ب - برنامه رهایی از اقتصاد متکی به نفت: راهکارهای حمایت از کار، تولید و سرمایه
راهکارهای حمایت از کار، تولید و سرمایه
ضعفهای آموزشی
تعداد زیادی از کسانی که دیپلم خود را دریافت میدارند نمیتوانند وارد دانشگاه شوند و این علی رغم ظرفیت بیش از 4 میلیون نفری دانشگاههای کشور است.
این در حالی است که عدهای در مراحل پائینتر، یعنی در مرحله سیکل و برخی در پایان دوره ابتدایی درس را رها میکنند.
از انتقاداتی که بر نظام آموزشی کشور وارد است، این است که برنامه آموزشی کشور برای آن تعداد از افرادی که به دانشگاه راه مییابند، تنظیم شده است، حال آنکه باید وضعیت اکثریت آنان، به عنوان یک واقعیت در نظر گرفته شود، ضمن اینکه باید ظرفیت دانشگاهها برای ورود تعداد بیشتری از داوطلبین فراهم گردد.
اگر هم اکنون، اساتید مجرب و برجسته دانشگاه در رشتههای مختلف پزشکی، دندان پزشکی، ادبیات، تاریخ، زبانهای خارجی، در کنکور ورود به دانشگاه شرکت نمایند و از آنها فقط در بخش ریاضیات، فیزیک، شیمی و هندسه، در سطح دیپلم امتحان به عمل آورند، نمره تعداد قابل توجهی از این اساتید، نمرهای کمتر از نمره همین جوانانی خواهد بود که با قبولی در دیپلم، برای اولین بار در کنکور سراسری شرکت کرده و در کنکور رد شدهاند. علت آن نیز واضح است. یک استاد ادبیات، در رشته خود نیازی به حفظ جدول مندلیوف ندارد و محاسبات لوگاریتمی به کار او نمیآید و به همین دلیل نیز به مرور زمان آموختههای دوره دبیرستان در این دروس را فراموش میکند. چنین اتفاقی برای دیپلمههایی که نتوانستند سد کنکور را پشت سر بگذارند و مرور زمان محفوظات آنان را از یاد آنان برده است، نیز اتفاق میافتد.
این در حالی است که وقتی جوانان ما دیپلم میگیرند و میخواهند وارد بازار کار شده و امور زندگی خود را اداره کنند، احساس ناتوانی کرده و دچار مشکل میشوند. آنها در حقیقت برای کار و زندگی در جامعه و اداره امور خود تربیت نشدهاند و آموزشهای لازم را در این رابطه ندیدهاند. محفوظات آنان در برخی رشتهها، در بسیاری از مواقع، فقط در صورتی به کار آنان میآید که در همان رشتههای خاص وارد دانشگاه شوند.
با توجه به واقعیتهای مختلف، باید هدف از آموزش، حتی در مقطع سیکل، این باشد که دانشآموزان از جمله برای کسب هدفهای زیر تربیت گردند:
• توانایی برای کار و زندگی در جامعه،
• توانایی برای کار جمعی و گروهی،
• توانایی برای بهبود بخشیدن به قدرت اقتصادی و اجتماعی خود، خانواده و کشور،
• قدرت درک تحولات پیرامونی و بینالمللی،
• توانایی برای ادامه تحصیل در مقاطع عالی
و ... .
نیازهای آموزشی
باید آموزشها، در آموزش و پرورش، موضوعاتی را در بر بگیرند که افراد در زندگی روزمره خود با آنها سر و کار دارند.
آموزش بایگانی و آرشیو موضوعی
هر کس، در هر مقطعی از تحصیل و در هر شغلی (حتی خانه داری و کارگری) به نگهداری و بایگانی و آرشیو مدارک و اسناد خود نیاز دارد.
تقریبا قریب به اتفاق افراد جامعه، با سیستم نگهداری و آرشیو اسناد و مدارک آشنا نیستند و حتی کسانی که تحصیلات عالیه دارند از سیستم “بقچهای” یا “جعبهای” برای نگهداری مدارک خود استفاده میکنند، به این نحو که مدارک را همه روی هم در گوشه یا جعبهای نگهداری میکنند، و به همین دلیل بسیاری از مدارک به مرور زمان گم شده یا در یافتن آنها وقت زیادی تلف میگردد. لذا به نظر اینجانب آموزش سیستم بایگانی حتی در دوره ابتدایی و راهنمایی یک امر مفیدی است که در تمام طول زندگی فرد به کمک او خواهد آمد.
