پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۱:۲۹ ب.ظ

۰

*تغییر مواضع خصمانه با یک لبخند ساده‌انگاری است

پنجشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۱:۲۹ ب.ظ

قنبری: آمریکا موجب قدرت گرفتن شیعیان عراق شد.

 قدیری‌ابیانه: «علاوی» گزینه آمریکا بود.

قدیری در پاسخ به ادعای نماینده ایلام در مجلس هشتم مبنی بر قدرت گرفتن شیعیان عراق توسط اقدامات آمریکا در عراق گفت: همه می‌دانیم آمریکا تلاش کرد و علاوی را به صحنه آورد اما با درایت مرجعیت و مردم عراق موفق به انجام این کار نشد.

 به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محمدحسن قدیری‌ابیانه کارشناس عالی وزارت امور خارجه و داریوش قنبری استاد علوم سیاسی دانشگاه الزهرا در قالب مناظره‌ای در دانشگاه کاشان به بررسی موضوع رابطه با آمریکا و غرب پرداختند و نظرات خود را پیرامون ضرورت‌ها، ظرفیت‌ها و باید و نبایدهای آن بیان کردند.

قدیری‌ابیانه در ابتدای سخنان خود به طرح پرسش‌هایی در مورد رابطه با آمریکا پرداخت و گفت: در ابتدا باید مشخص شود آنچه که عده‌ای به دنبال آن هستند مطابق با منافع کشور هست یا خیر یا در صورت باز کردن سفارت آمریکا تحریم‌ها از ایران برداشته می‌شود و آیا رابطه این چنینی دارای فایده و یا ضرر بیشتری است؟

وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی از 22 بهمن 57 تا 13 آبان 58 رابطه با آمریکا را تجربه کرده است افزود: اسناد منتشر شده لانه جاسوسی پس از تسخیر آن توسط دانشجویان که به دو دوره قبل و بعد از انقلاب تقسیم می‌شود بخشی از توطئه آمریکایی‌ها در طول این سال‌ها را در کشورمان افشا می‌کند.

*برقراری رابطه به معنای کنار گذاشتن خصومت‌ها نیست

به گفته وی در این اسناد نشان داده می‌شود با وجود ادعاهای آمریکایی در بعد از انقلاب در قالب دیدارهای دیپلماتیک مبنی بر به رسمیت شناختن انقلاب مردم ایران، جبران گذشته و ساختن آینده و گشودن درهای تکنولوژی به سوی ایران همواره با اقداماتی نظیر جعل سند، شنود دستگاه‌های دولتی به دنبال اقداماتی نظیر تجزیه، جاسوسی، دامن زدن به قومیت‌گرایی، حمایت از تروریست‌ها و اعمال کودتای دیگری در کشورمان بودند.

کارشناس عالی وزارت امور خارجه با تأکید بر این‌که رابطه برقرار کردن در عرصه دیپلماتیک به معنای کنار گذاشتن خصومت‌ها نیست به ذکر چند نمونه نظیر روابط شوروی و سوریه با آمریکا و انگلستان با ایران اشاره و خاطرنشان کرد: اگر فکر کنیم در صورت برقراری رابطه با آمریکا دشمنی‌ها به دوستی تبدیل شده و خصومت‌های این کشور با ملت ما به پایان رسیده و آنها حاضر می‌شوند از طمع‌شان در این سرزمین دست بردارند باید بدانیم روابط بین‌الملل و دیپلماتیک را متوجه نمی‌شویم.

*آمریکا به هیچ قیمت حاضر نیست شکست را بپذیرد

وی همچنین با اشاره به شرایط سیاسی و اقتصادی بحرانی ایالات متحده از اذعان مقامات این کشور به در حال سقوط بودن آمریکا خبر داد و گفت: در شرایطی که چاک هگل  وزیر دفاع جدید آمریکا می گوید "آمریکا دیگر در وضعیتی نیست که بتواند نظرش را بر کشورها تحمیل کند" و یا بحران اقتصادی ویران کننده این کشور بدهی بیش از 16 هزار میلیارد دلار را به بار آورده به طوری که سالی یک هزار میلیارد دلار یعنی به اندازه 33 سال درآمد نفت ایران به بدهی ها اضافه می‌شود تنها یک راه می‌تواند جلوی چند قطبی شدن دنیا را بگیرد و آمریکا فقط از یک روش می‌تواند ابرقدرتی بودن خود را حفظ کند و آن هم تسلط بر منابع نفتی خاورمیانه و تصرف آن است.

