پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۲، ۰۲:۱۴ ق.ظ

۰

از آنجا که روزانه معادل 3 تن طلا یارانه مجموعه سوخت کشور است، هزینه کردن چنین بودجه ای در مصرف سوخت منطقی نیست. هدفمندسازی نباید متوقف شود بلکه باید اصلاح شود. موکول کردن هدفمندسازی به تک رقمی شدن تورم یعنی عملا متوقف کردن آن.

تورم بستگی به عرضه و تقاضا دارد. ما یارانه ها را در مصرف هزینه می کنیم که منجر به افزایش تقاضا و دریغ کردن آن از کارهای تولیدی و عمرانی است.

لذا ادامه پرداخت یارانه به سوخت در حقیقت به تورم بیشتر کمک  میکند.

با توجه با این مقدمه توجه شما را به مصاحبه جناب آقای مصباحی مقدم جلب می نمایم:

مصباحی مقدم: تا تورم تک رقمی نشود فاز دوم هدفمندی اجرا نخواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه مجلس مخالف اجرای فاز دوم هدفمندی است، گفت: پرداخت یارانه ها در سال جاری بدون افزایش ادامه پیدا می کند.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم دیروز در بیست و یکمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: مجلس مخالف اجرای فاز دوم هدفمندکردن یارانه ها است، چرا که شرایط اجرای این قانون در سال جاری مساعد نیست.

وی افزود: این به معنای آن نیست که این قانون هیچگاه اجرا نمی شود، بلکه اگر نرخ تورم به تک رقمی نزدیک شود، فاز دوم اجرا خواهد شد.

مصباحی مقدم گفت: فاز اول در شرایطی اجرا شد که نرخ تورم در کشور 11درصد بود، اما اگر به درستی اجرا می شد، این اتفاقات نمی افتاد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: واریز یارانه ها در سال جاری ادامه می یابد و افزایش رقم آن را به صلاح نمی دانیم.

وی افزود: اگر حامل های انرژی افزایش قیمتی داشته باشند، در خصوص رقم یارانه نقدی خانوار تصمیم گیری می شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بودجه دولت از نظر ارقام، رشد 30درصدی داشته است. بودجه مصوب سال گذشته هم مقایسه با عملکرد 45 درصد فاصله دارد، به طوری که بودجه سال گذشته 164هزار میلیارد تومان بود که 20 هزار میلیارد تومان آن مربوط به درآمد اقتصادی دستگاه ها و همچنین 144 هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای عمومی بود، اما آنچه تحقق یافت، کمتر از 100 هزار میلیارد تومان بود.

وی افزود: بودجه پیشنهادی دولت برای سال جاری نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان است که 146 هزار میلیارد تومان آن مربوط به درآمدهای نفتی، مالیات و گمرک، 25 هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای عمومی، 45هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و 30 هزار میلیارد تومان مربوط به فاینانس پیش بینی شده و عمل نشده است که در بودجه سال جاری مطرح شده و به طور کلی رقم بودجه تقریبا دو برابر و بیش از آن است که در ظاهر اعداد ذکر شده است.

وی با تاکید بر اینکه بودجه نباید آرمانی، بلکه باید واقع گرایانه باشد گفت: از نکات بودجه پیشنهادی امسال، کاهش اتکا به نفت است که در اثر تحریم صورت گرفته است، به طوری که در بودجه سال گذشته فروش نفت روزانه 2میلیون و 700هزار بشکه لحاظ شده بود، ولی امسال یک میلیون و 300هزار بشکه لحاظ شده است و فرصتی بوجود آمده تا اتکا به نفت کم شود چرا که هرچه اتکا به نفت بیشتر باشد، تورم بیشتر خواهد بود و اتکای کمتر به نفت باعث می شود، تا اقتصاد بهتری داشته باشیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: درآمد ناشی از مالیات و گمرک در سال 91 حدود 92 درصد تحقق یافت، به طوری که از پیش بینی 45 هزار میلیارد تومانی 42 هزار میلیارد تومان تحقق یافته است و برای سال 92 نیز 52 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

مصباحی مقدم گفت: اصلاح قیمت ارز در بودجه از نکاتی است که در بودجه پیشنهادی دولت در سال جاری مطرح است، به طوری که دولت معتقد است، ارز تک نرخی و باید نزدیک به ارز اتاق مبادله باشد و ارز 1226 تومانی که برای کالای اساسی و دارو نیز درنظر گرفته می شد، باید با ارز نزدیک به اتاق مبادله انجام شود و مابه التفاوت آن در قالب یارانه به مصرف کننده یا تولیدکننده پرداخت شود.

وی افزود: البته روش دیگری هم وجود دارد و آن این است که نرخ ارز 1226 تومانی برای کالای اساسی و دارو حفظ شود، اما پیشنهاد دولت، تک نرخی شدن ارز و پرداخت یارانه برای مابه التفاوت آن است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: متاسفانه نرخ رشد اقتصادی کشور صفر و یا زیر صفر و منفی است و از فرصت های اجرا شده در اقتصاد نتوانستیم به درستی استفاده کنیم.

مصباحی مقدم گفت: پیشنهاد دولت برداشت 45 درصد از حساب ذخیره ارزی است که به نظر ما خطرناک است.

وی افزود: در کل لایحه بودجه، بندهایی که مربوط به برداشت از صندوق توسعه ملی بود را حذف کردیم، چرا که معتقدیم صندوق توسعه ملی اساسنامه دارد و باید براساس اساسنامه آن از منابع صندوق استفاده شود.

مصباحی مقدم افزود: البته از منابع صندوق توسعه ملی به موقع و به جا استفاده نشده است و صندوق با موانعی روبرو بوده که تلاش می کنیم، تا این موانع رفع شود.

مصباحی مقدم گفت: تبدیل دلار به ریال در صندوق توسعه ملی 10درصد برای بخش کشاورزی و 10درصد برای بخش صنعت به عنوان نوعی مشوق ضرورت دارد.        

۹۲/۰۱/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">