آموزش حسابداری
حسابداری از امور دیگری است که همه به دانستن مقداری از آن نیاز دارند. بسیاری از افراد حتی با نحوه نوشتن طلبها و بدهیها در دفاتر مخصوص حسابداری آشنا نیستند. هر کس در هر شغل و سمتی که باشد، حتی اگر خانهدار یا غیر داوطلب کار باشد، به مقداری اطلاعات در امور حسابداری نیازمند است.
آموزش مکاتبات اداری و حقوق اساسی
نحوه مکاتبات اداری و آشنایی با حقوق اساسی فردی و جمعی و چگونگی مراجعه به دستگاه قضایی، برای احقاق حقوق خود، از جمله مواردی است که هم در مقطع سیکل و هم دیپلم لازم است جوانان آموزش ببینند. بسیاری از افراد بر این تصورند که صرف نوشتن نامه به مسئولان قوه قضائیه برای پیگیری امور کفایت می کند و از روال قانونی آن بی اطلاعند.
آشنایی با وظایف و عملکرد دستگاههای حکومتی و نیز آگاهی از نقش عملکرد تک تکِ افراد در وضعیت کلان کشور و آموزشِ هر چند محدود، در زمینه اقتصاد خرد و کلان، از نیازهای مهم جامعه است. در این صورت افراد میتوانند رفتار و عملکرد و توقعات خویش را با واقعیات کشور تطبیق دهند.
ثبت شرکتها
آشنایی هر چند محدود در زمینه مدیریت و چگونگی ثبت شرکت و مؤسسه و معاملات و ... از اطلاعات مورد نیاز هر فردی میباشد.
آموزش فیش برداری
آشنایی با روش تحقیق و فیش برداری و نحوه آرشیو و استفاده از آن نیز در مقاطع مختلف زندگی مورد نیاز افراد میباشد.
همچنین به اعتقاد اینجانب با توجه به گسترش صنعت رایانه و اینترنت که در آینده نه چندان دور به همه خانهها راه خواهد یافت و تسهیلات فراوانی را برای همه افراد فراهم خواهد آورد، آموزش اینترنت امری ضروری است. در آینده، با سوادی، فقط خواندن و نوشتن نخواهد بود، بلکه توانایی کار با رایانه، در ارزیابی میزان سواد بکار گرفته خواهد شد و کسانی که توانایی کار با رایانه را ندارند، بی سواد محسوب خواهند گردید. لذا به نظر میرسد باید کار با رایانه و حتی آموزش تایپ، حتی در مقطع ابتدایی، در دستور کار آموزش و پرورش، قرار گیرد.
البته برخی از موارد فوق الذکر در کتب آموزشی سا لهای اخیر گنجانده شده است. باید این آموزش ها به مهارت در عمل تبدیل گردد.
راهکار آموزشی
متأسفانه سیستم آموزشی کشور در مقطع تا دیپلم، دارای نقایصی چند است، ازجمله:
• تقسیم امکانات آموزشی در کل بر اساس نیازهای کشور نیست
• تعداد نیروهای فنی و حرفهای آموزش دیده محدود است. در مقابل هر نیروی فنی و حرفهای، چند نفر لیسانس دارند، حال آنکه باید نسبت مذکور معکوس باشد.
• فارغالتحصیلان آموزش و پرورش بیشتر دارای محفوظات هستند، و کمتر مبتکر، متفکر، متکی به خود و کار آفرین تربیت میشوند. از عمده این محفوظات نیز عملا استفاده نشده و به مرور به فراموشی سپرده میشود.
اصلاح سیستم
برای اصلاح سیستم، ضروری است اقدامات زیر صورت پذیرد.
• دورههای فنی و حرفهای تقویت شود. به نحوی که افرادی که موفق به ورود به دانشگاه نمیشوند، یا پس از طی مقطع سیکل، بتوانند این دورهها را طی کنند. از آنجا که سالانه جمعیت انبوهی اعم از زن و مرد به سن بالقوه فعال میرسند و ظرفیت های دانشگاهها محدود می باشد، باید ظرفیت آموزشی فنی و حرفهای به شدت افزایش یابد.
