پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۲، ۰۵:۴۲ ق.ظ

۰

بعضی ها فقط بر این باور هستند که کارکرد دولت و تحریم‌ها اثر این همه نابسامانی است، ولی به اعتقاد من مقصر اصلی عمده وضعیت پیش آمده خود مردم هستند.

گروه سیاسی- محمدحسن قدیری ابیانه یکی از فعالان سیاسی اصولگراست که معتقد است با توجه به کناره گیری محمدرضا عارف به نفع حسن روحانی، اردوگاه اصولگرایان نیز می بایست به اجماع برسد و لذا لازم است تمامی کاندیداهای اصولگرا حول یک نفر به اجماع برسند.

این فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گوی تفصیلی خود با خبرنگار دادنا معتقد است یکی از دلایلی که باعث شده اصولگرایان در این دوره از انتخابات به اجماع نرسند به این خاطر بوده که اصولگرایان احساس می کنند مردم از اصلاح طلبان رویگردان هستند و جایگاهی ندارند لذا در انتخابات از شانسی برای پیروزی برخوردار نیستند.

وی در عین حال عمده مشکلات اقتصادی کشور را نه فقط متوجه تحریم ها یا سیاست ای دولت محمود احمدی نژاد بلکه متوجه مردم نیز می‌داند! و معتقد است که به دلیل اینکه ایران یکی از کشورهایی است کهاز  بیشترین تعطیلات رسمی و کمترین ساعت مفید کاری در کل دنیا برخوردار است این امر باعث شده تولید در جامعه پایین آید و مصرف زیاد شود لذا تورم به وجود آمده است.

قدیری ابیانه در بخش دیگری از این گفت و گو اشکال احمدی نژاد را در طمع او در تثبیت جایگاهش در قدرت دانست و گفت که او به همین خاطر به دنبال اجرایی کردن مدل پوتین- مدودف بود که همین امر هم باعث شد به جریان انحرافی گره بخورد.

متن کامل گفت و گوی خبرنگار دادنا با محمدحسن قدیری ابیانه، تحلیلگر مسائل سیاسی و سفیر اسبق در مکزیک را در ادامه بخوانید:

* ارزیابی تان از فضای کنونی انتخابات چیست و به نظرتان کدامیک از دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب پیروز این انتخابات خواهند بود؟

 -در این دوره از انتخابات تمامی سلایق ها و جناح ها حضور دارند به جز جریان انحرافی که سر منشاش اسفندیار رحیم مشایی است. از زمانی که احمدی نژاد گفت مشایی یعنی احمدی نژاد و احمدی نژاد یعنی مشایی همین امر باعث شد تا همگام با هم در صدد ایجاد نقش در انتخابات و سمبلی از جریانات انحرافی شوند که البته بسیاری از افراد سعی کردند این دو نفر را از هم جدا کنند ولی موفق نشدند. در انتخابات ریاست جمهوری این دوره رقابت جدی در میان است چون اگر این دوره انتخابات را با دورهای قبل ارزیابی کنیم تعدد نامزدها زیاد بود و از لحاظ تبلیغاتی نیز سازمان صدا و سیما امکانات گسترده و عادلانه ای را در اختیار کاندیداها قرار داده است اما اینکه چه کسی رای می آورد را باید منتظر باشیم تا ببینیم چه نامی از صندوق بیرون می آید و همین مردم هستند که این نام را انتخاب می کنند ولی من دلم می خواهد اصولگرایان رای بیاورند و سکان دولت آینده را در دست بگیرند.

*به اعتقاد شما عمده مشکلات بوجود آمده در کشور به خصوص درحوزه اقتصاد متوجه دولت احمدی نژاد است؟

-در حال حاضر ما دچار مشکلات متعددی از جمله اقتصاد، بیکاری، تورم، کاهش ارزش پول ملی، مشکلات ازدواج، درمان و ... هستیم. ما باید ریشه این مشکلات را پیدا کنیم. بعضی ها فقط بر این باور هستند که کارکرد دولت و تحریم های خارجی اثر این همه نابسامانی است، ولی به اعقتاد من مقصر اصلی وضعیت پیش آمده خود مردم هستند. به نظر بنده با توجه به وضعیتی که با آن روبرو هستیم، تحریم ها تا 20 درصد تورم تاثیرگذار بوده و تا 20 درصد نیز نتیجه تصمیمات غلط دولت است اما مردم نقش بسزایی در این وضعیت دارند. اگر دقت کنید می بینید که ما در دنیا بیشترین تعطیلات و کمترین ساعت مفید کاری را داریم که همین باعث می شود تولید در جامعه پایین بیاید و تقاضا برای مصرف زیاد شود بعد انتظار می رود که تورمی صورت نگیرد! در حال حاضر ساعت کاری ادارات از 62 دقیقه به 22 دقیقه رسیده است که فاجعه به حساب می آید. مردم بیشتر به سمت خرید کالاهای خارجی رفته اند، اسراف بیداد می کند بعد ما دولت را مقصر همه مسائل بوجود آمده معرفی می کنیم.

