پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۰، ۰۱:۱۱ ق.ظ

۰

جانبازان قهرمان ترند!

يكشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۰، ۰۱:۱۱ ق.ظ

جانبازان قهرمان ترند!

در خبرها آمده بود که "سمند، پراید و سفر به مکه و کربلا" به عنوان پاداش قهرمانان فوتبال که در بوسان پیروزی بزرگی را به ارمغان آوردند اختصاص یافته است.[1]

خودرو سمند را رئیس سازمان تربیت بدنی، اهدا نمود. سفر مکه را رئیس بنیاد مستضعفان و سفر کربلا را تربیت بدنی بسیج اهدا کرده‌اند. شرکت سایپا نیز 30 عدد خودرو پراید را با تخفیف ویژه اهدا کرد.

اهدا جوایز به قهرمانان در مسابقات جهانی یک امر عادی در جهان است. برخی از کشورهای دیگر هدایای ارزشمندتری را نیز به قهرمانان خود هدیه می‌کنند. شاید مناسب باشد جوایز بیشتری برای آنها در نظر گرفت، لیکن اهدا هدایا باید در چارچوب ضوابط خاص و توسط مراجع خاص باشد. قاعدتا دستگاه‌هایی مجاز به تعیین واهدا هدایا و جوایز هستند که مسئولیتی خاص در مقابل ورزشکاران دارند. انتخاب هدیه توسط سازمان تربیت بدنی و اهدا آن را می‌توان در چارچوب مسئولیت‌های آن سازمان برشمرد. اما تقبل 30 سفر حج برای ورزشکاران از بودجه بنیاد جانبازان و مستضعفان قابل تامل است. گرچه با توجه به تاثیر مثبتی که می‌تواند این سفر در تقویت روحیه دینی ورزشکاران داشته باشد، شاید قابل توجیه ‌باشد، زیرا که وقتی فردی قهرمان می‌شود و مورد توجه افکار عمومی قرار می‌گیرد، بیش از گذشته نیاز به تزکیه نفس دارد و خوشبختانه قهرمانان ما با توجه به ایمان به اسلام، از چنین جوایزی نیز استقبال می‌کنند و همچون سایر افراد جامعه چنین جوایزی روحیه و انگیزه آنان را برای کسب مدالهای طلا، بیشتر می‌کند. از این زاویه اهداء جایزه سفر به کربلا توسط سازمان تربیت بدنی بسیج نیز شاید توجیه پذیر باشد. لیکن در اینجا شرکت سایپا که یک شرکت دولتی است، چه وظیفه‌ای برای حاتم بخشی از بیت‌المال دارد؟! آیا اصولا شرکت‌هایی نظیر سایپا حق دارند که هر گاه از پیروزی ایران در مسابقات بین المللی به وجد آمدند، دست در بیت‌المال عمومی کنند و حاتم بخشی نمایند؟

به یاد دارم که در زمان پیروزی تیم ملی فوتبال ایران بر استرالیا که موج شادی همه ملت ایران را در بر گرفته بود، موج عجیبی نیز از حاتم بخشی در شرکت‌های دولتی ایجاد شده بود. چند شرکت دولتی و عمومی ماشین هدیه کردند. چند موسسه دولتی در نقاط مختلف کشور، زمین اهدا نمودند و خلاصه هر لحظه خبری از اهدا جوایز به قهرمانان منتشر می‌شد.

آیا مدیران موسسات و بنیادهائی که اموال عمومی را در اختیار دارند و یا شرکت‌های خودرو سازی دولتی حق دارند به هر بهانه و مناسبتی به پرداخت جوایز و یا تخفیف‌های میلیونی  بپردازند.

چندی قبل نیز خبر فروش ماشین پژو پرشیا به نمایندگان مجلس به چند میلیون تومان زیر قیمت منتشر شده بود که عکس‌العمل‌هایی را نیز در بین افکار عمومی در پی داشت.

 

خلاصه آنکه باید برای این امر ضوابطی را تدوین نمود. در این راستا پیشنهادهای زیر قابل بررسی است:

1)      مجلس محترم شورای اسلامی ضوابطی را برای اهدا جوایز به افراد مختلف و از جمله به قهرمانان ورزشی تدوین و تصویب نماید.

2)      موضوع اهدا جوایز توسط شرکت‌های دولتی، به مقامات حکومتی، از جمله به خود نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به خود مدیران و اعضای هیات مدیره این شرکتها مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد.

3)      سازمان بازرسی کل کشور، موضوع اهدا جوایز و تخفیف‌های ویژه به هر فردی توسط موسسات و شرکت‌های دولتی و هر موسسه دیگری را که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کند مورد بررسی قرار دهد.

 

اگر  این بررسی‌ها صورت پذیرد، شاید یکی از دلایل زیان‌ده بودن شرکتهای دولتی مشخص گردد. اگر مسئولین این شرکتها خود را مجاز به اهدا این هدایا می‌د‌انند، لابد برای آن محدودیتی نیز قائل نیستند.

شاید بر اثر بررسی‌ها مشخص گردد که برای اهدای هدیه به قهرمانان ورزشی و یا تامین وسیله حمل و نقل نمایندگان محترم و غیره، لازم باشد بیش از آنچه اهدا شده یا اختصاص یافته اختصاص یابد، لیکن اهدا جوایز و هدایا بر عهده مراجع مسئول است و نه شرکتهای دولتی و یا سایر سازمان‌هایی که بودجه عمومی را در اختیار دارند.

اگر قرار باشد برای اهدا جوایز نیز اولویت بندی صورت بگیرد، قطعا جانبازان انقلاب، این قهرمانان شریف در اولویت‌اند. آنها از هر قهرمان دیگری که در بین ما زندگی می‌کنند قهرمان‌ترند.

   8/8/1381   والسلام

 



[1]  - روزنامه خراسان، مورخ 7/8/1381، ص 14.

۹۰/۱۱/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">