحریم یکی از نقاط مهم قوت کشور این است. از نقاط ضعف اینکه یک جاهایی طبق وظیفه عمل نکردیم؛ یک جاهایی مراقبت‌هایی که باید انجام بدهیم، انجام ندادیم؛ یک جاهایی دلبستگی های خودمان را زیر پا نگذاشتیم؛ به چیزهایی که باید از آن پرهیز کرد و بر حذر بود، سرگرم شدیم. مسئله تورم، فرهنگ کار، ساعات مفید کار و... حل‌نشده؛ باید فرهنگ کار در کشور جوری باشد که مردم کار را عبادت بدانند.

 رهبر انقلاب اسلامی نگاه واقع‌بینانه در هرگونه ارزیابی شرایط کشور را مهم دانستند و افزودند: برای رسیدن به یک نگاه صحیح و واقعی از وضعیت کشور باید شرایط فعلی منطقه و جهان را نیز در نظر گرفت.

ایشان ارزیابی صحیح از شرایط کشور را مستلزم نگاه واقع‌بینانه و پرهیز از یکسونگری دانستند و افزودند: در بررسی شرایط کشور، باید هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف را دید و از نگاه منفی و یا نگاه مثبت مطلق پرهیز کرد.

ایشان نخبگان دانشگاهی و حوزوی و مسئولان را به مطالعه دقیق و بررسی کارشناسی فهرست نقاط قوت و ضعف فراخواندند و افزودند: نقاط مثبت، ظرفیت‌های کشور است و نقاط منفی، نشان دهنده اولویت‌ها است که با در نظر گرفتن هر دو فهرست، می توان مسیر صحیح حرکت به سوی پیشرفت و تعالی را شناخت.

رهبر انقلاب اسلامی سپس به برخی نقاط قوت و ضعف کشور در شرایط کنونی اشاره و تأکید کردند: پیشرفت در اعتماد به نفس ملی یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ کشور است، به گونه‌ای که اعتماد به نفس کنونی جوانان از اعتماد به نفس جوانان نسل اول و دوم انقلاب به مراتب بیشتر است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از تبیین نقاط قوت، به بیان نقاط ضعف کشور پرداختند و تأکید کردند: اگر نقاط منفی دیده نشوند یقیناً ضربه خواهیم خورد.

ایشان افزودند: در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ضعف‌ها، غفلت‌ها و کوتاهی‌هایی وجود داشته که در بیشتر موارد ناشی از عمل نکردن به وظیفه بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری شکست مسلمانان در جنگ احد و علل و عوامل آن، افزودند: سرگرم شدن به منازعات و مشاجرات سیاسی، روی آوردن به رفاه‌طلبی و زندگی اشرافی، غفلت از روحیه جهادی و ایثار، غفلت از تهاجم فرهنگی دشمن، غفلت از در کمین بودن دشمن، غفلت از نفوذ دشمن در فضای رسانه‌ای کشور، و کم‌توجهی نسبت به حفظ بیت‌المال از جمله نقاط ضعف هستند.

ایشان افزودند: اگرچه در عرصه اقتصادی اقدامات زیادی انجام شده اما هنوز مسئله اشتغال، تورم و فرهنگ کار حل نشده است.

رهبر انقلاب اسلامی فرهنگ عمومی مردم را یکی دیگر از زمینه‌هایی دانستند که باید به آن توجه جدی تر شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: باید فضائلی همچون صبر، شکر، ذکر، احسان، مروت نسبت به دیگران، میل به خدمت و پرهیز از آزار و اذیت همنوعان، روزبروز در جامعه گسترش یابد.

ایشان مطرح نشدن صحیح مبانی اعتقادی اسلام و انقلاب را یکی دیگر از نقاط ضعف برشمردند و در جمع‌بندی این بحث تأکید کردند: نقاط قوت، امیدها را افزایش می‌دهند و نقاط ضعف، نشان دهنده اولویت‌ها هستند بنابراین، در هر ارزیابی از شرایط کشور باید نقاط مثبت و منفی با یکدیگر دیده شوند.

در این کتاب عوامل و موانع فرهنگی اجتماعی اشتغال، تولید و سرمایه و مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل اول کتاب به موضوع فرهنگ و اشتغال اختصاص دارد. در فصل دوم موضوع ضعف ها و قوت ها مورد توجه قرار گرفته است. در فصل سوم مطالبات مردمی و راهکارهای تحقق آن مشخص گردیه و نمودارهایی در این ارتباط ترسیم گردیده است. در فصل چهارم به اختصار به بحران اقتصادی در غرب اشاراتی شده است. فصل پنجم به دیدگاه های اسلام اختصاص یافته و تفاوت دیدگاه رایج فرهنگی با دیدگاه اسلام مورد مقایسه قرار گرفته است. فصل ششم به ضرب المثل و جملات قصار ایرانی و خارجی و نیز اشعار فارسی در زمینه کار و تلاش پرداخته شده است. در فصل هفتم محیط بین الملل و فشارها و تهدیدات آن مورد بررسی قرار گرفته است.

