ضرورت تقویت اصل ولایت فقیه و شورای نگهبان با تکمیل اصل خصوصی سازی اقتصاد
پاسخ شعار خروج از حاکمیت اخراج از حاکمیت است.
آقای دکتر قدیری ابیانه شما مشغول چه کاری هستید؟
بسم الله الرحمن الرحیم
در حال حاضر کارشناس عالی امور استراتژیک وزارت امور خارجه هستم
هدف شما از حضور زیاد و پرشور در دانشگاههای کشور چیست؟
هیچ کدام از این جلسات به پیشنهاد خودم نبوده و از بنده دعوت میکنند و من هم شرکت میکنم. مثلا من در آبان ماه 38 سخنرانی داشته ام. هدف بنده هم آن است که آنچه را که میدانم و میفهمم آن را به مخاطبین منتقل کنم.
آیا تحریم اقتصادی با انتخابات آینده ایران میتواند ارتباطی داشته باشد؟
دقیقا با انتخابات آینده مرتبط است؛ یعنی غرب با این نیت این تحریمها رو تشدید کرده و باز هم گسترش خواهد داد و سعی میکند آن را به دوران انتخابات بکشاند که برای معیشت مردم ایجاد مشکل کند تا اگر توانست در امور کشور اخلال ایجاد کند و در عین حال با تبلیغاتی هم که خودش میکند و هم عوامل درونیاش انجام میدهد اینگونه وانمود کند که اگر رابطه با آمریکا یا مذاکره با آمریکا برقرار شود و در نتیجه نیروهای سازشکار سرکار بیایند و مردم به نیروهای سازشکار و مرعوب غرب روی بیاورند؛ این راهی است برای حذف یا کاهش تحریمها! بنابراین حتما در این راستا هدف دارند و تلاش خواهند کرد که فتنه دیگری هم به پا کنند، مثل کاری که در فتنه 88 کردند. تمام رسانه های بیگانه و قدرتهای غربی و عوامل داخلیشون و ضدانقلابیون از موسوی حمایت کردند تبلیغ کردند، خرج کردند و در حقیقت موضوع را هدایت کردند، برای اینکه او رای بیاره و از قبل هم معلوم بود اینها شعار تقلب رو سر خواهند داد برای اینکه فتنه ایجاد بکنند و ایجاد کردند. که خوشبختانه این فتنه مهار شد و به ضررشون شد. اونها امیدوار هستند اگر توانستد عناصر خودشون رو در انتخابات نفوذ بدن و به پیروزی برسونند و اگر نشد به هر نحو ممکن انتخابات رو زیر سوال ببرند.
یعنی به نظر شما اینها میتوانند دوباره در این انتخابات مانند سال 88 فتنه ایجاد کنند؟
اونها تلاششان را خواهند کرد، اما خوشبختانه اون عدهای هم که فریب موسوی و تبلیغات بیگانه را خوردند اینها هم روشن شدند و زمینه برای آنها نیست و البته زمینه نداشتن به معنای تلاش نکردن استکبار در این راستا نیستو آنها نهایت تلاش خودشان را برای اخلال و ایجاد خلل در انتخابات خواهند کرد.
و بر فرض، بر فرض به نظر من غلط و محال، اگر نیروهای سازشکار و مرعوب غرب و اهل کوتاه آمدن از حقوق ملت برسر کار بیان تازه اول فشارها خواهدبود و نه تنها تحریم ها و فشارها کاهش پیدا نخواهد کرد بلکه افزایش هم پیدا خواهد کرد. چرا که اگر کشوری در مقابل فشار خارجی کوتاه بیاید، یعنی فشار موثر واقع شده و اگر فشار تاثیر داره، این فشار باید امتداد پیدا کنه، نه اینکه قطع بشه. فلذا رابطه با آمریکا یا مذاکره با آمریکا یا پیروزی سازش کاران در ایران به هیچ وجه منجر به کاهش فشارها نخواهد شد.