• باید شیوه آموزش و پرورش در جهت تربیت نیرویهای متفکر، مبتکر و کار آفرین تغییر جهت دهد.
در این راستا دروسی در ارتباط با مدیریت، ارتباطات، حقوق و قوانین، حسابداری و امور مالی، بایگانی، روش مکاتبات اداری، کار با رایانه، اقتصاد خرد و کلان و نیز مهارت های فنی و حرفه ای، از مواردی است که گنجاندن آن در دروس آموزش و پرورش ضروری جلوه می کند.
به طور خلاصه صفتهایی که باید در مقطع آموزش و پرورش و حتی دانشگاه به عنوان اهداف آموزشی و تربیتی در نظر گرفته شوند عبارتند از:
با ایمان، پایبند به ارزشها، اهل رعایت آداب، با همت و پشت کار، اهل کار، اهل کار گروهی و مشترک، اهل مشارکت در امور، ترجیح هر کار حلال نسبت به بیکاری، کارآفرین، متکی به نفس، مقتصد، اهل فکر، اهل مطالعه، توانا در سخن گفتن و نوشتن، توانا در دفاع از حقوق خود، منضبط، اهل رعایت قانون و حقوق دیگران، دارای حساسیت در حفاظت از اموال عمومی، مسئولیت پذیر، فداکار در راه اسلام، میهن و مردم، هوشیار و امیدوار به آینده.
دانشگاههای ما نیز نیازمند بازنگری در دروس خود برای پرورش نیروهای کارآفرین هستند. هر دانشجوباید بتواند هم برای خود و هم برای دیگران ایجاد اشتغال کند نه اینکه، خود منفعلانه منتظر استخدام در یک دستگاه دولتی باشد. توقعی که متأسفانه امروزه، عمده دانشجویان از دولت دارند. خلاصه آنکه دانشگاهیان ما نیز در هر رشتهای که تحصیل کنند، نیاز به آشنایی با آموزشهایی در ارتباط با روش تحقیق، آرشیو و بایگانی، حسابداری، اقتصاد خرد و کلان، حقوق مربوط به رشته درسی خود، ارتباطات، مدیریت، قوانین و مقرراتِ ایجاد مؤسسات و ثبت شرکتها، رایانه و تایپ دارند. کسی که وارد دانشگاه میشود، ضروری است که بداند که خود باید برای خود و دیگران ایجاد اشتغال نماید و لذا باید کار آفرین تربیت شود. البته این موضوع نافی وظیفه دولت در اتخاذ تدابیر ممکن برای ایجاد اشتغال در کشور نیست.
شایسته سالاری یا امنیت شغلی؟!
هر مسئولیتی (دولتی، حکومتی، ملی) نظیر مدیر عاملی، ریاست کارخانهها، موسسات، دانشگاهها و مدیریتهای دستگاههای دولتی، باید بر اساس شایستگی به افراد واگذار گردد.
بنابراین همواره، شایستهترین افراد باید در مصدر امور قرار گیرند. بر این اساس حتی چنانچه فردی در مقطع انتصاب، شایستهترین فرد برای تصدی آن مسئولیت بود، ممکن است با گذشت زمان افراد شایستهتری، داوطلب این مسئولیت شوند. لذا شایسته سالاری ایجاب مینماید که مسئولیت آن کار به فرد جدیدی که شایستهتر است واگذار گردد و این امر میتواند مغایر با آنچه “امنیت شغلی” تلقی میگردد و نیز مغایر با استخدام مادامالعمرمحسوب شود.
لذا، انتصابات در مورد بسیاری از مشاغل باید به صورت زیر صورت گیرد:
• شرایط احراز مسئولیت تعیین و مشخص گردد.
• شرایط مذکور در ارتباط با شغل، هر بار در موقع انتخاب مسئول جدید، از طریق رسانههای گروهی به نحو مؤثر و مناسب به اطلاع واجدین شرایط برسد.
• از میان داوطلبان، شایستهترینها به طریق مقتضی (کتبی و شفاهی و...) گزینش شوند.
• قرارداد استخدام موقت (یک تا چهار ساله بستگی به نوع شغل) منعقد شود.
• در زمان پایان قرارداد، مجدداً از طریق آگهی، داوطلبین دعوت به همکاری شده و شایستهترین فرد برای تصدی مسئولیت انتخاب شود. شاغل قبلی نیز میتواند به عنوان یک داوطلب مجدداً شرکت نماید و در صورت موفقیت در آزمون، مجدد بکار ادامه دهد.