قدیری ابیانه تأکید کرد: اگر آمریکا سقوط خود را بپذیرد می‌توان به مذاکره با آن امیدوار بود اما در شرایطی که به هیچ قیمتی حاضر نیست این شکست را بپذیرد نمی‌توان از این کشور توقع نادیده گرفتن خوی استکباری‌اش را داشت.

در ادامه قنبری با بیان این‌که طرح این تئوری که در ایجاد رابطه با آمریکا کشورها دچار ضرر و زیان می‌شوند و هر کشور دارای رابطه با آمریکا پیشرفت نمی‌کند ناشی از یک نگاه بدبینانه است ابراز داشت: توقع نداشته باشید کشوری منافع کشور ثالث را دنبال کند بلکه ما خودمان باید منافع‌مان را تأمین کنیم همانطوری که چین و روسیه در قبال رابطه با کشورمان دنبال منافع خودشان هستند.

وی نقش روسیه و چین در تصویب قطعنامه‌ها را علیه ایران قلمداد کرد و خطاب به قدیری ابیانه گفت: دیدگاهی که شما دارید با مناسبات سیاست خارجی و روابط بین‌الملل سازگاری ندارد نمی‌توان از کشوری انتظار داشت بیاید منافع کشور دیگری را تأمین کند ما تنها می‌توانیم به دنبال منافع مشترک باشیم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه الزهرا با بیان این‌که آمریکا اقداماتی را در منطقه به نفع ما انجام داده است مدعی شد: سرنگونی دیکتاتوری صدام و به قدرت رسیدن شیعیان در عراق و مقابله با طالبانیسم اقداماتی بوده که آمریکا در راستای منافع ما انجام داده است.

قنبری در پاسخ به قدیری ابیانه مبنی بر حمایت آمریکا از تجزیه طلبی در ایران بیان داشت: اگر اولتیماتوم ترومن در سال 1325 صورت نمی‌گرفت آذربایجان و کردستان از ایران جدا می‌شد چراکه با حمایت ارتش سرخ از قاضی محمد و پیشه‌وری و حزب دموکرات در این مناطق بیم تجزیه وجود داشت اما آمریکایی‌ها با این اولتیماتوم، ایران را در حفظ تمامیت ارضی‌اش یاری کردند بنابراین اگر سخن از رابطه با آمریکا می‌آوریم یعنی به دنبال آن هستیم که از توطئه آمریکا برای تجزیه ایران نیز جلوگیری کنیم.

وی با تأکید بر حفظ سیاست خارجی بر مبنای اصل‌ عزت، حکمت و مصلحت مورد نظر رهبری در این عرصه در رابطه با هر کشوری، از نحوه رفتار مسئولان دستگاه دیپلماسی برای ایجاد رابطه با مصر انتقاد کرد.

*با یک لبخند به آمریکا می‌توانیم کلی امتیاز بگیریم

این نماینده مردم ایلام در مجلس هشتم با ذکر این نکته که با یک لبخند به آمریکا می‌توانیم کلی امتیاز بگیریم گفت: همانطور که مشاهده می‌کنیم در رفتار اوباما تغییر روش صورت گرفته و نسبت به گذشته تغییراتی مؤثر ایجاد شده که باید از این وضعیت در راستای پیش بردن منافع خود استفاده کنیم.

قنبری با اشاره به این‌که کشورها بر اساس وزن در نظام بین‌الملل قدرت‌نمایی می‌کنند عنوان کرد: بر اساس این سلسله مراتب ابرقدرت به عنوان قدرت سه بعدی در تکنولوژی و دانش فنی و اقتصادی و نظامی حرف اول می‌زند و به همین ترتیب کشورها در جمع قدرت‌های بزرگ، منطقه‌ای و کوچک و... قرار می‌گیرند.