ما مشکلاتی هم که در ایران داریم، هرچند دشمن هم در اون نقش داشته، نقش قابل توجهی در عدم خرید نفت ایران توسط آنها، نمیتوانیم بگوییم تاثیری نداشته، ولی مشکلات ما جای دیگری است گاهی برمیگردد به سیاست های غلط دولت، مقدار بسیار زیادی هم برمیگرده به اصطلاح به تنبلی اجتماعی که در ایران شاهد آن هستیم. کارشناسان معتقدند بعد از اعراب ، آفریقایی ها، ایرانی ها دچار بیشترین تنبلی اجتماعی هستند. ساعت کار مفید در ایران بسیار کم، تعطیلات مناسبتی سالانه بسیار زیاد و میزان اسراف در مصرف در کشور ما متاسفانه در زمینه های مختلف بسیار بالاست و اینهاعامل ضعف ایران است. من معتقدم اگر سال 89 که شعار سال بود "همت مضاعف کار مضاعف"، ما یک ساعت و پنج دقیقه کار مفید در ادارات رو به دو ساعت و ده دقیقه میرساندیم یعنی دو برابر میکردیم ؛اگر ساعت مفید کاری در بخش خصوصی رو افزایش میدادیم، دشمن امیدی به اثر کردن تحریم های نمیبست. من معتقدم همین امروز اگر این کار را انجام دهیم و هرکس تلاش خودرا مضاعف کند تحریمها کاملا خنثی میشود و اوضاع اقتصادی حتی بهتر از وضع قبل تحریمها خواهد شد و باید به این سمت پیش برویم. اما اگر ما به شعارهایی که مقام معظم رهبری عنوان میکنند (که به نظرمن همه کلیدهای پیشرفت هستند) اگر عمل نکنیم ما شاهد رسیدن دوران ریاضت اقتصادی در کشورمان خواهیم بود؛ همینطور که این دوران خودش را دارد به اروپا و غرب تحمیل میکند، علیرغم میل مردم و مسئولین اون کشورها. ضمن اینکه مخاطب پیامهای مقام معظم رهبری فقط مسئولین نیستند، همهی مردم کشورمان مخاطب هستند و برای تحقق آن همگان باید برای خودشان نقش قائل بشوند و نقش خودشان را ایفا کنند.
در صحبت هایتان به تحریم نفت ایران اشاره کردید آیا غرب میتواند با این تحریم کنار بیاید و بر درامد های نفتی ایران تاثیر بگذارد؟
بیش از این که ما از نفروختن نفتمان ضررکنیم آنها ضرر خواهند کرد و خسارت میبینند و بخصوص این مساله در این شرایط بحرانیشان برایاشون خیلی گران تمام میشود؛ و ما میتوانیم این تحریم و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. سالهاست که مقام معظم رهبری و سایر دلسوزان کشور عنوان میکنند که به عنوان یک آرزو و خواسته که اقتصاد کشور از وابستگی به فروش نفت خام از کشورمان نجات پیدا کند و ایران بتواند عندالزوم درهای چاههای نفت خودش را ببندد، بدون اینکه زندگی جاری کشور دچار مشکلی بشود. من فکر میکنم این تحریمها فرصتی را بتواند فراهم کند برای کشورمان که بتوانیم جدیتر به این مقوله بیندیشیم و در راه تحقق آن تلاش کنیم .
