پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۲:۱۰ ق.ظ

۰

برنامه جهاد اداری:  نجات ارباب رجوع

استراتژی‌ها

 استراتژی‌هایی که در کتاب "برنامه جهاد اداری، نجات ارباب رجوع" بر اساس روش علم مدیریت استراتژیک تدوین نموده‌ام منتشر می‌نمایم.

 

الف: در زمینه "جهاد اداری"

استراتژی اصلاح وضعیت اداری

یکی از کتاب‌های تألیف شده توسط نگارنده (قدیری ابیانه) که در دست انتشار است، کتاب جهاد اداری است.

در این کتاب ضمن ارزیابی مشکلات اداری، به ویژه در زمینه اطـّلاع‌رسانی بهارباب‌رجوع در رابطه با چگونگی کاهش نیاز مردم به مراجعه به ادارات که نتیجه یک تحقیق گسترده و موضوع رسانه دکترای «علوم دفاعی استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک» تحت عنوان «استراتژی مدیریت اطـّلاع‌رسانی دستگاه‌های دولتی از نگاه توسعه و امنیت ملی» است، اهداف، سیاست‌ها و استراتژی‌ها به شرح زیر تدوین گردیده است.

 

اهداف

در جهت تدوین استراتژی‌های اطـّلاع‌رسانی در امور اداری دستگاه‌های دولتی و حکومتی، اهداف زیر را باید در نظر گرفت:

  1. تأمین رفاه مردم؛
  2. بهبود وضع ترافیک؛
  3. کاهش مصرف سوخت؛
  4. کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن؛
  5. کاهش آلودگی هوا و تلفات و آثار ناشی از آن؛
  6. تقویت مؤلفه‌های قدرت ملی؛
  7. توسعه و آبادانی روزافزون کشور؛
  8. فقرزدایی و رسیدگی به مردم مناطق محروم؛
  9. تقویت اعتماد و رضایت عمومی نسبت به نظام؛
  10. کاهش حجم دولت؛
  11. تقویت امنیّت ملی.

 

 

سیاست‌ها

سیاست‌های زیر را باید درباره اطـّلاع‌رسانی در امور اداری، در جهت تدوین استراتژی‌ها مد نظر قرار داد:

  1. خصوصی‎سازی حداکثری اطـّلاع‌رسانی و انجام مناسب امور اداری؛
  2. اصلاح ساختار اداری با تأکید بر کارآیی، شفافیت، سلامت و بهره‌مندی از فن‌آوری‌های نو؛
  3. تأمین رفاه مردم؛
  4. پرهیز از اتلاف وقت مردم در تردد‌های اضافی و ترافیک؛
  5. کاهش تقاضای سفر؛
  6. بهبود وضع ترافیک؛
  7. کاهش مصرف سوخت؛
  8. کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن؛
  9. کاهش آلودگی هوا و تلفات و آثار ناشی از آن؛
  10. تحقق عدالت اجتماعی در برخورداری از تسهیلات دولتی؛
  11. مبارزه با فساد و رشوه‌خواری و رانت‌خواری؛
  12. خدمت‎گذاری به مردم؛
  13. پاسخگویی به مردم؛
  14. شفاف‌سازی اطـّلاعات اداری؛
  15. جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های عمومی برای استفاده بهینه از آن؛
  16. اختصاص بهینه بودجه؛
  17. کاهش حجم دولت؛
  18. توسعه و آبادانی روزافزون کشور؛
  19. خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان خارجی و عوامل داخلی؛
  20. تقویت اعتماد و رضایت عمومی نسبت به نظام؛
  21. تقویت مقبولیت و مشروعیّت نظام؛
  22. تقویت مشارکت و حمایت مردمی از نظام.

 

استراتژی‌ها

استراتژی‌های (بهره‌برداری از فرصت‌ها با بهره جویی از نقاط قوت)

1)             استفاده از امکانات موجود و رو به گسترش ارتباطی- نظیر تلفن، پست و ...- برای برقراری ارتباط متقابل بینارباب‌رجوع و ادارات برای انتقال اطـّلاعات اداری و پاسخگویی به صورت غیر حضوری با هدف کاهش تقاضای سفر.