ما در ایران دچار یک بیماری هستیم که من اسمش را گذاشته ام «توهم نفتی» یعنی تصوری از درآمدهای دولت یا نفتی داریم که باید ببینم چقدر واقعیت دارد. حال با توجه به اینکه ایران یک کشور نفتی است و عضو اوپک هم هست مردم توقع دارند با این درآمدها همه مطالبات مردم محقق شود، ولی اگر بخواهیم نقد منصفانه داشته باشیم و دولت ها را ارزیابی کنیم باید ببینیم میزان درآمدشان چقدر است و آیا درست مصرف کردند یا خیر؟

در شرایط غیر تحریم روزانه 2300000 هزار بشکه صادر می کردیم یعنی ماهیانه نفری کمتر از یک بشکه می شد. در بودجه سال 91 درآمد بیش از هر سالی بود که در این سی و چند سال گذشته بی سابقه بود. پیش بینی درآمد نفت بیش از 61 هزار میلیارد تومان بود یعنی نفری 67 هزار تومان اما توقعاتی که آحاد مردم دارند با 67 هزار تومان و یا کمتر از یک بشکه در ماه تامین نمی شود و تحقق انتظاراتی که مردم از دولت دارند امکانش نیست. نه تنها این دولت بلکه دولت های قبل و حتی بعدی که روی کار می آید اصلا نمی شود.

بنده معتقدم اگر فرد غیر مومنی دستگاه های نظارتی و اجرایی را در دست داشته باشد و مدیریت قابل چشم گیری هم نداشته باشد دچار مشکل می شویم. در کادر اجرایی باید از افراد خداترس استفاده کنیم تا بتواند وضعیت بوجود آمده را درست کند، به خصوص اینکه هر چه مقام بالاتر می رود امکان دسترسی به بیت المال بیشتر می شود. اصولگرا یعنی کسی که به اصول اسلام و انقلابی پایبند باشد، عادل و عدالت جو باشد، در مسیر پیشرفت قرار بگیرد و طبق حکم خدا کار انجام بدهد که من این خصلت اصولگراها را  ارزش می دانم.

اصلاح طلب واقعی باید به ارزش های اسلامی پایبند باشد و اصلاحات درست نیز یعنی اسلامی تر شدن. به نظر من اسلامی بودن در جامعه در جبهه اصولگرایان ریشه دارد، ولی افرادی که در به اصطلاح جبهه اصلاحات بودند در حال حاضر کجا هستند؟ در لندن و آمریکا و ...  دشمنان ما را علیه ایران تحریک می کنند. به نظر من در مشکلاتی که داریم مقصر اصولگرایان نیستند بلکه عمدتا خود مردم مقصر هستند یعنی مردم ما تصور می کنند اگر بخواهیم مشکلات حل شود با عوض شدن رییس جمهور امکانش هست. البته با انتخاب اصلح اوضاع بهبود می یابد ولی وضعیت به بهبودی مطلق نمی رسد.

* چرا در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ما شاهد اجماع اصولگرایان بر سر یک کاندیدای واحد نبودیم. علت این اختلافات در چیست؟

- علت این عدم اجماع این است که اصولگرایان احساس می کنند مردم از اصلاح طلبان رویگردان هستند و جایگاهی ندارند. اصولگرایان اگر خطری را احساس کنند حتما اجماع می کند. به هر حال اگر اصولگرایان احساس کنند حسن روحانی انتخابات را می برد به فکر اتحاد می افتند، من از همان روز اول که این ائتلاف پیشرفت (2+1)  شکل گرفت گفتم این ائتلاف پا نخواهد گرفت. قالیباف به هیچ عنوان در این مقطعی که هست کنار نمی کشد در حال حاضر شاهد هستیم که عارف و حداد عادل هم کنار رفتند.

