پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۲، ۰۹:۲۶ ق.ظ

۸

بعد از حلزون حالا نوبت به طلا و نقره رسید!

مدتی است که شبکه‌های مختلف رسانه ملی در اختیار تبلیغات شترمرغ وحلزونی‌ها قرار گرفته و حالا انگار پای انواع دیگر کرم‌های گرانقیمت به این عرصه پولساز باز شده است چنانچه چندی پیش در برنامه زنده و پربیننده سیمای خانواده، مسئول روابط عمومی یکی از تولیدکنندگان محصولات آرایشی بهداشتی در برنامه زنده حضور تبلیغاتی داشت و از محصولات متنوع و با کیفیتشان صحبت می‌کرد- بخوانید تبلیغ- این خانم که صورت خودش را با کرم پوشانده بود از تولیدات کرم و لوازم بهداشتی کارخانه به‌گونه‌ای می‌گفت که گویا تمام دغدغه زنان جامعه ما همین مسئله است و با کمال تعجب ازکرم طلا، ‌نقره و مروارید تبلیغ می‌کرد که به‌راحتی می‌توان دانه‌های آنها را روی صورت حس کرد و جوانی و شادابی را به پوست برگرداند!

وه! که چه زود توصیه‌های حضرت آقا درمورد سبک زندگی اسلامی و فرهنگسازی آن درجامعه به آرشیوها برده و درلابه‌لای اتفاقات مختلف به باد فراموشی سپرده شد. این روزها نشانه اعتماد به نفس خانم‌ها و زنان ایرانی استفاده از کرم‌ها و لوازم آرایشی است تا به هرقیمتی که شده و با پرداخت هزینه زیاد حتی اگر زیر بارقرض هم برود بتواند در جامعه به خوبی حضور داشته باشد. زن مسلمان ایرانی که باید در این بحبوحه بیداری اسلامی و صدور انقلاب اسلامی؛‌ دغدغه و تمرکزش مسائلی از این دست باشد. دکتر قدیری ابیانه در وبلاگ خود با گلایه به این موضوع اشاره کرده و اینکه چرا اعتماد به نفس زنان و دختران ما باید با استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی تأمین شود؟! آیا این همان سبک و سیاق زندگی غربی نیست که تنها به چنین اموری بها می‌دهند؟!

متأسفانه در این موج مصرف‌گرایی که هرآن درحال تبدیل شدن به سونامی در خانواده‌هاست؛ دلسوزان فرهنگی هرچه فریاد می‌زنند انگار صدایشان به گوش کسی نمی‌رسد. هنوز یادمان نرفته است که چند صباحی پیش برنامه‌های مختلفی در مورد نقد غرب و رسانه‌های غربی به‌خاطر تبلیغات نادرست پخش می‌کرد که همه این کارها نشان دهنده نگاه مادی‌گرایی حاکم در رسانه‌هاست و... اما ظاهراً کار به جایی رسیده که در رسانه ملی که با بودجه بیت‌المال اداره می‌شود جای پای آنها گذاشته است. آیا این تبلیغات با رنگ و لعاب مصادیق مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی نیست؟! مصرف‌گرایی در انواع برنامه‌های تبلیغی، اجرایی و حتی آموزشی به کرار دیده می‌شود به شکلی‌که حتی در برخی برنامه‌های آموزشی آشپزی، آشپز بر اساس محصولی که قرار است تبلیغ کند اجرا دارد که گاه برای تبلیغ یک محصول، غذاهای عجیب و غریبی هم می‌پزد که نه با فرهنگ ایرانی سنخیت دارد و نه با جیب خانواده‌ها همخوان است.در زمانی‌که فشار اقتصادی کمرشکن شده و یکی ازعمده فعالیت‌های تلویزیون باید فرهنگسازی خانواده‌ها در امر مصرف کالاها باشد حقیقتا کدام برنامه‌ها یا آگهی‌های تبلیغاتی براساس شرایط فعلی جامعه است؟!