مطلب فوق بدین معنی است که حتی اگر شاغل قبلی فردی شایسته بوده و تلاش مطلوبی را داشته، لیکن فرد شایستهتری داوطلب این پست شد، پست را به او واگذار کنند و از این لحاظ از امنیت شغلی در قبال شایستهسالاری برخوردار نیست.
این شرایط موجب میشود مدیران و کارکنان دستگاههای دولتی همواره در صدد ارتقاء کیفیت و توانائیهای خود برآیند. مقدمه لازم برای اینکه زمینه شایسته سالاری فراهم گردد، این است که لااقل، افراد بتوانند خود را داوطلب مشاغلی نمایند که واجد شرائط آن هستند. برای تحقق این موضوع، باید از نوع مسئولیتها، وظایف و و شرائط احراز و چگونگی شرکت در گزینش اطلاع داشته باشند و یکی از بهترین راهها، درج آگهی در رسانههای گروهی به تناسب اهمیت مسئولیت مورد نظر میباشد و البته اگر قانون، مسئولین را به اتخاذ چنین روالی وادار کند، زمینه عملی شدن آن فراهم خواهد گردید. هم اکنون در مورد استخدام کارمندان، چنین مقرراتی کم و بیش وجود دارد، گر چه در بسیاری از موارد رعایت نمیگردد، لیکن در مورد ارتقاءها و انتصابات در ردههای مدیریتی چنین روالی مرسوم نیست. شاید لازم باشد در نظام استخدام مادامالعمر کارمندان دولت نیز تجدید نظر شود، تا برخی کارمندان تصور نکنند که با قطعی شدن استخدام آنها، دیگر برای همیشه به اصطلاح جا خشک کردهاند و میتوانند بدون کارآیی و تلاش لازم، به اصطلاح، همیشه از حقوق دولتی (کیسه بیتالمال) برخوردار گردند.
شفاف سازی اقتصاد
پرداخت یارانه ها مهمترین عامل عدم شفافیت اقتصادی است.
هدفمندی یارانه ها در مرحله اول آن اقدامی موثر و بسیار مفید بود لیکن هنوز هم قیمت های بسیاری از اقلام یارانهای است.
شفافیت در هزینههای بیتالمال و شرایط اقتصادی یک امر ضروری است، بخصوص در حالی که یارانهها هنوز به طرق مختلف در حال پرداخت میباشند.
وجود قیمت های یارانه ای باعث شده است که:
• مردم قیمت واقعی کالاها و خدمات را ندانسته و نتوانند منافع اقتصادی ملی را در هزینهها به روشنی ببینند و در نتیجه اسراف بسیار زیادی در مصرف صورت میگیرد و زیانهای جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد میآید.
• صاحبان صنایع و مدیران و برنامه ریزان، در انجام محاسبات مربوط به مزیتهای اقتصادی، ایجاد یا عدم ایجاد طرحهای صنعتی و عمرانی و غیره دچار اشتباه میشوند و این امر آنها را در مقاطع مختلف دچار بحران کرده و طرح هایی که با هدف سود ملی تاسیس شدهاند زیانده میگردند.
• مردم از میزان برداشت خود از بیتالمال عمومی بی اطلاع باقی میمانند، حال آنکه گاه تصور میکنند که از درآمدهای نفتی سهمی به آنها نمیرسد و احساس مغموم بودن و طلبکاری به آنان دست میدهد.
• بی عدالتی در توزیع یارانهها محقق شده و پرداخت یارانهها، عملا بیشتر شامل افراد ثروتمندتری که امکان مصرف بیشتر را دارند میگردد. این علیرغم توزیع بخشی از درآمد حاصل از هدفمندی بین همه اقشار جامعه است.
شفاف سازی هزینههای آموزشی
کم نیستند کسانی که با برخورداری از امکانات کشور، رشد کرده و مدارج تحصیلی را پیمودهاند و در عین حال، بدون در نظر گرفتن هزینههایی که از بیتالمال مسلمین برای آنان صورت گرفته، با حالتی حق به جانب، به اندک بهانهای، در مقابل پیشنهاد دریافت حقوق بیشتر، خدمت به بیگانگان را بر خدمت به هموطنان خود ترجیح میدهند. یا اینکه با تبختر و غرور با مردم برخورد کرده و بر سر آنان منت میگذارند، حال آنکه به دلیل بهرهمند شدن از بودجههایی که به مردم تعلق داشته است، مراحل پیشرفت را پشت سر گذاشتهاند و در حقیقت باید منتدار مردم باشند.