 * این روزها، روزهای پایانی دولت آقای احمدی نژاد است. عملکرد ایشان در هشت سال گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟

-من دور اول ایشان را مثبت ارزیابی می کنم، چه در مباحث سیاست خارجی و چه در مسائل عمرانی؛ حتی هدفمندی یارانه که کار خیلی مشکلی بود و اجرا کردنش کار سخت طاقت فرسایی را به خود گرفت در دولت احمدی نژاد با وجود تمامی معضلات و نقص هایش مرحله اولش اجرایی شد. هر چند می شد بهتر انجام شود ولی آ«چه انجام شد قطعا از انجام نشدنش بهتر بود. اما اشکال احمدی نژاد این بود که طمع کرد و خواست مدل پوتین-مدودف را پیاده کند که همین امر باعث شد به جریان انحرافی گره بخورد. به نظر من احمدی نژاد گیر جریانات انحرافی افتاد. بهر حال دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد به قدری بد بود که تمامی کسانی که سنگ احمدی نژاد را به سینه می زدند الان سنگ به دست گرفتند تا او را بزنند.

* به اعتقاد شما جریان انحرافی اساسا از چه زمانی در دولت و به چه بهانه ای شکل گرفت و چه هدفی را دنبال کرده و می کنند؟

- مشایی سردمدار جریان انحرافی است. البته مشایی در زمان شهرداری احمدی نژاد معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری بود. در آن زمان جریان انحرافی روی کار نبود و شاید در شهرداری جای بروز نداشت ولی در ریاست جمهوری بسیار زیاد بروز کرد و در دوره دوم بصورت افتضاح بود.

 * شما در جریان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری طی نامه ای به آیت ا... جنتی، علیه مشایی افشاگری کرده و گفتید در زمانی که سفیر ایران در مکزیک بودید خود شاهد بودید که با دستور مشایی چندین مجسمه مستهجن در مکزیک به نمایش درآمد. در این باره توضیح بفرمائید.

- ما آثار تاریخی زیادی در ایران داریم. در مکزیک موزه ای را افتتاح کردند که بیش از یک میلیون نفر بازدیدکننده داشت که یک موفقیت خوب محسوب می شد. در چنین نمایشگاه هایی می بایست آثار تاریخی کشور که نماد فرهنگ کشور است به نمایش درآید نه مجسمه های مستجهنی که به انتخاب شخص مشایی صورت گرفت؛ حتی آن موزه را نیز شخص لیدر جریانات انحرافی افتتاح کرد. من همان جا به این مسئله اعتراض کردم هر چند ممکن بود به برکناری ام شود که البته نشد. 6 سال پیش که چنین اتفاقی افتاد جلوی کار بقایی و مشایی و حتی سازمان میراث فرهنگی را گرفتم و به آنها اعلام جنگ هم کردم. حتی ملک زاده در این ماجرا نیز  نقش داشت وقتی پیشنهاد معاون وزیر امورخارجه را به او دادند ماجرا را علنی کردیم.

*هدفتان از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم چه بود؟ چرا صلاحیت شما احراز نشد؟ علتش چه بود؟

-من 20 ساله بودم (5 سال قبلاز انقلاب) که کارهای سیاسی اسلامی را شروع کردم و مسئولیت های متعدد و مختلف سیاسی داشتم از امکانات کشور و نیازهای آن مطلعم. از ساده ترین کارها تا در حوزه انرژی هسته ای. طرح ها و برنامه هایی داشتم و فکر کردم می توانم کشور را به سمتی که لازم است ببرم. معتقدم خیلی از آحاد مردم و مسئولین ناآگاه هستند و فکر می کنند اگر رییس جمهور شوند همه مسائل را حل می کنند. خیلی از افرادی که ثبت نام کردند حتی صلاحیتشان به درد اداره روستا و دامداری نمی خورد که این هم ناشی از ضعف قانون ما هست. اما احراز صلاحیت نشدن برای ریاست جمهوری الزاما به این معنا نیست که صلاحیت نداریم بلکه شورای نگهبان در این باره صلاحیت ما را برای سمت ریاست جمهوری مورد احراز قرار نداده است.

* نظرتان درباره ردصلاحیت آقای هاشمی چیست چون شما همواره یکی از منتقدان ایشان بوده اید؟

-  ملاک این رد صلاحیت سن بالای ایشان بود. خود ایشان هم گفتند اگر من رییس جمهور شوم خیانت است چون من حتی در راه ررفتن مشکل دارم که این موضوع برای مملکت و خودش مشکل ساز است. حتی اگر آیت الله مهدوی کنی و آیت الله جنتی نامزد می شدند به دلی سن زیاد برای سمت ریاست جمهوری احراز صلاحیت نمی شدند ولی برای تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری سن بال مشکلی ایجاد نمی کند و آنها می توانند عضو آنها شوند. ضمن اینکه جامعه نیز از حضور افراد باتجربه در این نهادها استقبال می کند.

ملاحظات: خبرگزاری دادنا در تنظیم خبر این مصاحبه اشتباهات فاحشی انجام داده است. متن فوق متن صحیح مصاحبه است.

۹۲/۰۳/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">