وی با بیان این‌که ما به عنوان یک قدرت منطقه‌ای نمی‌توانیم با یک ابرقدرت رقابت کنیم ابراز داشت: ما باید عرصه این بازی را از رقابت به همکاری مانند کشورهای دیگری که با آمریکا رابطه دارند تغییر دهیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب از دو کشور ژاپن و کره جنوبی به عنوان کشورهایی که از رابطه با آمریکا به بیشترین پیشرفت رسیدند نام برد و گفت: پس از تجزیه کره به دو کشور کره شمالی به چین و شوروی وابسته شد و جنوبی نیز سیستم کاپیتالیستی را انتخاب کرد اما حال مشاهده می‌کنیم هر دو کشوری که از نژاد، زبان، ملت ،مذهب و فرهنگ مشترک بودند یکی در زمره فقیرترین کشورهای جهان است و دیگری چهارمین خودروساز دنیا به شمار می‌رود و قلب بازار اروپا را در دست گرفته است.

وی خطاب به قدیری ابیانه گفت: آمریکا هر سال قدرتمندتر از سال‌ گذشته می‌شود اکنون 90 درصد ناوهای هواپیمابر جهان در اختیار آمریکا است، هنوز پول آمریکا پول جهانی است و تکنولوژی و فناوری آن حرف اول را می‌زند حال باز شما از سقوط آمریکا سخن می‌گویید؟

در ادامه قدیری ابیانه با تأکید بر این‌که از موضع ضعف نمی‌گوییم رابطه با آمریکا نداشته باشیم خطاب به قنبری اظهار داشت: همانگونه که عدم رابطه با اسرائیل و آفریقای جنوبی با تفکر نژاد پرستی را از موضع قدرت خواستیم چراکه بر اساس این سلسله مراتبی که شما گفتید با اسرائیل نیز باید رابطه برقرار می‌کردیم.

*تغییر مواضع خصمانه با یک لبخند ساده‌انگاری است

وی با تأکید بر این‌که برای ایجاد رابطه با هر کشوری باید منافع و مضرات آن را سنجید و سپس بر مبنای وزن هر کدام تصمیم گرفت تصریح کرد: زمانی که مقام آمریکایی استراتژی این کشور را خشکاندن ریشه ایران به عنوان یک ملت عنوان می‌کند به این معنا که آمریکا فقط به دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی نیست بلکه قصد تجزیه ایران را دارد همان استراتژی که در عربستان، ترکیه و... به دنبال آن است بنابراین این که بپنداریم اگر یک لبخند بزنیم مواضع خصمانه آمریکا تغییر می‌کند ساده‌انگاری است.

کارشناس عالی وزارت امور خارجه به سیاست‌های دوران اصلاحات نیز اشاره کرد و یادآور شد: در زمانی که خاتمی، آبراهام لینکلن را شهید نام گذاشت و سیاست به اصطلاح تنش‌زدایی را در پیش گرفت و به معنای واقعی کلمه به غرب لبخند زده شد همان دوره ایران اسلامی را محور شرارت خواندند.

وی سپس با رد این ادعای قنبری مبنی بر به قدرت رسیدن شیعیان در عراق توسط آمریکا گفت: همه می‌دانیم آمریکا تلاش کرد علاوی را سر قدرت بیاورد و این روحانیت، مرجعیت و مردم عراق بودند که با حضور در پای صندق‌های رأی اجازه این کار ندادند و مگر این است که بمب‌گذاری‌هایی که امروز در مناطق مختلف عراق صورت می‌گیرد با خط مشی‌ آمریکا صورت می‌گیرد.

این تحلیگر مسائل سیاسی افزود: آمریکا صدام را سرنگون نکرد که آزادی و دموکراسی به این کشور بیاورد زیرا در پی جایگزینی مهره‌ و صدام دیگری فرمانبردار و مطیع بودند تا به منافع خود در منطقه دست یابند.

قدیری ابیانه ادامه داد: آمریکا همان کشوری است که ریگی را اجیر کرد تا پس از سیستان و بلوچستان به تهران و سایر شهرهای ایران هجوم آورد با چنین کشوری می‌توانیم منافع مشترک داشته باشیم؟

وی نتیجه واحد را دلیل هدف مشترک ندانست و گفت: همانگونه که هدف انقلابی‌‌های مسلمان با کمونیست‌ها برای مبارزه با شاه متفاوت بود هدف جمهوری اسلامی و آمریکا برای سرنگونی صدام یکسان نبود.

