پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۱، ۰۱:۳۶ ق.ظ

۰

پرداخت روزانه معادل 3 تن طلا برای یارانه سوخت

يكشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۱، ۰۱:۳۶ ق.ظ

سهم چهل برابری ثروتمندان از یارانه‌ها

جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱

یک کارشناس علوم استراتژیک با اعلام این‌که ایران روزانه معادل سه تن طلا یارانه برای سوخت پرداخت می‌کند اقتصاد فعلی کشور را "اقتصاد استراحتی " دانست و گفت:‌ در صورت اجرای کامل قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها صنایع کشور و به خصوص خودروسازی ورشکسته می‌شوند.

به گزارش ایسنا، محمدحسن قدیری ابیانه در دومین همایش اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی با بیان این‌که در حال حاضر از جیب همه مردم یارانه عظیمی را به افرادی می دهیم که مصرف انرژی‌شان بالا است گفت: هم اکنون برای هر لیتر بنزین بالای ۲۰۰۰ تومان یارانه می دهیم. یعنی برای یک باک کامل ۱۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود. این مقدار مساوی است با پولی که کمیته امداد می تواند به خانوارهای تحت پوشش خود بدهد.

وی ادامه داد:‌ مصرف روزانه بنزین ۶۰ میلیون لیتر است که یارانه آن معادل یک تن طلا در روز است. این درحالی است که تولید طلای سالانه کشور معادل دو تن است که اگر معادن شناخته شده طلای کشور استخراج شود مجموع آن ۳۲۰ تن طلا می شود. بر این اساس یارانه‌ای که سالانه به مصرف بنزین اختصاص می‌یابد بسیار بیشتر از ارزش کل معادن شناخته شده طلا در کشور است. البته اگر یارانه نفت سفید و گازوئیل را نیز محاسبه کنیم این رقم بسیار بزرگتر خواهد شد.

سهم هر ایرانی از نفت تولیدی ماهانه ۶۷ هزار تومان است

قدیری ابیانه با اعلام این که روزانه حداکثر ۲.۳ میلیون بشکه نفت صادر می شود گفت:‌ این رقم برای هر نفر ایرانی کمتر از یک بشکه در ماه می‌شود که در مقایسه با امارات سهم سالانه هر فرد اماراتی معادل بیش از ۸۰ سال یک ایرانی است.

این کارشناس علوم استراتژیک ادامه داد: در بودجه سال ۹۱ قیمتی که برای درآمدهای نفتی پیش‌بینی شد ۶۱۰ هزار میلیارد ریال بود که با توجه به جمعیت ۷۵ میلیونی کشور سهم هر فرد از این بودجه ماهانه ۶۷ هزار تومان است. این رقم برای سال گذشته ۶۳ هزار تومان و برای سال ۸۹ حدود ۴۸ هزار تومان بود.

به گفته وی، اگر چه اقتصاد ایران وابستگی شدیدی به درآمدهای نفتی دارد اما وابستگی ذهنی مردم به درآمدهای نقدی بسیار بیشتر است.

قدیری ابیانه افزود: کل بودجه عمومی دولت در سال جاری ۱۶۴ هزار میلیارد تومان بود که سهم هر فرد از این رقم ماهانه ۱۸۲ هزار تومان محاسبه شد. این درحالی است که دولت قرار است بودجه سال ۹۲ را به ۹۵ هزار میلیارد تومان برساند که با احتساب جمعیت ۷۵ میلیون نفری سهم هر فرد ۱۰۵ هزار تومان می شود و در صورت احتساب جمعیت ۷۶ و نیم میلیون نفری این رقم در سال 1392 به ۸۲ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

توهم نفتی در کشور

این کارشناس علوم استراتژیک با تاکید بر این‌که در کشور توهم نفتی وجود دارد، گفت: مردم به اندازه‌ای که پول می پردازند برای سوخت ارزش قائل می‌شوند.

وی ادامه داد: قبل از اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها قیمت هر بشکه نفت سفید ۲۵۰۰ تومان بود اما الان با افزایش هر لیتر به ۱۵۰ تومان قیمت هر بشکه نفت سفید به ۱۶ هزار تومان رسیده است. این درحالی است که نفت خامی که برای این فرآورده نفتی استفاده می‌شود بشکه‌ای ۱۱۰ دلار است و قیمت فرآورده بشکه ای ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان است.