راهبردها (استراتژیها) و راهکارهای پیشنهادی به ترتیب در فصول هشتم و نهم مطرح گشته و بالاخره در پایان کتاب  پیشنهادات برای تحقیق و نیز منابع و مآخذ درج شده اند.

در اتهای کتاب نیز سوالاتی در مورد کتاب به صورت پاسخ های سه گزینه ای تنظیم گردیده است، تا بتوان در مسابقات کتاب خوانی از آن استفاه نمود.

فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

در بارۀ مولف      5

فصل اول: فرهنگ و اشتغال 21

قوت ها و ضعف های فرهنگ کار     23

تأثیر فرهنگ بر اشتغال      24

عوامل موثر بر سرمایهگذاری         25

مراحل تشکیل سرمایه تا حل مشکل اشتغال       26

عوامل و موانع تشکیل سرمایه         26

عوامل و موانع تبدیل سرمایه به سرمایه گذاری  27

توطئه علیه فرهنگ پیشرفت 28

اهداف مشابه آمریکا و انگلیس          29

نفوذ آمریکا و انگلیس در ایران         30

سیاستهای مشترک غرب      30

استراتژی‏های غرب          31

مصادیق توطئه‏های خارجی  31

توطئه سیا برای ترویج اعتقاد به شانس 31

تلاش انگلیس برای ترویج مصرف گرایی        33

پاتک رهبری به توطئه های دشمن     37

تاثیرات اسراف     38

نقش مردم در حمایت از تولید ملی      39

سیاست‌های کلی برنامه‏ى دوم‏ توسعه در سال 1372       41

ب: وصیت حضرت امام خمینی (ره)   42

ج: اعلامیه تاریخی علمای اصفهان برای حمایت از تولید داخلی       42

 

فصل دوم:  ضعف ها و قوت ها        53

تصمیمات سرنوشت ساز     53

نقاط ضعف فرهنگی         56

عدم رعایت حقوق و مقرّرات 56

فرهنگ کار        57

آسیبشناسی در بازار کار      57

ایران مقام سوم کمترین ساعات مفید کاری!       58

ایرانیان؛ رتبه سوم تنبلی اجتماعی جهان          62

ضعف فرهنگ و وجدان کار در ایران  65

ضعف نگرش به کار         65

ضعف فرهنگ کار گروهی   67

باورهای غلط در سیستم اداری         67

محورهای فرهنگی عامل پیشرفت سایر ملل      68

ویژگی های مدارس دوره ابتدایی و راهنمایی در ژاپن      69

ضعف‏های مدیریتی 81

ضعفهای فرهنگی مدیریت    83

ضعف فرهنگ عمومی در ارزیابی مدیریت‏ها    83

تعطیلات شمسی و قمری     84

مقایسه تعطیلات رسمی در ایران و سایر کشورها 84

توجیهات رایج برای کم کاری 87

خستگی از کار     90

یارانه سوخت و اشتغال      92

گزارش مؤسسه «مارکت اوراکل» از اسراف در ایران     93

تصاویر مقایسه ای کار و اسراف در ایران و جهان         95

مصرف و اشتغال  97

توسعه و تَوَهُّم     100

توهم مضاعف نفتی در ایران 100

میزان تولید و صادرات نفت خام       102

فرهنگ مالیات و صادرات   104

توقّعات و امکانات  107

مقایسه با سایر ملل 111

مقایسه سفر تاریخی پادشاه ایران و امپراتور روسیه به غرب        

مقایسه حقوق ها   

فرمول های محاسبه درآمد سرانه      

علت تفاوت سطح عمومی حقوقی ایران با سایر کشورها   

شرط مقایسه منطقی حقوق ها .

فهرست درآمد سرانه کشورها 127

مقایسه کار ، تولید و بار تکفل          .

مقایسه نوع نهار و تاثیر آن در  کارآیی .