مجموعه مستند «دنیا درجنگ» را اگر از شبکه مستند دیده باشید خواهید دید که در مورد عواقب و اتفاقات پس از جنگ جهانی دوم است. در آن کشور انگلیس هرچند برای همه ما به عنوان دولتی استعمارگر و سلطه‌جو شناخته شده است اما نکته جالب نحوه مدیریت اقتصادی‌شان با شیوه‌های فرهنگی را به تصویر می‌کشد. آنها دوران بحران اقتصادی پس از جنگ را با فرهنگسازی به‌خوبی توانستند پشت سر بگذارند که بیشتر از همه به مدد شبکه‌های تلویزیونی و تبلیغات روتین آنها عملی شده بود؛‌ به‌صورتی که با روانشناسی رسانه به‌جای مصرف‌گرایی، به شدت فرهنگ قناعت و صرفه‌جویی در مصرف را در جامعه تبلیغ می‌کردند به‌خصوص برای زنان که مدیران داخلی خانه‌ها و هدایتگر خانواده‌ها‌ هستند که البته طبق گفته‌های کارشناسان در این مستند نتیجه خوبی هم در جامعه انگلیس آن زمان به بار آورده بود.

مستند آموزنده و جالب توجه است و از قرار باید قبل از پخش عمومی از سیما برای دست‌اندرکاران شبکه‌های تلویزیونی پخش شود تا بدانند دراین شرایط تحریم‌های اقتصادی و تورم، جامعه را به چه سمت و سویی هدایت کنند. زیرا اگر این روند مصرف‌گرایی در رسانه ملی بالا برود مطمئن باشید کم‌کم اعتماد بسیاری از مردم به رسانه ملی از دست می‌رود؛ اعتمادی که دراین رقابت رسانه‌ای، ایجاد شدن و حفظ آن بسیارسخت است؛ چراکه اگر این مهندسی اعتماد از طرف شبکه‌های بیگانه ضعیف شود می‌توانند با بستن آن شبکه و راه‌اندازی شبکه جدیدی به شکل و شمایل دیگر، مخاطب را جذب کنند اما رسانه ملی امکان چنین آزمون وخطایی را ندارد وقتی برنامه‌ای در شبکه‌ای با مشکلاتی روی آنتن برای پخش برود مخاطب این را به نام کل رسانه ملی و شبکه‌های آن در نظر می‌گیرد پس بهتر نیست به ‌جای ترویج مصرف‌گرایی و نیازآفرینی در خانواده‌ها از این پتانسیل تأثیرگذار برای امور مهم‌تر دیگر بهره برد؟!

زهرا محمدی

مرجع : روزنامه جوان

 دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲

۹۲/۰۳/۲۷

نظرات  (۸)

 آخه چیکار دارین دخترای مردم از وسایل آرایشی استفاده میکنن. دیگه همه چی تغییر کرده . دیگه اول انقلاب نیست که.انگار فقط مشکل ما اینه.
پاسخ:
شما صورت مسئله را متوجه نشدید. اتکاء به نفس باید ناشی از علم و ایمان و عمل صالح باشد نه بستگی به رنگ و مدل پوست و بینی باشد. اینکه کسی بخواهد چین و چروک صورتش را رفع کند اشکال ندارد بلکه اتکاء به نفس را نباید به این امور نسبت داد. اگر خانمها خودشان را برای همسرانشان بیاریند ثواب هم می برند.
جذابیت فیزیکی یک نعمت و ارزش است ولی نباید به یک ارزش اجتماعی تبدیل شود. بلکه در اسلام یک ارزش صرفا زناشویی است.
سلام علیکم خداوند شما را حفظ کند و توفیقتان بیفزاید

 مطالبی که من گفتم نظریات حجت الاسلام دانشمند بود که متعقد هست بانک باید در سود وزیان وامی که به   شخص در تولید می دهد باید سهیم باشد اگر پول را بدهد بعد بگوید به من مربوط نیست که سود یا ضرر می دهی و فقط اقساط من را بده این کار از لحاظ اسلامی غیر شرعی بوده و صحیح نیست ومیشود ربا منم مطالبی که شما می گوئید که ارزش پول با توجه به تورم کم میشود قبول دارم ولی از لحاظ شرعی واسلامی درست نیست پس فکر نکنید اینها را من از خودم یا بدون مطالعه می گویم من معلمم و مطالعه می کنم شما از شرع وفرهنگ اسلامی صحبت کردید منم گفتم به همان دلایلی که نمیشود فرهنگ اسلامی را با توجه به مطالبی که شما می گوئید در بانکها رعایت کرد واین مشکلات هست در شرکتها هم نمیشود چون اونها هم از بانک وام گرفتند با بهره های 25 تا 40 درصد و بانک هم چون می گوید باید اقساط مرا بدهی وبه من مربوط نیست که سود یا زیان کنی اونها هم مجبورند این محصولات را که تقاضای زیادی برای خرید آنها وجود دارد تولید کنند تا بتوانند اقساط خود را بپردازند وهم اینکه سود کنند 