2)             گسترش پایگاه‌های اطـّلاع‌رسانی اینترنتی در دستگاه‌های دولتی و استفاده از پست الکترونیکی برای اطـّلاع‌رسانی و پاسخگویی در امور اداری.

3)             فعال‌شدن نیروهای آموزش دیده در زمینه فناوری اطـّلاعاتی در بخش دولتی و خصوصی با هدف اطـّلاع‌رسانی در امور اداری.

 

استراتژی‌های رفع نقاط ضعف با بهره جستن از فرصت‌ها

  1. فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌های گروهی و ... برای ترغیب و آموزش مردم، کارکنان دولتی و ادارات برای استفاده از وسایل ارتباطی بر ای انتقال اطـّلاعات اداری به مردم با هدف کاهش تقاضای سفر.
  2. شفاف‌سازی اطـّلاعات اداری برای ایجاد امکان دسترسی آسان مردم به اطـّلاعات اداری با هدف مقابله با فساد اداری و رشوه‌خواری.
  3. برنامه‎ریزی بر اساس برون‌دادها و توجّه به وضعیت ارباب‌رجوع در خارج از محیط اداری و انجام امور اداری از مبدأ با هدف کاهش تقاضای سفر در اتخاذ تدابیر اداری.
  4. توسعه فن‎آوری‌های بانکی و همکاری بین بانکی با هدف انجام مشترک امور مالی اداری ارباب‌رجوع و اختصاص شماره حساب‌های سراسری و رُند به سازمان‌های دولتی با هدف سهولت در اطـّلاع‌رسانی در مورد حساب‌های بانکی ادارات.
  5. اختصاص بودجه مناسب برای اطـّلاع‌رسانی غیرحضوری در امور اداری به مردم با هدف کاهش تقاضای سفر و کاهش زمینه فساد اداری.

 

استراتژی‌های استفاده از نقاط قوت برای احتراز از تهدیدات

1. ایجاد مراکز اطـّلاع‌رسانی و پاسخگویی از طریق امکانات ارتباطاتی (پست، تلفن، پست الکترونیک و ...) بهارباب‌رجوع با هدف کاهش تردد با هدف کاهش اتلاف وقت مردم، کاهش ترافیک، کاهش تصادفات و آلودگی هوا و تلفات ناشی از آن و صرفه‌جویی در هزینه‌های خانوار و دولت.

  • شفاف‌سازی اطـّلاعات اداری و فراهم‎آوردن دسترسی مردم به اطـّلاعات و مقررات اداری از طریق ایجاد بانک‌های اطـّلاعات اداری و بانک مرکزی اطـّلاعات اداری و پایگاه‌های اینترنتی اطـّلاع‌رسانی با هدف کاهش زمینه فساد اداری.
  • استفاده از امکانات اداری و اطـّلاع‌رسانی برای کاهش تقاضای سفر، کاهش زمینه فساد اداری، تسهیل امورارباب‌رجوع با هدف افزایش رضایت عمومی، مشارکت  مردمی، مقبولیت و مشروعیّت نظام.

 

استراتژی‌های کاهش نقاط ضعف و پرهیز از تهدیدات

1)        اصلاح فرهنگ عمومی در استفاده از وسایل ارتباطی  برای کسب اطـّلاعات اداری و پرهیز از مراجعه حضوری به ادارات برای کسب اطـّلاعات اداری.

2)      اصلاح فرهنگ اداری و مدیریتی کارکنان دولتی در جهت استفاده از امکانات ارتباطاتی موجود و پاسخگویی غیرحضوری به مردم برای اجتناب از تردد اضافیارباب‌رجوع به ادارات با هدف کاهش تقاضای سفر و تسهیل امور برایارباب‌رجوع.

3)      تاکید و رعایت حقارباب‌رجوع در دریافت پاسخ مکتوب مستند به قوانین و مقررات شفاف اداری در مورد تقاضاهای خود.