*روابط دیپلماتیک بر اساس لبخند تغییر نمی‌کند/زمانی که قهقهه می‌زدیم اجازه تولید سانتریفیوژ تحقیقاتی به ما ندادند

قدیری ابیانه با بیان این‌که مگر روابط دیپلماتیک بر اساس لبخند تغییر می‌کند به رفتار هیئت ایران قبلی مذاکره کننده مسئله هسته‌ای ایران اشاره کرد و ابراز داشت: در تصاویری مشاهده می‌شود برخی از این افراد در مذاکره‌ها قهقهه می‌زنند حال نتیجه این قهقهه‌ها چه شد مگر نه آن که حتی اجازه چند سانتریفیوژ  تحقیقاتی را نیز به ما ندادند.

وی سپس با رد این ادعای قنبری که حذف طالبانیسم بر اساس منافع ایران شکل گرفته عنوان کرد: آمریکایی‌ها طالبان را میدان آوردند و تا زمانی که از آنها برای کشتار شیعیان استفاده می‌شد مورد حمایت آمریکا بودند اما زمانی که از کنترل خارج شدند و آمریکایی‌ها مورد هدف قرار گرفتند به مقابله با آنها برخاستند.

مدیر تاسیس انجمن نخبگان جهان اسلام خطاب به قنبری که بحرانی بودن و در حال سقوط بودن آمریکا را رد کرده بود گفت: زمانی که مقامات آمریکایی خود بر این سیر نزولی اذعان می‌کنند و در شرایطی که مشاهده می‌کنیم آمریکایی که  40 درصد اقتصاد دنیا را در دست داشت حال سهمش از این عرصه به کمتر از 20 درصد می‌رسد و دلارش در میان کشورهای اروپایی جایگاه سابق زا ندارد چگونه بر ادعای سقوط‌ناپذیر بودن آن تأکید می‌کنید.

وی علت اقتصاد قدرتمند کره جنوبی را رابطه با آمریکا ندانست و مصر را به عنوان مثال نقص این ادعا ذکر کرد و گفت: مگر مصر با اسرائیل و آمریکا روابط حسنه‌ای نداشت پس چرا اکثریت جمعیت آن زیر خط فقر هستند.

*دلیل پیشرفت کره جنوبی ساعت کاری مفید است نه رابطه با آمریکا

قدیری ساعت کار زیاد مردم کرده جنوبی را مهمترین دلیل پیشرفت این کشور قلمداد و خاطرنشان کرد: در حالی کره جنوبی بالاترین ساعت کاری مفید دنیا را دارد که طبق پژوهش‌ مجلس این ساعت کاری مفید در ایران 22 دقیقه است.

کارشناس عالی وزارت امور خارجه استراتژی آمریکا عدم تولید ثروت در کشورهای نفت‌‌خیز برای وابستگی اقتصادشان به فروش نفت خام قلمداد کرد.

وی سلسله مراتبی که کشوری با تمدن 300 ساله را بر کشوری با تمدن چند هزار ساله مستولی می‌کند را پذیرفتنی ندانست و گفت:‌ اگر این سلسله مراتب را می‌پذیرفتیم دیگر نیازی به پیدایش انقلاب اسلامی نبود چراکه این سلسله مراتب از شاه حمایت می‌کرد.

تنش‌زدایی اصلاحات عذرخواهی آمریکا را در پی داشت/عذرخواهی خسارت‌های 50 ساله را جبران نمی‌کند 

قدیری ابیانه در ادامه مناظره، با تأکید بر این‌که نسبت به وعده الهی باید معتقد بود خطاب به کسانی که از روی ترس از قدرت آمریکا در جست‌وجوی ایجاد رابطه با این کشور هستند ابراز داشت: اسرائیل در زمانی که قدرت کنونی را نداشت توانست در 6 روز چند کشور عربی را مورد تجاوز قرار داده و آنها را تسخیر کند حال آنکه امروز با داشتن پیشرفته‌ترین تجهیزات مقابل حزب‌الله و حماس راهی جز تسلیم ندارد و این تفاوت قدرت ایمان و اعتقاد به وعده خدا است.