پس نتیجه  اینکه به همان دلایلی که شما گفتید نمیشود فرهنگ اسلامی را در بانکها  رعایت  کرد دقیقا به همان دلایل هم در شرکتها نمیشود 

با تشکر بحث خوبی بود 

پاسخ:
قبول دارم که باید بانک در سود و زیان شریک شود. البته اگر بانکها ضرر کنند مدیرانشان در سود و زیان شریک نمی شوند چون آنها چه سود کنند و چه ضرر حقوق خود را می گیرند. این اشکال شرکت های دولتی نیز هست.سود بانکها باید با احتساب تورم و هزینه ها در نظر گرفته شود و اجحاف صورت نگیرد.
الان خیلی جالب شد شما با این جوابی که به من دادید در حقیقت حرف خودتون رو نقض کردید من گفتم شرکتها مجبورند برای رقابت وپرداخت اقسط بانکها اینگونه محصولات را تولید کنند وگرنه ورشکست میشوند شما گفتید نه باید نظارت  اسلامی صورت بگیره منم گفتم امکان نظارت اسلامی  نیست شما گفتید نه هست منم گفتم باشه تمامی مراجع می گویند دیر کرد رباست پس بانک نباید دیر کرد بگیرد شما هم اینجا گفتید نه اگر دیر کرد نگیرد بانک زیان می کند پس دیدید برادر همون طوری که می گید اگر بانک دیر کرد نگیرد زیان می کند واینجا نمی شود اسلام را رعایت کرد در شرکتها هم نمی شود این محصولات تولید نشود چون اون وقت ورشکست میشوند پس می بینید چه قدر پیچیده هست؟ 
پاسخ:
حرفم را نقض نکردم. بانک ضرر می کند یعنی کسانی که پولشان را در بانک می گذارند ضرر می کنند پس پولشان را ازبانک خارج خواهند کرد. معتقدم پولی که ارزشش کم می شود با پولی کهه ارزشش ثابت است متفاوت است.
به طور مثال یک نفر 100 میلیون وام می گیرد وخانه ای را می خرد. پول ارزشش کم می شود و مثلا ظرف 5 سال ارزشش نصف میگردد. در نتیجه رزشش خانه اش به خاطر همین موضوع دو برابر می شود. اگر قرار باشد 100 میلیون بگیرد و ارزش ملکش بالا و ارزش پول کاهش یابد و به آنهم با تاخیر بیاید همان پول را پس بدهد موضوع فرق می کند. چون اسکناس اعتبار است در حالی که سکه طلا در ذات خود ارزشمند است.
اگر انیوطرو باشد همه وام می گیرند و بعد هم پس نمیدهند و ر این بدقولی و سوء استفاده سود زیادی نهفته است و چون سود زیادی نصیب وام گیرنده می شود لذا رشوه به بانکیها بر ای برخورداری از این وام ها افزایش می یابد  و این می شود منشا فساد فراوان ضمناینکه مردم به جای اینکه پولشان رادر بانک بگذارند رو  می آورند به خریدارزهای خارجی که تورم از رازششان کم نم یکند یا خرید سکه که اخیرا شاهد آن بودیم. مسائل اقتصادی به این سادگی که می گوئید نیست.
کشوری که در آن زندگی می کنیم اسلامی هست ولی آنچه که نیست اسلام هست آیا بانکهای ما اسلامی هست/؟ اکثر مراجع تقلید وحتی مقام معظم رهبری هم اعلام کردند دیر کرد ربا هست ولی بانک مرکزی نه تنها دیر کرد را آزاد گذاشته حتی قوانین سخت تری هم در این باره وضع کرده وبر تشدید دیر کرد اصرار می ورزد حالا این بانکهای ماست بعدشم بانک به افراد وام میده ومیگه به من مربوط نیست که می خواهید چی تولید کنید فقط ماه به ماه اقساط من رو باید واریز کنید این کاملا خلاف شرع هست بانک باید در سود وزیان آن کالا سهیم باشد ولی می مبینم که اینگونه نیست نتیجه ش همین میشود که الان می بینید از این طرف بتنکها به ربا خواری می پردازند