4)      اختصاص بودجه برای پرهیز از سفر به جای اختصاص بودجه به انجام سفر با افزایش بودجه اطـّلاع‌رسانی دستگاهی دولتی با تأکید بر اطـّلاع‌رسانی اداری غیر حضوری به متقاضیان خدمات دولتی.

5)      ایجاد پایگاه‌های اطـّلاع‌رسانی اینترنتی و بانک اطـّلاعات اداری و اطـّلاع‌رسانی در مورد وجود چنین پایگاه‌هایی به منظور شفاف‌سازی و دسترسی مردم به اطـّلاعات اداری با هدف کاهش زمینه فساد و کاهش تقاضای سفر.

 

استراتژی‌های ترکیبی

1)                اصلاح فرهنگ کاری و مدیریتی کارکنان و مدیریت‌های دولتی در جهت لحاظ کردن برون‌داد‌ها و وضعیت و منافع متقاضیان خدمات دولتی در برنامه ریزی‌های مدیریتی و انجام امور مردم از مبدأ و اصلاح فرهنگ کارکنان و مدیران دولتی برای اطـّلاع‌رسانی امور اداری به صورت غیر حضوری از طریق استفاده از امکانات ارتباطاتی در دسترس با هدف جلب رضایت و تسهیل امور ارباب‌رجوع و کاهش نیاز مردم به مراجعه به ادارات.

2)                اختصاص بودجه برای پرهیز از سفر به جای اختصاص بودجه به انجام سفر و افزایش بودجه اطـّلاع‌رسانی دستگاه‌های دولتی با هدف اطـّلاع‌رسانی غیر حضوری به متقاضیان خدمات دولتی.

3)                ایجاد واحدهای اطـّلاع‌رسانی و پاسخگویی به متقاضیان خدمات دولتی در ادارات با استفاده از امکانات موجود و رو به گسترش ارتباطاتی- نظیر تلفن، پست و ...- برای انتقال اطـّلاعات اداری و پاسخگویی، به‌ویژه به صورت غیرحضوری، به ارباب‌رجوع به منظور کاهش نیاز مردم به مراجعه حضوری به ادارات با هدف جلب رضایت بیشتر مردم و بهبود وضعیت ترافیک و هوا.

4)                سازماندهی ادارات برای پاسخگویی مکتوب و مستدل و مستند به مقررات شفاف و قابل دسترس اداری- عندالمطالبه- به متقاضیان خدمات دولتی با هدف کاهش زمینه‌های فساد اداری و رشوه‌خواری و به رسمیت‎شناختن حق ارباب‌رجوع برای دریافت پاسخ مکتوب.

5)                شفاف‌سازی اطـّلاعات اداری و فراهم‎آوردن امکانات دسترسی آسان مردم به اطـّلاعات و مقررات اداری از طرق مختلف از جمله از طریق ایجاد بانک‌های اطـّلاعات اداری و بانک مرکزی اطـّلاعات اداری و پایگاه‌های اینترنتی اطـّلاع‌رسانی و با هدف افزایش اطـّلاعات و آگاهی عمومی در مورد امور اداری، کاهش تقاضای سفر و کاهش زمینه فساد اداری و رشوه‌خواری.

6)                فراهم‌کردن زمینه فعال‎شدن نیروهای آموزش دیده در زمینه فناوری اطـّلاعات در بخش خصوصی و دولتی و حمایت از مشارکت بخش خصوصی در اطـّلاع‌رسانی امور اداری با هدف کاهش تقاضای سفر.

7)                فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌های گروهی و ... برای ترغیب و آموزش مردم، برای استفاده از وسایل ارتباطی برای دریافت اطـّلاعات اداری مورد نیاز با هدف کاهش تقاضای سفر.

8)                توسعه فن‌آوری‌های بانکی و همکاری بین بانکی با هدف انجام مشترک امور مالی اداریارباب‌رجوع و اختصاص شماره حساب‌های سراسری و رُند به سازمان‌های دولتی با هدف سهولت در اطـّلاع‌رسانی در مورد حساب‌های بانکی ادارات.

۹۲/۰۲/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">