حضور گروه های مختلف، اصلاح طلبان و جریان انحرافی، در انتخابات آینده چگونه است؟
قطعا جریان انحرافی در صدد دستیابی به پستهای حکومتی بالاخص ریاست جمهوری است. به نظرمن یکی از دلایلی که آقای احمدی نژاد آقای مشایی را جابهجا کرد، به خاطر این بود که آقای مشایی بتواند در ریاست جمهوری کاندید بشود و به اصطلاح طرح مدودف پوتین تکرار شود و معتقدم که آقای احمدی نژاد حتی در صورتی که شورای نگهبان صلاحیت آقای مشایی را رد کند بر آن اصرار خواهد کرد؛ و بعید هم نیست مسئله آفرینی هم کند و این حرفهایی هم که امروز میزند ایشان که چند نفر نمیتوانند راجع به نامزدها تصمیم بگیرند، به نظر من به این مسئله برمیگردد. امیدوارم که این تحلیل اشتباه باشد ولی معتقدم که اینگونه است. اصلاحطلبان هم که یک زمانی شعار خروج از حاکمیت را میدادند ولی در حقیقت به هیچ وجه مایل نبودند از حاکمیت خارج شوند بلکه تمایلشان تصاحب کل حاکمیت بود. همان موقع من میگفتم پاسخ به شعار خروج از حاکمیت اخراج از حاکمیت است. کسانی که در مقابل فتنه سکوت کردند، چه برسد به اینکه مشارکت کرده باشند، اینها صلاحیت تصدی پستهای حکومتی را در کشور ما ندارند چرا که فتنه 88 اتحاد کلیه دشمنان خارجی و داخلی ما علیه اسلامیت و جمهوریت نظام بود؛ و کسی که در مقابل این توطئههای براندازانه سکوت کند و دفاع نکند از نظام جمهوری اسلامی ایران علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری او صلاحیت نامزدی در پست ریاست جمهوری و حتی مجلس را هم ندارد. چون اینها باید قسم یاد کنند که از قانون اساسی دفاع خواهند کرد و به نظام پایبند هستند و کسی که در برابر این تهاجم گسترده از نظام جمهوری اسلامی دفاع نکرده، قطعا در موضع ریاست جمهوری هم چنین کاری را نخواهد کرد و صلاحیت ندارد.
تحلیل شما از اصلاح قانون انتخابات و اصل 35؟ (اخذ امضاء از چندین نفر از شخصیتها)
این یک نوع اقتباس از قانون اساسی فرانسه است. اصل قانون برای این است که ما مشکلاتی را در دوره های گذشته داشتیم که بعضی از افراد نامزد میشدند و میگفتند که ما چون بیکار بودیم آامدیم ثبت نام کردیم؛ و بعد هم طبیعتا رد صلاحیت میشدند و آنوقت یک جنجالی در دنیا به پامیشد که میگفتند ایران خیلی ها را رد صلاحیت کرده و یک فرصت تبلیغاتی پیدا میکردند .
اما این اصل چند عیب بزرگ دارد؛ یکی اینکه اگر بخواهند از هرکسی امضا بگیرند، طرف بخواهد توقعاتی داشته باشد و اون وقت فردی که نامزد میشود باید پیشاپیش وامدار افراد شود و این مساله در کشورهای جهان سوم نمود بیشتری دارد و در ایران نیز چنین است.
دوم اینکه اختیارات شورای محترم نگهبان را محدود میکند و لذا من با اینکه برضرورت اصلاح قانون تاکید دارم ولی این نوع اصلاحات کفایت نمیکند و پاسخگوی نیاز نیست و عواقب منفی هم به دنبال دارد و این را هم شورای نگهبان تایید نمیکند و به هیچ وجه نباید اختیارات شورای نگهبان کم بشود.
بلکه هرچه ما به سمت خصوصیسازی پیش میرویم یعنی اقتصاد کشور از دولتی بودن خارج شود، مثل همه جای دنیا، بخش خصوصی تلاش خواهد کرد تا مناصب حکومتی و پارلمانی رو در دست بگیرد و تنها مانع یک همچنین تحولی هم اول اصل ولایت فقیه است و دوم شورای نگهبان و سوم هوشیاری مردم، و با تحقق اصل 44 یعنی خصوصی سازی اقتصاد ایران، برای اینکه اتفاقاتی که در کشورهای دیگر افتاد و صاحبان قدرت مناصب قدرت رو در دست گرفتند این اتفاق در ایران رخ ندهد، هم ولایت فقیه، هم شورای نگهبان و هم هوشیاری مردم در انتخابات باید تقویت شود .
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه قم در بیست و دوم آذرماه سال1391 با دکتر قدیری ابیانه کارشناس عالی استراتژیک وزارت امور خارجه مصاحبه اختصاصی داشته است که متن کامل آن به شرح فوق در پایگاه خبری - تحلیلی "فردونیوز"منتشر می گردد.