این افراد بطور مستقیم و غیرمستقیم، از بودجههای عمومی و یارانههای مختلف شفاف و غیر شفاف، اعم از یارانههای عمرانی و خدماتی بهره بردهاند. که در مواردی این یارانهها، مثل یارانه مواد سوختی و انرژی زا، حتی در بودجه دولت نیز مندرج نیست و لذا این یارانهها عملا غیر شفاف میباشند.
چنانچه این یارانهها شفاف گردند، حداقل خاصیت آن اطلاع مردم از چگونگی دسترسی و برخورداری نسبت به بیتالمال عمومی است.
علاوه بر یارانههای فوقالذکر، شفافیت در استفاده از بیتالمال، در امور آموزشی و بهداشتی نیز امری مفید و ضروری میباشد.
بطور مثال مناسب خواهد بود که بودجهای را که آموزش و پرورش و نیز دانشگاههای دولتی برای مقاطع مختلف تحصیلی هزینه میکنند مشخص شود و این موضوع در موقع ثبت نام دانشآموزان و دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی ذکر گردد، گرچه وجه آن را از متقاضیان تحصیل دریافت ندارند.
در این ارتباط ذکر دو مثال منظور نگارنده را روشن میسازد:
موقع ثبت نام در دبستان، در فیش ثبت نام ذکر شود که مثلا شهریه یک سال تحصیلی 8 میلیون ریال است، یارانه متعلقه از بیتالمال عمومی، 7900000 ریال و مبلغ پرداختی توسط والدین دانشآموز مبلغ 10000 ریال میباشد.
موقع ثبت نام در در رشته پزشکی، در دانشگاه تهران، در رسید ثبت نام دانشجویان ذکر شود که شهریه یک ترم تحصیلی (شش ماه) مثلا مبلغ 75میلیون ریال است، یارانهای که از بیتالمال عمومی برای تحصیل دانشجو اختصاص مییابد مبلغ 74 میلیون و نهصد هزار ریال و مبلغی که باید توسط دانشجو پرداخت شود فقط ده هزار ریال است.
مناسب خواهد بود در هنگام ارائه مدرک تحصیلی به فارغالتحصیلان، جمع مبلغ هزینههایی که از بیتالمال مردم، برای تحصیل نامبرده صورت گرفته است نیز ذکر گردد و برای اینکه شخص فارغالتحصیل بتواند در روز دریافت مدرک تحصیلی، با هزینه واقعی و به نرخ روزی که از بیتالمال عمومی برای او هزینه شده است آگاهی یابد، تورم را نیز در محاسبه هزینهها بگنجانند.
بانک مرکزی شاخص نرخ تورم از سال 1315 تا سال 1379 را برای تعیین نرخ واقعی مهریه تهیه کرده است. این شاخص دستگاه قضایی مورد قبول واقع شده و به کلیه دادگاهها برای اجرا ابلاغ شده است این شاخص، قاعدتا برای سالهای آینده نیز بررسی و محاسبه خواهد شد.[1]
مناسب است از این شاخصها برای محاسبه هزینههای واقعی تحصیل فارغالتحصیلان دانشگاهها نیز استفاده گردد و در پایان هر مقطع تحصیلی، کل مبلغی نیز که از دبستان تا مقطع مورد نظر از بیتالمال صرف آنان شده است مشخص و به اطلاع نامبردگان برسد.
برخی از کشورها بویژه در مقطع تحصیلات عالی، هزینه تحصیلات عالی را به صورت وام به دانشجویان میدهند و دانشجویان مجبور خواهند بود در صورتی که در آینده به ثروت و درآمد مکفی رسیدند، هزینههای تحصیلی را به تدریج به دولت برگردانند تا با استفاده از این پولها، امکانات بیشتری برای تحصیل سایرین بویژه در رشتههای فنی حرفهای فراهم گردد و ظرفیت دانشگاهها نیز افزایش یابد.