قدیری ابیانه یادآور شد: این درحالی است که در غرب علاوه بر گرفتن پول سوخت سود کمپانی و مالیات را نیز از مصرف کنندگان سوخت می گیرند. در واقع آن‌ها با افزایش مالیات سوخت میل به مصرف انرژی را کاهش می‌دهند. به طوری که درآمد حاصل از مالیات بر انرژی این کشورها بسیار بیشتر از درآمد کشورهای تولیدکننده نفت است.

یارانه ماهانه ۶۰۰ هزار تومانی سوخت به دارندگان خودرو

وی با تاکید بر این‌که یارانه بنزین در ایران بسیار بالاست، توضیح داد: اگر فردی علاوه بر سهمیه 60 لیتری، هفته‌ای ۴۰ لیتر بنزین آزاد مصرف کند یارانه‌ای که دریافت می کند برابر است با برنج ۴۰۰۰ تومانی ۱۰ خانوار چهار نفری. در واقع از جیب این ۱۰ خانوار پولی را برداشته و به افرادی می‌دهیم که خودرو دارند.

قدیری ابیانه با بیان این‌که در حال حاضر شرایط کشور به گونه‌ای است که باید بگوییم هر که بامش بیش سهمش بیشتر، گفت: دارندگان خودرو ماهانه حدود ۶۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند و این در حالی است که یک نفر برای کسب درآمد ۶۰۰ هزار تومان باید یک ماه کار کند. در سایر کشورها مالیات زیادی از ثروتمندان گرفته ولی در کشور ما یارانه‌ی بیشتری به ثروتمندان داده می‌شود.

به گفته سفیر سابق ایران در مکزیک، برای هر لیتر بنزین درکشور هند ۱.۴۲ دلار، هلند ۲.۰۹ دلار، ترکیه ۲.۳۲ دلار، زامبیا ۱.۵ دلار و پاکستان یک دلار دریافت می‌شود.

وی با بیان این‌که در سایر کشورها قیمت سوخت ربطی به قدرت خرید مردم ندارد گفت: همان طور که برای قیمت طلا قدرت خرید مردم محاسبه نمی‌شود برای قیمت سوخت نیز نباید قدرت خرید مردم در نظر گرفته شود.

سهم چهل برابری ثروتمندان از یارانه‌ها

سفیر سابق ایران در استرالیا، ادامه داد: این باور در ایرانیان وجود دارد که اگر بنزین گران شود همه چیز گران می‌شود و مردم فقیر زیر دست و پا له می‌شوند و در نتیجه آن باید از حق فقرا در بیت المال برداشت کنیم ویارانه به بنزین دهیم. این درحالی است که در این شرایط ثروتمندها چهل برابر فقرا سهم دارند.

اقتصاد ایران استراحتی است

قدیری ابیانه اقتصاد کنونی کشور را اقتصاد استراحتی دانست و گفت: در واقع اقتصاد ما اقتصاد اسراف و اتلاف سرمایه است چرا که طبق پژوهش‌های مجلس ساعات مفید کاری ایرانیان در سال ۹۰ برای ادارات دولتی یک ساعت و ۴۰دقیقه و برای بخش خصوصی ۲ ساعت و ۲4 دقیقه بود و این درحالی است که طبق پژوهش‌های صورت گرفته این عدد در سال ۹۱ به ۲۲ دقیقه در ادارات کاهش یافته است.

این کارشناس علوم استراتژیک، تعطیلات کاری را در ایران بسیار بالا دانست و افزود: علاوه بر تعداد روزهای تعطیل کشور تعداد افراد خانواری که در ایران مشغول به کارند بسیار کم هستند به طوری که در یک خانواده چهار نفر اروپایی حداقل دو نفر کار می کنند و این در حالی است که در یک خانواده چهار نفره ایرانی تنها یک نفر شاغل است.