ایران جزء ۱۰ کشور چاق و پرخور دنیا        

بحران در نظام سرمایه داری 113

20 میلیون کودک آمریکایی در گرسنگی        150

بدهی دولت فدرال آمریکا     151

سقوط فرانسه      151

سرمایه گذاری بانکها در کازینوها و فساد         152

مالیات در فرانسه   152

ریشه یابی بحران اقتصادی غرب       153

ریاضت اقتصادی  155

فصل سوم: دیدگاه  اسلام     157

دیدگاه اسلام        159

نقش شانس در موفقیت       161

انگیزه کار در اسلام          165

بالاترین تفریح     169

پاکیزه‏ترین کار     172

انتظار کمک از بیت‏المال      174

زینت دنیا 177

توقع شغل از دولت 179

مرز کار خوب و بد 181

خوب کار کردن    184

توقع از بودجه دولت         187

امام علی (ع) و بودجه عمومی         189

کار و فقر 192

نقش حجاب در پیشرفت      195

اشعار فارسی       199

جملات قصار      201

فقیر واقعی کیست؟ 205

آموخته های برنده نوبل ادبی 206

ضرب المثل های ایرانی     207

ضرب المثل های خارجی    210

فشارها و فرصتها فرصتها و تهدیدات خارجی     213

موضوعات فرهنگی مؤثر در وضعیت اشتغال در ایران    217

تحریم و تخریب    218

کمیت و کیفیت تولید در کشور         218

تحریم‏های اقتصادی 218

فهرست تحریم های صورت گرفته علیه ایران    219

جاسوسی اقتصادی 222

رشوه    222

اعمال نفوذ سیاسی در سایر کشورها    222

تبلیغ و تحریک     222

دامپینگ  223

تخریب فرهنگی    224

تخریب فرهنگ کار و تولید در کشور  224

بازار مصرف در ایران       225

فرهنگ مصرف زدگی       225

توطئه فرهنگی     226

تأثیر مصرف کالاهای خارجی در اقتصاد کشور  226

قاچاق    226

قاچاق مواد مخدر   226

تخریب بازار ایران در خارج 227

بازار خارجی برای کالاها و خدمات ایران        227

خدمات فنی و مهندسی       229

توطئه علیه جذب سرمایه ها  230

مصادره اموال ایران         232

بلوکه کردن اموال ایران      232

وامهای توطئه آمیز 234

سرمایه‏های ایرانیان خارج از کشور    234

سرمایه‏های خارجی 235

اعطای وام و اعتبار برای کالاهای مصرفی      235

نقش مهاجرتها در اشتغال     237

مهاجرتهای اتباع خارجی به ایران      237

مهاجرت اتباع ایرانی به خارج         238

مهاجرت‏های صورت گرفته به خارج   238

مهاجرت‏های آینده  239

مهاجرت کار آفرینان         239

اشتغال و گردشگری         240

عزیمت گردشگران ایرانی به خارج    241

فشارهای بین‏المللی 241

نقاط ضعف و قوت بیکاری   247

نقاط ضعف ناشی از بیکاری  247

نقاط قوت ناشی از بیکاری    248

تهدیدات بیکاری    249

مراحل تدوین استراتژی      250

اهداف فرهنگی اجتماعی در راستای حل معضل اشتغال    251

سیاستهای فرهنگی اجتماعی  252

استراتژیها         253

استراتژی کلّی      254

استراتژی اصلاح فرهنگ عمومی      254

استراتژی اجتماعی و اداری  256

استراتژی توسعه نیروی انسانی        258

استراتژی اجتماعی 258

استراتژی تأمین اجتماعی     258

استراتژی اصلاح ساختار اقتصاد       258

استراتژی جامع    260

سیاستهای ایران در مورد کار 262

سیاستهای کلی اشتغال        263

فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد نقاط قوت و ضعف فرهنگی   265

راهکارها 269

ضعف‏های آموزشی          271

نیازهای آموزشی   273

آموزش بایگانی و آرشیو موضوعی    273

آموزش حسابداری  274

آموزش مکاتبات اداری و حقوق اساسی 274

ثبت شرکتها        274

آموزش فیش برداری         275

راهکار آموزشی    275

اصلاح سیستم      276

شایسته سالاری یا امنیت شغلی؟!       278

شفاف سازی اقتصاد          280

شفاف سازی هزینه‏های آموزشی       281

فرهنگ سازی      284

پیشنهاداتی برای تحقیق       287

منابع و مآخذ       291

سوالات سه جوابی در مورد کتاب کلیدهای پیشرفت        308

نحوه تهیه کتاب

علاقمندان به کتاب می توانند این کتاب را از انتشارات بنیاد بعث واقع در تهران خیابان سمیه پلاک 173 تهیه نمایند (تلفن 88822374). قیمت پشت جلد کتاب که در قطع پالتویی تهیه شده است 6000 تومان در نظر گرفته شده است.

۹۳/۰۷/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">