وی با بیان این‌که آمریکا از ترس ملحق شدن کشورهای اروپا به اروپای شرقی و کره جنوبی و ژاپن به چین و کره شمالی اجازه پیشرفت را به آنها داده گفت:  اگر حضور ایران خطری برای منافع آمریکا در منطقه نبود به هیچ وجه اجازه نمی‌داد کشورهایی مانند ترکیه، قطر و... پیشرفت کنند.

کارشناس عالی وزارت امور خارجه سپس به اظهارنظرهای مقامات آمریکایی مبنی بر نابودی رژیم صهیونیستی تا چند سال آینده نیز اشاره و تأکید کرد: کسینجر این زمان را 10 سال آینده و پنتاگون زمان آن را سال 2025 میلادی اعلام کرده است.

قنبری در ادامه با بیان این‌که رابطه با اسرائیل امری متفاوت از رابطه با آمریکا است اظهار داشت: همانگونه که  آفریقای جنوبی زمان آپارتایت را به رسمیت نشناختیم اسرائیل را به نیز رسمیت نمی‌شناسیم.

وی با اشاره به این‌که یکی از عناصری که به یک کشور هویت می‌دهد بحث شناسایی است بیان داشت: رابطه با کشوری مانند آمریکا که به رسمیت شناخته شده و قبلا رابطه داشته  و دولت این کشور را نامشروع نمی‌دانیم با موجودیتی تحت عنوان رژیم اشغالگر قدس متفاوت است.

نماینده ایلام در مجلس هشتم شورای اسلامی انتقاد قدیری ابیانه به سیاست خارجی دوران اصلاحات عنوان کرد: عذرخواهی وزیر خارجه کلینتون آلبرایت برای کودتای 28 مرداد 32 از ملت ایران، آزادی صادرات برخی از اجناس به آمریکا و رفع محدویت از صادرات پسته فرش ایرانی به آمریکا را برخی از دستاوردهای سیاست تنش‌زدایی دولت خاتمی بوده است.

قنبری با تأکید بر  این‌که عده‌ای نه تنها با آمریکا بلکه با قواعد بین‌الملل مشکل دارند گفت: سیستم بین‌المللی اصول و ارزش‌هایی دارد که باید به آن احترام بگذاریم وگرنه تنبیه می‌شویم.

وی با ذکر این نکته که با اتخاذ یک دیپلماسی خوب می‌توانستیم از صدور قطعنامه علیه خود جلوگیری کنیم  ابراز داشت: این قدر که جمهوری اسلامی برای سیاست صلح‌آمیز هسته‌ای تحت فشار قرار گرفته، هندوستان و پاکستان با وجود در اختیار داشتن بمب مورد تهدید و فشار قرار نگرفتند چراکه به موقع لبخند زده و یا حداقل دشمن‌تراشی نمی‌کنند.

این فعال سیاسی در ادامه به حضور آمریکا در منطقه پرداخت و گفت: این که آمریکا از چه کسی حمایت می‌کند زیاد مهم نیست به عبارت دیگر سیستم دموکراسی در عراق جایگزین دیکتاتوری شده و این سیستم است که شیعیان را در عراق همیشه به قدرت می‌رساند چراکه 60 درصد عراق شیعه است و 20 درصد کردها نیز متحد طبیعی به شمار می‌روند بنابراین این سیستم دموکراسی هست که منافع ما را در عراق تأمین می‌کند و این علاوی یا مالکی نیستند که معادلات را به نفع یا ضرر ما تغییر می‌دهند.

یورو در حال سقوط است کشورهای عضو یورو هر روز احتمال این پول را رها کرده و پول ملی شان این بحران در یونان پیشاومده نابودی یورو را در پیش دارد.

قنبری با تأکید بر این‌که ارزش نفت و گازی که در سال در قالب منابع مشترک با همسایگان غارت می‌شود بالغ بر 100 میلیارد دلار است گفت: در حوزه دریای خزر جمهوری آذربایجان از حوزه نفتی سردار روزانه 400 هزار بشکه استخراج می‌کند در حالی که تناسب استخراج نفت در حوزه فروزان از سوی عربستان 405 هزار بشکه بوده و ما تنها 45 هزار بشکه برداشت می‌کنیم و در حوزه هنگام پارس جنوبی قطر 40 میلیارد دلار نیز بیشتر از ما استخراج نفت دارد.