به گفته وی، این شرایط کاری در حالی است که ایرانیان حقوق ۳۰ سال را دریافت می کنند اما تنها چهار سال کار کرده و برای یک عمر بیمه می شوند.

قدیری ابیانه تصریح کرد: در حال حاضر اقتصاد کشور نه اقتصاد ریاضتی و نه اقتصاد مقاومتی است بلکه اقتصاد استراحتی است وبا این وضعیت هشدار می‌دهم که اگر اقتصاد مقاومتی تحقق نیابد اقتصاد ریاضتی اجتناب ناپذیر است.

به گفته وی، ایرانی‌ها پیش از این قبل از عرب‌ها و آفریقایی‌ها جایگاه سوم از نظر تنبلی اجتماعی را داشتند اما اکنون به جایگاه دوم در تنبلی اجتماعی رسید‌ه‌اند.

با اجرای کامل هدفمندی‌ یارانه‌ها صنایع ایران ورشکسته می‌شوند

او با تاکید بر این‌که با اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها صنایع ایران به خصوص خودروسازان ورشکسته می شوند توضیح داد: وقتی با مدیر، وزیر یا کارشناسان صنایع صحبت می‌کنیم متوجه می شویم که در محاسبه مزیت‌های اقتصادی پروژه‌ها، قیمت‌های یارانه‌ای را اعمال کرده‌اند. مثلا سوخت کارخانه را براساس بشکه‌ای ۱۶ هزار تومان یارانه‌ای محاسبه کرده‌اند بنابراین با وجود ساخت کارخانه و اشتغالزایی در صورت افزایش قیمت سوخت از ۱۶ تومان به ۳۰۰ تومان برای هر لیتر دست کمک این صنایع دراز می شود. این درحالی است که در ترکیه سوخت ۳۰۰ تومانی به ازای هر لیتر 4۰۰۰ تومان عرضه می شود.

وی ادامه داد: در شرایطی که چرخ کارخانه با یک دهم قیمت اصلی سوخت نمی‌چرخد مشخص می شود که این افراد در تشخیص مزیت‌های اقتصادی دچار اشتباه شده‌اند چرا که در دنیا کارخانه‌ها تولید می کنند و بخشی از ثروت خود را در اختیار دولت قرار می‌دهند که دولت بتواند با این ثروت کشور را اداره کند اما در ایران دست بگیر کارخانه‌ها از همه درازتر است.

به گفته قدیری ابیانه، اگر هدفمندی‌ یارانه‌ها به طور کامل انجام شود خودروسازان کشور به دلیل بازار کاذب ورشکسته می‌شوند چرا که آن‌ها به دلیل سوخت ارزان هم اکنون خودروهای پر مصرف را تولید می کنند اما با افزایش قیمت سوخت از تمایل مردم به خودروهای پر مصرف کاسته می‌شود و در نتیجه بازار کاذبی که شکل گرفته از بین می رود و این خودروسازان به ورشکستگی خواهند رسید.

وی تاکید کرد: تنها باید به صنایعی مجوز تاسیس داد که مزیت‌های خود را براساس قیمت های واقعی محاسبه کنند.

او یادآور شد که قرار نیست یارانه‌ها حذف شود بلکه باید در جایی بهتر از باک خودرو سرمایه‌گذاری شود، به طوری که اگر مجموع یارانه سوخت مصرفی در کشور را محاسبه کنیم برای هر روز معادل سه تن طلا خواهد شد.

این کارشناس علوم استراتژیک ادامه داد: برخی از مسوولان به خاطر تحریم ها و مشکلات اقتصادی موجود کشور مخالفت خود با حذف یارانه ها را توجیه می کنند. این در حالی است که باید به آن‌ها گفته شود که اگر کشور تحریم است بهتر است از هدر رفتن روزانه سه تن طلا جلوگیری کرد.

وی در پایان اظهار کرد که استعمار خواهان جلوگیری از سرمایه‌گذاری درآمدهای حاصل از نفت کشور در تولید و پروژه‌های افزایش دهنده ثروت است ضمن آن‌که به مصرف گرایی تمایل دارد که درآمد حاصل از نفت خرج کالاهای مصرفی شود.

http://khabarfarsi.com/ext/4524718

۹۱/۱۱/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">