ربا جنگ با خداست پس علنا بانکها به جنگ با خدا رفته اند همین موجب میشود که رکود اقتصادی و ورشکستگی اقتصادی به وجود بیاید متاسفانه آقای روحانی طرفدار مکتب نئو کنزی هست در کتابش این مطلب را به صراحت آورده پس مطمئن باشید هیچ نظارتی صورت نخواهد گرفت و هیچ اسلامی هم در کار نخواهد بود واین وضع تشدید خواهد شد شما خودتان بیاید به این دیر کرد گرفتن بانکها اعتراض کنید وقتی بانک کلی ضامن وچک می گیرد نیازی به دیر کرد نیست وقتی تمامی مراجع دیر کرد را ربا می دانند چرا دیر کرد هست؟اعتراضات هم کاملا بی فایده و بی نتیجه خواهد بود متسفانه الان دولت دست نئو کنزیهاست وبانک مرکزی رو هم اونها اداره خواهند کرد و توجهی به اسلام واین چیزها ندارند و اعتراض هم بشوند خواهند گفت  مردم ما را انتخاب کردند 
پاسخ:
تورم از ارزش پول می کاهد. جنابعالی می فرمایید اگر کسی وامش را نداد ندهد. اگر اینطور باشد هیچکس وامش را پس نمی دهد. و کسی زیان می کند که پولش را در بانک گذاشته است. این بحث شما جای بررسی و اظهار نظر دارد. 
نه دیگه اساس خصوصی سازی رقابت وبه دست آوردن سود بیشتر هست موسسان این شرکتها دیگر کاری به فرهنگ اسلامی وشان خانمها ندارند چون می دانند اگر به فکر فرهنگ و این چیزها باشند نمی توانند محصولات خود را بفروشند در نهایت متضرر و ورشکست میشوند شرکتهای خصوصی مواد آرایشی در حال رقابت با هم هستند اگر شرکتی به فر هنگ فکر کند در نهایت ورشکست خواهد شد شرکت باید قسط وام بدهد حقوق کارمندان وکارکنان و هزینه های سنگین خود را بپردازد بعد می بیند چاره نیست اگر به این چیزی که شما گفتید فکر کند رقبایش پیش می افتند و شرکت متضرر شده وباید صاحبش زندان برود پس می بینید که اصلا نمیشود
پاسخ:
بله . اگر ولشان کنیم آنطور می شود که شما می گوئید. ولی ما ولشان نمی کنیم. باید رقابت در چارچوب اسلام باشد. 
امان از رسانه که فکر کنم  در ایران به بدترین نوع در شان اسلام مدیریت میشه.
پاسخ:
با رسانه تماس بگیرید و اعتراض کنید. تا متوجه اشتباهشان بشوند.
به خاطر اینکه همه ما طالب زیبایی هستیم و دلمان میخواهد که زیبا باشیم این حس در دختران بسیار قوی هست  شرایط جامعه هم طوری شده که دخترها روزبه روز درگیر این مسائل هستند و می خواهند به هر شکلی که شده خود را زیباتر نشان دهند تا احساس آرامش کنند واین زیبایی تبدیل به رقابت شده به همین دلیل استفاده از این کرم ها رواج بیشتری می یابد یادم می آید که شما طرفدار خصوصی سازی هستید و چند بار که با هم بحث کردیم عنوان کردید  خصوصی سازی موجب رقابت وبهبود کالا ها میشود خوب یکی از عواقب خصوصی سازی که شما طرفدار آن هستید همین می شود شرکتها برای رقابت وبه دست آوردن سود بیشتر سعی می کنند دست به انواع ابتکارات بزنند انواع کرم های مختلف وگوناگون وبا تبیلغات حرفه ای وارد بازار و صدا وسیما میشود صدا وسیما هم به فکر سود بیشتر هست و می داند اکثر زنان برای زیبا کردن خودشان دست به هر کاری خواهند زد نتیجه این کاری وضعی میشود که الان ملاحظه می کنید 
پاسخ:
خصوصی سازی مطابق با فرهنگ اسلامی و مطابق با شأن خانم ها. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">