وی تصریح کرد: اگر متوجه باشیم که تحریم‌ها کاغذپاره نیستند و همین کاغذپاره‌ها عراق را به این وضع کشانده است.

قنبری با بیان این‌که کویت با برقراری رابطه با آمریکا توانست استقلال خود را در برابر صدام حفظ کند ادعاهای  مسئولان امارات متحده در مورد جزایر سه‌گانه را جرأت ناشی از همین رابطه قلمداد و عنوان کرد: کشور کوچکی مثل امارات که سابقه تاریخی آن کمتر از 40 سال دارد تنها با تکیه بر ارتباط با آمریکا می‌تواند در مقابل ایران گردن‌فرازی کند.

قدیری در پاسخ به قنبری که عدم پذیرش ارزش‌های جهانی توسط کشور را موجب تنبیه آن دانسته بود گفت:

یکی از ملاک حقوق بشر به یک ارزش جهانی در این دوره ازدواج همجنس‌گرا است حال سؤال این است که این ارزش جهانی را باید بپذیریم یا خیر؟

وی در پاسخ به قنبری مبنی بر عدم فراهم آوردن امکانات برای جوانان از سوی دولت کارآمد بودن درآمد نفتی برای مرتفع کردن تمام نیازهای کشور را توهم خواند و عنوان کرد: به صورت ماهانه به ازای هر ایرانی بودجه سال 91، 61 هزار میلیارد درآمد نفتی پیش‌بین شد یعنی ماهیانه 67 هزار تومان به ازای هر ایرانی حال آن که درآمد امارات برای یک سال صادرات نفت به ازای هر نفر بیش از 80 سال هر ایرانی است.

کارشناس عالی وزارت امور خارجه در پاسخ به قنبری در مورد مستثنی بودن اسرائیل به عنوان رژیم جعلی از سلسله مراتب ابراز داشت: کسی که قائل به سلسله مراتب نظام بین‌الملل باشد نمی‌تواند اسرائیل را به رسمیت نشناسد چون سلسله مراتب به رسمیت شناخته در سازمان ملل حضور دارد.

قدیری ابیانه با اذعان بر این‌که آمریکا را به عنوان یک کشور و دولت آن را به عنوان نهاد قانونی ولو ظاهری می‌پذیریم تأکید کرد: اما سیاست‌های آمریکا را قبول نداریم و به عقیده من حتی وجود سرکنسولگری آمریکا هم به صلاح کشور نیست چون محل جاسوسی و توطئه است زیرا خود مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند که علت عدم ثمربخشی توطئه‌ها علیه ایران به خاطر فقدان چنین جایی است.

وی در پاسخ به قنبری که عذرخواهی مقامات آمریکایی برای کودتای 28 مرداد را بی‌اهمیت خواند و گفت:

عذرخواهی چه سودی برای ملت ایران می‌کند که هزینه‌های فراوانی را در طول این نیم قرن به واسطه خوی استعماری و استکباری آمریکا پرداخت کرده‌اند و ایالات متحده به جای عذرخواهی باید خسارت این عقب‌ماندگی کشور را بدهد.

قدیری ابیانه خطاب به قنبری با بیان این‌که رفع تحریم فرش و پسته در زمان اصلاحات را با چه سندی عنوان می‌کنید گفت: کدام تحریم در زمان کلینتون تمدید نشد چراکه هر چه بود اضافه‌تر هم شد.

وی با اشاره به این‌که غرب خود نیز می‌داند ایران به دنبال بمب هسته‌ای نیست گفت: در  سال 2007، 16  سازمان اطلاعات امنیتی آمریکا بیانیه دادند ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست و هیچ نیتی هم ندارد اگر امروز هم تصمیم بگیرد تا سال 2015 نمی‌تواند داشته باشد.

وی متذکر شد: البته سیاست کاخ سفید غیر از این بود اما این 16 سازمان به تقاضای کنگره جواب دادند به خاطر ما این کار را نکردند مشاهده کردند یک عده افراطی نظیر رامسفلد و دیک‌چنی در کاخ سفید منتظر جنگ

هستند و این به ضرر آمریکا است چراکه تجربه شکست افغانستان و عراق را در پرونده داشتند.

 

۹۲/۰۲/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">