طبیعی است مبالغ هزینه شده برای فارغالتحصیلان، به عنوان بدهی فرد به بیتالمال محسوب گردد. این روال این حسن را نیز دارد که اگر فردی قصد ترک کشور برای خدمت به سایر کشورها را داشته باشد، موظف خواهد بود بدهی خود را به مردم بپردازد. البته او حتی اگر مخارج تحصیلی خود را بپردازد، کماکان فرصتی را در تحصیل از دست افراد دیگر خارج کرده است، افرادی که حاضر بودند علم خود را در خدمت به مردم کشور خود بکار گیرند و خدمت به مردم کشور خود را در هر شرایطی بر خدمت به ملل بیگانه ترجیح داده و میدهند.
فرهنگ سازی
فرهنگ عمومی جامعه، مهمترین عامل پیشرفت یا سقوط هر ملّتی است. ملت شریف ایران از نقاط مثبت و قوّت فرهنگی زیادی برخوردار است، نقاط مثبتی که عامل موفّقیّتهای بزرگی شدهاند که از جمله میتوان به نتایج زیر اشاره کرد:
• پیروزی انقلاب اسلامی،
• شکست توطئههای مکرر بیگانگان و عوامل داخلی آنان،
• مقاومت بینظیر در مقابل تجاوز هشت ساله رژیم عراق، علی رغم حمایتهای همه جانبه تمامی قدرتهای جهان از او،
• مقابله با محاصره اقتصادی طولانی مدت و پایدار دشمن
• رشد و توسعه و پیشرفت کشور در زمینههای مختلف اقتصادی و عمرانی
• خودکفایی و قطع وابستگی در بسیاری از امور
• حفظ استقلاب سیاسی و فرهنگی در برابر تمامی فشارها
• حضور مردم در صحنه دفاع از انقلاب و ... .
همچنین نقاط منفیای نیز در فرهنگ عمومی کشور وجود دارند که تا این نقاط منفی برطرف نگردند، حلّ بسیاری از معضلات غیرممکن خواهد بود.
در پاسخ به این سؤال که چرا ایران، علیرغم وسعت سرزمین، گستردگی منابع طبیعی و وجود نظامی اسلامی، دچار مشکلاتی از قبیل رشد بیکاری است؟! باید گفت که نقاط منفی موجود در فرهنگ عمومی مردم از مهمترین عوامل آن میباشد، البته توطئههای خارجی را نباید از یاد برد، از جمله حصر اقتصادی، جنگ تحمیلی، انواع توطئههای رنگارنگ، اما در این مطالعه مشخّص شد که خطرناکترین توطئه دشمن، در بُعد فرهنگی آن است و استکبار از دیرباز در صدد تخریب فرهنگ عمومی بوده تا بدین وسیله ضمن جلوگیری از پیشرفت ملّت ایران، زمینه سلطه خود بر آن را فراهم آورد.
شناخت وضعیّت فعلی فرهنگی و نقاط قوّت و ضعف آن، نقطه عطف حرکت به جلو و آغازی برای پایان مشکلات میباشد و باید با شناخت فرهنگ مطلوب بویژه با توجّه به آموزههای اسلام، مسیر صحیح حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب را شناسایی کرد. در حقیقت باید به یک فرهنگ سازی و یا نابسازی باورهای عمومی براساس اسلام دست زد. فرهنگسازی زمانی طولانی نیاز دارد و باید این فرهنگ سازی در تمامی ابعاد صورت پذیرد و افراد را از زمانِ کودکی شامل گردد.
وارد کردن مفاهیم صحیح در کارتونها و قصهها برای کودکان، در کتب و برنامههای درسی مهدهای کودک و آموزش و پرورش، دانشگاهها، در فیلمها، سریالها، اشعار، کالاهای هنری، سخنرانیها، مسابقات و... و بکارگیری شیوههای بدیع، هنری به صورت مستمر و غیرمستقیم در فرهنگ سازی تأثیر بسزایی دارد. موضوع آنقدر مهم است که باید مطالعات زیادی صورت پذیرد تا یک حرکت صحیح و مطمئن را تضمین نماید. در قسمت بعدی پیشنهاداتی برای انجام تحقیق ارائه میگردد. باشد تا اهالی تحقیق و مطالعه بدان همت گمارند و راه را برای اصلاح فرهنگ عمومی و در نتیجه برای پیشرفت کشور و سعادت ملّت شریف و موفقیت بیش از پیش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فراهم آورند.