پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۲ ق.ظ

۰

گروه اقتصاد خبرگاری قرآنی ایکنا: شریعت اسلام توسعه اقتصادی را منوط به تلاش دولت و مردم می‌داند؛ برای این‌که ایران بتواند از وابستگی به اقتصاد نفتی رهایی یابد و تورم را مهار کند و ارزش پول ملی افزایش یابد و اشتغال رونق بگیرد، باید همه ملت به تغییراتی به ویژه در رفتار خود بپردازد.

محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس و پژوهشگر اقتصاد توسعه و کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، درباره ملاک‌های اقتصادی رئیس جمهور کارآمد و شاخص‌های تحقق توسعه اقتصادی در کشور اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین معیار‌های اقتصادی و مدیریتی رئیس جمهور کارآمد را می‌توان واقع‌گرایی و پرهیز از شعارزدگی در عرصه اقتصاد عنوان کرد. حساسیت این امر به حدی است که اگر یک کاندیدا ادعا کند به فرض اینکه ماهیانه به هر ایرانی هزارتومان تخصیص می‌دهد، هزینه سالیانه این ادعا چیزی حدود 900 میلیارد تومان است.

مولف کتاب «نفت و توهم» افزود: با توجه به پیش‌بینی بودجه به منظور کاهش یک میلیون بشکه‌ای در روز، بودجه سال جاری با احتساب تورم کمتر از سال‌های گذشته خواهد بود و در نتیجه مسئله‌ای که برای دولت‌ها حاکم است، این که کدام خدمات را می‌خواهند حذف کنند، زیرا با توجه به کاهش بودجه چاره‌ای جز کاهش خدمات ندارند. صرفا ذکر شعار‌هایی در راستای ایجاد اشتغال، مهار تورم و بهبود اوضاع منجر به بروز شرایط بهتر نخواهد شد و باید برنامه مدون و عملی به این منظور تدوین در دستور کار قرار گیرد.

کارشناس مسائل استراتژیک بیان کرد: اصولاً برای این‌که ایران بتواند از وابستگی به اقتصاد نفتی رهایی یابد و تورم را مهار کند و ارزش پول ملی افزایش یابد و اشتغال رونق بگیرد، باید همه ملت به تغییراتی به ویژه در رفتار خود بپردازد. متاسفانه تعطیلات در ایران بسیار زیاد، اسراف زیاد و ساعت کار مفید بسیار پایین است و از نظر تنبلی اجتماعی ایرانیان در جایگاه ناراحت‌کننده‌ای هستند.

قدیری ابیانه گفت: پس مردم باید ضمن توجه به انتخاب نامزد اصلح که دارای برنامه مدون‌تر و عقلانی‌تر نسبت به دیگر کاندیداها است، خود نیز به مشارکت عملی در جهت اعتلای برنامه‌ها و کمک به توسعه اقتصادی کشور همت کنند. انتقادی که در حوزه انتخابات می‌توان به برخی مردم وارد دانست‌، این است که اگر نامزدی در عرصه تبلیغات انتخاباتی سخن از کاهش تعطیلات به میان آورد، طبعا با اقبال عمومی همراه نخواهد بود و افکار عمومی آن را رد می‌کند.

مولف کتاب «کلیدهای پیشرفت» در ادامه افزود: متاسفانه مردم ما مطالبه‌گر شده‌اند و دولت را در جایگاه حلّال مشکلات می‌بینند و فکر می‌کنند درآمد نفت پاسخ‌گوی همه نیازهاست، در حالی که این‌طور نیست، البته این امر نمی‌تواند به معنای حق دولت در عدم تامین مطالبات باشد. تاکید بحث در این بخش روی تلاش و همت مردم است. نص صریح قرآن می‌فرماید: «...لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ...؛ خدا حال قومى را تغییر نمی‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند»(رعد/۱۱)

وی تصریح کرد: در بودجه سال 91 درآمد نفتی دولت بیش از 61 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود. با تقسیم این رقم بر چمعیت کشور و 12 ماه سال  مشخص می شود که این رقم یعنی فقط ماهیانه  معادل ماهیانه 67 هزار تومان به ازای هر ایرانی. طبعا این میزان درآمد نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای مردم باشد. در این بین گلایه‌ای که وجود دارد، این است که متاسفانه نه تنها مردم که برخی نامزدها نیز توهم درآمدهای نجومی دولت را دارند.

سفیر سابق ایران در مکزیک گفت: انتظار شریعت اسلام از دولت در عرصه اقتصادی این است که ساز و کاری فراهم آورد تا منابع عمومی را در جهت پیشرفت و عدالت و به صورت بهینه و مطابق شرع مقدس در دستور کار قرار دهد. وظیفه دولت هدایت جامعه به سمت شریعت اسلام است، نه این‌که صرفا بار و فشار جامعه را به دوش بگیرد. وظیفه دولت تحقق عدالت در چارچوب قوانین اسلام است و با جلوگیری از رانت‌‌خواری و فساد و تامین امنیت به مردم کمک می‌کند تا بتوانند بهتر و با کیفیت بیشتری در عرصه تولید و تلاش وارد شوند.

قدیری ابیانه در پایان خاطرنشان کرد: شریعت اسلام در عرصه حکومت نقش مردم و دولت را به نوعی هم‌پوشانی منافع می‌بیند و توسعه اقتصادی را منوط به تلاش دو طرف می‌داند. نداشتن یک نگاه جمعی و ملی به منظور همیاری و کمک در جامعه نیز یکی از معضلاتی است که اسلام بر لزوم رفع آن تاکید دارد، به عنوان مثال با بروز کوچک‌ترین شایعه در مورد کمبود کالایی در جامعه ناگهان بازار به حد باورنکردنی دچار التهاب می‌شود و خود مردم به احتکار و ذخیره آن کالا روی می اورند و همین رفتار مشکل را صدچندان می کند. اشتباه مردم ما این است که بهترین کار را تفریح می‌دانند، اما اسلام بهترین تفریح را کار می‌داند. باید بدانیم که تا خود مردم عملا نخواهند که کشور به پیشرفت و توسعه اقتصادی نائل شوند و برای خود نقش اساسی قائل نشوند، هیچ کاندیدا و رئیس‌جمهوری نمی‌تواند این هدف را محقق کند.

۹۲/۰۳/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">